Permalänk
Medlem

Vilken optiker?

Det börjar bli dags att skaffa glasögon tror jag. Men vilken optiker ska man gå till? Det finns så många att välja bland, både kedjor och enskilda. Vissa kedjor har ju bra erbjudanden med gratis glasögon men det är svårt att sålla och ta till sig vilken som är bäst att gå till. Jag har fullt förtroende för att man får en lika bra undersökning hos alla, frågan är var man får mest för pengarna?

Permalänk
Medlem

Sist handlade jag hos specsavers, dom hade extremt bra erbjudande.
Fast, det var inte alls så bra som det verkade. Trots att jag läste allt det finstilta som stod så var det inte alls så som det stod.
Så var uppmärksam och fråga kring sådant innan.

Permalänk
Medlem

Själv brukar jag hålla mig till Synsam. Dom är dyra, men man får vad man betalar för. Var in på nå andra billigare kedjor, men de bågarna kändes så undermåliga. Och var man ute efter bara ett par glasögon så blev det dyrare än Synsam för sämre glas och bågar. Så nej, snåla INTE på nått som du ska ha sitta i ansiktet all vaken tid. Synen är ju trots allt det viktigaste sinnet.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Själv brukar jag hålla mig till Synsam. Dom är dyra, men man får vad man betalar för. Var in på nå andra billigare kedjor, men de bågarna kändes så undermåliga. Och var man ute efter bara ett par glasögon så blev det dyrare än Synsam för sämre glas och bågar. Så nej, snåla INTE på nått som du ska ha sitta i ansiktet all vaken tid. Synen är ju trots allt det viktigaste sinnet.

Håller med. Har linser till vardags men har ett par glasögon för "backup" vilka jag skaffade hos billiga Smarteyes, vilken jävla skit....
Dåliga linser och sladdriga bågar.

Permalänk
Medlem

Har genomgående använt mig av DirektOptik pga deras 3-för-1 rabatt som brukar vara på sommaren så att man får ett par extra glasögon och ett par solglasögon. Har varit väldigt nöjd med mina glasögon som rent generellt håller bättre än min syn så jag behöver nya pga försämrad syn innan jag behöver nya pga kvalitetsproblem. Ett par glasögon gick sönder i förtid men det berodde nog mer på att de blev stampade på under en kväll på krogen än något inneboende problem med kvaliten.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Jag tackar så mycket, erfarenhet är oslagbart. Det låter ju vettigt att ta en "normal" Ronny optiker istället för en billig.

Permalänk
Skrivet av lord_dubbdäck:

Själv brukar jag hålla mig till Synsam. Dom är dyra, men man får vad man betalar för. Var in på nå andra billigare kedjor, men de bågarna kändes så undermåliga. Och var man ute efter bara ett par glasögon så blev det dyrare än Synsam för sämre glas och bågar. Så nej, snåla INTE på nått som du ska ha sitta i ansiktet all vaken tid. Synen är ju trots allt det viktigaste sinnet.

har också alltid kört synsam.

alltid bra service å har man råkat ta sönder bågen så kan de ofta laga den åt en på några minuter och de brukar bju på det de första 5 åren tror jag det är.

vet inte hur många bågar ja tror ja har råkat bryta sönder nånstans å bara betalt 1 gång för å laga dem kosta mig 20:- å tog typ 3 minuter.

nu mer köra ja visserligen fortfarande synsam men skickar fakturan till jobbet å tar dem som "jobbglasögon" även om ja använder dem även privat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag gick till Specsavers, de låg närmast, hade en redigt snygg optiker och bra priser.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Jag gick till Specsavers, de låg närmast, hade en redigt snygg optiker och bra priser.

Snygg optiker är viktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Snygg optiker är viktigt

Det tycker jag, om man får samma pris, kunskap och utbud på två i samma centrum, då går jag till den som erbjuder "lite extra" så att säga.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Det tycker jag, om man får samma pris, kunskap och utbud på två i samma centrum, då går jag till den som erbjuder "lite extra" så att säga.

Men samma är det inte.

Specsavers är billiga, men har shit service!

Synsam är dyrare, men har kunglig service!

Tjejens mamma gick in på Specsavers för att få en lite "glasögonskruv" i bågen, och då skulle dom ha 100 Kr för skruven + jobb.
Hon struntade i det och gick vidare till Synsam som låg lite längre ner för gatan.

Kommer in på Synsam, förklarar problemet, och får allting åtgärdat gratis.

Och märk väl att hon inte är kund hos någon av dom.

Jag har haft glasögon i hela mitt liv och alltid valt Synsam, och har aldrig behövt betala när jag behövt få glasögonen riktade eller smålagningar.

Service är jätteviktigt när det gäller glasögon.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag har haft glasögon i hela mitt liv och alltid valt Synsam, och har aldrig behövt betala när jag behövt få glasögonen riktade eller smålagningar.

Du betalade för det när du köpte glasögonen. Synsam är betydligt dyrare än Specsavers, tro fan att man förväntar sig bättre service när man betalar avsevärt mer.

Jag köpte mina första glasögon på Synsam, sen dess har det blivit Specsavers. Jag behöver inte extra service "gratis" om jag istället får betala mindre från början och sedan bestämma själv vad jag känner att jag behöver i service-väg.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Föredetting
Skrivet av oobum:

Jag gick till Specsavers, de låg närmast, hade en redigt snygg optiker och bra priser.

Huddinge Centrum?

Lät dem byta glas på ett par solbrillor åt mig, minns det mest för att optikern var snygg. Annars har jag ingen erfarenhet av svenska optiker, beställde mina glasögon online från Storbritannien, närmare bestämt Metsuki en gång i tiden. Galet mycket billigare än Ray-Ban på Synsam och gick helt klockrent.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men samma är det inte.

Specsavers är billiga, men har shit service!

Synsam är dyrare, men har kunglig service!

Tjejens mamma gick in på Specsavers för att få en lite "glasögonskruv" i bågen, och då skulle dom ha 100 Kr för skruven + jobb.
Hon struntade i det och gick vidare till Synsam som låg lite längre ner för gatan.

Kommer in på Synsam, förklarar problemet, och får allting åtgärdat gratis.

Och märk väl att hon inte är kund hos någon av dom.

Jag har haft glasögon i hela mitt liv och alltid valt Synsam, och har aldrig behövt betala när jag behövt få glasögonen riktade eller smålagningar.

Service är jätteviktigt när det gäller glasögon.

Visst är det så, och från Specsavers har jag fått lagade bågar, riktade bågar och linsvätskor och behållare gratis... Så det är nog väldigt olika från butik till butik som alla andra affärer.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte mina glasögon (Oakley Wingspan) hos Loveyewear. Dom har en fysisk butik i Stockholm. Gjorde synundersökningen hos Synsam, men där hade jag fått betalat ca 5500-6000 kr för glasögonen. Nu betalade jag 3147 kr.