Permalänk

Söker elektriker i Uppsala

Hej!

Jag behöver en elektriker för installation av en tvättmaskin men eftersom de stora firmorna tar såna jäkla överpriser för att bara komma ut och att många små är fuffensfolk så vet jag inte riktigt var jag ska vända mig. Är det någon som känner till någon pålitlig elektriker, alternativt kanske är en själv?

Permalänk
Medlem

Överpris och överpris. Installera en tvättmaskin går väl på 4-500 kronor förutsatt att du har matning dragen redan.

Permalänk

Kostar visst en 400kr men kan vara bra. bara dumt att pilla med saker man inte har behörighet till! även om du har kunskap om det så är det ett brott och kan bli påföljder vid evt besiktning av hus/lgh senare om hemmapulare varit i farten eller i olycksfall etc

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

De firmor jag har varit i kontakt med tar 600-800 i utkörningsavgift, runt 300 i "basavgift" och sen en timkostnad på minst 500 kr i timmen och minst en timme. Dvs i runda slängar 1500 kr för en installation, vilket blir ett rejält överpris med tanke på att en elektriker gör installationen på fem minuter.

Permalänk
Medlem

Ja det är ju en enkel installation om du redan har ett uttag. Tänk dock på att du får rotavdrag för jobbet. De kan ju slänga in allt som arbetstid.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Jag betalar gladeligen 400, men inte 1500... Det är ju därför jag frågar här! Var kan jag få tag i en elektriker som gör det för 400?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thg-linus
Jag betalar gladeligen 400, men inte 1500... Det är ju därför jag frågar här! Var kan jag få tag i en elektriker som gör det för 400?

Låter helt sjukt dyrt där du bor isåfall.

Jag jobbar som elektriker, skulle jag åka på installation av en tvättmaskin som bara behöver inkoppling kostar det dig nog runt 5-6 00 tror jag, firman tar knappa hundringen för utkörningen och sen är det bara timpriset på det. O det blir aldrig mer än en timme för hela jobbet inklusive resa om det är någorlunda nära.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thg-linus
Jag betalar gladeligen 400, men inte 1500... Det är ju därför jag frågar här! Var kan jag få tag i en elektriker som gör det för 400?

En vettig elfirma, ring runt och begär pris.. tar inte lång tid.. det är ju ett så litet jobb också.

Har du färdig matning till maskinen? bara inkoppling som återstår?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Finns det ett eluttag där tvättmaskinen ska stå? I så fall är det inga större problem att göra själv.

Vart ska du köpa tvättmaskinen? Köper du den hos t.ex. onoff eller liknande så brukar man kunna deala med en hemkörning i priset.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk

Problemet är att tvättmaskinen har vanlig jordad stickpropp och att det i väggen under plastkåpan i badrummet är en kopplingsplint med fem trådar (jag hade hoppats att det var en stickpropp där under när jag köpte maskinen). SueCia jobbar du i Uppsala? vilken firma?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulchi
Finns det ett eluttag där tvättmaskinen ska stå? I så fall är det inga större problem att göra själv.

Vart ska du köpa tvättmaskinen? Köper du den hos t.ex. onoff eller liknande så brukar man kunna deala med en hemkörning i priset.

Utkörningsavgift syftar alltså på vad elfirman tar för att köra _till_ bostaden där det ska installeras, om det är det du reagerade på.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thg-linus
Problemet är att tvättmaskinen har vanlig jordad stickpropp och att det i väggen under plastkåpan i badrummet är en kopplingsplint med fem trådar (jag hade hoppats att det var en stickpropp där under när jag köpte maskinen). SueCia jobbar du i Uppsala? vilken firma?

3-fas fram då, äldre maskiner krävde ofta 3-fas.. Men är du osäker så koppla inget, hade jag bott närmare så hade jag kunnat hjälpa dig

Ett sånt där jobb tar 5-10min max .. fast min firma debiterar minst 30min men ändå..

Ring runt är det enda tipset jag kan ge tyvärr lär ju finnas ett antal firmor där

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thg-linus
Problemet är att tvättmaskinen har vanlig jordad stickpropp och att det i väggen under plastkåpan i badrummet är en kopplingsplint med fem trådar (jag hade hoppats att det var en stickpropp där under när jag köpte maskinen). SueCia jobbar du i Uppsala? vilken firma?

Sorry, hade gärna hjälpt till men jag jobbar i Dalarna så jag får lov att avstå :).
Men det bör inte vara omöjligt att hitta en firma som gör det för runt 600 tycker jag iallafall, eller skiljer sig priserna så mycket i större städer?

Permalänk
Medlem

Koppla jord Gröngul på gröngul och blå nolla på blå. Sista dyngar du in i sista i någon av de lediga ex. svart, vit el. brun normalt.
Glöm inte bryta strömmen i centralen!!!

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Koppla jord Gröngul på gröngul och blå nolla på blå. Sista dyngar du in i sista i någon av de lediga ex. svart, vit el. brun normalt.
Glöm inte bryta strömmen i centralen!!!

Och om det nu skulle vara en fas på blå tråd nu istället för nolla då? Det har hänt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Och om det nu skulle vara en fas på blå tråd nu istället för nolla då? Det har hänt

Då blir det en dyr rökshow.

Därför man har multimeter, och kollar så att man har 230V och inget annat. Dock gissar jag att vår käre trådskapare varken har en sån eller kunskapen att använda den. Även fast det är ett relativt enkelt jobb så är det säkrast att låta sån kunnig sköta det. Och eftersom det är en fast installation, ska det göras av en behörig elektriker som tidigare sagts.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Som civilingenjör kan jag faktiskt använda mig av en sådan och jag äger en dessutom, men nu var det inte det tråden handlade om. Jag söker en pålitlig elektriker i Uppsala en gång för alla...

Permalänk

Lättaste är nog om du känner någon som kan hjälpa dig. Så bjuder du på middag eller nåt ;). Tyvärr kostar det nog en del att anställa elektriker till det.
Vet att farsans kunder ibland kommenterar att de tycker det är dyrt (elektriker). Han kör nog med körning + minst 1 timmas jobb. Lönar sig liksom inte annars att göra såna småjobb. Tar ju mycket tid runtomkring.
Men visst är det mycket pengar. Men ta det på rotavdraget? Ska väl fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Koppla jord Gröngul på gröngul och blå nolla på blå. Sista dyngar du in i sista i någon av de lediga ex. svart, vit el. brun normalt.
Glöm inte bryta strömmen i centralen!!!

Har sett ett antal gånger Blå fas.. på ett ställe var faserna Blå, Grön, Svart... Nollan är rätt ofta VIT i gamla hus.. Men man vet aldrig säkert ändå därför man mäter

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid kolla på "Jobb / Tjänster" på http://elektronikforumet.com/forum/ alternativt registrera dig och göra din egen tråd.

Hade jag känt mig säker vid starkström hade jag hjälp dig för en kopp kaffe.

Visa signatur

I can't do this all on my own, I'm no superman

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Då blir det en dyr rökshow.

Därför man har multimeter, och kollar så att man har 230V och inget annat. Dock gissar jag att vår käre trådskapare varken har en sån eller kunskapen att använda den. Även fast det är ett relativt enkelt jobb så är det säkrast att låta sån kunnig sköta det. Och eftersom det är en fast installation, ska det göras av en behörig elektriker som tidigare sagts.

Fast.... eftersom det sitter stickpropp på orginalsladden så gör det nog ingen större skillnad i fall att fas och nolla inte skulle stämma
Edit: Nu jävlar blev det kortis i skallen... 400v in i en apparat för 230 är nog inte så kul Ignorera vad jag skrev...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Många el-firmor kör inte med såna små jobb p.g.a. de inte lönar sig. Först kostnaden för att den anställda ska ta sig dit, samt även tiden dit, ut över det så ska han ju kontrollmäta kablarna, slå av spänningen, koppla, funktionstesta. I slutändan så har den tagit i alla fall 30min från att elektrikern har lämnat bilen tills han sitter i den och är på väg till nästa jobb.

är ju oftast en kompis kompis eller en elektriker som gör dessa saker svart för 500:-

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy

är ju oftast en kompis kompis eller en elektriker som gör dessa saker svart för 500:-

Oftast är det nog en hemmamocklare som gör det^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Utkörningsavgift syftar alltså på vad elfirman tar för att köra _till_ bostaden där det ska installeras, om det är det du reagerade på.

Oj, shit vad dyrt. Vi debiterar typ 250 spänn timmen plus milersättning vid resa, och ett jobb i samma stad blir ju då att kosta typ 270 spänn i resa.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+