Citat:
Ursprungligen inskrivet av Croles
Köpte av ren impuls en budgetgitarr, semiakustisk, i våras. Stagg nånting, vet inget om märket för övrigt. Har alltid varit fascinerad av gitarrer på något sätt och vis (både akustisk och el). Plingade ett tag, fick ont i fingrarna som fan och tappade ganska fort motivationen, men nu har intresset kickat igång igen.
Jag har inga som helst planer på att gå lektioner, tyvärr. Har förstått att det är väldigt svårt att lära sig själv, men försöker så gott jag kan ändå med att ta hjälp av guider på nätet och öva.
Skulle behöva få lite klarhet i några saker. På den här sidan finns det några ackord jag verkligen inte förstår. Cm (fret 3), FM, GM (fret 3) etc. Kan ni vara snälla och förklara hur fan man ska göra?
Vad menar man egentligen med fret? Betyder väl band har jag fått för mig, men förstår inte mycket mer utav vad som menas i guiden med hur man går till väga. Och i denna guide så läste jag att (just i detta fall åtminstone) så stod siffrorna för vilka fingrar man skulle använda. 0 = inget, 1 = pekfinger, 2 långfinger, 3 ringfinger, och 4 lillfinger. Om vi då t.ex. kollar på Fm så är det ju rent fysiskt omöjligt att hålla som bilden beskriver?
Det här är rena nybörjarfrågor, om än aningens mer idiotiska än normalt kanske.
Barre kära vän

.
Jag har lärt mig själv från grunden, jag ska förklara hur "Jag" gör, om jag håller fingrarna rätt enligt "lektion" har jag ingen aning om eftersom jag går efter hur ja själv anser vara bekvämt, så kan du försöka min metod och se om du gillar den, jag förklarar Cm (fret 3) så kommer du förstå resten sen.
Fret 3, betyder att bilden börjar på tredje bandet. Alltså:
Steg 1: Lägg ditt pekfinger över tredje bandet. (Tvärs över dvs)
Steg 2: Lägg ditt ringfinger på 3dje strängen ovanifrån (Sträng: D)
Steg 3: Lägg ditt lillfinger på 4de strängen ovanifrån (Sträng: G)
Steg 4: Lägg ditt långfinger på 5de strängen ovanifrån (Sträng: B)
Steg 5: Spela.
Samma gäller FM, fast kom då ihåg att det börjar på första bandet

.
Och GM (fret 3), gäller som Cm (fret 3).
--
Gällande att lära sig själv, utan lektioner. Så är det en fråga om motivation och tålamod mestadels. Jag har spelat i några år och det går bara framåt hela tiden. Skulle tro att de är en mycket skönare känsla att lära sig själv än att sitta o ta lektioner faktiskt, men det är ju vad jag tror.
Förövrigt så hoppas jag att du förstod min "guide" till dig, om någon påpekar att jag håller fingrarna fel så säg gärna till då jag är helt "borta" gällande det, men jag håller som jag själv känner är bekvämt
Lycka till! Och låt gitarren klinga förevigt.