Citat:
Ursprungligen inskrivet av
DasBoot_swe
Det beror ju helt på att den har antisladd och går bilen i över 20km/h så bromsar abs'n däcken och "rätar" upp bilen. Något som får folk att bli vinter förblindade och litar mer och mer på vad bilens elsystem gör och inte vad man själv gör.
Föredrar personligen rwd eller awd, då man själv kan ha bättre kontroll på sladden och slippa förlita sig på elsystem mm... Nackdelen är att man med rwd har sämre vikt över drivhjulen och man kan lätt fastna....
Jag föredrar RWD. Roligare på vintern som sagt. har varken ABS eller några dumma elsystem som hjälper till

Det är lättare att få sladd med en bakhjulsdriven bil då de oftast saknar tyngd över bakhjulen.
Men samtidigt är de roligare att köra med och får man sladd så är det lätt att häva och större chans att man klarar det.
FWD är svårare att få sladd med men när man väl fått sladd är de bara håll i sig och vänta på att det smäller i princip. Räcker man släpper av gasen i kurvor med lite inspirerad körning så kan det släppa.
Allting beror på körstil och om man har bra däck eller inte.
Sen så tror jag att en person som kör och leker lite på vintern är en bra mycket bättre förare än någon 08a bo som knappt sett snö och som förlitar sig på sina system.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
RealMadrid
Har kollat runt lite och bestämt mig mellan 4 olika däck (alla är dubbade).
1: Goodyear ultragrip extreme
2: Nokian Hakkapeliitta 2
3: Gislaved Nordfrost5
4: MICHELIN X-ICE NORTH XIN2 XL
Alla däck ligger runt 800kr/st.
Jag bor i Småland och bilen har ABS men inget antispinn/sladd.
vilket av däcken tycker ni man ska välja egentligen? Finns det något bättre i samma prisklass.
Har läst lite tester men blir inte mkt klokare av dem.
Vilka som duger av de.. bra däck allihopa så.
Har själv odubbade Michelin på andra bilen (940 turbo) ligger som ett strykjärn på vägen.
Jag har ett par noname dubbadedäck som vinterdäckl tror jag. Håller bra för det jag använder bilen (740 GL) till. Visst jag har haft lite problem vid vissa stopplikter att komma igång pga att bilen är så lätt över baken. men jag har inte ännu legat i diket efter många timmar inspirerande körning. (om man bortser från att jag använde bilen som plogbil ute på sjöarna när det gick åt helvete

)