Letar bil till plastfarsan,skall vara lätt att kliva i !

Permalänk
Medlem

Letar bil till plastfarsan,skall vara lätt att kliva i !

Hallå letar bil till min plastfar.

Den skall vara lätt att kliva i och ur=Krav.

Typ en mazda 5,Toyota previa,vw Sharan,Ford Galaxy mm.

Krav lite högre säten = lätt att komma in och ur och kombi,samt AC,ej franskt.

En vw multivan är för stor så ni vet ribban.

Gillar skjutdörrar bak men inget krav,dragkrok är också +.

+ för prisvärd Intervall 50k-150k,problemfri.

Vet att det finns massa bilforum men dom flesta är för ett märke,därför söker jag här.

Vill gärna ha en bil som inte strular kör ca 800mil per år

Skall nog ha bilen i 5år+.

För det mesta används bilen bara med 1 passagerare och kan ibland få ta lite last därav kombi.

Så vad skall man titta efter?

Själv är jag inne på en Mázda5 men det måste finnas likvärdiga bilar,ös på med förslag.

Tackar på förhand/Fraggel

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Låter som samma krav min far hade.
Kolla Renault Megane Scenic

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miedO
Låter som samma krav min far hade.
Kolla Renault Megane Scenic

Och den uppfyller kraven bra = inte franskt????

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Mercedes A-klass tror jag skulle passa.

Den är ganska hög i golvet så i/ur-stigningar är lite lättare. Golf-klassen men ändå väldigt rymlig. Inget monster att ratta runt dvs.

Kanske inte den roligaste bilen men den är skön att köra.

Ligger inom ditt prisintervall för en hyffsat ny och som med alla Mercedes, hög kvalité, men pajjar något blir det dyrt.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
Och den uppfyller kraven bra = inte franskt????

Vad är det för jävla krav dock?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Vad är det för jävla krav dock?

Ett vettigt krav kan tyckas.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Vad är det för jävla krav dock?

Eftersom franska bilar är otvivelaktigt urkassa när det gäller kvalitet så är det ett väldigt vettigt krav.

Japanskt är vad han ska satsa på. Förutom MPV:erna kan han ju kika på dom mindre SUVarna, som Toyota RAV4, Hondas motsvarande och kanske Mitsubishi Outlander. Subaru Outback kanske funkar också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Eftersom franska bilar är otvivelaktigt urkassa när det gäller kvalitet så är det ett väldigt vettigt krav.

Japanskt är vad han ska satsa på. Förutom MPV:erna kan han ju kika på dom mindre SUVarna, som Toyota RAV4, Hondas motsvarande och kanske Mitsubishi Outlander. Subaru Outback kanske funkar också.

Stämmer ju dock inte

Citroen och Peugeot är inte värre än något annat bilmärke..

Renault däremot, Jo.. men det är inte hela frankrike..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Mitt förslag är en Chrysler PT cruiser, visst det är inget monster när det handlar om motorn men den var lätt att komma i och ur iaf.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Stämmer ju dock inte

Citroen och Peugeot är inte värre än något annat bilmärke..

Renault däremot, Jo.. men det är inte hela frankrike..

Fransmännen och Mercedes är alltid dom som hamnar i botten i undersökningarna. I toppen är Toyota och Honda samt deras lyxmärken. Man ska definitivt undvika fransmännen och italienarna om man vill ha en bil som håller, egentligen hela Europa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Man ska definitivt undvika fransmännen och italienarna om man vill ha en bil som håller, egentligen hela Europa.

Inkludera inte Audi i det där...

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Vad är det för jävla krav dock?

På min morsas Renault Clio från 02 (som inte har rullat så många mil typ 5000), rasade motorn lite spontant sådär förra året. Kostade 50 000 att byta (försäkringen tog halva kostnaden). Sen gick startmotorn strax därefter, också lika överraskande, tror det kostade 7000 att byta. Nu alldeles nyligen har AC: n gått sönder, dock har vi inte gjort något åt det ännu.

Vi sköter om bilen bra, har alltid kört den lungt och med varsamhet och den har varit inne på varenda service, dessutom på märkesverkstaden.

Trevlig bil, vi har säkert lagt ner lika mycket på reparation på 6 år som bilen kostade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Inkludera inte Audi i det där...

Även om Audi är bland dom bättre av européerna är dom fortfarande väldigt långt från Honda och Toyotas kvalitet.

Permalänk
Avstängd

En Kia Carnival kanske?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Fransmännen och Mercedes är alltid dom som hamnar i botten i undersökningarna. I toppen är Toyota och Honda samt deras lyxmärken. Man ska definitivt undvika fransmännen och italienarna om man vill ha en bil som håller, egentligen hela Europa.

Sen när kommer mercedes från italien?

Fast nog har du rätt att japanarna bygger väldigt stabila bilar, men hur rolig är t.ex en Toyota Corolla eller Avensis?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Renault är bara att slänga i väggen

Permalänk
Medlem

Min farfar provar nån Lexus-modell som han gillar. Den sänker sig själv och drar in ratten när man stannat så det är enkelt att kliva in och ur

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Opel Meriva, även om det inte är någon kombi. Motsarar väl Opel astra fast den är högre och rumphuggen.

Far är jätte nöjd med sin. Lätt och komma i och ur och sitter högt = bra för att han har problem med bägge höftlederna. Går att bygga om baksätet på flera sätt för att få större lastutrymme - som max ända fram till framstolarna.

Sen har dom den lite större Opel Zafira med, men den är ju även lite dyrare.
Opels rostskydd ska ligga i topp f.o.m. 2003 årsmodell... men om det gäller alla modeller är jag lite osäker på.

Permalänk
Inaktiv

Man får en spritt ny Kia för de där 150 000 kronorna som din plastfar är villig att lägga ner på en bil... och då är det 7 eller 9 års nybilsgaranti....

Permalänk
Medlem

Haha, det här börjar låta som Intel vs. AMD back in the days.
Seriöst, alla har dåliga erfarenheter av allt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Mercedes ML är extremt lätta att kliva i och ur och som någon skrev A-Klass fast lite knivigare än ML:n

Visa signatur

MacBook Pro 13" 4Gb/320Gb

Permalänk

Eftersom fransmännen kör i princip enbart franska bilar och uppenbarligen så håller det.
Vi har inte haft problem med våran franskreggade xantia, ser inget fel i franska bilar öht. Elfel kan dock infinna sig, men det händer många bilar idag.

1007 kanske, men det är ju franskt, suck.

Vill du snacka skitkvalité så är merca en bra topic.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Eftersom fransmännen kör i princip enbart franska bilar och uppenbarligen så håller det.
Vi har inte haft problem med våran franskreggade xantia, ser inget fel i franska bilar öht. Elfel kan dock infinna sig, men det händer många bilar idag.

1007 kanske, men det är ju franskt, suck.

Vill du snacka skitkvalité så är merca en bra topic.

Merca hade skitkvalle på bilar innan 2004 Franska bilar har alltid haft skitkvalle och lär alltid ha. Finns en anledning till att då oftast hamnar längst på listan över pålitliga bilar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Renault är kända för motorhaverier, alla volvo bilar med Renault motor är mindre värda, tror inte ens bilskroten tar emot dom..(fast det gör dom)

Det är väldigt simpelt att förbygga "problemet" i Renault motorerna, bara att skruva fast toplocket rätt.. packningen går annars och då blir det andra skador med, vet ej vad då jag undviker Renault 100%igt

Sen det där mer Merca, folk utan hjärna som bil med stjärna... värre än SAAB förarna, ut på vägarna och se själva

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Merca hade skitkvalle på bilar innan 2004 Franska bilar har alltid haft skitkvalle och lär alltid ha. Finns en anledning till att då oftast hamnar längst på listan över pålitliga bilar.

Skitkvalité efter också, känner folk med en hel del problem, men det är klart, pre -04 var uselt.
Jag ser inget fel i franska bilar, de jag har ägt/kört har var felfria. Kvalité kommer med pris, och franska bilar är inte särkilt dyra över lag. Jämför med volvo, överprisade skitbilar.
Skulle jag köpa en pålitlig bil så skulle det bli en mazda eller en toyota.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Renault är kända för motorhaverier, alla volvo bilar med Renault motor är mindre värda, tror inte ens bilskroten tar emot dom..(fast det gör dom)

Det är väldigt simpelt att förbygga "problemet" i Renault motorerna, bara att skruva fast toplocket rätt.. packningen går annars och då blir det andra skador med, vet ej vad då jag undviker Renault 100%igt

Sen det där mer Merca, folk utan hjärna som bil med stjärna... värre än SAAB förarna, ut på vägarna och se själva

Vad jag vet så köper volvo alla nyare bilar från skroten (säkert för att kunna ta ut mera på reservdelarna).

Permalänk

Ford Focus är ju klockren! Mycket lätt att stiga i och ur. Dessutom grymt billiga att äga!

Sen har dom oförtjänt dåligt rykte, tyvärr! Känner massor som har Focus och det är bara att tuta och köra!

Däremot verkar det vara grymt mycket mer problem och utgifter på ex. Audi, Mercedes och andra dyra bilar! Men det pratas det inte mycket om!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose

Vad jag vet så köper volvo alla nyare bilar från skroten (säkert för att kunna ta ut mera på reservdelarna).

Det stämmer nog väldigt bra, ser aldrig några nyare Volvo på skrotarna fast jag sett en del som blivit krockade och allmänt skrotfärdiga.
Och nu förstår jag varför dom flesta V70 blåryker på vägarna, lite ironiskt då jag har 3st äldre Volvo som aldrig haft sådan rök i avgaserna, 740GLE -88(40k mil), 745GL/T -89(65k mil) och 360GLT -85(20k mil)... bara lite ånga på vintrarna

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Fransmännen och Mercedes är alltid dom som hamnar i botten i undersökningarna. I toppen är Toyota och Honda samt deras lyxmärken. Man ska definitivt undvika fransmännen och italienarna om man vill ha en bil som håller, egentligen hela Europa.

Ja, om man inte vill rulla med klass och ha en bil som både är snygg invädigt och utvändigt kanske... Japanska bilar är billiga och visst det finns schyssta men de är inte bäst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Ja, om man inte vill rulla med klass och ha en bil som både är snygg invädigt och utvändigt kanske... Japanska bilar är billiga och visst det finns schyssta men de är inte bäst.

Hej och välkommen till 2008. Vi vill meddela dig om att bilindustrin förändrats sen 1982. Under det år du bott under en sten har den japanska bilindustrin avancerat till att bli världens största. På din tid sålde Toyota billiga konservburkar som visserligen hade bättre kvalitet än alla andra men inte vara några höjdare gällande komfort och rostskydd.

Under de 25 år som passerat har Toyota tagit över platsen som världens största biltillverkare och säljer idag bilar som utseendemässigt och inredningmässigt är helt på par med europeiska konkurrenter. Man har även lanserat ett varumärket Lexus för att sälja dyrare bilar. Lexus LS kan kosta en bra bit över en miljon kronor och är antagligen något av det lyxigaste du kan köpa. Trots deras fenomenala succé toppar dom fortfarande alla kvalitetsundersökningar.

Visst kanske Toyotas bilar är lite anonyma, men du kan ju knappast jämföra dom med dubbelt så dyra BMW. När man jämföra med Opel, VW, Ford osv. så är man ju ganska obildad om man inte köper japanskt. I den här tråden frågades det efter en hållbar bruksbil som är lätt att ta sig in/ur i, finns ingen som helst anledning att köpa något annat än japanskt om man har dom kraven.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Hej och välkommen till 2008. Vi vill meddela dig om att bilindustrin förändrats sen 1982. Under det år du bott under en sten har den japanska bilindustrin avancerat till att bli världens största. På din tid sålde Toyota billiga konservburkar som visserligen hade bättre kvalitet än alla andra men inte vara några höjdare gällande komfort och rostskydd.

Under de 25 år som passerat har Toyota tagit över platsen som världens största biltillverkare och säljer idag bilar som utseendemässigt och inredningmässigt är helt på par med europeiska konkurrenter. Man har även lanserat ett varumärket Lexus för att sälja dyrare bilar. Lexus LS kan kosta en bra bit över en miljon kronor och är antagligen något av det lyxigaste du kan köpa. Trots deras fenomenala succé toppar dom fortfarande alla kvalitetsundersökningar.

Visst kanske Toyotas bilar är lite anonyma, men du kan ju knappast jämföra dom med dubbelt så dyra BMW. När man jämföra med Opel, VW, Ford osv. så är man ju ganska obildad om man inte köper japanskt. I den här tråden frågades det efter en hållbar bruksbil som är lätt att ta sig in/ur i, finns ingen som helst anledning att köpa något annat än japanskt om man har dom kraven.

Ni diskuterar två olika saker. ElDiablo säger att japanska bilar saknar klass (vilket dom gör, exkl. Lexus), och du säger att dom är väldigt prisvärda och smarta bilar (vilket är sant). Ni har båda rätt liksom.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |