Brygg-tråden - Allt om hembryggd öl, cider, vin, m.m

Permalänk
Medlem

Brygg-tråden - Allt om hembryggd öl, cider, vin, m.m

Har nyligen börjat intressera mig för ölbryggning och märkte att det saknades en tråd för det i forumet. Så nu har vi en helt egen tråd om öl- och ciderbryggning där man kan dela med sig av recept, ge och få inspiration samt även få hjälp från de mer erfarna bryggarna här på forumet

Är själv precis i början på min bryggarkarriär och inleder med en fråga om två av de kit som finns.
Efter en del googlande så har jag hittat bl.a Coopers DIY samt PGWs kit, vilket av dessa två är det bättre valet och om man går på PGW's, vad bör man komplettera med?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Har nyligen börjat intressera mig för ölbryggning och märkte att det saknades en tråd för det i forumet. Så nu har vi en helt egen tråd om ölbryggning där man kan dela med sig av recept, ge och få inspiration samt även få hjälp från de mer erfarna bryggarna här på forumet

Är själv precis i början på min bryggarkarriär och inleder med en fråga om två av de kit som finns.
Efter en del googlande så har jag hittat bl.a Coopers DIY samt PGWs kit, vilket av dessa två är det bättre valet och om man går på PGW's, vad bör man komplettera med?

Verkar rätt coolt, min kusin gör egen öl men jag tror att de är svårt. Vore skoj om man kunde göra det hemma i lägenheten och mellan set:et verkar fungerar bra.

Får man med allt man behöver samt instruktioner om hur man blandar och gör?

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Verkar rätt coolt, min kusin gör egen öl men jag tror att de är svårt. Vore skoj om man kunde göra det hemma i lägenheten och mellan set:et verkar fungerar bra.

Får man med allt man behöver samt instruktioner om hur man blandar och gör?

Coopers kit verkar innehålla allt man behöver medan PGWs får man lägga till råvarorna som jag inte har en blekaste om vad man ska ha.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Jag har bryggt öl i drygt ett och ett halvt år nu och tycker fortfarande att det är skitkul!
Jag brygger själv i lägenhet i GBG och jag tänkte beskriva lite kortfattat hur man gör. OBS! jag är inte på långa vägar någon expert!

Till att börja med måste jag tipsa om lite hemsidor:

Fakta och recept:
Svenska hembryggareföreningen - på SBHF finns en fin bryggar wiki som beskriver det mesta som kan behövas i detalj. Har även en receptdatabas där man kan hitta fina öl både extrakt och helmäskning
HomeBrewTalk - ett väldigt bra forum med massor av fakta och recept.

Ingredienser och utrustning:
Humlegården - Stort urval av främst humle, jäst och utrustning men även lite malt
Maltmagnus - En väldigt bra leverantör av malt

För att brygga öl behöver man som många vet, malt humle jäst och vatten.
Saxar lite från SHBF:

Malt: är en huvudsaklig extraktgivare i öl och tillverkas av säd, vanligen korn, som fuktats med vatten och fått gro. Groddarna producerar olika enzym, bland annat amylas som får stärkelsen i maltet att omvandlas till maltsocker under bryggningen. När groendet gått tillräckligt långt avbryts processen genom att grönmaltet torkas eller rostas, vanligen med varm luft. Den färdiga malten är hållbar och kan lagras länge. Malt används i tillverkning av öl och whisky. Maltens rostningsgrad är en viktig smakfaktor; kraftigare rostning ger ett mörkare öl.

Humle: (Humulus lupulus) är en slingerväxt som kan bli 6-7 meter hög och kan växa upp mot 20 cm/dygn. Humlens blommor används sedan medeltiden i ölbryggning. Humlens alfasyra har en svag antibiotisk effekt mot grampositiva bakterier vilket hjälper jästen att utvecklas och fermenetera vörten till ett gott öl.

Jäst: är en encellig mikroorganism som förökar sig genom celldelning eller avknoppning. Jästen bryter ner olika sockerarter till alkohol och kolsyra och kan göra detta både aerobt och anaerobt dvs med eller utan tillgång till syre. Under jäsningen bildas också en mängd olika ämnen som bidrar till ölets smak- och doftkaraktär.

Vatten: Är ganska blött.. [Överkurs: Olika PH-balans och mineralinnehåll är viktigt och justeras med hjälp av tillsatser]

Att brygga öl i korthet: En extraktgivare blandas med varmt vatten för att få fram en vört. [flytande maltextrakt, frystorkat maltextrakt eller mältade korn eller liknande]. Vörten kokas tilsammans med humle som ger den dess goda smak och arom. Efter koket är färdigt kyls vörten ned till ca 25°C för Ale eller 13°C för lager. En jäst som passar öl-sorten tillsätts och förhoppningsvis börjar sockret i vörten med hjälp av jästen att omvandlas till etanol och koldioxid. Efter att jäsningen är färdig kolsyresätts ölet antingen på fat eller direkt i flaska. efter några veckor är detta färdigt och du kan avnjuta din öl.

1. Jag började brygga med hjälp av en Coopers ölsats, närmare bestämt en engelsk bitter:

För att få den extra god tillsatte jag istället för socker frystorkat maltextrakt:

Samt humle, i mitt fall Fuggles:

Det hela var väldigt simpelt: Koka upp lite vatten ~8L, tillsätt det flytande maltextraktet (ölsatsen) samt det frystorkade maltextraktet. Koka i ca 60 min och tillsätt humlen under tiden. Lite vid 60min för bitterheten, lite vid 15 min för smaken och lite vid 5 min för aromen. När det var färdigkokat hälldes allt över till en jästunna [Köpes på tex humlegården, maltmagnus eller ÖB] ytterligare vatten tillsattes för att späda ut vörten till önskad styrka [man mäter hur mycket socker det är i vörten med hjälp av en hydrometer, då vet man hur mycket som var innan jäsningen och sedan mäter man en gång till när det är färdigjäst för att se vilken alkoholhalt ölet fått]. Till sist tillsatte jag en torrjäst som passade till en ALE, i mitt fall valde jag Safale-04:

Sedan på med locket på jästunnan och i med ett vattenlås, efter någon dag började det bubbla vattenlåset och det märktes att jästen hade börjat äta socker och pissa alkohol..:

När det slutat bubbla har det jäst klart, nu mäter man sockerhalten igen och räknar ut vilken alkoholhalt det är på ölet som nu är ljummet och utan kolsyra. sedan häller man i lite mer socker (vanligt strösocker, kallat primning) och häller upp det på flaskor, det extra sockret gör att jästen börjar arbeta lite igen men då flaskan är stängd med en kapsyl kan inte koldioxiden ta vägen någonstans utan pressas in i ölet som då blir kolsyresatt. Eftersom jästen arbetar lite i flaskan blir det en liten bottenbelägning på flaskan med uttjänt jäst som är lätt att undvika att hälla upp i glaset när ölen är färdig.

Det hela tar ca 4v innan man har en öl på flaska:

(den blåa flaskan till vänster är brygd med hjälp av maltextrakt, övriga är gjorda från grunden med mältat korn)

Hoppas min lilla instruktion kan hjälpa någon, jag brygger nu med korn från grunden och då är det ett litet annan förfarande, om någon är intresserad kan jag beskriva det med

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryden:

Hejsan!
Jag har bryggt öl i drygt ett och ett halvt år nu och tycker fortfarande att det är skitkul!
Jag brygger själv i lägenhet i GBG och jag tänkte beskriva lite kortfattat hur man gör. OBS! jag är inte på långa vägar någon expert!
/../

Tack Ryden för en trevlig guide!

Har kikat runt och läst på en del och till slut satt ihop ett paket som jag tror skulle kunna funka bra, dock skulle jag gärna vilja lite input.
Tanken var att antingen använda Sedex kapsylerna för att samla upp resterna av jästen eller hiva över det till den andra hinken m.h.a häverten och låta den jäsa ytterligare några dagar innan det hälls över i flaska och kapslas. alternativet är att köra båda.

Råvaror:
Muntons Midas Touch Golden Ale
Bryggsocker 3 kg
Ekspån. rostat för 23 lit vin - Läste att det skulle gå utmärkt att blanda i för att få en fylligare smak på ölet och att det ska passa med ljusa öltyper.
Pilsnerenzym

Kit:
Lilla Jäskitet
Jäshink. 30 lit

Kapsyler:
Kapsylapparat Greta
Ölkapsyler 3 x 70-pack
Sed Ex Kapsylen 15-pack

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Tack Ryden för en trevlig guide!

Har kikat runt och läst på en del och till slut satt ihop ett paket som jag tror skulle kunna funka bra, dock skulle jag gärna vilja lite input...

Hejsan, kul att du vill sätta igång!

Det funkar säkert bra med det där ölsatsen! Själv skulle jag föredra att du drygar ut med humleextrakt istället för socker om du vill höja alkoholhalten, blir smakrikare öl då. tex denna: http://www.pgw.se/product_info.php?cPath=153_159_128&products...

Ekspån har jag aldrig använt när jag bryggt men det går säkert bra, skulle dock inte rekomendera att du använder det i din första brygd. För att få en god öl behöver du inte tillsätta något annat är malt,humle,jäst och vatten! Satsa i så fall på att humla lite extra om du gillar det och vill ha mer humlesmak.
Samma sak med pilsnerenzymet, ganska onödigt att använda om du har tillräckligt med jäsbart socker från början.

Det är bra med två jäshinkar om du vill sekundärjäsa, dvs först jäsa tills det slutar bubbla och sedan använda hävert för att föra över ölet till en annan hink utan att ta med bottensatsen och sedan vänta någon/några veckor till så att ännu mer jäst faller ur. jag själv har gått ifrån sekundärjäsning då jag tycker det i de allra flesta fall funkar bra att låta det ligga i primären längre istället.

Sed-ex kapsyler har jag aldrig använt men det tycker jag verkar ytterst onödigt! En liten bottensats i flaskan är inget att bry sig om, bara hälla upp i glas så blir du av med den! Dyra var de också! Vill man ha helt bottensatsfri öl så får man filtrera och kolsyresätta med kolsyretub.

Ett tips kan även vara att köpa en ny jäst, ibland är jästen som skickas med i ölsatserna inte riktigt färska och kan fungera dåligt. Är rätt tråkigt att stå med 20L Vört som inte vill jäsa. denna ska fungera bra: http://www.pgw.se/product_info.php?cPath=153_159_132&products...

Hoppas det blev lite klarare och att du har någon nytta av det jag skrivit.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryden:

Hejsan, kul att du vill sätta igång!

Det funkar säkert bra med det där ölsatsen! Själv skulle jag föredra att du drygar ut med humleextrakt istället för socker om du vill höja alkoholhalten, blir smakrikare öl då. tex denna: http://www.pgw.se/product_info.php?cPath=153_159_128&products...

Ekspån har jag aldrig använt när jag bryggt men det går säkert bra, skulle dock inte rekomendera att du använder det i din första brygd. För att få en god öl behöver du inte tillsätta något annat är malt,humle,jäst och vatten! Satsa i så fall på att humla lite extra om du gillar det och vill ha mer humlesmak.
Samma sak med pilsnerenzymet, ganska onödigt att använda om du har tillräckligt med jäsbart socker från början.

Det är bra med två jäshinkar om du vill sekundärjäsa, dvs först jäsa tills det slutar bubbla och sedan använda hävert för att föra över ölet till en annan hink utan att ta med bottensatsen och sedan vänta någon/några veckor till så att ännu mer jäst faller ur. jag själv har gått ifrån sekundärjäsning då jag tycker det i de allra flesta fall funkar bra att låta det ligga i primären längre istället.

Sed-ex kapsyler har jag aldrig använt men det tycker jag verkar ytterst onödigt! En liten bottensats i flaskan är inget att bry sig om, bara hälla upp i glas så blir du av med den! Dyra var de också! Vill man ha helt bottensatsfri öl så får man filtrera och kolsyresätta med kolsyretub.

Ett tips kan även vara att köpa en ny jäst, ibland är jästen som skickas med i ölsatserna inte riktigt färska och kan fungera dåligt. Är rätt tråkigt att stå med 20L Vört som inte vill jäsa. denna ska fungera bra: http://www.pgw.se/product_info.php?cPath=153_159_132&products...

Hoppas det blev lite klarare och att du har någon nytta av det jag skrivit.

Jo, var faktiskt inne på att byta ut bryggsockret mot maltextrakt. Men hur ska man använda maltextraktet? Menar ska man tillsätta det vid sekundärjäsningen eller direkt vid primär?

Och är det någon skillnad förutom vid mellan dessa två? http://www.pgw.se/product_info.php?cPath=153_159_128&products... samt http://www.pgw.se/product_info.php?cPath=153_159_128&products... förutom vikten?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Jo, var faktiskt inne på att byta ut bryggsockret mot maltextrakt. Men hur ska man använda maltextraktet? Menar ska man tillsätta det vid sekundärjäsningen eller direkt vid primär?

Och är det någon skillnad förutom vid mellan dessa två? http://www.pgw.se/product_info.php?cPath=153_159_128&products... samt http://www.pgw.se/product_info.php?cPath=153_159_128&products... förutom vikten?

Nej det ska inte vara någon större skillnad. Du tillsätter det samtidigt som ölsatsen i koket.
Ett tips är att ladda ned testversionen av BeerSmith där du kan fylla i alla ingredienser och så räknar den fram förväntat OG, beska samt alkoholvolym i det färdiga ölet.
Lycka till!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul med en ölbryggartråd! Hade tänkt ha det som höst/vinterprojekt. Kommer kika tillbaka här när det börjar bli dags att köpa utrustning och ingredienser.

Permalänk
Medlem

Kul tråd!
Ytterligare en bryggare rapporterar in

Ja gick en kurs hos http://www.njutningsframjandet.se/event/%C3%B6lbryggning-4851... och kom in i världen här.
Så bestämde mig för att köpa lite basic utrustning och testa hemma, fast med extraktbryggning.

Så blev ett väldigt simpelt test bara för att lära sig stegen och det kring. Så kopiera gärna om ni vill ha ett enkelt recept som tar ungefär 3h tills man har öl i en jästunna redo att börja jäsa.
Och resultatet är ja sjukt nöjd med! Mycket bättre än ja hade räknat med.

Mitt recept ja gjorde är följande:
10L slutvolym
OG: 1.050
FG:
1kg light extract
0.5kg muntons medium extract
Humle:
10g amarillo 60min
13g amarillo 20min
11g amarillo 1min
Jäst:
Safale S-04

Fråga på gärna så kan ja iaf svara på det ja kan kring detta receptet
Utrustning köpte ja härifrån http://shop.humle.se/
Samt att det finns en svinbra affär på mölndalsvägen, mitt emot lisebergs bakre parkering. För er som bor i göteborg då det vill säga
Kan rekomendera denna boken.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0937381888

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Någon som gjort eget veteöl?
Min favoritsort så det skulle vara roligt att prova.

Permalänk
Medlem

Tjejens farsa brygger öl och det är grymt fascinerande hur lite som krävs för att totalt ändra smaken på ölet. Grymt kul vetenskap och gott blir det

Permalänk
Medlem

Blir det verkligen gott? Alltså all bullshit aside, smakar det lika bra som någon annan god öl ni gillar?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Blir det verkligen gott? Alltså all bullshit aside, smakar det lika bra som någon annan god öl ni gillar?

Oja!

Allt handlar om hur noggrant och rent du håller det.
En ölsats om mer eller mindre är "tillsätt vatten" blir kanske inte så bra, dom klassiska man kör en första gång. Men tar du steget upp till extrakt som ja gjort och verkligen följer ett recept typ det ja posta lite längre upp så får du verkligen en bra ale.
Sen nästa steg som vissa andra här gör kan göra riktigt överraskande gott öl.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Hur pass viktigt det är att använda ytterligare humle än det som medföljer i en ölsats? Har kikat runt lite och tror att Amarillo alt. Cascade skulle kunna passa ganska bra till en Ale. Tänkte då ha i den 15 & 5 min innan jag tar koket av spisen för att få smak och arom.

Och jag har även googlat runt en del på Maltodextrin, och som jag förstått det så ska det ge en större fyllighet i ölet så det inte smakar blaskigt. Blir det för mycket att mixa i det tillsammans med humle och maltextrakt? Det är en av de bitar som jag inte riktigt har greppat trots kopiösa mängder googlesökningar

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Hur pass viktigt det är att använda ytterligare humle än det som medföljer i en ölsats? Har kikat runt lite och tror att Amarillo alt. Cascade skulle kunna passa ganska bra till en Ale. Tänkte då ha i den 15 & 5 min innan jag tar koket av spisen för att få smak och arom.

Och jag har även googlat runt en del på Maltodextrin, och som jag förstått det så ska det ge en större fyllighet i ölet så det inte smakar blaskigt. Blir det för mycket att mixa i det tillsammans med humle och maltextrakt? Det är en av de bitar som jag inte riktigt har greppat trots kopiösa mängder googlesökningar

Skulle tippa på att det kanske tom är bättre att köpa humle bredvid än använda det som följer med i ölsatsen. Så det inte är gammal humle eller nått i den stilen. Dock kan det ju va bra att testa det du har som det är för att få in stegen och liknande.
Hur länge kokar du det totalt?

Andra grejen har ja inte direkt någon koll på än

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk

Det absolut viktigaste som jag har fattat det är hygienen, att ha rena saker och inte kladda runt med händer och smuts så det kommer med i bryggningen.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Skulle tippa på att det kanske tom är bättre att köpa humle bredvid än använda det som följer med i ölsatsen. Så det inte är gammal humle eller nått i den stilen. Dock kan det ju va bra att testa det du har som det är för att få in stegen och liknande.
Hur länge kokar du det totalt?

Andra grejen har ja inte direkt någon koll på än

Om du syftar på vörtkoket så kommer jag nog koka det 70-80 minuter, men frågan är om det är All Grain eller extrakt man ska koka så länge.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Om du syftar på vörtkoket så kommer jag nog koka det 70-80 minuter, men frågan är om det är All Grain eller extrakt man ska koka så länge.

All grain ska inte kokas så vitt ja vet, utan då värmer man upp vatten till runt 70 grader som man sen häller ner i tex en kylbag tillsammans med malten. Det ska ligga i ungefär 60min för att sedan filtreras ut så man får vört. Och det är sen det man ska koka i 60 min, och tillsätta humle vid olika tillfällen för att få smak doft och bäska.

Ja koka mitt extrakt i 60min och la i humle från start, sen 20min kvar och en sista dos vid 1min.

Ja är inte speciellt kunnig än på detta, så om någon ser att ja säger något fel så säg gärna till

Skrivet av DasBoot_swe:

Det absolut viktigaste som jag har fattat det är hygienen, att ha rena saker och inte kladda runt med händer och smuts så det kommer med i bryggningen.

Stämmer väldigt bra, efter koket och vid nerkylningen och frammåt så är det väldigt viktigt att hålla renligheten. Sanera med allt som är i närheten av ölet med StarSan tex.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

NU har jag köpt hem hela kittet och tänkte sätta igång med kokningen medan utrustningen steriliseras. Läste på satsen från Muntons och de skriver att man kokar 3.5L och häller över i hinken sedan hiva i burkarna som medföljer ölsatsen. Vad jag blev mest förvirrad över var att de stod att man skulle ha i 16.5L kallt vatten. Ska och kan man verkligen köra direkt från kranen eller är det bättre att koka vattnet och låta det stå med lock ute så det får svalna?

Vad gäller humle så var det visst slut på Amarillo och det fick istället bli Cascade, var jättenyfiken när jag kom hem så jag öppnade upp och luktade på pelletsen och WOW det luktar ju gudomligt gott! Sött och fruktigt med inslag av en släkting till humle vi inte nämner på detta forum

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Kul med en bryggartråd! Jag har bryggt knappt 10 satser i år och ska sätta igång snart igen efter sommaruppehåll. Rekommenderar starkt denna till att börja med: http://www.howtobrew.com/intro.html
Grymt bra läsning som behandlar allt från extraktbryggning till helmalt, lika bra läsning för förstagångsbryggaren som den erfarne.
Vidare så är SHBFs forum (gå gärna med i SHBF också, trevlig tidning och rabatt på evenemang), humlegårdens forum och BeerSweden forum bra (för övrigt sjukt bra forum för allt ölrelaterat).

Jag rekommenderar er att läsa på lite mer och skippa Coopers kit, och gör istället en extraktbryggning med humle. Det blir så mycket bättre än Coopers kit.

Och för er som inte tror att hembryggd öl blir bra: ni missar något. Det är inte särskilt svårt att få till grymt bra öl, men är man ett fan av industrilager så är det smidigare att gå till systemet. Innan jag började själv trodde jag att hembryggt öl skulle smaka som hemgjort vin ifrån såna satser man kan köpa i mataffären (urk), men så fel jag hade. För er som bor i någon större stad arrangeras säkerligen hembryggningsträffar med jämna mellanrum där även allmänheten är välkommen (mot en liten entreavgift). Håll utkik på SHBF.se. Jag gick på en belgoträff i Uppsala för ett par år sedan som fick mig att häpna.

Permalänk
Medlem

Trevligt med en bryggartråd! Jag har tänkt att göra mitt projektarbete om ölbryggeri, men behöver lite tips på hur frågeställningen ska vara. Är det någon som har tips? Jag har t.ex. tänkt att man ska mäta alkoholhalten genom jäsningsprocessen för att komma fram till hur tiden påverkar volymprocenten på ölet, men jag behöver mer än det som frågeställning, så hjälp gärna till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idumhet:

Trevligt med en bryggartråd! Jag har tänkt att göra mitt projektarbete om ölbryggeri, men behöver lite tips på hur frågeställningen ska vara. Är det någon som har tips? Jag har t.ex. tänkt att man ska mäta alkoholhalten genom jäsningsprocessen för att komma fram till hur tiden påverkar volymprocenten på ölet, men jag behöver mer än det som frågeställning, så hjälp gärna till!

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk att man inte tänkte på det när man hade sitt projektarbete! Varför inte brygga öl som projektarbete så kan du ha en logg på hur du har gått till väga och allt runt omkring, som en slags starters guide för nyfikna lärare och klasskamrater?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Tänk att man inte tänkte på det när man hade sitt projektarbete! Varför inte brygga öl som projektarbete så kan du ha en logg på hur du har gått till väga och allt runt omkring, som en slags starters guide för nyfikna lärare och klasskamrater?

Och en brakfest när allt är klart

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Tänk att man inte tänkte på det när man hade sitt projektarbete! Varför inte brygga öl som projektarbete så kan du ha en logg på hur du har gått till väga och allt runt omkring, som en slags starters guide för nyfikna lärare och klasskamrater?

Det är inte dumt tänkt, men tyvärr måste jag också på något vis klämma in det kemiska eller fysiska i den då jag läser natur så jag får göra lite olika tester och flumma in lite på hur olika jäst beter sig i olika temperaturer också. Jag tror nog det blir bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem

Nu har jag satt igång kittet, spraymalten kokar och jästen är re-hydrerad och proof:ad, jäklar vad den har tagit fart! Undrar om den hinner rinna över bägaren eller om jag hinner få ner den i jäshinken före

Är det ok att "skumma av" en del av toppskiktet av jästen om det blir för mycket eller är det bara låta det vara? Har den just nu i en bägare under ett alufolie som skydd.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Låter som det gick fort att få igång det?
Redan innan du ens fått ner det i jäshinken?

Ja tror du kan låta det vara, gör inget va ja vet med för mycket jäst. Är värre med förlite.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Hej hej. Jag har själv vart sugen på att börja brygga öl ett tag och tänkte ta tag i det i höst. Finns det någon bra affär i Göteborgsområdet som man kan besöka eller är det beställning över teh internet som gäller?

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkBob:

Hej hej. Jag har själv vart sugen på att börja brygga öl ett tag och tänkte ta tag i det i höst. Finns det någon bra affär i Göteborgsområdet som man kan besöka eller är det beställning över teh internet som gäller?

Tja på nätet är det väll http://shop.humle.se/ och Maltmagnus som ja oftast kör ifrån.
Annars kan du gå till Essensspecialisten på mölndalsvägen. Dom har rätt bra sortiment hemma.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Låter som det gick fort att få igång det?
Redan innan du ens fått ner det i jäshinken?

Ja tror du kan låta det vara, gör inget va ja vet med för mycket jäst. Är värre med förlite.

Det gick jättefort att få igång jästen, sanerade en bägare och kokade vatten med en matsked maltextrakt som jag sedan lät kallna till rätt temp.
Hade i jästen därefter och lät den stå ett tag. Läste att man borde göra så på HowToBrew, men jag valde att slå ihop de två stegen, som annars var att först re-hydrera och sedan proof:a (förjäsa?).

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2