Värmeavvisande gardiner eller liknande inför sommaren?

Permalänk
Medlem

Värmeavvisande gardiner eller liknande inför sommaren?

Nu valkas det snart sommar och måste få bukt lite med värmeproblemen som uppstår.

Har en 2.5meter bred balkong som är inglasad, man kan max öppna upp hälften vilket den alltid är.
Sen sitter det ett stort fönster på nära 2 meter.

Solen står på hela dagarna från 11-nedgång ungefär vilket gör att stora rummet där man är blir en bastu.

Jag var och kollade på hemtex och såg dom hade gardiner som var svarta med något grej på baksidan som skulle reflektera värmen, men dessa lär ju inte göra något alls om dom hängs inne i lägenheten, då fönstret tar först.
http://www.hemtex.se/article/oljettlangd_133749?attr1_id=189
Och var ju inte direkt billiga heller.

Men om dom hängs ute på balkongen kan det kanske hjälpa? Vanliga gardiner tar absolut 0 av värmen utan går rakt igenom.

Har ej persiener i fönstret.

AC ligger rätt långt utanför budgeten samt kan ej få till utblås osv till sådant.

Har ni några bra ideer hur man kan lösa det bäst för att få bort lite värme som står och gassar inför sommaren?

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen fysiker på något sätt, så någon får gärna rätta mig om jag har fel här ...
För det första vill du ha ett vitt lager utåt då vitt reflekterar ljus, andra absorberar ljus av olika våglängder. Synligt ljus har inga problem att fara tillbaka ut genom fönstret om det reflekteras från insidan. Visst, en liten del reflekteras tillbaka in av rutan för att sedan reflekteras tillbaka ut till största delen och så vidare.
Så, utifrån dessa antaganden bör en vit rullgardin vara något att överväga. Den skulle ge något högre verkan placerad utomhus (om den nöjligheten finns, överväg även markis, men kolla med din hyresvärd/bostadsrättsförening innan du gör något dumt med fasaden), men även inomhus borde det göra en markant skillnad.
Vill du gå steget längre, tejpa upp aluminiumfolie på fönsterrutorna.

Edit: Närmare efterforskningar visade på att infrarött ljus inte alls reflekteras i fönsterrutor, det absorberas, varvid värme kommer att överföras inåt genom strålning. Således, hjälper inte rullgardin tillräckligt och utomhusmontering ej är möjligt, ja då är det väl aluminiumfolie eller något mer kreativt än jag kan komma på som gäller.

http://www.lth.se/fileadmin/energi_byggnadsdesign/images/Utbi...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Om du kan så borde du fixa tvärdrag i lägenheten/rummet, blir bäst så. Dvs öppna två fönster på vars en sida av rummet så blåser det rakt igenom, kan kompletteras med en golvfläkt om man tycker att det behövs.

Permalänk
Entusiast

Det bästa du kan göra är att ha öppna och förtäckta fönster. Det är så man gör i alla varma länder. Där är fönsterluckor eller jalusier standard. Själv kör jag på öppet fönster och nerdragna persienner. Det hjälper rätt mycket. Poängen är att göra sig av med strålningsvärmen från solen. Får du ingen värmestrålning kommer du ha samma temperatur inne som ute vilket är det bästa man kan hoppas på. Med strålningsvärme så sticker temperaturen snabbt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tyvärr ej möjlighet till tvärdrag.

Var och klämde på dom där gardinerna på Hemtex, dom såg faktiskt riktigt bra ut, tjocka som sören också. Om man hänger dom på balkongen med det vita mot solen så borde det ta direktstrålarna.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Tyvärr ej möjlighet till tvärdrag.

Var och klämde på dom där gardinerna på Hemtex, dom såg faktiskt riktigt bra ut, tjocka som sören också. Om man hänger dom på balkongen med det vita mot solen så borde det ta direktstrålarna.

Jag har de gardinerna i sovrummet, jag köpte dem för att det blir riktigt mörkt med dem men visst tar de bort mycket av värmen på soliga dagar också. Jag har dock bara ett fönster o inte en hel balkong att täcka.

Permalänk
Medlem

Dessa gardiner ser riktigt trevliga ut, man kanske borde forska prova dom har ocksa nu nar den hemska varmen kommer.

Har sa varmt pa sommrarna sa man har blivit en san dar som verkligen avskyr sommaren.
Jobbar pa natten sover pa dagen, under sommaren har jag korsdrag genom hela lagenheten 4 fonster oppna fran maj till varmen e borta.
Kommer under 30 grader inomhus pa natterna nar jag inte e hemma, pa dagarna ar det 30-38.

Hoppas pa en mild sommar for oss

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Har svarta, lite tjockare, rullgardiner(från IKEA) i våra fönster och dom stoppar värmen från att komma in, hyffsat iaf. Det är svalt i rummet förutom precis vid gardinerna där det bolmar ut värme, men den stannar där ganska bra. Avsevärt mycket svalare i rummet jämfört med att köra utan iaf.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
SpelClockers

tråd ifrån 2013, men har ni löst det? jag har exakt samma problem.. solen ligger på hela dagen in i lägenheten.. har just nu gardiner som är fördragna hela dagen.. och det är fortfarande varmt i rummet..

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristallkrona:

tråd ifrån 2013, men har ni löst det? jag har exakt samma problem.. solen ligger på hela dagen in i lägenheten.. har just nu gardiner som är fördragna hela dagen.. och det är fortfarande varmt i rummet..

Mörkläggningsgardiner hjälper faktiskt en hel del och som bonus stänger de även ute allt solljus vilket är rätt trevligt i sovrummet. Det finns billigare varianter för ett par hundra spänn men de brukar ge sämre effekt så satsa på ett par rejäla längder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag var och kollade på hemtex och såg dom hade gardiner som var svarta med något grej på baksidan som skulle reflektera värmen, men dessa lär ju inte göra något alls om dom hängs inne i lägenheten, då fönstret tar först.
http://www.hemtex.se/article/oljettlangd_133749?attr1_id=189

Undvik svart och mörka färger till varje pris, de tar vara på värmen och gör hettan värre. Vill du att solstrålarna skall reflekteras UT genom fönsterrutan så köper du tjocka vita gardiner Ju glansigare/reflektivare yta desto bättre!

Det är som att jämföra helsvarta kläder med vita, det sistnämnda är mycket svalare i solen därför att strålarna reflekteras bort.

Permalänk
Medlem

@kristallkrona: Jag vet inte din budget eller om du har möjlighet att komma åt utsidan av ditt fönster. Men jag köpte ganska nyligen solfilm för utvändigt bruk och satte upp i ett sovrum med söderläge.
Jag köpte en med 90% ljusgenomsläpp så du ser nästan inte att den är där men vilken skillnad. Från 35 i det rummet till 25-27, köper man en mörkare så tar filmen bort ännu mera värme, viktigt att den är för utomhus och att den sätts på utsidan då värmen stannar ute.

Filmen gick på 600:- då fick jag 1500*900mm solfilm. Den tar dessutom bort reflektioner så det är dessutom mindre besvärligt att titta på tv utan mörkläggning av rummet.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Nu valkas det snart sommar och måste få bukt lite med värmeproblemen som uppstår.

Har en 2.5meter bred balkong som är inglasad, man kan max öppna upp hälften vilket den alltid är.
Sen sitter det ett stort fönster på nära 2 meter.

Solen står på hela dagarna från 11-nedgång ungefär vilket gör att stora rummet där man är blir en bastu.

Jag var och kollade på hemtex och såg dom hade gardiner som var svarta med något grej på baksidan som skulle reflektera värmen, men dessa lär ju inte göra något alls om dom hängs inne i lägenheten, då fönstret tar först.
http://www.hemtex.se/article/oljettlangd_133749?attr1_id=189
Och var ju inte direkt billiga heller.

Men om dom hängs ute på balkongen kan det kanske hjälpa? Vanliga gardiner tar absolut 0 av värmen utan går rakt igenom.

Har ej persiener i fönstret.

AC ligger rätt långt utanför budgeten samt kan ej få till utblås osv till sådant.

Har ni några bra ideer hur man kan lösa det bäst för att få bort lite värme som står och gassar inför sommaren?

Bambu jalusi på balkongen.
Brukar gå att måttbeställa, eller så kapar man själv.
Köpte mina på Ikea men hittar dom inte nu.
Stoppar såklart inte 100% av eländesvärmen.
Men får å andra sidan inte heller lägenheten att se ut som att Dexter håller på att jobba där inne

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av lasseTM:

@kristallkrona: Jag vet inte din budget eller om du har möjlighet att komma åt utsidan av ditt fönster. Men jag köpte ganska nyligen solfilm för utvändigt bruk och satte upp i ett sovrum med söderläge.
Jag köpte en med 90% ljusgenomsläpp så du ser nästan inte att den är där men vilken skillnad. Från 35 i det rummet till 25-27, köper man en mörkare så tar filmen bort ännu mera värme, viktigt att den är för utomhus och att den sätts på utsidan då värmen stannar ute.

Filmen gick på 600:- då fick jag 1500*900mm solfilm. Den tar dessutom bort reflektioner så det är dessutom mindre besvärligt att titta på tv utan mörkläggning av rummet.

nej tyvärr har jag inte den möjligheten.. 7:e våningen och söderläge hela lägenheten. och i tvrummet går det bara att öppna ett av fönsterna. det andra fönstret bredvid är stort högt och brett = går ej att öppna. men annars var det en bra idé..

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Navicula:

Undvik svart och mörka färger till varje pris, de tar vara på värmen och gör hettan värre. Vill du att solstrålarna skall reflekteras UT genom fönsterrutan så köper du tjocka vita gardiner Ju glansigare/reflektivare yta desto bättre!

Det är som att jämföra helsvarta kläder med vita, det sistnämnda är mycket svalare i solen därför att strålarna reflekteras bort.

Så det är vita tjocka gardiner som man ska ha för att värmen inte ska komma in i rummet?

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Svensktiger:

Bambu jalusi på balkongen.
Brukar gå att måttbeställa, eller så kapar man själv.
Köpte mina på Ikea men hittar dom inte nu.
Stoppar såklart inte 100% av eländesvärmen.
Men får å andra sidan inte heller lägenheten att se ut som att Dexter håller på att jobba där inne

https://cbsethumb.blob.core.windows.net/534x389/ca/50/ec/rullgardin-jalusi-bambu-ikea-goteborg-salj-7480779.jpg

funkar dem att få bort värmen om man hart söderläge hela dagen?

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av ågren:

Mörkläggningsgardiner hjälper faktiskt en hel del och som bonus stänger de även ute allt solljus vilket är rätt trevligt i sovrummet. Det finns billigare varianter för ett par hundra spänn men de brukar ge sämre effekt så satsa på ett par rejäla längder.

Skickades från m.sweclockers.com

har vita mörkläggningsgardiner i datarummet som kostar mer än 400 kr st. de funkar okej, men vet inte om det skulle funka i tvrummet där värmen är som mest varm på dagarna..

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem

Letade själv runt kring detta för några dagar sedan. Landade på https://www.evofilm.se/solskyddsfilm/solskyddsfilm-fonster

Verkar vara en vettig lösning - den som heter "25% Ice". Reflekterar 85% värmestrålning men endast 25% ljus. Så blir ju inte natten inne på dagarna. Detta förutsatt att det är kompatibelt med dina fönster. Funkar tydligen inte så bra på gasfyllda fönster, då dessa kan bli alldeles för varma och gå sönder. I sådana fall måste filmen monteras på utsidan, men den är inte gjord för utomhusbruk. Så.. ja.

Har du däremot äldre "öppningsbara" två-eller-fler-glasfönster så lär det funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristallkrona:

funkar dem att få bort värmen om man hart söderläge hela dagen?

Kan inte ge en exakt siffra, men dom stoppar ju direkt solljus utan att mörklägga helt.
Det stora pluset dock är att det ser helt OK ut även med allt nere.
Och att dom inte helt stoppar luftdrag.
Det var förra lägenheten så kan inte bjuda på bilder tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Undvik svart och mörka färger till varje pris, de tar vara på värmen och gör hettan värre. Vill du att solstrålarna skall reflekteras UT genom fönsterrutan så köper du tjocka vita gardiner Ju glansigare/reflektivare yta desto bättre!

Det är som att jämföra helsvarta kläder med vita, det sistnämnda är mycket svalare i solen därför att strålarna reflekteras bort.

Jättegammal tråd men
Dom gardinerna är tjocka, och dom har vit baksida som är gjord just för reflektera solstrålarna.

Det sagt så gör gardiner väldigt lite överlag. Har satt solfilm i mellan fönsterna. Som man monterar det på bilfönster.
Det tar mer iaf, men ja det blir ändå närmare 30c här så

Permalänk
Medlem

Tvärr inte så billiga, men de gör en hel del skillnad:

https://www.luxaflex.se/produkter/duette/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillsarn:

Letade själv runt kring detta för några dagar sedan. Landade på https://www.evofilm.se/solskyddsfilm/solskyddsfilm-fonster

Verkar vara en vettig lösning - den som heter "25% Ice". Reflekterar 85% värmestrålning men endast 25% ljus. Så blir ju inte natten inne på dagarna. Detta förutsatt att det är kompatibelt med dina fönster. Funkar tydligen inte så bra på gasfyllda fönster, då dessa kan bli alldeles för varma och gå sönder. I sådana fall måste filmen monteras på utsidan, men den är inte gjord för utomhusbruk. Så.. ja.

Har du däremot äldre "öppningsbara" två-eller-fler-glasfönster så lär det funka.

Om man har isolerglas så är ju idealet att det är treglas med plats för persienner mellan ytterrutan och den inre isolerglaskassetten. Då tar kassetten bort mycket av den värme som blir runt själva persiennen, jämfört med när det bara är en vanlig enkelrutan innanför. Dock, apropå just det du skriver, så har jag för mig att när vi beställde nya fönster till min dåvarande Brf så var det just det där med värme som var en punkt. Mörka persienner var inte ok på grund av den större värmeutvecklingen. Dock så är det ju inte helt ovanligt med ej delbara fönster, och i vissa fall ej öppningsbara, och då får man hitta andra lösningar. Just treglas med plats för persienner lider av problemet att bågarna blir tjockare än äldre bågar, förutom att de redan är grövre, så man får visa utrymmesproblem. Våra fönsterbrädor krympte en del av detta skäl eftersom fönstren monteras så att de ligger i samma plan på utsidan som tidigare.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av ztenlund:

Tvärr inte så billiga, men de gör en hel del skillnad:

https://www.luxaflex.se/produkter/duette/

aah, har kollat på dom förut... som du säger inte alls billiga tyvärr.. =/ men dom gör nog ett bra jobb!

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått ska man blockera/reflektera ljuset så tidigt som möjligt. Aluminiumfolie i mitten av fönstret om man har dubbla rutor som de flesta har bör det ha rätt stor påverkan. Själv vågar jag inte ha så tydliga reflektioner utåt, så nöjer mig med rullgardiner och öppnar på nätterna när det är svalare ute än inne

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristallkrona:

Så det är vita tjocka gardiner som man ska ha för att värmen inte ska komma in i rummet?

Ja. Om ytan dessutom är lite glansig så reflekterar den solstrålar ännu bättre. Undvik mörka färger som pesten..

Skrivet av Nivity:

Jättegammal tråd men
Dom gardinerna är tjocka, och dom har vit baksida som är gjord just för reflektera solstrålarna.

Det sagt så gör gardiner väldigt lite överlag. Har satt solfilm i mellan fönsterna. Som man monterar det på bilfönster.
Det tar mer iaf, men ja det blir ändå närmare 30c här så

Jo gammal men sommaren är tillbaks och nu behöver vi gardiner

Med "baksida" hoppas jag att du menar sidan som är vänd mot solens strålar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Ja. Om ytan dessutom är lite glansig så reflekterar den solstrålar ännu bättre. Undvik mörka färger som pesten..

Jo gammal men sommaren är tillbaks och nu behöver vi gardiner

Med "baksida" hoppas jag att du menar sidan som är vänd mot solens strålar.

Självklart.
Dom på hemtex har alla samma vita baksida mot solen.