Danger Den förbereder vattenblock för Geforce GTX 480

Permalänk
Melding Plague

Danger Den förbereder vattenblock för Geforce GTX 480

Kylningsexperterna hos Danger Den förbereder en uppsättning vattenblock för att hålla temperaturerna hos Nvidia Geforce GTX 480 i schack.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den kostade inte lite!

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Läcker var den! Men får hoppas den inte GÖR detsamma

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Läcker var den! Men får hoppas den inte GÖR detsamma

Haha

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk

1400 är inte så dyrt för ett vattenblock för GFX kort, de till 5xxx serien kostar bara 400kr mindre.

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Läcker var den! Men får hoppas den inte GÖR detsamma

Klockren Nä men den ser verkligen ut att vara good shit, fin yta och inte allt för dyr heller.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikatataku
1400 är inte så dyrt för ett vattenblock för GFX kort, de till 5xxx serien kostar bara 400kr mindre.

Men båda korten är lika långa så det borde inte kosta mer för att det är Fermi, tycker jag.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XzaR
Men båda korten är lika långa så det borde inte kosta mer för att det är Fermi, tycker jag.

Det är i helt i koppar så därför är det väl dyrare...

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XzaR
Men båda korten är lika långa så det borde inte kosta mer för att det är Fermi, tycker jag.

Det spelar ju egentligen ingen som helst roll hur långt kortet är. Det viktiga är ju ytan som skall kylas, och den viktigaste ytan av dessa är GPU:n och där är Fermi enormt mycket större än R870... Sedan är Danger Den kända för att göra riktigt fina vattenblock så det kan nog vara värt de pengarna om man nu skall satsa på lite vettig vattenkylning.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Anodiserat aluminium borde ju duga tycker man, 1400 bagare för ett vattenblock är ju lite väl mycket...koppar är ju dessutom rätt tungt.

Kul att någon prånglar ut vettiga kyl-löäsningar till GF4XX serien, det lär behövas!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Aluminium i alla former är utprovat och uteslutet när det gäller vattenkylning, det är en metall som inte passar med vatten överhuvudtaget.........

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Läcker var den! Men får hoppas den inte GÖR detsamma

+1

Varför ska man ha lock i koppar? Det är ju inte utsidan man ska kyla, och det väger dessutom betydligt mer mer. Finns det någon vits med det, eller är det bara för att skryta?

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Aluminium i alla former är utprovat och uteslutet när det gäller vattenkylning, det är en metall som inte passar med vatten överhuvudtaget.........

ÖöööH?! Va?!

Mina Aluminiumblock har hängt med i 6 år nu (CPU, VGA, Chipset). Om man kör med vettiga flöden så är anodiserat aluminium inga problem alls. Plockade isär dem för att kolla när jag bytte vattnet i systemet (för första gången på 5.5 år), som nya, fortfarande. Maskinrepor och imperfektioner i ytskicktet kunde man fortfarande se och inte en misstanke om erosion eller korosion någonstans.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Det är väl kombinationen av aluminium och koppar? Sedan misstänker jag att anodiserat aluminium är bättre aluminium. Ingen aning vad det betyder dock.

Zaizai hade du någon koppar i slingan?

Fast man tycker ju att koppar borde prestera bättre än aluminium om man bortser från konstruktionen?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Det är väl kombinationen av aluminium och koppar? Sedan misstänker jag att anodiserat aluminium är bättre aluminium. Ingen aning vad det betyder dock.

Zaizai hade du någon koppar i slingan?

Fast man tycker ju att koppar borde prestera bättre än aluminium om man bortser från konstruktionen?

Det möjligt att det är koppar i basen på CPU-blocket men det är omöjligt att kontrollerar då det är någon form av ytbehandling, plattan är rätt tung så man kan ju misstänka att det är koppar. Jag känner inte för att plocka fram vinkelslipen för att kolla, förstörande provning gör jag bara på andras grejor ^^ (på jobbet). Överdelen, i kontakt med kylmediet, av CPU blocket är aluminium. VGA och Chipset blocken är helt och hållet i aluminium och med tanke på hur de presterar så torde de vara anodiserade.

Skillnaden mellan koppar och aluminium i värmeledningsförmåga är ju inte så stor, relativt sett, (Al-legeringar 120-180 W/mK, Cu 401 W/mK). Om man normaliserar mot vikt och pris så ser man tydligt vinsterna med att använda aluminium.

Att blanda koppar och aluminium (komponenter) borde ju ge en ypperlig galvanisk korosion av aluminiumet, jämför med zinc, om det inte hade varit så att aluminium har/får ett passivt skyddande skickt. Så att koppar skulle vara bra att ha tillsammans med aluminium köper jag inte riktigt. Att blanda olika metaller i ett vatten-buret-system skall man vara lite försiktig med. Har sett rostfritt stål (SS-406) försvinna ganska snabbt på grund av att en annan del i systemet var i Hastelloy (nickel stål).

Koppar är ju också ett aber att jobba med då det dislokationshärdar när man bearbetar det.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZAIZAI
Det möjligt att det är koppar i basen på CPU-blocket men det är omöjligt att kontrollerar då det är någon form av ytbehandling, plattan är rätt tung så man kan ju misstänka att det är koppar. Jag känner inte för att plocka fram vinkelslipen för att kolla, förstörande provning gör jag bara på andras grejor ^^ (på jobbet). Överdelen, i kontakt med kylmediet, av CPU blocket är aluminium. VGA och Chipset blocken är helt och hållet i aluminium och med tanke på hur de presterar så torde de vara anodiserade.

Skillnaden mellan koppar och aluminium i värmeledningsförmåga är ju inte så stor, relativt sett, (Al-legeringar 120-180 W/mK, Cu 401 W/mK). Om man normaliserar mot vikt och pris så ser man tydligt vinsterna med att använda aluminium.

Att blanda koppar och aluminium (komponenter) borde ju ge en ypperlig galvanisk korosion av aluminiumet, jämför med zinc, om det inte hade varit så att aluminium har/får ett passivt skyddande skickt. Så att koppar skulle vara bra att ha tillsammans med aluminium köper jag inte riktigt. Att blanda olika metaller i ett vatten-buret-system skall man vara lite försiktig med. Har sett rostfritt stål (SS-406) försvinna ganska snabbt på grund av att en annan del i systemet var i Hastelloy (nickel stål).

Koppar är ju också ett aber att jobba med då det dislokationshärdar när man bearbetar det.

Nä precis, jag menade att det är just kombinationen av aluminium och koppar som ger en oxiderande effekt eller vad man skall kalla det och att det inte är fel att använda aluminium i sig till vatten.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Anodiserat aluminium får man genom en elektrokemisk process där man gör oxidskiktet tjockare. Aluminiumet är anoden i den elektriska cellen och genom att lägga på en spänning kan man tvinga syre att diffundera igenom redan befintligt oxidskikt, vilket i vanliga fall går väldigt trögt. Processen kan man styra så att man i stort sett kan välja hur tjockt man vill ha det.

Oxidskicktet är annars ganska tunt eftersom det stoppar vidare oxidering av metallen väldigt effektivt. Men det erroderar snabbt med vanligt vatten.

På jobbet hade vi anodiserat aluminium på en luftflödes dämpare som tål en hel del i kemisk väg som vanligt aluminium inte skulle klara av, på grund av det höga luftflödet samt kiseloxid-dammet (sandblästring, typ).

Galvaniskt driven korosion är ett allmänt problem i komplexa system och beror på att olika metaller i kontakt med varandra bildar en galvanisk cell (typ batteri), där den ena metallen oxiderar och den andra förblir oberörd. Detta utnyttjas på båtar där man skruvar fast zinc tackor på skrovet, som "offras" och skyddar resten av skrovet från att rosta sönder.

...fast jag pladdrar nu bara...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZAIZAI

...fast jag pladdrar nu bara...

Nejdå! Tack för lektionen

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Tack själv,

ber om ursäkt för dålig stavning och alla särskrivningar. Jag använder inte min svenska så mycket nu för tiden, vilket är en av anledningarna till att jag trollar runt på det här forumet.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)