Kostnad för sprittur, Sverige-tyskland?

Permalänk
Medlem

Kostnad för sprittur, Sverige-tyskland?

Tänkte planera en liten sväng till Tyskland för att fylla på förråden.

Jag kan inte hitta hur mycket det kostar med en bil över till Danmark och färjan vidare till Puttgarden.
Jag vet att det finns "paketpris" tur och retur med bro/färj-avgift, frågan är vad detta kan gå på.
Vi är tre st som ska åka, om det har någon betydelse.

Hur mycket extra med släp?

// Nils

Permalänk
Medlem

Har för mig att vi landade på runt 2000kr i resekostnad när vi åkte från Växjö till Puttgarden. Då åkte vi Öresundsbron och tog båten Rödby - Puttgarden.

Med tre pers i bilen får ni inte lasta många kg tyvärr. Om ni inte kör en minibuss eller liknande. Vi var två pers i bilen och åkte hem med århundradets överlass. 2 personer, 40 flak öl och runt 60-70 liter sprit i en bil som fick lasta runt 340kg.

Permalänk
Medlem

Där snackar vi snabbt svar

Är de 2000kr exklusiv bensin då?

Nej man får väl skära ner på antalet flak med öl, eller så får vi ta med ett släp också. Antar att detta blir rätt mycket dyrare :/
Lite överlast går nog bra...

Permalänk
Medlem

Om du åker Helsingborg-Helsingör och sedan Puttgarden får du ett paketpris på runt 1000kr. Är du tillbaka på färjan Puttgarden efter att ha handlat inom 3h(inte säker) så får du tillbaka runt 300kr tror jag det va.

Permalänk

Problemet är väl att man inte tjänar så mycket på det iom skillnaden mellan euro och krona.
Skiljer ju nästan 2 kronor från förra sommaren per euro.
Så en flaska som kostade 100kr förra året kostar idag 120kr.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Var där nere i april
Kommer inte riktigt ihåg men tror Bro avgiften låg på 400 kr per gång , det blir alltså 800 spänn på bron.
Sedan kostar båten 700 kr dit och 700 kr tillbaks men är du snabb och åker tillbaks inom 3 timmar tror ja båten blir gratis!

Pris bron:
http://www.oresundsbron.com/documents/document.php?obj=6967&m...

https://priclub.directferries.com/ferry/secure/1_booking_deta...

cirka 1400 tur och retur!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exeln
Om du åker Helsingborg-Helsingör och sedan Puttgarden får du ett paketpris på runt 1000kr. Är du tillbaka på färjan Puttgarden efter att ha handlat inom 3h(inte säker) så får du tillbaka runt 300kr tror jag det va.

Så var det sist jag åkte (visserligen var det kanske 3 år sen). Vi räknade på det och kom fram till att färja båda sträckorna var mycket billigare än bro+färja.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Så var det sist jag åkte (visserligen var det kanske 3 år sen). Vi räknade på det och kom fram till att färja båda sträckorna var mycket billigare än bro+färja.

Stämmer. Åkte med bil o släp 4 pers. Lastade in 250 flak och 90 flarror. Gick på 4500-5000 för resan ink bensin.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Problemet är väl att man inte tjänar så mycket på det iom skillnaden mellan euro och krona.
Skiljer ju nästan 2 kronor från förra sommaren per euro.
Så en flaska som kostade 100kr förra året kostar idag 120kr.

Nah, det där stämde för ett par månader sedan.

När Euron var som billigast kostade den 9,2 kr (och det var typ 2005, mitt i bästa högkonjunkturen). Nu kostar den 10.8 kr. Ett tag kostade den 11.8 kr. Så visst är den dyrare, men bara cirka tio procent jämfört med ett år sen.

Visst, tio procent är ju inget att ignorera. Dollarn är betydligt värre i jämförelse dock, som i vissa fall varit 60 procent dyrare jämfört med lägsta noteringen i somras.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
När Euron var som billigast kostade den 9,2 kr (och det var typ 2005, mitt i bästa högkonjunkturen). Nu kostar den 10.8 kr. Ett tag kostade den 11.8 kr. Så visst är den dyrare, men bara cirka tio procent jämfört med ett år sen.

Den var nere på 9,32 kr i juni förra året, så 16% dyrare blir det.

Permalänk

Var nere för några veckor sedan.
Båten gick på 500 danska tor.
Bron vet jag inte, det betalade vi inte för, bensinen vet jag inte heller för det var samma sak där