Verktyg Visningsval
2013-04-23, 18:18   #1

JimmieSan

Medlem

JimmieSans avatar

Registrerad: sep 2010

Värmeavvisande gardiner eller liknande inför sommaren?

Nu valkas det snart sommar och måste få bukt lite med värmeproblemen som uppstår.

Har en 2.5meter bred balkong som är inglasad, man kan max öppna upp hälften vilket den alltid är.
Sen sitter det ett stort fönster på nära 2 meter.

Solen står på hela dagarna från 11-nedgång ungefär vilket gör att stora rummet där man är blir en bastu.

Jag var och kollade på hemtex och såg dom hade gardiner som var svarta med något grej på baksidan som skulle reflektera värmen, men dessa lär ju inte göra något alls om dom hängs inne i lägenheten, då fönstret tar först.
http://www.hemtex.se/article/oljettl...9?attr1_id=189
Och var ju inte direkt billiga heller.

Men om dom hängs ute på balkongen kan det kanske hjälpa? Vanliga gardiner tar absolut 0 av värmen utan går rakt igenom.

Har ej persiener i fönstret.

AC ligger rätt långt utanför budgeten samt kan ej få till utblås osv till sådant.

Har ni några bra ideer hur man kan lösa det bäst för att få bort lite värme som står och gassar inför sommaren?

JimmieSan är inte uppkopplad
2013-04-23, 20:05   #2

Crazy Ferret

Medlem

Crazy Ferrets avatar

Plats: Linköping

Registrerad: jul 2001

Nu är jag ingen fysiker på något sätt, så någon får gärna rätta mig om jag har fel här ...
För det första vill du ha ett vitt lager utåt då vitt reflekterar ljus, andra absorberar ljus av olika våglängder. Synligt ljus har inga problem att fara tillbaka ut genom fönstret om det reflekteras från insidan. Visst, en liten del reflekteras tillbaka in av rutan för att sedan reflekteras tillbaka ut till största delen och så vidare.
Så, utifrån dessa antaganden bör en vit rullgardin vara något att överväga. Den skulle ge något högre verkan placerad utomhus (om den nöjligheten finns, överväg även markis, men kolla med din hyresvärd/bostadsrättsförening innan du gör något dumt med fasaden), men även inomhus borde det göra en markant skillnad.
Vill du gå steget längre, tejpa upp aluminiumfolie på fönsterrutorna.

Edit: Närmare efterforskningar visade på att infrarött ljus inte alls reflekteras i fönsterrutor, det absorberas, varvid värme kommer att överföras inåt genom strålning. Således, hjälper inte rullgardin tillräckligt och utomhusmontering ej är möjligt, ja då är det väl aluminiumfolie eller något mer kreativt än jag kan komma på som gäller.

http://www.lth.se/fileadmin/energi_b...nsterfysik.pdf

Senast redigerad av Crazy Ferret 2013-04-23 klockan 20:20.
Crazy Ferret är inte uppkopplad Folding
2013-04-23, 22:52   #3

Prodigys

Medlem

Prodigyss avatar

Registrerad: aug 2012

Om du kan så borde du fixa tvärdrag i lägenheten/rummet, blir bäst så. Dvs öppna två fönster på vars en sida av rummet så blåser det rakt igenom, kan kompletteras med en golvfläkt om man tycker att det behövs.
Corsair Carbide 330R|ASRock Z87 Pro4|Intel Core i5 4440|Cooler Master Hyper 212 EVO|A-DATA XPG 1600Mhz Röda INET-edition|Powercolor Radeon R9 270X 2GB|Corsair CX500M Modulär|Samsung 840 EVO 120GB|Western Digital Blue 1TB|Microsoft Sidewinder X8|Tt eSport Meka G1 Vit|Logitech K400|BenQ GL2750 27"|Asus VW199DR 19"|Logitech X-530|Kingston HyperX Cloud|Steelseries 4HD|Macbook Pro Mid 2012 13"
Prodigys är inte uppkopplad
2013-04-23, 23:05   #4

Zotamedu

Entusiast

Zotamedus avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: dec 2005

Det bästa du kan göra är att ha öppna och förtäckta fönster. Det är så man gör i alla varma länder. Där är fönsterluckor eller jalusier standard. Själv kör jag på öppet fönster och nerdragna persienner. Det hjälper rätt mycket. Poängen är att göra sig av med strålningsvärmen från solen. Får du ingen värmestrålning kommer du ha samma temperatur inne som ute vilket är det bästa man kan hoppas på. Med strålningsvärme så sticker temperaturen snabbt.
Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24
Zotamedu är uppkopplad nu Folding
2013-04-24, 11:27   #5

JimmieSan

Medlem

JimmieSans avatar

Registrerad: sep 2010

Tyvärr ej möjlighet till tvärdrag.

Var och klämde på dom där gardinerna på Hemtex, dom såg faktiskt riktigt bra ut, tjocka som sören också. Om man hänger dom på balkongen med det vita mot solen så borde det ta direktstrålarna.

JimmieSan är inte uppkopplad
2013-04-24, 20:05   #6

Svanström

Medlem

Plats: Solna

Registrerad: feb 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Nivity Visa inlägg
Tyvärr ej möjlighet till tvärdrag.

Var och klämde på dom där gardinerna på Hemtex, dom såg faktiskt riktigt bra ut, tjocka som sören också. Om man hänger dom på balkongen med det vita mot solen så borde det ta direktstrålarna.
Jag har de gardinerna i sovrummet, jag köpte dem för att det blir riktigt mörkt med dem men visst tar de bort mycket av värmen på soliga dagar också. Jag har dock bara ett fönster o inte en hel balkong att täcka.
Svanström är inte uppkopplad
2013-04-25, 04:24   #7

matte54

Medlem

matte54s avatar

Plats: Södertälje

Registrerad: mar 2005

Dessa gardiner ser riktigt trevliga ut, man kanske borde forska prova dom har ocksa nu nar den hemska varmen kommer.

Har sa varmt pa sommrarna sa man har blivit en san dar som verkligen avskyr sommaren.
Jobbar pa natten sover pa dagen, under sommaren har jag korsdrag genom hela lagenheten 4 fonster oppna fran maj till varmen e borta.
Kommer under 30 grader inomhus pa natterna nar jag inte e hemma, pa dagarna ar det 30-38.

Hoppas pa en mild sommar for oss

- Låt pajkastningen börja!
matte54 är inte uppkopplad
2013-04-25, 16:13   #8

BananaFace

Medlem

BananaFaces avatar

Plats: Uppsala

Registrerad: dec 2004

Har svarta, lite tjockare, rullgardiner(från IKEA) i våra fönster och dom stoppar värmen från att komma in, hyffsat iaf. Det är svalt i rummet förutom precis vid gardinerna där det bolmar ut värme, men den stannar där ganska bra. Avsevärt mycket svalare i rummet jämfört med att köra utan iaf.

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb