Nytt i forumet
Senaste privatannonserna
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes
| 2011-12-19, 16:05 | #601 |
RetarDeDMedlem Plats: Oslo Registrerad: dec 2004 |
Bor numer i utlandet och har lite problem att ge, men bokade en tid den 23e hemma i Lund så kan jag ge när jag ändå är hemma.
Är det bara jag som tycker att storlekarna på T-shirtsen man får är sjukt off? Jag menar jag har testat alla mellan M-XL och alla har samma längd.. bredden ändras men längden är densamma. Så jag har aldrig använt en enda av tröjorna jag fått.. denna gången blir det att donera pengarna istället. Jag är ändå där för att göra en god gärning. Till alla som ger blod,plasma, trombocyter nu, ni gör faktiskt skillnad! Ni har räddat livet på min pappa mer än ett par gånger hittills
| 2011-12-20, 09:22 | #602 |
widLModerator Plats: Göteborg Registrerad: maj 2006 |
Själv gav jag blod för andra gången förra veckan.
Mina erfarenheter är 100% goda så här långt. Jag lämnar på blodcentralen på Uddevalla sjukhus. Personalen är trevlig och duktig, och tidsbokningen är smidig. Personligen verkar jag ha bra förutsättningar för att lämna blod, vilket känns bra. Optimalt blodtryck, fullt frisk, ej rädd för sprutor/stick, okej Hb (åkte dock på järntabletter nu efter andra gången, beror på lite halvkass kost) och lättstuckna vener. Jag ser det som ett privilegium att få ge blod, jag ångrar bara att jag inte anmälde mig på min 18:e födelsedag! Enklare ("billigare") välgörenhet är svårt att hitta.
Om du har synpunkter eller klagomål på min moderering kontaktar du mig enklast via PM. Core i5 760 | 8 GB DDR3 | GTX 570 | Samsung 840 250 GB | Dell U2711 | MacBook Air mid 2011 Visste du att SweClockers har en egen Mumble-server? Välkommen in! |
|
| 2011-12-21, 20:41 | #603 |
dagleMedlem Plats: Borås Registrerad: mar 2005 |
Citat:
Haft samlag med person som har utsatts för risk för blodsmitta Vänta 12 månader. Är man och har haft sexuellt umgänge med en annan man Får inte ge blod. De får som sagt ha vilka regler som helst men om de behandla folk enligt denna enkla modell så får de gärna göra så men räkna inte med mitt stöd då. Och jag får fortfarande ge blod om det är någon som undrar. (skulle kunnat gjort mycket längre post men tror det inte ger något att posta en mindre bok för att beskriva det jag tycker, jag tror de flesta förstår)
| 2011-12-22, 10:36 | #604 |
TroNiMedlem Plats: Nybliven Stockholmare Registrerad: dec 2004 |
Citat:
Aaah! Nu hajjar jag! Du menar att DU har för många hbt-vänner! inte att dom som jobbar där är det.. OK nu är jag med på hur du menar. Det är alltså av rent principiella själ du väljer att avstå?
| 2011-12-23, 03:31 | #605 |
dala56Medlem Plats: HSTD Registrerad: dec 2004 |
Citat:
So what om dina hbt-vänner inte får lämna blod? Det kanske dyker upp ett tillfälle nångång när de BEHÖVER blod? Är du nu en av "de utvalda" som får ge blod så tycker jag du ska fortsätta med det. Blod räddar livet på folk, hbt eller inte! Jag tycker också att reglerna är knepiga och jag har också folk i min vänskapskrets som är hbt. Men det hindrar inte mig från att lämna. Tänk dig om alla som lämnar blod hade resonerat på samma sätt? När Blodcentralerna ändrar reglerna(för det måste de ju göra så småningom) så är ju det bra. Tills dess får man svälja det och försöka se den större bilden. Senast redigerad av dala56 2011-12-23 klockan 03:54.
| 2011-12-23, 06:16 | #606 |
NidoKingMedlem Plats: Sweden Registrerad: jul 2001 |
Har gett blod i snart 15 år.
Fick göra ett uppehåll på ett halvår efter en Afrikaresa.
| 2011-12-24, 18:05 | #608 |
chainzawMedlem Plats: hemma (i Stockholm) Registrerad: jan 2010 |
Är inte 18 än, men när snart så
. Inte en särskilt stor grej för mig men viktigt att göra för andra!
| 2011-12-24, 22:16 | #609 |
PercMedlem Plats: Vasa Registrerad: okt 2001 |
Mina erfarenheter är också 100% positiva. Enklare och billigare välgörenhet är svårt att hitta, som nån skrev några inlägg högre upp. Sköterskorna vet vad dom gör och kaffet efteråt är gott, och sen får man ju lite karmapoäng
Jag ger i princip så ofta jag får ge. Det blev tionde gången denna månad. Fick ett förgyllt pin med en röd droppe på. ![]() Om nån finländare råkar läsa tråden kan jag ju berätta hur det går till: Leta upp ditt lokala blodgivarställe: http://blodtjanst.fi/ Du går in, visar ID-kort och får ett formulär att fylla i där dom frågar saker som "är du frisk och symptomfri?" "har du ett jobb där svindel kan orsaka problem?" och "har du bott i Storbritannien mellan åren X och Y?" etc. Den sista frågan har med galna kosjukan att göra, men det skriver dom inte rakt ut. Även frågor om sexpartners och sex med andra män osv dyker upp, samt nån fråga som är specifik för kvinnliga blodgivare.När du kryssat i alla frågor börjar det bli din tur att gå in i ett avskilt rum där en sköterska tar HB-prov med stick i fingret. Om du förra gången sa att du tagit nån medicin (t.ex allergimediciner eller värktabletter) frågar dom om du fortfarande äter. Dom har en lista med "godkända" läkemedel och mina pollenallergimediciner har dom aldrig haft några problem med. Sen är det bara att ta plats på en ledig brits och vänta på en sköterska. Först frågar hon/han efter ditt personnummer, eftersom dom gjorde klar en donatorpåse med blodgrupp och personuppgifter i ett tidigare skede. Sen sticker dom kanylen och kollar så allt är som det ska. Cirka fem minuter senare piper maskinen, då är du klar. Då kommer sköterskan och tar ur kanylen och bandagerar. Då är det bara att gå och ta en kopp kaffe och en smörgås före du åker hem. Nån gång senare på kvällen är det bara att plocka av bandaget och vänta ett par tre månader på nästa gång.
|
|
|
| 2012-02-26, 22:51 | #612 |
Liv&helveteMedlem Plats: Sandviken Registrerad: sep 2002 |
Citat:
Sen fika på det. Gratis frukost tackar man ju inte nej till. Eller gratis och gratis, det är det väl egentligen inte. Men vi säga att det är gratis.
| 2012-02-26, 23:04 | #613 |
ChobiMedlem Plats: Götet Registrerad: jul 2008 |
Citat:
![]() Var och tappade mig på blod förra veckan efter att varit lite dålig och inte gett på ett år. Även med så lite kcal intag så hade man 141 i blodvärde. Gången innan hade jag 131.
Nikon D60 , Nikon Nikkor AF-S DX 18-55/3,5-5,6 G ED II , Nikon Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR , Nikon Nikkor AF-S DX 35/1,8 , Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1. Min Fotosida (Under utveckling) |
|
| 2012-02-27, 00:14 | #614 |
MuLLvaD3nMedlem Plats: Göteborg Registrerad: mar 2011 |
Citat:
Så att man sitter och blir hög på blod hemma en fredagskväll? Är man med i en olycka och förlorar stora mängder blod så kan det vara en skön trygghet att det finns blod att få. Skickades från m.sweclockers.com
GTX 480 SC | ASUS P8Z77 - v | Intel Core I7 3770K | 8GB corsair dominator | 650watt Corsair | Corsair Obsidian 800D | Q - Pad 5K | Q - pad MK - 80 pro | Corsair H100 | Thinkpad T420 iPhone 4 | The New iPad | Citera så att jag hittar tillbaka! |
|
|
Redaktionens senaste nyhetsrubriker
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes