Nytt i forumet
Senaste privatannonserna
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes
| 2007-07-24, 15:51 | #151 |
ThomasHedersmedlem Plats: Uppsala Registrerad: jul 2001 |
Lite tveksamt om jag skulle posta den här i roliga länkar-tråden i Underhållning men jag tar här istället, tror gitarrfreaks uppskattar det mera
![]() Herman Li från Dragonforce visar lite udda gitarreffekter: http://youtube.com/watch?v=qtUiQJc7ZMI Jävligt ballt måste jag säga
MacBook Pro 15" / i7 Quad 2.2 GHz (Sandy) / 16 GB RAM / Samsung 840 250 GB / 1 TB 2.5" HDD + 2 TB extern / 6750M 1 GB (OC) / OS X, Win 7 E2200 @ 3.0 GHz / 4 GB RAM / 2x2 TB + 2x1 TB + 1.5 TB WD Extern / Gentoo Linux Samsung Galaxy S III |
|
|
| 2007-07-24, 16:45 | #152 |
buckMedlem Plats: Norrköping Registrerad: nov 2002 |
Lite coolt kanske, fast han gjorde ju mest harmonics och ryckte i tremolospaken
| 2007-07-24, 17:14 | #153 |
BlahhztMedlem Plats: Linköping Registrerad: jul 2001 |
Citat:
Titta här för något riktigt pinsamt: http://youtube.com/watch?v=Y1uT8MUr7_4 "Betcha cant play this", nä det kan inte du heller. Dessutom låter det skit. |
|
|
| 2007-07-24, 17:18 | #154 |
HyDrAnMedlem Plats: Härnösand Registrerad: jan 2005 |
Jag köpte nya strängar till min BC Rich häromveckan, jag skulle ha feta strängar eftersom bandet lirar musik som låter bäst nedstämt, så jag plockade hem ett paket Zakk Wylde Signature Boomers. 0.11-0.70 (0.jävla-70!)
Stämde hela rasket i C och körde på som fan idag. Jag hade problem med mina äldre strängar så jag fick blåsor på fingrarna, efter idag är jag nästan skinnflådd på pekfingret. Låter jävligt fläskigt med de där strängarna, men jag antar att man måste bli van med dem. E-strängen är fan som en bassträng, A är som en normal E-sträng på 0.52. Någon som har några erfarenheter med liknande tjocklekar på strängar och hur man snabbast blir "van" vid dem? Jag lyckades flera gånger få in a-strängen mellan fingret och nageln på ringfingret då jag inte är van och det svider rätt rejält när man lirar snabbt.
| 2007-07-24, 18:34 | #155 |
EptkMedlem Plats: Vänersborg Registrerad: dec 2005 |
http://www.youtube.com/watch?v=zOq2_NwMf2w
Kärlek <3 EDIT: Vet någon egentligen vad han har i keften? Det är som en cigarett, fast ingen rök i verkar det som. Om man ser hela Oresama filmen ser man han + 3 personer till på en resturang eller dylikt då han "askar" i askfattet men ingenting att aska. Vad är det för något egentligen? ![]() Här är han också ganska ball: http://www.youtube.com/watch?v=_wBfb...elated&search= Här är han väl lite mer seriös: http://www.youtube.com/watch?v=-q9j_XWCx8Y Senast redigerad av Eptk 2007-07-24 klockan 18:40.
| 2007-07-24, 21:33 | #156 |
Yngwie_MalmsteenMedlem Plats: På Kumla Registrerad: maj 2005 |
http://www.youtube.com/watch?v=_QsMrpbN2eo
finns inget som kan sätta sej upp mot lite gammal hedlig Yngwie!!
| 2007-07-25, 08:36 | #157 |
maDaMedlem Plats: Halmstad Registrerad: jul 2001 |
Ang. John Frusciante.
Är det något som har en aning hur han håller när han spelar riffet i "Can't stop". Spela tonerna kan vem som hellst göra ju, men live så står han och matar öppet fritt bara. Något på 5'te iaf.
| 2007-07-25, 14:51 | #158 |
chamberlainMedlem Plats: Halmstad Registrerad: sep 2004 |
Ok ....detta e bland det grymmaste jag sett nånsin i gitarrväg ...helt sjukt bra!! måste ses! http://www.youtube.com/watch?v=jwm-vxGgFf4 Jimi Hendrix - Littlewing- tapping version. Tycker speciellt om oktaverna han spelar samtidigt....sjukt bra!!
http://www.youtube.com/watch?v=6cfUySWEUzs Senast redigerad av chamberlain 2007-07-25 klockan 15:28.
| 2007-07-25, 23:23 | #159 |
EvraMedlem Plats: Glasriket Registrerad: jan 2002 |
Köpte av ren impuls en budgetgitarr, semiakustisk, i våras. Stagg nånting, vet inget om märket för övrigt. Har alltid varit fascinerad av gitarrer på något sätt och vis (både akustisk och el). Plingade ett tag, fick ont i fingrarna som fan och tappade ganska fort motivationen, men nu har intresset kickat igång igen.
Jag har inga som helst planer på att gå lektioner, tyvärr. Har förstått att det är väldigt svårt att lära sig själv, men försöker så gott jag kan ändå med att ta hjälp av guider på nätet och öva. Skulle behöva få lite klarhet i några saker. På den här sidan finns det några ackord jag verkligen inte förstår. Cm (fret 3), FM, GM (fret 3) etc. Kan ni vara snälla och förklara hur fan man ska göra? Vad menar man egentligen med fret? Betyder väl band har jag fått för mig, men förstår inte mycket mer utav vad som menas i guiden med hur man går till väga. Och i denna guide så läste jag att (just i detta fall åtminstone) så stod siffrorna för vilka fingrar man skulle använda. 0 = inget, 1 = pekfinger, 2 långfinger, 3 ringfinger, och 4 lillfinger. Om vi då t.ex. kollar på Fm så är det ju rent fysiskt omöjligt att hålla som bilden beskriver?Det här är rena nybörjarfrågor, om än aningens mer idiotiska än normalt kanske. Senast redigerad av Evra 2007-07-25 klockan 23:31. |
|
|
| 2007-07-26, 00:06 | #160 |
Citat:
.Jag har lärt mig själv från grunden, jag ska förklara hur "Jag" gör, om jag håller fingrarna rätt enligt "lektion" har jag ingen aning om eftersom jag går efter hur ja själv anser vara bekvämt, så kan du försöka min metod och se om du gillar den, jag förklarar Cm (fret 3) så kommer du förstå resten sen. Fret 3, betyder att bilden börjar på tredje bandet. Alltså: Steg 1: Lägg ditt pekfinger över tredje bandet. (Tvärs över dvs) Steg 2: Lägg ditt ringfinger på 3dje strängen ovanifrån (Sträng: D) Steg 3: Lägg ditt lillfinger på 4de strängen ovanifrån (Sträng: G) Steg 4: Lägg ditt långfinger på 5de strängen ovanifrån (Sträng: B) Steg 5: Spela. Samma gäller FM, fast kom då ihåg att det börjar på första bandet .Och GM (fret 3), gäller som Cm (fret 3). -- Gällande att lära sig själv, utan lektioner. Så är det en fråga om motivation och tålamod mestadels. Jag har spelat i några år och det går bara framåt hela tiden. Skulle tro att de är en mycket skönare känsla att lära sig själv än att sitta o ta lektioner faktiskt, men det är ju vad jag tror. Förövrigt så hoppas jag att du förstod min "guide" till dig, om någon påpekar att jag håller fingrarna fel så säg gärna till då jag är helt "borta" gällande det, men jag håller som jag själv känner är bekvämt ![]() Lycka till! Och låt gitarren klinga förevigt.
| 2007-07-28, 12:31 | #161 |
Citat:
Ex. e|------------------------------------- B|------------------------------------- G|--------7-9----------7-9---------- D|------------------------------------- A|--7-7--------7-7-7---------------- E|------------------------------------- Mittenfingret på A-strängen, pek- och ringfingret på G-strängen. Alla fingrar som inte används ligger över strängarna så de inte låter när de slås på. Ska se om vi hittar nån video eller nåt. EDIT. http://youtube.com/watch?v=QDjAzqRiXuk Senast redigerad av buck 2007-07-28 klockan 12:36.
| 2007-07-28, 13:57 | #162 |
apspektakelMedlem Plats: Tjockholmen. Registrerad: dec 2003 |
Citat:
Det är imponerande gitarrspelande... men låter det egentligen bra? Nä, skulle jag inte vilja påstå. Ang. länken i posten du citerade, ja... samma sak där, häftiga grejjer att göra med en gitarr, men låter det bra? Näe... |
|
|
| 2007-07-28, 18:45 | #163 |
EvraMedlem Plats: Glasriket Registrerad: jan 2002 |
Citat:
Nu ska man bara försöka få in greppet. ![]() Men F-ackordet? Läser i en bok på engelska nu, att E-strängen (grövsta) ska vara "root". Vad menas?
Senast redigerad av Evra 2007-07-28 klockan 18:59. |
|
|
| 2007-07-28, 19:41 | #164 |
Citat:
MacBook Pro 15" / i7 Quad 2.2 GHz (Sandy) / 16 GB RAM / Samsung 840 250 GB / 1 TB 2.5" HDD + 2 TB extern / 6750M 1 GB (OC) / OS X, Win 7 E2200 @ 3.0 GHz / 4 GB RAM / 2x2 TB + 2x1 TB + 1.5 TB WD Extern / Gentoo Linux Samsung Galaxy S III |
|
|
| 2007-07-28, 20:13 | #165 |
@@mårten@@Medlem Plats: Norrköping Registrerad: jul 2001 |
Nej, youtube-filmen med Dragonforce-pojkarna lät på tok för grisigt, och det Sam spelade (det sista) lät varken bra eller var särskilt imponerande tycker jag.
Däremot tycker jag bandet i övrigt är okej, lyssnade sönder deras demo-platta för många herrans år sedan, varefter dom har fallit i glömska =/ För att bidraga till diskussionen kan jag passa på att fråga: vad kör ni med för plektrum? Tjocklek och märke, tack! Har haft en liten kris den senaste tiden där jag bytt plektrum hela tiden och inte tyckt att något passar, känns som jag "snubblar" när jag spelar. Dock vet jag att det bara är något psykologiskt och att det kommer gå över om jag bara kan sluta tänka på det...Trevlig helg! |
|
|
| 2007-07-29, 02:07 | #168 |
Dunlop Tortex 0.6mm
![]() ...eller det som finns gripbart inom en arms längd
| 2007-07-29, 09:59 | #169 |
@@mårten@@Medlem Plats: Norrköping Registrerad: jul 2001 |
Tror aldrig jag har provat Dunlop-plektrum... glömde säga vad jag själv körde med; mest har det blivit "Rainbow Classic 1mm" men de senaste månaderna har jag kört "Big Stubby 2mm". Har så svårt att bestämma mig, det tjocka plektrummet har en väldigt smal och spetsig nedredel så det känns som man har kontroll då, men jag vet inte hur många gånger jag har tappat greppet om skiten. Det smala plektrummet är ganska skönt, men jag tycker spetsen blir trubbig på nolltid så dom går åt fort.
Jag saknar det mesta av teorin inom gitarrspelande och musik överhuvudtaget, någon som har tips på hur man ska ta sig vidare? Som nybörjare lärde man sig snabbt att läsa "tabbar" och sedan nöjde jag mig med det. Såna saker som att veta vilken tonart en låt går i osv är rena mysteriet för mig. Slutligen, någon som sitter på en samling med komp/backingtracks man kan ha i bakgrunden när man sitter och leker med skalor? Blir så mycket roligare då. Gjorde ett google-försök inatt och hittade ett komp som passade för C Major Penta, men sen hittade jag inget mer =/ |
|
|
| 2007-07-29, 19:53 | #171 |
HyDrAnMedlem Plats: Härnösand Registrerad: jan 2005 |
Jag gillar Gibsons plektrum, vet inte tjockleken, men de jag köper på musikbörsen är troligen denna modell (enligt gibson.com):
APRGG-74M: 1/2 Gross Standard Style / Medium Sköna som fan.
| 2007-07-29, 23:35 | #173 |
maDaMedlem Plats: Halmstad Registrerad: jul 2001 |
Citat:
Det får jag jobba på lite, mina fingrar protesterar lite märker jag.. hehe
| 2007-07-29, 23:42 | #174 |
Billy BobMedlem Plats: Solna Registrerad: feb 2004 |
Citat:
Men jag vet inte, jag köpte tunnare sen, blev lite väl tjockt. Men det är fett coolt ;D
| 2007-08-02, 19:54 | #175 |
_tekken_Medlem Plats: ????? Registrerad: okt 2003 |
Vad är en bra nybörjar gitarr för en som vill lära sig spela gitarr?
har ett sug att lära mig gitarr, än sålänge har jag testat mig fram på en gammal liten skolgitar (stål strängad) lite smått med några Grund ackord,men den känns väldigt klen i ljudet har lyssnat mig fram på olika gitarrer från annat folk och dom låter väldigt fylliga,så funderade om det kanske vore bästa att slå till på en full size;P Akustisk Nylonsträngad gitarr? då undrar jag vad bör man kolla efter,som sakt är jag inte så insatt i gitarrer och vill gärna lära mig. eller är en bilig el-gitarr bättre att lära sig på?
| 2007-08-02, 20:46 | #176 |
AntiAnti.VMedlem Plats: HBG Registrerad: aug 2005 |
elgitarr är lättare att spela på. men en nylon kan vara skönare att spela på i början då man inte har fått någon hård hud på fingrarna än.
Men generellt sett får du öppna plånboken lite mer om du ska ha en elgitarr. (sen behöver man jue en förstärkare också) |
|
|
| 2007-08-02, 20:52 | #177 |
Kort fråga, funkar det med bends på nylonsträngat? Eller akustiskt i allmänhet, bortsett från "riktiga" stålsträngade kanske. Morsan har en gaammal akustisk, strängarna är lika gamla de, och man kan mosa strängarna åt sidan säkert 3cm utan att den går upp en halv semiton.
|
|
| 2007-08-02, 20:58 | #178 |
Citat:
| 2007-08-02, 21:13 | #179 |
_tekken_Medlem Plats: ????? Registrerad: okt 2003 |
Citat:
| 2007-08-03, 01:31 | #180 |
AntiAnti.VMedlem Plats: HBG Registrerad: aug 2005 |
Citat:
Om du kollar beg. så finns det rätt så många elgitarr + förstärkare för runt 1000 kr. Det är naturligtvis inget du kommer att behålla om du lär fortsätta spela,(då du för eller senare vill sattsa på ngt dyrare och bättre) men garanterat helt ok. Men räkna inte med någon orgasm i form av upplevelse från gitarren, man får vad man betalar för. Men dessa budget gitarrer kan skillja mkt på kvaliten. Två gitarrer av samma märke ur samma serie kan vara olika bra. Så åk till lite olika som säljer beg och Testa Pröva Lyssna Känn, få kanske med någon kompis som spelat gitarr längre. btw. akta dig för "jag-har-fått-gitarren-från-jultidningar-som-premie" edit. |
|
|
Redaktionens senaste nyhetsrubriker
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes