Då var det dags o byta till vinterdäck igen

Permalänk
Avstängd

Då var det dags o byta till vinterdäck igen

Ja så har tiden kommit då det börjar bli kallt och halkigt på våra vägar. Det har redan varit några olyckor på grund av halka i kombination med sommardäck... ungefär som om de inte visste att det skulle bli kallt i år också? xD

Vad kör ni med för däck? Dubb eller inte? Själv skulle jag inte kunna tänka mig o köra utan dubb.

Kör dessutom alltid med testvinnarna Nokian Hakkapeliitta eller Gislaved Nordfrost (numera Continental Viking). Brukar vanligtvis få ge ungefär 600 kr per däck (195/65R15).

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Inte så insatt men är det inte förbjudet att köra med dubb eller har dom inte drivit genom det än?!?! Vet inte hur är det i storstädder men här i gävle kör jag helst med dubb

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Anpassar man sin körning efter ens egna kör egenskaper, bilens prestanda och däckens kondition så klarar man sig. Spelar ingen större roll att ens bil ar anti spin & anti-sladd, samt bra däck.

Mina vinterpulkor utan abs, anti-spinn, anti-sladd och bra däck klarar sig ypperligt när man anpassar sin körning.
Samma sak med min v70n som jag har nu, har bra nokian dubbdäck, men kör inte som ett svin för det. Anpassa hastigheten efter sikt & väglag. Då klarar man sig långt....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Satte på vintersulorna igår, skulle aldrig kunna tänka mig att köra utan dubbdäck. Har ingen anti-spinn eller liknande på min bil (Saab 900NG -95) dock ABS. Bor i Vemdalen (Härjedalen, ungefär 12 mil söder om Östersund) under vintrarna där det aldrig saltas överhuvudtaget, samt bara sandas i riktigt elaka backar och liknande. Är fullt möjligt att man vaknar upp en morgon med -30 och en decimeter pudersnö på vägen, och man måste ta sig till jobbet vilket som. Skulle aldrig kunna känna mig säker på dubbfria däck oavsett märke. Har provat ett flertal gånger på en gammal fyrhjulsdriven subaru, men tyckte det var lite som att åka runt på bananskal ändå, kan vara psykiskt, men jag känner mig som en säkrare bilförare om jag har dubb på mina däck på vintrarna.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweZor:

Satte på vintersulorna igår, skulle aldrig kunna tänka mig att köra utan dubbdäck. Har ingen anti-spinn eller liknande på min bil (Saab 900NG -95) dock ABS. Bor i Vemdalen (Härjedalen, ungefär 12 mil söder om Östersund) under vintrarna där det aldrig saltas överhuvudtaget, samt bara sandas i riktigt elaka backar och liknande. Är fullt möjligt att man vaknar upp en morgon med -30 och en decimeter pudersnö på vägen, och man måste ta sig till jobbet vilket som. Skulle aldrig kunna känna mig säker på dubbfria däck oavsett märke. Har provat ett flertal gånger på en gammal fyrhjulsdriven subaru, men tyckte det var lite som att åka runt på bananskal ändå, kan vara psykiskt, men jag känner mig som en säkrare bilförare om jag har dubb på mina däck på vintrarna.

Blir vinterdäcken på nu på tisdag, dubbade. Skulle heller inte vilja köra utan dubbade däck, visst där det saltas fungerar det, men man vet ju inte var det saltas.

Har dock både anti-spinn och ABS (samt fyrhjulsdrift), men ser ingen anledning till att gå över till dubbfritt. Skulle i så fall vara Hornsgatan, men där färdas jag inte särskilt ofta med bil.

Kommer nog aldrig gå tillbaka till framhjulsdrivet någonsin. Det är känslan jag har.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Inte så insatt men är det inte förbjudet att köra med dubb eller har dom inte drivit genom det än?!?! Vet inte hur är det i storstädder men här i gävle kör jag helst med dubb

nej det är inte förbjudet att köra med dubbdäck..men det finns gator inne i stockholm som är förbjudet att köra med dubbdäck på, samt i nån stad till..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Att köra med odubbade vintardäck är som att köra rysk roulette i varje backe och kurva enligt mig.
Där jag bodde förr fanns en riktigt elak backe, det var inte säkert att man kom upp eller ner ordentligt ens med dubbdäck, åkte man nerför då kanade man fram en hel del. Inget problem, om det inte vore för kurvan direkt efter backen

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Nästa lön blir det nya vinterdäck. Maxxis Buckshot 33x12.5 på 16" blackspokefälgar.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Kör dubbfritt!
Tycker det fungerar helt okej om man kör med lite vett i skallen. Köper jag nya dubbdäck så kommer dom ändå slitas bort under någon säsong på våra snöfria vägar
Förra vintern var dock jävligt med snö här, och det gick ypperligt

Nästa däck blir också dubbfritt, tystare än sommardäck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiis:

Nästa lön blir det nya vinterdäck. Maxxis Buckshot 33x12.5 på 16" blackspokefälgar.

Hade själv white spoke tidigare och det är ju verkligen inga vackra fälgar. Bytte till AR Outlaw 2 som ser mycket bättre ut.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Hade själv white spoke tidigare och det är ju verkligen inga vackra fälgar. Bytte till AR Outlaw 2 som ser mycket bättre ut.

Jag hade hellre tagit whitespoke om det inte vore för att allt jävla smuts syns på dem

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Ja så har tiden kommit då det börjar bli kallt och halkigt på våra vägar. Det har redan varit några olyckor på grund av halka i kombination med sommardäck... ungefär som om de inte visste att det skulle bli kallt i år också? xD

Vad kör ni med för däck? Dubb eller inte? Själv skulle jag inte kunna tänka mig o köra utan dubb.

Kör dessutom alltid med testvinnarna Nokian Hakkapeliitta eller Gislaved Nordfrost (numera Continental Viking). Brukar vanligtvis få ge ungefär 600 kr per däck (195/65R15).

Måste fixa nya vinterdäck, samma dimension som du skulle skaffa. Var köper du däcken så billigt?

Jag har bara sett sådana kvalitetsdäck från 900kr och uppåt typ.

Permalänk

Vad säger lagen om vinterdäck nu ? när måste de på? De ändrade väl om lite i när man fick ha det eller hur det var?

Jag kör dubbat på min bil och odubbat på farsans bil. Dubbat är bättre och evt lite smalare däck (stora däck flyter på isen istället för små som greppar bättre (sen är det skillnader mellan märken och ålder givetvis)) Jag har lite dåligt med dubb på bakdäcken av någon anledning.. hehe.

Jag lägger nog på så sent jag får och vad vädret säger. Orkar inte med massa oljud när det går minst lika bra med sommardäck om man bara anpassar hastigheten efter väglagret.

Jag har 185 och en kompis har 205 och hans bil är mycket mer orolig när han har så grova däck bak som inte greppar lika ordentligt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Vad säger lagen om vinterdäck nu ? när måste de på? De ändrade väl om lite i när man fick ha det eller hur det var?

Jag kör dubbat på min bil och odubbat på farsans bil. Dubbat är bättre och evt lite smalare däck (stora däck flyter på isen istället för små som greppar bättre (sen är det skillnader mellan märken och ålder givetvis)) Jag har lite dåligt med dubb på bakdäcken av någon anledning.. hehe.

Jag lägger nog på så sent jag får och vad vädret säger. Orkar inte med massa oljud när det går minst lika bra med sommardäck om man bara anpassar hastigheten efter väglagret.

Jag har 185 och en kompis har 205 och hans bil är mycket mer orolig när han har så grova däck bak som inte greppar lika ordentligt.

Mellan 1/12 t.o.m 31/3 är det krav på att ha vinterdäck om det är vinterväglag.
Dubbdäck däremot är tillåtna mellan 15/10 t.o.m 15/4. Självfallet får du använda dubbade däck utöver den tiden om väglaget anses vara så pass dåligt.

För att inte tala om mönsterdjupet som på vinterdäck måste vara minst 3mm (på sommardäck räcker det med 1.6mm)

Rätta mig gärna om här är några felaktigheter.

Tacka fan för att köra lastbil i vinterväglag, använde man inte blöja innan så gör man det då!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Jag har 31" M/S Däck på Jeepen

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiis:

Jag hade hellre tagit whitespoke om det inte vore för att allt jävla smuts syns på dem

You're saying that like it's a bad thing.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av Martiis:

Mellan 1/12 t.o.m 31/3 är det krav på att ha vinterdäck om det är vinterväglag.
Dubbdäck däremot är tillåtna mellan 15/10 t.o.m 15/4. Självfallet får du använda dubbade däck utöver den tiden om väglaget anses vara så pass dåligt.

För att inte tala om mönsterdjupet som på vinterdäck måste vara minst 3mm (på sommardäck räcker det med 1.6mm)

Rätta mig gärna om här är några felaktigheter.

Tacka fan för att köra lastbil i vinterväglag, använde man inte blöja innan så gör man det då!

Då var det 1Dec som jag trodde att de ställer till det med tider mitt i en månad,. jobbigt.
1,5mm på sommardäck är det väl?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Då var det 1Dec som jag trodde att de ställer till det med tider mitt i en månad,. jobbigt.
1,5mm på sommardäck är det väl?

mönsterdjupet... vem bryr sig? man slänger bara på ett par fina däck lagom till besiktningen!

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!

Permalänk
Skrivet av Lars Adaktusson:

mönsterdjupet... vem bryr sig? man slänger bara på ett par fina däck lagom till besiktningen!

Besiktningen bryr sig inte om man kommer med sommardäck vinter tid eller vice versa.. bara de är godkända sen kan polisen ta en utanför stationen

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Då var det 1Dec som jag trodde att de ställer till det med tider mitt i en månad,. jobbigt.
1,5mm på sommardäck är det väl?

Nope 1,6mm

Mönsterdjup & ålder - Transportstyrelsen

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju bara att läsa Vi bilägares test (i och för sig med odubbade) Däcktest 2010: Odubbade vinterdäck | Vi Bilägare

Förra vintern testade min bror och lite kompisar att sladda runt lite på ett industriområde där det var riktigt isigt. Min bror hade en V70 då (framhjulsdriven) och en annan kompis en Mercedes c180 (bakhjulsdreven) båda hade odubbade vinterdäck och jag kan ju säga att jag hellre åker i en framhjulsdreven bil på vintern, den rätade upp sig på nolltid fastän min bror försökte att att få sladd.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

Det är ju bara att läsa Vi bilägares test (i och för sig med odubbade) Däcktest 2010: Odubbade vinterdäck | Vi Bilägare

Förra vintern testade min bror och lite kompisar att sladda runt lite på ett industriområde där det var riktigt isigt. Min bror hade en V70 då (framhjulsdriven) och en annan kompis en Mercedes c180 (bakhjulsdreven) båda hade odubbade vinterdäck och jag kan ju säga att jag hellre åker i en framhjulsdreven bil på vintern, den rätade upp sig på nolltid fastän min bror försökte att att få sladd.

Det beror ju helt på att den har antisladd och går bilen i över 20km/h så bromsar abs'n däcken och "rätar" upp bilen. Något som får folk att bli vinter förblindade och litar mer och mer på vad bilens elsystem gör och inte vad man själv gör.

Föredrar personligen rwd eller awd, då man själv kan ha bättre kontroll på sladden och slippa förlita sig på elsystem mm... Nackdelen är att man med rwd har sämre vikt över drivhjulen och man kan lätt fastna....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Har kollat runt lite och bestämt mig mellan 4 olika däck (alla är dubbade).

1: Goodyear ultragrip extreme

2: Nokian Hakkapeliitta 2

3: Gislaved Nordfrost5

4: MICHELIN X-ICE NORTH XIN2 XL

Alla däck ligger runt 800kr/st.

Jag bor i Småland och bilen har ABS men inget antispinn/sladd.

vilket av däcken tycker ni man ska välja egentligen? Finns det något bättre i samma prisklass.

Har läst lite tester men blir inte mkt klokare av dem.

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Det beror ju helt på att den har antisladd och går bilen i över 20km/h så bromsar abs'n däcken och "rätar" upp bilen. Något som får folk att bli vinter förblindade och litar mer och mer på vad bilens elsystem gör och inte vad man själv gör.

Föredrar personligen rwd eller awd, då man själv kan ha bättre kontroll på sladden och slippa förlita sig på elsystem mm... Nackdelen är att man med rwd har sämre vikt över drivhjulen och man kan lätt fastna....

Jag föredrar RWD. Roligare på vintern som sagt. har varken ABS eller några dumma elsystem som hjälper till
Det är lättare att få sladd med en bakhjulsdriven bil då de oftast saknar tyngd över bakhjulen.
Men samtidigt är de roligare att köra med och får man sladd så är det lätt att häva och större chans att man klarar det.

FWD är svårare att få sladd med men när man väl fått sladd är de bara håll i sig och vänta på att det smäller i princip. Räcker man släpper av gasen i kurvor med lite inspirerad körning så kan det släppa.

Allting beror på körstil och om man har bra däck eller inte.
Sen så tror jag att en person som kör och leker lite på vintern är en bra mycket bättre förare än någon 08a bo som knappt sett snö och som förlitar sig på sina system.

Skrivet av RealMadrid:

Har kollat runt lite och bestämt mig mellan 4 olika däck (alla är dubbade).

1: Goodyear ultragrip extreme

2: Nokian Hakkapeliitta 2

3: Gislaved Nordfrost5

4: MICHELIN X-ICE NORTH XIN2 XL

Alla däck ligger runt 800kr/st.

Jag bor i Småland och bilen har ABS men inget antispinn/sladd.

vilket av däcken tycker ni man ska välja egentligen? Finns det något bättre i samma prisklass.

Har läst lite tester men blir inte mkt klokare av dem.

Vilka som duger av de.. bra däck allihopa så.
Har själv odubbade Michelin på andra bilen (940 turbo) ligger som ett strykjärn på vägen.

Jag har ett par noname dubbadedäck som vinterdäckl tror jag. Håller bra för det jag använder bilen (740 GL) till. Visst jag har haft lite problem vid vissa stopplikter att komma igång pga att bilen är så lätt över baken. men jag har inte ännu legat i diket efter många timmar inspirerande körning. (om man bortser från att jag använde bilen som plogbil ute på sjöarna när det gick åt helvete )

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

FWD är svårare att få sladd med men när man väl fått sladd är de bara håll i sig och vänta på att det smäller i princip. Räcker man släpper av gasen i kurvor med lite inspirerad körning så kan det släppa.

Håller inte med. Det går alltid att göra saker för att rädda situationen - om man ens får sladd under normala, oprovocerade förhållanden. Det har aldrig hänt mig i föräldrarnas framhjusldrivna bilar, men å andra sidan är dom inget roliga att busköra med vilket gjort att farten oftast varit för låg för att få sladd in the first place.

Får man dock det ändå så gasar man eftersom en framhjulsdriven bil då rätar upp sig. I teorin...

Permalänk
Medlem

Bah dessa jävla volvoraggare som påstår att RWD är enda man kan ha roligt med under vintern, går bra att sladd och ha sig med quattro och lite effekt + bortkoppling av ESP via ett knapptryck. Men det jag njuter av min fyrhjulsdrift är greppet då man vill ha det även, allt detta styrs med gasen åt det håll man vill. Körde som första bil en Volvo 242 för ett par år sen, och det var nog rena satan att hålla på med, kul då man var nybörjare men då det jämt och ständigt spinner vid accelaration och man behöver det är det inte lika skoj.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiis:

Mellan 1/12 t.o.m 31/3 är det krav på att ha vinterdäck om det är vinterväglag.
Dubbdäck däremot är tillåtna mellan 15/10 t.o.m 15/4.

Tackar, då minns man det ett tag igen nu då.

Permalänk
Skrivet av laaf:

Bah dessa jävla volvoraggare som påstår att RWD är enda man kan ha roligt med under vintern, går bra att sladd och ha sig med quattro och lite effekt + bortkoppling av ESP via ett knapptryck. Men det jag njuter av min fyrhjulsdrift är greppet då man vill ha det även, allt detta styrs med gasen åt det håll man vill. Körde som första bil en Volvo 242 för ett par år sen, och det var nog rena satan att hålla på med, kul då man var nybörjare men då det jämt och ständigt spinner vid accelaration och man behöver det är det inte lika skoj.

Haha? riktat mot mig?
Jag är inte Volvofrälst (se fan på att Firefox hade rättstavning för det ordet), går inte runt i varken keps eller tröja så.

Jag råkade bara köpa mig en 740 som första bil som har hänt med i 3 vintrar med denna. Jag säger inte att det är bästa bilen. Jag letar själv nyare och roligare bil men då studier satt stopp för större utlägg har den blivit kvar. 4hjulsdrift är ju typ bara gasa mer så går det som man vill.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laaf:

Bah dessa jävla volvoraggare som påstår att RWD är enda man kan ha roligt med under vintern, går bra att sladd och ha sig med quattro och lite effekt + bortkoppling av ESP via ett knapptryck. Men det jag njuter av min fyrhjulsdrift är greppet då man vill ha det även, allt detta styrs med gasen åt det håll man vill. Körde som första bil en Volvo 242 för ett par år sen, och det var nog rena satan att hålla på med, kul då man var nybörjare men då det jämt och ständigt spinner vid accelaration och man behöver det är det inte lika skoj.

Fyrhjulsdrift är väldigt bra, precis som du säger, 4wd+150hk (Audis 1.8t) räcker långt när det är snö för att leka, detta då med bortkopplad ESP.

Nackdelen med 4wd, du tar dig långt innan det tar stopp. RWD/FWD stannar långt tidigare. På samma sätt som någon sa, RWD = går åt helvete först, sen kommer FWD och sist 4WD, men då går det åt skogen på riktigt

Upprepar det jag skrev tidigare, nästa bil blir nog också den fyrhjulsdriven, men gärna med lite mer att åka med, kanske nya 2.0TSI eller om ekonomin tillåter en 3.0 A5Q Framhjulsdrift hade jag när jag övningskörde, kommer nog aldrig gå tillbaka till det, RWD = entusiastbil, inget man har dagligdags.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Gick själv ut i torsdags och bytte till dubbdäck på tjejens bil i torsdags pgr av att det började snöa.
ska lämna in min firma bil i veckan.
vi kör på dubbdäck då vi bor uppe vid polcirkeln, och har en uppfart från helvetet. vet inte hur många gånger jag/tjejen fastnat, ellr jag fått stiga upp 5 på morgonen för att skotta skiten.
Därför och pgr av att hon hade en RWD utan säkerhets system tidigare som höll på att sluta illa så blev det en fyrhjuls driven kärra åt tjejen nu när vi köpte nytt.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."