Citat:
Ursprungligen inskrivet av Squeeze
Jo, för alla vet ju att alla objekt har personligheter ... hela poängen med ordet 'objektifiering' är väl att man just bortser från andra aspekter än någons fysiska attribut...
Den definitionen tycker inte jag stämmer in på begreppet objektifiering. Det spelar ingen roll vilken egenskap det är man letar efter så länge man ser personen som ett objekt. Så må det vara känslan man får av denne eller dess utseende eller sättet personen rör vid en. Objektifieringen sker inte i vad det är för egenskap man letar efter. Den sker när man faktiskt letar efter en egenskap i ett syfte.
Jag tycker inte det är bättre att leta efter någon att knulla bara för att man istället för utseendet går på hur denne känns.
Nu säger jag inte att det är fel att gå på känslan, jag säger inte att det är fel att gå på utseendet heller. To each his own, right? Men jag tycker det är ett jävla hyckleri att tro man är bättre än någon annan (läs: har ett ädlare tillvägagångssätt) bara för att man inte går på utseendet, när man egentligen är precis likadan, bara det att man själv tycker bättre om andra egenskaper.