Intel lanserar Nehalem-EX

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar Nehalem-EX

Några dagar efter att AMD lanserat sin Opteron 6100-serie med serverprocessorer kontrar Intel med nya modeller som bygger på Nehalem-EX.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spontant känns de betydligt dyrare än AMDs motsvarighet.

Vi får se om de presterar därefter.

Permalänk
Medlem

Bah.. Inget för oss dödliga. Kanske för företag som inte ser till prestanda per krona. Imponerande om AMD:s motsvarighet klår någon av dom här med tanke på AMD:s aggressiva prissättning

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

HOLY f-n SMOKE! Ja, betalt vill dem ha. Men jag kan tänka att de faktiskt ger lite krut för pengarna.

Men vilket som är mest prisvärt av Intel/AMD i detta hänseende är väl en annan femma.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

$3692, ähh det är ju småpotatis

Permalänk

ehhm, typ 30 000 för en prolle som antagligen är sämre än amds tolvkärniga. aprilskämt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
ehhm, typ 30 000 för en prolle som antagligen är sämre än amds tolvkärniga. aprilskämt?

Det är nog inget aprilskämt. I rå prestanda är det nog tyvärr så att AMD fortfarande, fler kärnor till trots får se sig passerade av Intels högpresterande tingest. Däremot prestanda / watt är förhållandet det motsatta, och AMD hugger för sig. Det kommer nog bli klarare med tiden, allt eftersom fler prestandatester görs, men det är så det ser ut just nu.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
ehhm, typ 30 000 för en prolle som antagligen är sämre än amds tolvkärniga. aprilskämt?

AMD's 12kärniga cpu har inte 12 stand-alone cores så att säga, det är i själva verket en 6kärnig cpu, där dom bakat in 1 till core per kärna så att säga. Därav måste AMD's köra en skyhög Frontsidebuss hastighet, om jag inte minns fel så har AMD phenom typ 2600mhz? medans intel körde med 1333mhz då, och endå va snabbare.

Detta pga att när man tillverkar cpu's på sånt sätt som AMD gör (med o baka in flera kärnor per kärn kapsel eller nåt sånt) så kommer dom bli strypta av FSB'n automatiskt vid tung belastning. Därav har dom blivit tvungna att kräma på med högre klockhastigheter, men endå är dom inte snabbare...

Dessutom har AMD's nya opteron 6100 bara 12mb cache.
Intel modellen har 24mb.
Så, Intel cpun "är" en 12kärnig cpu, samma sak med amd'n, dock har intel cpun dubbelt så mkt cache, och det gör skillnad i servrar...
Där har du nog en del av svaren, finns säkert mer fördelar men orkar inte rabbla upp nu

Permalänk
Medlem

Det är småpengar i sammanhanget, fast det känns väldigt dyrt jämfört med deras tidigare utbud.

Det roliga med servrar är att man kan betala rätt mycket mer för något som bara är lite bättre. Vad är alternativet när inte prestandan räcker till hos en server? Jo flera servrar... och då tillkommer det annan utrustning för att göra det skalbart...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cratzky
AMD's 12kärniga cpu har inte 12 stand-alone cores så att säga, det är i själva verket en 6kärnig cpu, där dom bakat in 1 till core per kärna så att säga. Därav måste AMD's köra en skyhög Frontsidebuss hastighet, om jag inte minns fel så har AMD phenom typ 2600mhz? medans intel körde med 1333mhz då, och endå va snabbare.

Detta pga att när man tillverkar cpu's på sånt sätt som AMD gör (med o baka in flera kärnor per kärn kapsel eller nåt sånt) så kommer dom bli strypta av FSB'n automatiskt vid tung belastning. Därav har dom blivit tvungna att kräma på med högre klockhastigheter, men endå är dom inte snabbare...

Dessutom har AMD's nya opteron 6100 bara 12mb cache.
Intel modellen har 24mb.
Så, Intel cpun "är" en 12kärnig cpu, samma sak med amd'n, dock har intel cpun dubbelt så mkt cache, och det gör skillnad i servrar...
Där har du nog en del av svaren, finns säkert mer fördelar men orkar inte rabbla upp nu

intel prollen har 8 kärnor, 2 quads ihopslängda. amds har 12, 2 6 kärniga ihopslängda.

att ha 24 mb chache däremot, det är imba.

en av anledningarna till att amd ofta är långsammare i prestanda per hz, är att dom har ett annat "script" för hur cachen ska användas. amds använder inte lika mycket cahce, vilket gör dom sämre i high end, där intel har krämat på med 12 mb eller mer. men också därför dom spöar intels celerons så hårt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
intel prollen har 8 kärnor, 2 quads ihopslängda. amds har 12, 2 6 kärniga ihopslängda.

att ha 24 mb chache däremot, det är imba.

en av anledningarna till att amd ofta är långsammare i prestanda per hz, är att dom har ett annat "script" för hur cachen ska användas. amds använder inte lika mycket cahce, vilket gör dom sämre i high end, där intel har krämat på med 12 mb eller mer. men också därför dom spöar intels celerons så hårt

Men AMD har mer L1 och L2 cache, har inte det mer påverkan än den större L3 cachen som intel har? När AMD Bulldozer lanseras tror jag AMD tar prestandakronan igen. Snabbast CPU och GPU (prestanda/watt)=KUNG

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Undra om dom 2 extra kärnorna jäntemot vanliga 6 kärniga xeon kompenserar för att Xeon har upp till 3.33GHZ medans Xeon-EX har "bara" 2.26ghz?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

* Priser i kvantiteter om tusen processorer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
intel prollen har 8 kärnor, 2 quads ihopslängda. amds har 12, 2 6 kärniga ihopslängda.

att ha 24 mb chache däremot, det är imba.

en av anledningarna till att amd ofta är långsammare i prestanda per hz, är att dom har ett annat "script" för hur cachen ska användas. amds använder inte lika mycket cahce, vilket gör dom sämre i high end, där intel har krämat på med 12 mb eller mer. men också därför dom spöar intels celerons så hårt

Öhhh nej... Intel Nehalem är s.k native octa core processor. Nehalem arkitekturen är modulär och Intel kan lägga till och ta bort kärnor beroende på krav och kvalite.

Sen vet jag inte riktigt vad du menar med script när du talar om cache? Hur cache arebetar bör ju vara en hårdvarufråga och inte mjukvaru... även om du då kan skriva program som utnyttjar cache på ett effektivt sätt.

Citat:

Intel® Advanced Smart Cache
Intel Advanced Smart Cache is a multi-core optimized cache that
improves performance and efficiency by increasing the probability
that each execution core of a dual-core processor can access data
from a higher-performance, more-efficient cache subsystem. To
accomplish this, Intel Core microarchitecture shares the Level 2 (L2)
cache between the cores. This better optimizes cache resources
by storing data in one place that each core can access. By sharing
L2 cache between each core, Intel Advanced Smart Cache allows
each core to dynamically use up to 100 percent of available L2
cache. Threads can then dynamically use the required cache
capacity. As an extreme example, if one of the cores is inactive,
the other core will have access to the full cache. Intel Advanced
Smart Cache enables very efficient sharing of data between
threads running in different cores. It also enables obtaining data
from cache at higher throughput rates for better performance.
Intel Advanced Smart Cache provides a peak transfer rate of
96 GB/sec (at 3 GHz frequency).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperA
Undra om dom 2 extra kärnorna jäntemot vanliga 6 kärniga xeon kompenserar för att Xeon har upp till 3.33GHZ medans Xeon-EX har "bara" 2.26ghz?

Ja, för denna har HyperThreading som virtualiserar 1 extra kärna, per fysisk kärna.
Dvs den har 16kärnor.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Men AMD har mer L1 och L2 cache, har inte det mer påverkan än den större L3 cachen som intel har? När AMD Bulldozer lanseras tror jag AMD tar prestandakronan igen. Snabbast CPU och GPU (prestanda/watt)=KUNG

Nej, det är den totala cachen som räknas, samt hur mycket av den totala cachen som är fördelat till varje enskild kärna på cpun
Dessutom har jag svårt o tro att företag bryr sig om en cpu drar 20watt mer hit eller dit, dom får nog prestandan därefter. Och det är väl endå den som räknas vid ett sånt inköp?

Tror det där snacket om watt hit o dit är mer för vanliga konsumenter som inte har råd med ett starkare nätagg
Dessutom är redan gtx480 världens snabbaste single gpu så där har redan amd torskat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cratzky
Nej, det är den totala cachen som räknas, samt hur mycket av den totala cachen som är fördelat till varje enskild kärna på cpun
Dessutom har jag svårt o tro att företag bryr sig om en cpu drar 20watt mer hit eller dit, dom får nog prestandan därefter. Och det är väl endå den som räknas vid ett sånt inköp?

Tror det där snacket om watt hit o dit är mer för vanliga konsumenter som inte har råd med ett starkare nätagg
Dessutom är redan gtx480 världens snabbaste single gpu så där har redan amd torskat

Nej men L1 och L2 är betydligt snabbare än L3, när det gäller L2 rör det sig bara om 256 kB mer men det ändå dubbla av intels motsvarighet.
Pratade om prestanda/watt när det gäller ATI, vi får se om det blir någon Fermi dual i framtiden!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathdancer
Bah.. Inget för oss dödliga. Kanske för företag som inte ser till prestanda per krona. Imponerande om AMD:s motsvarighet klår någon av dom här med tanke på AMD:s aggressiva prissättning

Det är för de prismedvetna, att konsolidera är mycket billigare än att köra massor billiga servrar. Finns dessutom gott om laster som inte platsar på billiga noder. Dessutom blir det ganska billigt i förhållande till vad 72 - 256 GB (eller tom 512GB) kostar.

Permalänk

Herregud man blir ju mörkrädd av flertalet kommentarer. Drar ni allt ur en påskhatt eller? Kan ni inte kolla upp fakta förrän ni postar?

Synd att man inte har tid att gå igenom inläggen och rätta.

-> Roadtrip, here I come!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cratzky
Tror det där snacket om watt hit o dit är mer för vanliga konsumenter som inte har råd med ett starkare nätagg

Nej, inte när du projekterar stora serverhallar (smal bransch men i alla fall). Där vill du veta vad olika varianter av plattformar/datorer drar per volym maskiner etc. Dels så springer elräkningen iväg när du börjar gå över en handfull datorer, dels så ska allting kylas och det kostar också att dimensionera såna aggregat. Sen så ska det på UPSer, i extrema fall dieselagg för att driva anläggningen vid längre strömavbrott.

Men då är det många fler faktorer man kikar på än vad enskilda processorer drar, det bidrar dock till det hela.

En plattform som är effektiv där CPU+mobo+etc också kan gå ner i förbrukning när maskinerna idlar och kanske drar mindre än alternativ vid toppbelastning är attraktivt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Men AMD har mer L1 och L2 cache, har inte det mer påverkan än den större L3 cachen som intel har? När AMD Bulldozer lanseras tror jag AMD tar prestandakronan igen. Snabbast CPU och GPU (prestanda/watt)=KUNG

Det är en annan arkitektur, går inte att jämföra på det sättet och bulldozers kärnor är lite av ett fusk då en front-end (som kommer ses som två logiska cpuer) och en vektorenhet kommer användas till två heltalskärnor, de kommer visserligen vara lika snabb som en hel exekveringsenhet från gamla arkitekturen, men man ska nog inte vänta sig att den klår Intel, det kommer vara 8-core aka 4 st Bulldozermoduler mot 4-core Intels som gäller. Bulldozer är 1.5 kärnor i en på sätt och vis.

Cratzky, Westmere-EP och alla andra vanliga Xeons har också hyperthreading, gå och lägg dig. Det är ingen virtualisering och AMDs nästa processor får "Multithreading med två heltalskärnor och breddad vektorenhet/FPU".

Permalänk
Medlem

Prestanda/krona ratio vinner AMD helt ohotat på verkar det som.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cratzky
Ja, för denna har HyperThreading som virtualiserar 1 extra kärna, per fysisk kärna.
Dvs den har 16kärnor.

Icke relevant i detta sammanhanget då Xeon också har HT, om man skulle lägga ihop all Ghz inkl HT (vilket jag vet att man inte kan men ändå) så har vanliga Xeon totalt 40Ghz till sitt förfogande medan topp Xeon-EX har 36.16, en beräkningsskillnad på 4Ghz, ska då Xeon-EX vara snabbare så måste den vara effektivare per klock eller mycket bättre cachehantering som kanske bara hjälper vid burst! Dessutom är Xeon 32mm medans EX är 45!

Med tanke på prisskillnaden verkar det vara vettigare att köpa vanliga Xeon om man inte specifikt är ute efter dom extrafeaturen som EX har!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Vill se tester

Permalänk
Medlem

Ska vi behöva ha debatten om HT nu igen?
HT ger inte 2x kärnor. HT, ger 2x trådkapaciteten, och gör att man nyttjar hårdvaruresurserna bättre, till priset av högre energiförbrukning. På netburst baserade cpu'er såg man en "up till" 30% högre prestanda, och under vissa omständigheter kan man rent av drabbas av prestanda försämring. En kortare pipeline ger mindre waste, och därmed mindre risk för att det ska ge negativa effekter, men även mindre förtjänst. Utan att ha hittat uppgifter på hur djup Nehalem-EX's pipeline är så vågar jag mig på en gissning om att den är närmare Core arkitekturen än netburst, så "mindre än" 30% förtjänst på HT är en god gissning.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Vilka jävla priser.. Amd ftw? ( någon som håller med`?)

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Ska vi behöva ha debatten om HT nu igen?

Hej grabben, skärp dig, det är ingen som har påstått något om HT, HT har NÄMTS i denna tråden, alla lär veta vad HT innebär så kom inte och försök vara viktig som en jäkla 12 åring!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperA
Hej grabben, skärp dig, det är ingen som har påstått något om HT, HT har NÄMTS i denna tråden, alla lär veta vad HT innebär så kom inte och försök vara viktig som en jäkla 12 åring!

Jag ser det, här råder absolut ingen begreppsförvirring, och du är absolut inte delaktig...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cratzky
Ja, för denna har HyperThreading som virtualiserar 1 extra kärna, per fysisk kärna.
Dvs den har 16kärnor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperA
Icke relevant i detta sammanhanget då Xeon också har HT, om man skulle lägga ihop all Ghz inkl HT (vilket jag vet att man inte kan men ändå) så har vanliga Xeon totalt 40Ghz till sitt förfogande medan topp Xeon-EX har 36.16, en beräkningsskillnad på 4Ghz, ska då Xeon-EX vara snabbare så måste den vara effektivare per klock eller mycket bättre cachehantering som kanske bara hjälper vid burst! Dessutom är Xeon 32mm medans EX är 45!

Med tanke på prisskillnaden verkar det vara vettigare att köpa vanliga Xeon om man inte specifikt är ute efter dom extrafeaturen som EX har!

Här är det minsann ingen som har fått för sig att HT på en kärna i praktiken motsvarar 2 fysiska kärnor, nej då. Ni bara uttrycker er lite klantigt. Tagga ner, och kommunicera som folk, så ska du se att den nedlåtande attityden mot dig försvinner i en jävla fart, men kommer du här och hackar på mig, för att jag snabbt, och ytligt, utan att vara personlig, eller peka finger på någon, visat att du har missuppfattat något, då kommer jag fan inte respektera dig. Personangrepp går sällan obesvarade, så lägg ned det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Här är det minsann ingen som har fått för sig att HT på en kärna i praktiken motsvarar 2 fysiska kärnor, nej då. Ni bara uttrycker er lite klantigt. Tagga ner, och kommunicera som folk, så ska du se att den nedlåtande attityden mot dig försvinner i en jävla fart, men kommer du här och hackar på mig, för att jag snabbt, och ytligt, utan att vara personlig, eller peka finger på någon, visat att du har missuppfattat något, då kommer jag fan inte respektera dig. Personangrepp går sällan obesvarade, så lägg ned det.
B!

Du quotar min text där jag 2 gånger nämner att inte HT fungerar så och påstår att jag visst säger att det i praktiken motsvarar 2 kärnor? Jadu, om du missförstår det mesta som skrivs så kanske inte ett forum är så lämpligt för dig?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Du tar Nehalem-EX som ett exempel på vad man "inte kan" och lägger ihopa frekvenserna. Och får en summa som totalt visar att du utgår ifrån att HT = 2x frekvensen, alltså, dubbla prestandan.
Istället för att säga att HT dels bara ger en i jämförelse liten prestanda boost spär du alltså på folks felaktiga åsikt om att HT skulle fördubbla kapaciteten.
Antingen utrycker du dig förbannat klantigt, eller så har du bara inte mod nog att erkänna att du var av det felaktiga intrycket att HT fungerade precis så.

Jag tror på det senare, då du istället för att kommentera HT i sak, går du direkt till personangrepp, vilket är ganska typiskt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.