Sidan 7 av 8 « Första 456 7 8

Verktyg Visningsval
2011-09-07, 16:16   #181

Kalium

Medlem

Kaliums avatar

Plats: På två ställen samtidigt

Registrerad: jan 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5 Visa inlägg
Hemskt att se vilka äckel det finns. :S

Men det gör inte så mycket då jag inte umgås med er.
Ingen har ännu klagat på att mina jeans luktar illa. På sommaren så kan dom hänga ute på balkongen i flera veckor. På vintern brukar dom hänga ute 1-3 veckor ungefär.
Min musik/ljudblogg - Phimusic
Kalium är inte uppkopplad Folding
2011-09-07, 18:20   #182

fredlovebot

Medlem

Plats: Norrköping

Registrerad: feb 2003

http://cnews.canoe.ca/CNEWS/Science/.../16958846.html
fredlovebot är inte uppkopplad
2011-09-07, 19:21   #183

Olegh

Medlem

Oleghs avatar

Plats: Linköping

Registrerad: jun 2005

Ligger i tvättmaskinen nu. Jag köper bara praktiska (tvättbara) och snygga kläder.
Olegh är inte uppkopplad
2011-09-08, 06:12   #184

CloX

Medlem

CloXs avatar

Plats: KLAX

Registrerad: jan 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Olegh Visa inlägg
Ligger i tvättmaskinen nu. Jag köper bara praktiska (tvättbara) och snygga kläder.
There is no such thing
CloX är inte uppkopplad
2011-09-08, 16:24   #185

MooD

Medlem

MooDs avatar

Registrerad: aug 2005

Jäkla dåligt miljötänk att tvätta stup i kvarten. Har två jeans jag använt under två år, bara tvättat det ena paret en gång, det andra aldrig.
MooD är inte uppkopplad
2011-09-08, 21:49   #186

MooD

Medlem

MooDs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5 Visa inlägg
Det gör väl ingen större skillnad för miljön ifall man tar med jeansen i den andra tvätten? Jag menar ska man ändå tvätta så... skulle ju aldrig få för mig att tvätta endast ett par jeans separat. Det är ju lite onödigt.

Brukar aldrig tvätta om det inte blir fulla maskiner. Har man ont om ombyten så förstår jag ju... men jag tvättar ändå varje vecka. Annars så skulle det bli så förbannat mycket tvätt.
Ojdå skulle aldrig tänka mig att fylla en maskin med jeans tillsammans med något annat. Dock tvättar jag inte mina jeans i maskin utan handtvättar dessa.
MooD är inte uppkopplad
2012-04-11, 10:17   #187

Ceogar

Medlem

Ceogars avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jul 2005

Still going strong
2012-04-11, 18:01   #188

mikkeka

Medlem

mikkekas avatar

Plats: Köping

Registrerad: feb 2003

Fina jeans behöver man inte tvätta, har haft vissa par i långt över ett år utan tvätt. Det luktar inte och är ingen bakteriehärd som vissa verkar tro. Får man en fläck tar man lite vatten direkt så försvinner det, inte svårare än så.
2012-04-11, 18:21   #189

frillan125

Medlem

frillan125s avatar

Plats: Malmö

Registrerad: jun 2009

Passar på att handtvätta mina jeans när jag duschar, dvs 1 gång om året.
2012-04-11, 22:50   #190

m0rk

Medlem

m0rks avatar

Registrerad: sep 2004

Riktigt dyra jeans maskintvättar jag först efter 6 månader men handtvättar dem nog varannan vecka för att de inte ska lukta. Att aldrig rengöra jeans låter som väldigt dålig (illaluktande och bakteriehärd) ide... Den enda människan jag vet som körde på den metod var en skolkamrat på högskolan som jag är väldigt glad att slippa numera.
2012-04-11, 22:56   #191

Kalium

Medlem

Kaliums avatar

Plats: På två ställen samtidigt

Registrerad: jan 2008

Jag tvättar väldigt sällan mina jeans och ingen klagar, inte ens morsan Tydligen så funkar det, för mig iaf.
Min musik/ljudblogg - Phimusic
Kalium är inte uppkopplad Folding
2012-04-12, 07:06   #192

zeddiz

Medlem

zeddizs avatar

Plats: Umeå

Registrerad: nov 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av JesperA Visa inlägg
Av att läsa denna tråden börjar jag fatta varför vissa människor luktar likadant som det gör efter jag har suttit på toa en timme efter ett par riktigt goa portioner chili con carne, fyfan vad vidrigt, jag hoppas ni som tvättar så sällan inser att det inte ENBART är för den synliga nedsmutsningens skull man tvättar sina kläder...
Om du läser vad de flesta har skrivit så vädrar man ur sina jeans, man låter dom alltså inte bara ligga och ta åt sig lukt om coh om igen, varken min tjej eller mina kompisar klagar på att man luktar stjärthål så som du påstår att man gör om man inte tvättar/förstör jeansen 1-2 gånger i veckan.
zeddiz är inte uppkopplad
2012-04-12, 11:06   #193

Laars

Medlem

Laarss avatar

Plats: Härnösand

Registrerad: aug 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av fesen Visa inlägg
Beror på vad man har för jeans, haft en massa Levis som hållit jättebra sen diesel som varit mindre bra och just nu har jag ett par Hugo Boss som håller riktigt bra (som förväntat då brallorna kosta 1400kr...), brukar kasta dom i tvättkorgen varannan vecka kanske.
Beror ju mycket på vilken sorts jeans man köpt ifrån företaget, mina disel ser bra ut även efter några tvättar.

Men kolla man hur man ska tvätta dom brukar det gå ganska bra. Om det räcker med 30 grader tvätt utan certifiering så tror jag jeansen klara sig.

Dom värsta jeansen att tvätta är svarta som är lite glansiga(eller andra färgade)(köpte de på Jack & jones), om man kör dom på 40 grader(som jag gjorde -.-) så försvinner det där yttersta lagret med färg som gör att jeansen ser snygga ut. Så går dom från ett par 699kr jeans till ett par 299kr i utseende.

Konstigt nog stod det 40 grader på tvättrådet :S Skumt...
2012-04-12, 12:47   #194

sunnis

Medlem

sunniss avatar

Plats: local

Registrerad: feb 2004

Luktar kläderna och ser de skitiga ut så åker de i tvätten, skulle inte falla min in att tvätta kläder om de inte är smutsiga, samma princip med mathantering, b.f datum är en bra riktlinje, men är lukt,smak,utseende okej så äter jag det även om det gått över 3 dagar på datumet, vet många dock som slänger maten ett par dagar innan bäst före bara för att "vara på säkra sidan". Samma princip med tvätt. Kalsonger, T-shirt, strumpar luktar ju direkt efter en dag och åker till tvättkorgen men jeans brukar klara sig ett tag, beror ju givetvis vad man gör också. Har rätt många jeans och roterar bland dessa så det är inte omöjligt att det kan ett par månader innan de åker till tvätten.
sunnis är inte uppkopplad
2012-04-12, 20:14   #195

tcntad

Medlem

tcntads avatar

Plats: Rönninge

Registrerad: feb 2005

Tvättat?? *bad pokerface*

Bra fråga faktist, ca månads mellanrum eller två stämmer nog. Mina finbrallor som jag knappt använder 1 gång om året hängs bara in på samma ställe igen.
Mediafire Avast Anti-Theft Find your phone Guide: Integrera språkpaket till Windows 7 DVD'n (Skript: V5.2!) Guide: Hur man installerar Windows 7 Guide: Skapa en All In One DVD Guide: Skapa återställningspartition
tcntad är inte uppkopplad
2012-04-13, 17:52   #196

Allexz

Medlem

Allexzs avatar

Plats: Trelleborg

Registrerad: dec 2004

Förstår inte riktigt vad det är för skit ni köper?

Betalar 1400kr sen vågar ni inte tvätta dom för att dom ska gå sönder?

Dessa jag bär på mig kostade väl runt 50-100 kr någon gång på 90talet, tvättade var vecka och har inte ens en tillstymmelse till slitning, men sen å andra sidan så sitter jag inte och river med ett sandpapper på låren medans jag spelar wow heller?

"levis, jeans, hugo boss" och så vidare... haha, det är en bit tyg grabbar, tillverkade i samma fabrik som mina noname byxor nånstans i asien.

Eller vänta.. det kanske finns supertyg?

Rätt konstigt, för ett par byxor för 1400kr skulle kunna föda en asiatisk sömmerskefamilj i 2 månader, konstigt att de inte bara stjäler allt übertyg och lever som miljonärer

Fast iofs, då kanske det är jag som bär på supertyget i såfall, då mina kostar ungefär en tiondel och verkar vara 10 år längre
2012-04-13, 18:00   #197

ozo64

Medlem

Registrerad: dec 2005

Varje vecka men då brukar jag gå i samma byxor i en vecka också.
ozo64 är inte uppkopplad
2012-04-19, 11:44   #198

bAkewelle

Medlem

bAkewelles avatar

Plats: Uppsala

Registrerad: feb 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Allexz Visa inlägg
Förstår inte riktigt vad det är för skit ni köper?

Betalar 1400kr sen vågar ni inte tvätta dom för att dom ska gå sönder?

Dessa jag bär på mig kostade väl runt 50-100 kr någon gång på 90talet, tvättade var vecka och har inte ens en tillstymmelse till slitning, men sen å andra sidan så sitter jag inte och river med ett sandpapper på låren medans jag spelar wow heller?

"levis, jeans, hugo boss" och så vidare... haha, det är en bit tyg grabbar, tillverkade i samma fabrik som mina noname byxor nånstans i asien.

Eller vänta.. det kanske finns supertyg?

Rätt konstigt, för ett par byxor för 1400kr skulle kunna föda en asiatisk sömmerskefamilj i 2 månader, konstigt att de inte bara stjäler allt übertyg och lever som miljonärer

Fast iofs, då kanske det är jag som bär på supertyget i såfall, då mina kostar ungefär en tiondel och verkar vara 10 år längre
Jag har jeans och jag cyklar till "jobbet" och brallorna slits ut vid sadel området efter ett tag så mina jeans blir aldrig tvättade i första taget pga rädsla för förslitning. Dina jeans från 90 talet är väl starkare gjorda än jeans idag, tjockare tyg t.ex. än nyare jeans, företagen vill väl tjäna mera pengar, och därmed drar ner på materialet i jeansen.
2012-04-19, 14:50   #199

buddaz

Medlem

buddazs avatar

Plats: Dalarna

Registrerad: sep 2010

Tvättar mina jeans väldigt sällan. Kör enbart med levis som är kvalitet och vet hur man gör jeans. Dem håller längre än alla andra lyxiga märken. Sedan är man aldrig omodern med levis jeans.

Att dem går i sönder beror ju på vilken modell man väljer och hur man använder sina jeans.

Jag vågar tvätta mina jeans det är inte där skon klämmer. Utan det beror mest på lathet och att jeans mår bättre om man inte tvättar dem jämt och ständigt.

Senast redigerad av buddaz 2012-04-19 klockan 14:58.
2012-04-19, 16:43   #200

Noxxer

Medlem

Noxxers avatar

Plats: Nacka

Har 6 par jeans som jag skiftar emellan. Varrannan månad åker allihop in i tvättmaskinen på 40grader.
Noxxer är inte uppkopplad
2012-04-19, 16:50   #201

JesperT

Medlem

JesperTs avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jul 2006

Tvätta ?
Ärligt talat så tycker jag att de flesta byxor håller så dåligt att jag oftast köper nytt innan jag hunnit tvätta dem mer än ett par gånger.
JesperT är inte uppkopplad
2012-04-19, 23:40   #202

Mikael_Berglund

Medlem

Mikael_Berglunds avatar

Plats: Vedevåg

Registrerad: maj 2004

Detta var en rolig tråd som jag helt missat tidigare. Mycket blandade åsikter och idéer. Själv använder jag bara jeans och varierar mig mellan 3 olika par och ingen har jag någonsin maskintvättat. Äldsta är ett par Levis Engineered ifrån 2004. Handtvättar dem kanske en gång om året som mest och anledningen då är antingen att jag valt helt fel kläder för vädret så att jag blev tvungen att svettas en hel dag i dem (dvs shortsväder) eller så har jag spillt någonting som inte lätt går bort med en blöt trasa eller liknande.

Angående folk som klagar på hygienen. Ifall någonting luktar så känner man ju det, ifall det är smutsigt ser man det. Ifall man använt en t-shirt eller liknande för länge så är det ju inge problem alls att känna det på doften, varför skulle ett par jeans vara annorlunda?

Den största nackdelen som jag tycker med att tvätta jeansen är ju att de blir grymt obehagliga att röra sig i under några dagar.
2012-04-20, 08:15   #203

Fors_89

Medlem

Fors_89s avatar

Registrerad: dec 2003

Har knappt några Jeans alls i min garderob, men dom jag har tvättar jag varannan månad ungefär.
Man ska inte tvätta Jeans för ofta då dom slits och blir inte så sköna i formen efter ett par tvättar.

Ni som säger att man ska tvätta håret med schampo varje dag; Det är väl inte så konstigt att ni måste tvätta det hela tiden då ni antagligen använder en massa skit i håret? Att tvätta med schampo varje dag gör ju så att håret blir "van" med det, lägger ni av att tvätta det varje dag så kommer ni att få smutsigt hår, ju mer produkter i håret desto mer behövs håret att tvättas.
Fors_89 är inte uppkopplad
2012-12-12, 19:57   #204

Ceogar

Medlem

Ceogars avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jul 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund Visa inlägg
Detta var en rolig tråd som jag helt missat tidigare. Mycket blandade åsikter och idéer. Själv använder jag bara jeans och varierar mig mellan 3 olika par och ingen har jag någonsin maskintvättat. Äldsta är ett par Levis Engineered ifrån 2004. Handtvättar dem kanske en gång om året som mest och anledningen då är antingen att jag valt helt fel kläder för vädret så att jag blev tvungen att svettas en hel dag i dem (dvs shortsväder) eller så har jag spillt någonting som inte lätt går bort med en blöt trasa eller liknande.

Angående folk som klagar på hygienen. Ifall någonting luktar så känner man ju det, ifall det är smutsigt ser man det. Ifall man använt en t-shirt eller liknande för länge så är det ju inge problem alls att känna det på doften, varför skulle ett par jeans vara annorlunda?

Den största nackdelen som jag tycker med att tvätta jeansen är ju att de blir grymt obehagliga att röra sig i under några dagar.
Låter väldigt likt mig Trodde faktiskt inte så många här på SweC var hmm.. "insatta" i detta.

Dock så brukar jag inte få behålla mina jeans i mer än max 2 år eftersom det ALLTID går hål i skrevet. Kanske är man bara väldigt ko-bent

Någon annan som har problem med detta?

( Detta gäller jeans från 100 - 1500 kr )
2012-12-13, 16:56   #205

Back_Man

Medlem

Registrerad: maj 2011

Jag slänger mina jeans i tvättkorgen efter ca 4-6 dagars användning och dom slits inte sönder trots att vissa av dom är 4 år gamla.
2012-12-15, 19:39   #206

sebbeharry

Medlem

sebbeharrys avatar

Registrerad: mar 2004

Jeans tvättar man inte, finns ingen anledning öht såvida man inte skulle spilla något förbannat vidrigt på dem.
Nej ett par bra jeans ska användas ofta och aldrig tvättas. Luftas absolut men inte tvättas.

Ta hand om er denim för tusan.
2012-12-15, 20:01   #207

ozo64

Medlem

Registrerad: dec 2005

Använder kanske ett par jeans 10 gånger per tvätt OM jag inte kladdat ner dem med ngt dvs.
Vidrigt med folk som aldrig tvättar sina kläder.
ozo64 är inte uppkopplad
2012-12-15, 22:55   #208

Olegh

Medlem

Oleghs avatar

Registrerad: jun 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av sebbeharry Visa inlägg
Jeans tvättar man inte, finns ingen anledning öht såvida man inte skulle spilla något förbannat vidrigt på dem.
Nej ett par bra jeans ska användas ofta och aldrig tvättas. Luftas absolut men inte tvättas.

Ta hand om er denim för tusan.
Vad är det du tror händer med ett par jeans om man tvättar dem egentligen? Tvättar du dina tröjor?
Olegh är inte uppkopplad
2012-12-15, 23:35   #209

XsvennebananX

Medlem

Registrerad: sep 2012

Tvättar jeansen oftare än håret

Skickades från m.sweclockers.com
XsvennebananX är inte uppkopplad
2012-12-18, 20:19   #210

Huzzbutt

Medlem

Huzzbutts avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: maj 2010

Festlig tråd.

De jag har på mig nu ett par Red Kap åkte i tvätten för någon månad sen, dess förrinnan hade jag haft dem sen april men tippar på att jag effektivt använt dem knappt hälften av tiden, de har färgfläckar och ser fräscha ut. Vid samma tillfälle köpte jag ett annat par som tvättats en gång i juli, dock inte använts sen dess.

Fler bra exempel.
Ett par Prison Blues som efter tre år fortfarande inte utsatts för tvätt men jag blivit för tjock för.
Ett annat par prison blues som är lika gamla men använts mer sparsamt, hängselshyskor. Jävlar vad tungt det kan bli med hängslen när man yxar och styr.
Ett par Carhartt arbetsbyxor som är lika gamla som de två ovanstående. Rikligt använda aldrig tvättade annat än med min opanterade "naturtvätt" (häng dem över en gren i några dar.) Dom ser dock helt hysteriska ut nu förtiden, har mer lackfärg på dem än trädgårdsmöblerna.

Mitt rekord är dock inte byxrelaterat utan det är en Blå & Gul jacka med foder från 2003 som använts flitigt, den har regn aldrig utsatts för något som kan liknas tvätt.

Alla förvaras hängande och vädras, lukt är inget problem om jag nu inte har dem kontinuerligt. Det är som med skor. ha på dig strumpor och växla mellan några par så blir de inte äckliga.

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb