Borra hål till källarförrådet

Permalänk
Medlem

Borra hål till källarförrådet

Hej!

En lite annorlunda fråga som någon här inne kanske kan svara på. Kanske någon som jobbar med elinstallationer, brandsäkerhet eller liknande.

Det är så att jag har kommit över en gammal Dell Poweredge 2950 som jag har tänkt köra som labb-server och lite allmän web/plex-server.
Alla som jobbat med liknande servrar vet att dessa låter en del...

Då jag bor på första våningen och har mitt källarförråd precis under mig så har jag kollat upp med bostadsrättsföreningen (liten förening i Sthlm) ifall jag får ha en server i förrådet. De har sagt att det är OK bara jag själv står för el-kostnader och då jag är intresserad av att dra kabel själv så är ju inte det nå problem.

Är det någon som vet om man får borra igenom ett golv till en källarvåning?
Tänker brandsäkerhet och liknande då varje lägenhet är byggd för att hålla en brand inne i lägenheten. Om detta stör något.

Är det elektriker man ska kontakta för att göra ett sådant jobb (borra och dra ström+TP)?

Tips välkomnas gärna..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Det smidigaste är väl kanske att kolla med föreningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToBeAs*:

Det smidigaste är väl kanske att kolla med föreningen?

Frågade lite snabbt med dom men ingen hade någon aning. Alla vi som sitter i styrelsen är ganska nya på detta och har inte riktigt koll på regler osv.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Nix, det kommer att bli svårt.
Förutom byråkratin så är golvet tjockt och hårt betong.
Tyvärr kommer jag inte ihåg varför det är svårt att få tillstånd till att borra i golv, oftast borras det genom väggen och dras ner och borras genom igen, skyddsskena på utsidan.
Vattenledningar var ett undantag.
Jag minns som sagt inte vad det var som förhindrar, risk för sprickning/ras?
Finns ju armeringsjärn i golvet så jag vet inte.

Men kolla med byggnämnden.

Kanske finns kabelkanaler i huset som går ner till källaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Ur en hållfasthets aspekt spelar det ingen som helst roll. Brandsäkerhet synpunkt så finns det tätmassa för detta som löser det problemet. En elektriker kommer förmodligen inte borra det där hålet åt dig utan det blir en snickare alternativ håltagningsfirma då det lär vara uppemot 16-25 cm tjock platta med förmodan armering i vägen som vanligt. Säger fastighets bolaget att det är lugnt så kör på. Det är inte svårare än att du tätar det när du flyttar med lite betongbruk och silikon typ . Såvida vi nu inte snackar om en 50mm hål eller så .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Nix, det kommer att bli svårt.
Förutom byråkratin så är golvet tjockt och hårt betong.
Tyvärr kommer jag inte ihåg varför det är svårt att få tillstånd till att borra i golv, oftast borras det genom väggen och dras ner och borras genom igen, skyddsskena på utsidan.
Vattenledningar var ett undantag.
Jag minns som sagt inte vad det var som förhindrar, risk för sprickning/ras?
Finns ju armeringsjärn i golvet så jag vet inte.

Men kolla med byggnämnden.

Kanske finns kabelkanaler i huset som går ner till källaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Don_W:

Ur en hållfasthets aspekt spelar det ingen som helst roll. Brandsäkerhet synpunkt så finns det tätmassa för detta som löser det problemet. En elektriker kommer förmodligen inte borra det där hålet åt dig utan det blir en snickare alternativ håltagningsfirma då det lär vara uppemot 16-25 cm tjock platta med förmodan armering i vägen som vanligt. Säger fastighets bolaget att det är lugnt så kör på. Det är inte svårare än att du tätar det när du flyttar med lite betongbruk och silikon typ . Såvida vi nu inte snackar om en 50mm hål eller så .

Tack för svar!

Jag får ta och kolla upp angående kabelkanaler men gissar att det blir meckigare än att göra på annat sätt.
Har tänkt på att borra genom vägg x2 med skyddsskena men som Don_W säger så borde det inte vara några problem.
Får helt enkelt ta kontakt med snickare/håltagare alternativt en elektriker.
Hade en elektriker hemma tidigare som borrade genom en 20-25cm tjock betongvägg som jag har inne i lägenheten. Så han har tillräckligt lång borr åtminstone..

Finns det några verktyg de kan använda för att se ifall el/vatten-ledningar finns i närheten + att man ser vart man kommer ut på andra sidan?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Ur en hållfasthets aspekt spelar det ingen som helst roll. Brandsäkerhet synpunkt så finns det tätmassa för detta som löser det problemet. En elektriker kommer förmodligen inte borra det där hålet åt dig utan det blir en snickare alternativ håltagningsfirma då det lär vara uppemot 16-25 cm tjock platta med förmodan armering i vägen som vanligt. Säger fastighets bolaget att det är lugnt så kör på. Det är inte svårare än att du tätar det när du flyttar med lite betongbruk och silikon typ . Såvida vi nu inte snackar om en 50mm hål eller så .

Jag jobbar som elektriker och skulle inte tveka en sekund på att borra genom valvet, vet inte varför man skulle blanda in en snickare i det hela då elektriker borrar genom valv som en del av deras normala arbetsuppgifter. Rörmokare däremot har jag hört många gånger att dom inte borrar hål själva över huvud taget. Jobbar inte på några större byggen så det är ytterst sällan jag stöter på rörmokare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Tack för svar!

Jag får ta och kolla upp angående kabelkanaler men gissar att det blir meckigare än att göra på annat sätt.
Har tänkt på att borra genom vägg x2 med skyddsskena men som Don_W säger så borde det inte vara några problem.
Får helt enkelt ta kontakt med snickare/håltagare alternativt en elektriker.
Hade en elektriker hemma tidigare som borrade genom en 20-25cm tjock betongvägg som jag har inne i lägenheten. Så han har tillräckligt lång borr åtminstone..

Finns det några verktyg de kan använda för att se ifall el/vatten-ledningar finns i närheten + att man ser vart man kommer ut på andra sidan?

Borra ut genom ytterväggen tycker jag inte du ska göra, det kan föreningen ha invändningar på också eftersom det förstör fastighetens utseende ordentligt. Borra genom valv är som sagt en standardsyssla för oss elektriker så jag tror inte du behöver blanda in snickare. Det finns värmekameror man kan använda för att hitta radiatorkretsrör och belastade kablar med. Men en obelastad kabel är väldigt svår att se.

Det normala är dock att man hittar en mätpunkt som går att utgå ifrån på båda våningarna, mäter in sig och kollar så det inte finns några uppenbara kablar eller vattenrör ivägen, sen kör man. Finns golvvärme så är hela jobbet uteslutet direkt.

Permalänk
Medlem

Men betänk att du måste be styrelsen om skriftligt tillstånd om du skall borra genom fasaden. Det kan vara väldigt känsligt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Jag jobbar som elektriker och skulle inte tveka en sekund på att borra genom valvet, vet inte varför man skulle blanda in en snickare i det hela då elektriker borrar genom valv som en del av deras normala arbetsuppgifter. Rörmokare däremot har jag hört många gånger att dom inte borrar hål själva över huvud taget. Jobbar inte på några större byggen så det är ytterst sällan jag stöter på rörmokare.

Jag jobbade som snickare i 10 år och på större byggen där var ta mig tusan tyvärr varenda elektriker och rörmokare handlingsförlamade därav skrev jag så. Klart det finns dom som tar egna hål med mat plockar upp sina kabel stumpar. Bara att jag aldrig fick träffa en på tio år .

Yttervägg kan du nog fet glömma av två anledningar. Fukt från utsida samt att det rubbar utseendet på huset vilket i sin tur garanterat har krav från en stads arkitekts plan .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Jag jobbade som snickare i 10 år och på större byggen där var ta mig tusan tyvärr varenda elektriker och rörmokare handlingsförlamade därav skrev jag så. Klart det finns dom som tar egna hål med mat plockar upp sina kabel stumpar. Bara att jag aldrig fick träffa en på tio år .

Yttervägg kan du nog fet glömma av två anledningar. Fukt från utsida samt att det rubbar utseendet på huset vilket i sin tur garanterat har krav från en stads arkitekts plan .

Du kan inte jämföra ett bygge och såna här jobb, på byggen tar vi oftast bara hål upp till 20 mm2 själva, men när man åker på "random jobb" som detta är så skulle det aldrig falla mig in att kalla in snickare, på bygget finns dom ju redan där.

Däremot har jag hört av rörmokare att håltagning inte "ingår i deras uppgifter" som jag har haft o göra med nån riktigt vrång jävel som inte borra ett enda hål själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Du kan inte jämföra ett bygge och såna här jobb, på byggen tar vi oftast bara hål upp till 20 mm2 själva, men när man åker på "random jobb" som detta är så skulle det aldrig falla mig in att kalla in snickare, på bygget finns dom ju redan där.

Däremot har jag hört av rörmokare att håltagning inte "ingår i deras uppgifter" som jag har haft o göra med nån riktigt vrång jävel som inte borra ett enda hål själv.

Nej som sagt du har väl lite rätt i det jag var ju som sagt mer av en entreprenad snickare än husbyggare. Nu slipper jag allt och sitter som byggkonsult istället .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk

Jag kan hjälpa dig med det om du bor i närheten av mig. Har långa betong borrar och är elektriker.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Jag kan hjälpa dig med det om du bor i närheten av mig. Har långa betong borrar och är elektriker.

Tack! Men bestämde mig för att skippa det. Blev för meckigt så kommer att lösa det på annat vis
Men om jag ändrar mig så hör jag av mig

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |