Permalänk
Medlem

Bästa bläckpennan?

Jag är i behov av en bläckpenna som är bra till att föra anteckningar med, och jag är inte ute efter någon slumpmässig reklampenna som går sönder eller torkar ut dagen efter man börjat använda den. Är det någon som använder sig mycket av bläckpennor här och som har några tips?

Permalänk
Medlem

Pilot Hi-Tec C
Mitsubishi Uni-Ball Signo DX

Grymma pennor till vettigt pris.

Permalänk
Medlem

Ballograf Rondo är rätt stadigt byggda och humant prissatta. Finns refill till dom med.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Fisher Space penna, skriver inte mycket men den pennan osar kvalitet metall rakt igenom och bläcket är trycksatt så att det inte är några problem att skriva oberoende av vinkeln som pennan används i och om pennan har legat på fel sätt så att bläcket inte åker framåt till spetsen.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Entusiast

Jag gillar den klassiska Ballograf Epoca. Min har överlevt många år och de kostar inte skjortan om man skulle råka slarva bort den.

Annars föredrar jag blyerts för saker som föreläsningsanteckningar. Har en Pilot med 0.3 HB stift som är helt underbar. Satte dit ett gummigrepp från en annan Pilotpenna också för att göra den skönare att hålla i. När jag skriver med bläck kör jag reservoarpennor nu. Har en hemma som jag fick av min farfar för typ 15 år sedan eller nåt. I pennfacket ligger en 30 kr penna från DX.com som är riktigt trevlig att skriva med. Reservoar kräver dock lite mer jobb då de torkar snabbare och bläcket behöver fyllas på betydligt oftare vilket är rätt bökigt. Det är hyfsat smidigt om man kör patroner men fortfarande mer pill.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag gillar den klassiska Ballograf Epoca. Min har överlevt många år och de kostar inte skjortan om man skulle råka slarva bort den.

Annars föredrar jag blyerts för saker som föreläsningsanteckningar. Har en Pilot med 0.3 HB stift som är helt underbar. Satte dit ett gummigrepp från en annan Pilotpenna också för att göra den skönare att hålla i. När jag skriver med bläck kör jag reservoarpennor nu. Har en hemma som jag fick av min farfar för typ 15 år sedan eller nåt. I pennfacket ligger en 30 kr penna från DX.com som är riktigt trevlig att skriva med. Reservoar kräver dock lite mer jobb då de torkar snabbare och bläcket behöver fyllas på betydligt oftare vilket är rätt bökigt. Det är hyfsat smidigt om man kör patroner men fortfarande mer pill.

Jo en klassiker funkar alltid, jag har 2 med olika loggor, men dom rullar på.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Hedersmedlem

Vad hade du tänkt dig för prisklass? Pennor finns från mycket billiga till väldigt dyra.

Min egen erfarenhet är att Ballograf Epoca är en väldigt bra och prisvärd penna. Vill man gå upp ett snäpp så ligger Parker Jotter bra till.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Avstängd

Duger inte ett storpack från Ica?

Vem använder pennor idag ändå?

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Föredetting

Jag har ett par Parker-pennor. Jotter är helt okej och inte sådär jättedyr: http://www.penshop.se/pennor-parker-parker-jotter-svart-p-371...
Har även en Vector, som kanske inte är vad man kallar prisvärd... Men rätt fet: http://www.getpersonal.se/penna-parker-vector-stainless-steel...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

Duger inte ett storpack från Ica?

Vem använder pennor idag ändå?

Stor skillnad på penna och penna. Skulle nog säga de flesta fortfarande använder pennor..

Tack för alla tips förövrigt! Ska kolla upp pennorna som skrevs. Min budget kan vara rätt så stor beroende på hur bra pennan är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt förtjust i Uni-ball Vision Elite, brukar köpa på mig en flock när jag hittar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Jag har ett par Parker-pennor. Jotter är helt okej och inte sådär jättedyr: http://www.penshop.se/pennor-parker-parker-jotter-svart-p-371...
Har även en Vector, som kanske inte är vad man kallar prisvärd... Men rätt fet: http://www.getpersonal.se/penna-parker-vector-stainless-steel...

Kollade upp Jotter, men verkar som det finns en allmän konsensus att kvalitén blivit mycket sämre över åren? Vector är nog lite för dyr, i alla fall just nu.

Skrivet av Zotamedu:

Jag gillar den klassiska Ballograf Epoca. Min har överlevt många år och de kostar inte skjortan om man skulle råka slarva bort den.

Annars föredrar jag blyerts för saker som föreläsningsanteckningar. Har en Pilot med 0.3 HB stift som är helt underbar. Satte dit ett gummigrepp från en annan Pilotpenna också för att göra den skönare att hålla i. När jag skriver med bläck kör jag reservoarpennor nu. Har en hemma som jag fick av min farfar för typ 15 år sedan eller nåt. I pennfacket ligger en 30 kr penna från DX.com som är riktigt trevlig att skriva med. Reservoar kräver dock lite mer jobb då de torkar snabbare och bläcket behöver fyllas på betydligt oftare vilket är rätt bökigt. Det är hyfsat smidigt om man kör patroner men fortfarande mer pill.

Epoca verkar intressant, samt att det känns någorlunda bra att kunna stödja en svensk penntillverkare. Blir nog att beställa hem en, men jag önskar att den kanske hade 0.7mm spets. Lite mer tveksam till blyerts på grund av att jag skriver så pass fult när jag inte skriver med bläck, samt att jag gillar att ha tydlig text. Jag tror bläck även bidrar till att mina skrivfel minskar.

Reservoarpenna fixar jag när min skrivstil blivit bättre!

Skrivet av FlyingFinn:

Ballograf Rondo är rätt stadigt byggda och humant prissatta. Finns refill till dom med.

Vad är skillnaden mellan Epoca och Rondo egentligen?

Skrivet av Redhawk:

Pilot Hi-Tec C
Mitsubishi Uni-Ball Signo DX

Grymma pennor till vettigt pris.

Uni-ball Signo Dx verkar väldigt intressant. Finns den någonstans att beställa i Sverige? Verkar inte hitta den, och känns lite krångligt att beställa hem några enstaka pennor från USA..

Skrivet av keyser:

Jag är väldigt förtjust i Uni-ball Vision Elite, brukar köpa på mig en flock när jag hittar dem.

Samma här som ovan, verkar vara dåligt med Uni-ball pennor i Sverige.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Teh Daniel:

Duger inte ett storpack från Ica?

Vem använder pennor idag ändå?

Jag, många gånger i och utanför jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Samma här som ovan, verkar vara dåligt med Uni-ball pennor i Sverige.

Jag har plockat upp mina just i USA, men just Vision Elite går att köpa i sverige:
http://www.penstore.se/p/varumarke/uni/uni-ball-vision-elite-...

De har faktiskt en hel del Uni-ball:
http://www.penstore.se/c/varumarke/uni/

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Jag har plockat upp mina just i USA, men just Vision Elite går att köpa i sverige:
http://www.penstore.se/p/varumarke/uni/uni-ball-vision-elite-...

De har faktiskt en hel del Uni-ball:
http://www.penstore.se/c/varumarke/uni/

Måste ha letat dåligt helt enkelt! Tycker designen är lite lustig, men den verkar ha fått bra betyg. Blir nog att pröva den! Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bAkewelle:

Fisher Space penna, skriver inte mycket men den pennan osar kvalitet metall rakt igenom och bläcket är trycksatt så att det inte är några problem att skriva oberoende av vinkeln som pennan används i och om pennan har legat på fel sätt så att bläcket inte åker framåt till spetsen.

Var lite tveksam till Fisher Space Pen först, men när jag kollade upp deras pennor så verkar de ju helt grymma! Jag reser runt en hel del med, så de verkar ju passa perfekt för det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Uni-ball Signo Dx verkar väldigt intressant. Finns den någonstans att beställa i Sverige? Verkar inte hitta den, och känns lite krångligt att beställa hem några enstaka pennor från USA..

Har tyvärr inte hittat några. Har ett gäng pennor jag köpte utomlands som fortfarande fungerar.
Springer du på dem utomlands så köp ett par stycken. Kostar inte många kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redhawk:

Har tyvärr inte hittat några. Har ett gäng pennor jag köpte utomlands som fortfarande fungerar.
Springer du på dem utomlands så köp ett par stycken. Kostar inte många kronor.

Fixade hem några från penstore.nl tillsammans med några andra pennor. Överkomliga fraktpriser