Stort intresse för Googles gigabitinternet

Permalänk
Medlem

Beror på vad du har för hårddisk

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ish
Pallar ens dagens hårddiskar med det?

En gigabit motsvarar 128 megabyte och en schysst serverdisk som snurrar i 5400rpm klarar med ungeför 110 megabyte.
Sen kommer nog en hel del av linan ätas upp av ip-tv i HD-kvalité plus telefon. Så en gigabit kommer nog vara ganska så lagom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunt3r
Asså är inte mycket för konspirationsteorier egentligen men vad ska man göra så som Google breder ut sig? Internet har man redan koll på, nu ska man ha koll på tillgången till det både via nätet och tidigare rykten om att man ska satsa på elmarknaden med. Samt såklart den tidigare infon om att man jobbar med NSA. Hallå lixom... dags o ta på sig foliehatten eller?

Haha jag förstår din oro! Nästa steg blir att erbjuda "NetBrain", internet på chip som inopereras i hjärnbarken. Allt detta gratis förstås, dock måste man stå ut med 5 minuters reklam varannan timme :D.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Ja dom är ju välkomna hit till Sverige enligt min mening iaf

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RubberDucc
En gigabit motsvarar 128 megabyte och en schysst serverdisk som snurrar i 5400rpm klarar med ungeför 110 megabyte.
Sen kommer nog en hel del av linan ätas upp av ip-tv i HD-kvalité plus telefon. Så en gigabit kommer nog vara ganska så lagom.

1 Gigabit = 960 Mbit effektivt efter TCP-overhead.

960/8 = 120 MiB /sec

Eller allmänt..

720p som det sänds (18 Mbit t.ex. history channel) ~ 53 Kanaler.
1080p rå bluray @ 50 Mbit ~ 19 filmer

Sedan är frågan mer att i princip inget till konsumenter riktade produkter såsom routrar m.fl. ens är i närheten av att routa 1 Gigabit i EN riktning ens.

Värsta konsument (pris) ligger väl på runt 700 Mbit tot. 1/3:del dvs.

Sedan kommer vi ju till det naturliga, kolla på hur företagen peerar och det är stört omöjligt att ge (idag) ens ett medelstort hyreshus a 50 pers bandbredd ens nationellt ännu mindre internationellt.

Men det är ju som vanligt att det är inte någon form av garanterad trafik utan bäst case dvs xx % ska vara Greta 70 för att Kalle 17 ska kunna skryta för kompisarna om alla TiB i ratio-buffer.

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem

Borgmästaren i Topeka, Kansas, kungjorde att staden kommer att byta namn till "Google" permanent om företaget bara förser invånarna med ordentlig uppkoppling.

så dumma är amerikaner

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sinan
Borgmästaren i Topeka, Kansas, kungjorde att staden kommer att byta namn till "Google" permanent om företaget bara förser invånarna med ordentlig uppkoppling.

så dumma är amerikaner

Det var ju inte mycket till namn de har/hade innan heller förvisso. Tänk alla intäkter från alla turister som ska dit och googla.

Permalänk
Medlem

Tja... det är ju välkänt inom vissa kretsar iaf.

http://en.wikipedia.org/wiki/Atchison,_Topeka_and_Santa_Fe_Ra...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Haha jag förstår din oro! Nästa steg blir att erbjuda "NetBrain", internet på chip som inopereras i hjärnbarken. Allt detta gratis förstås, dock måste man stå ut med 5 minuters reklam varannan timme :D.

Hahah, inte med NetBrain Premium!
Då får du dessutom bättre bild- och ljudkvalité och tillgång till NetBrain for Pets!

Permalänk
Medlem

"I februari gick Google ut med löftet att förse amerikanska städer med internetuppkopplingar på upp till en gigabit per sekund"

Enligt artikeln är det städerna som kommer att få en gigabit var, inte varje användare...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Faen jag vill ha 1000Mbit men framförallt ska det vara prisvärt.

Min mor har 100/100 för 70:- i månaden och 1000Mbit för 200:- (upp vet jag inte) ..detta i Stockholm

3 mil ifrån i den taskiga förort som jag bor i kan jag få stadsnätet för 25000:- i installationsavgift och ca 450:- i månaden för 100/100Mbit.

De kommuner som gör avtal med Teracom är riktiga förlorare. Samma tjänst via stadsnätet i Skellefteå tex kostar 200:-/mån. Priset beror på vem som lägger fiberkablarna.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk

Inget för mig, redan uppkopplad mot Skynet där vi har terabit

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RubberDucc
En gigabit motsvarar 128 megabyte och en schysst serverdisk som snurrar i 5400rpm klarar med ungeför 110 megabyte.
Sen kommer nog en hel del av linan ätas upp av ip-tv i HD-kvalité plus telefon. Så en gigabit kommer nog vara ganska så lagom.

Jo, kom på det

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jäklar vad folk är snabba att sälja ut sig utan att tänka på konsekvenserna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekot
Jäklar vad folk är snabba att sälja ut sig utan att tänka på konsekvenserna.

Folk i allmänhet är väldigt dumma.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Jag har något så udda som 200/200Mbps

Och det är inte alls dyrt heller

Antar att du menar 200mbit? Annars har du väääldigt snabb lina!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekot
Jäklar vad folk är snabba att sälja ut sig utan att tänka på konsekvenserna.

I USA är inte frågan OM nåt är till salu, utan vad priset är.

United States Of Google, som någon skrev tidigare var hysteriskt roligt fö :):)

Permalänk
Medlem

Dreggel...

Har ofta denna diskutition med polarna som i sin tur alltid tjatar som små dagisbarn på mig om varför jag skulle behöva dessa hastigheter?
Jag svarar alltid samma sak, vad jag eventuellt vill/behöver ha så mycket bandbredd till ska dom fullständigt skita i då det inte rör dom!

Hur som helst så tycker jag det är hur kul som helst att se denna utveckling, dessutom så borde ju kostnaderna för dom som väljer minsta möjliga bandbredd som erbjuds inte direkt öka när i takt med att mycket bandbredd blir vanligt, eller?

Undrar hur Hollywood ställer sig till detta?
För dom torde ju myntet verkligen ha två sidor med tanke på laglig vs olaglig distrubering.

Om nu bara comhem kunde satsa på samma hastighet upp som dom erbjuder ner så skulle ju bara det åtminstone vara ett steg i rätt riktning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Jag tycker det är intressant att folk vill ha Google som internetleverantör. Om det är något som de är kända för är det väl att de loggar allt som är tekniskt och juridiskt möjligt?

Intressant fråga indeed.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thereal_twisted
Antar att du menar 200mbit? Annars har du väääldigt snabb lina!

Nu är du allt ute och cyklar.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Jag tycker det är intressant att folk vill ha Google som internetleverantör. Om det är något som de är kända för är det väl att de loggar allt som är tekniskt och juridiskt möjligt?

tror faktiskt inte dom är ute efter att ta över världen, det är mer att driva världen mot utveckling och bättre levnadsförhållanden. eller det är vad jag vill tro på.

tex, dom börjar skanna in böcker så dessa går att läsa online, vad tjänar dom på det? göra världens bästa kartvisare online -gratis? ska dom få ut statistik om vad du tittar på, på deras karta?

enligt mig är iaf alla dessa konspirationstheorier helt absurda och det krävs inte en allt för hög intelligenskvot för att förstå att du inte behöver sätta på dig en foliehatt.

Visa signatur

/Oskar Z.

SYSTEM: Z77A-GD65 | 2x4GB G.Skill Ripjaws | HD 5850 | 2500K @ 4,4 Ghz | Corsair HX750W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kvickenZ

tex, dom börjar skanna in böcker så dessa går att läsa online, vad tjänar dom på det? göra världens bästa kartvisare online -gratis? ska dom få ut statistik om vad du tittar på, på deras karta?

Dom kollar vad du gillar att läsa så dom kan ge dig mer passande reklam.
Google maps används av många för att planera resor så dom får ut statistik om vad du gillar att göra.

Men jag tycker det är värre att dom håller på med saker som att scanna alla mail som går igenom gmail, DNS och Internet uppkopplingar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Nu är du allt ute och cyklar.

Mbps betyder väl Megabyte per sek? Stor skillnad på megabyte och megabit. Du har isf 1,6Gbit upp och ner. Det är jävligt snabbt tycker jag iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thereal_twisted
Mbps betyder väl Megabyte per sek? Stor skillnad på megabyte och megabit. Du har isf 1,6Gbit upp och ner. Det är jävligt snabbt tycker jag iaf

Det du förmodligen tänker på är skillnaden mellan b och B där b betyder bit och B byte. Så Mbps som han skrev är helt korrekt.

( mbit skulle snarare betyda millibit om man ska vara noga. )

Visa signatur

g++

Permalänk

Mega Bit snarare. Vad är MBit då isf? Om versalen står byte? Lättare att använda dom vedertagna uttryck som används i praktiken. Annars kan vi ju lika gärna prata i hex code

Permalänk
Avstängd

Grattis till USA då. Men också till oss, när vi tar emot trafik därifrån.

Men har inte Finland haft gigabitlinor i flera år, redan?
De är ju knappast först. USA är inte vad jag vet kända för snabbt internet.

För övrigt skulle jag nog inte koppla upp mig mot nåt som var ägt av Google... Känns som att surfa på myndigheternas lina ju!

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!