AMD lanserar Radeon HD 5870 Eyefinity 6 Edition

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=|ZetaXtreme|=-
Knappast som alla sitter på 30" 2560x1600något och behöver aktiva dual link adaptrar. För vanlig 1080p så räcker det ju med med passiva dvi eller hdmi adaptorer och de kostar ju inte mer än 200kr. Har haft MacBook Pro med mini displayport nu i nästan ett år så jag vet var priserna ligger och att de flesta inte kommer behöva en aktiv adapter.

Om du läser runt så ser du att det finns massa raporter på att det inte fungerar med passiva adapters till 5870 standard korten iaf.

http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=el&u=http://ghz...

För att uppnå kompatibilitet med alla skärmar den senaste generationen av paketet kommer användaren att hitta fem-omvandlare, två Mini DisplayPort till DisplayPort, två passiva Mini DisplayPort-till-DVI-adapter och en passiv Mini DisplayPort-till-HDMI adapter.

Vet dock inte om detta gäller Sapphire's kort.

Permalänk
Medlem

Kurrar det inte i magen på er som ser den där bilden?

Ser riktigt gott ut.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
2GB minne lär verkligen behövas för att driva den massiva upplösningen. Skulle vara intressant att se hur mycket bättre de presterar än 1GB varianten med bara en skärm också.

Anandtech: Performance did improve in our Crysis Warhead benchmark, but only in minimum frame rate. There we saw a 40% improvement in minimum frame rates at 2560 x 1600, but not often enough to really increase the average. The rest of our benchmarks don't produce repeatable enough minimum frame rates for us to draw any meaningful conclusions.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90
Suttit o väntat på detta sen det nämndes för typ ett halv år sen.
Nån som vet med säkerhet hur det är med mini DP porten dock?
Kan man köra passiva konverters är det ju perfekt, annars blir det 3000 kr typ för aktiva Mini DP > DVI -.-
(Hänvisa gärna till källa)

Anandtech: You can further convert two of those DP outputs into any combination of DVI, HDMI (only one can be HDMI) and VGA. The remaining four connectors must remain Display Port due to the limited number of timing sources on the 5870. The card will come with two mini DP to DP adapters, 2 passive mini DP to SL-DVI dongles and one passive mini DP to HDMI dongle.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Anandtech: Performance did improve in our Crysis Warhead benchmark, but only in minimum frame rate. There we saw a 40% improvement in minimum frame rates at 2560 x 1600, but not often enough to really increase the average. The rest of our benchmarks don't produce repeatable enough minimum frame rates for us to draw any meaningful conclusions.

Anandtech: You can further convert two of those DP outputs into any combination of DVI, HDMI (only one can be HDMI) and VGA. The remaining four connectors must remain Display Port due to the limited number of timing sources on the 5870. The card will come with two mini DP to DP adapters, 2 passive mini DP to SL-DVI dongles and one passive mini DP to HDMI dongle.

Men om man har aktiva konverters kan man placera dom på dom 4 andra portarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90
Men om man har aktiva konverters kan man placera dom på dom 4 andra portarna?

Javisst.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

6 skärmar verkar jävligt nice för t.ex. simulatorer, men vem fan har 6 skärmar hemma? DisplayPort-skärmar dessutom.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raffe1995
Ska man ha 3 skärmar behöver man inte ha ett med 6 portar. De vanliga klarar 3 stycken skärmar. Sen en display-dvi adapter finns för 150kr och säkert billigare.

Så med ati behövs

1 grafikkort
3 skärmar (går fint med vanliga dvi)
1 displayport-dvi adapter 150:-

Nvidia behövs

2 grafikkort
3 skärmar (dvi)

Vart hittar du en dp till dvi adapter som funkar med radeon 5000 serien som kostar 150 kr så är nog många intresserade.
Ska du ha dvi utgång så är det billigaste du kommer undan med minst 800 kr för en aktiv adapter. Klarar man sig med vga kan man komma undan billigare med en aktiv vga adapter.
Det finns säkert passiva adaptrar i den prisklassen men dom funger som sagt inte.
Sen kan du ju tillägga att det är lite lotteri om det fungerar bra med adapter, vill man vara säker på att det ska fungera så bör man ha skärmar med dp. Eller köra på nvidia.

Och sen skriver du dvi på nvida på din lista, går lika bra med dvi till vga adapter.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=|ZetaXtreme|=-
Knappast som alla sitter på 30" 2560x1600något och behöver aktiva dual link adaptrar. För vanlig 1080p så räcker det ju med med passiva dvi eller hdmi adaptorer och de kostar ju inte mer än 200kr. Har haft MacBook Pro med mini displayport nu i nästan ett år så jag vet var priserna ligger och att de flesta inte kommer behöva en aktiv adapter.

Att det funkar på Mac men inte på HD5000-serien beror på att en Mac har en dedikerad klocksignal för varje port (de har ju inte så många portar) medans 5000-korten har två klocksignaler på 3 eller 6 portar. DVI eller HDMI behöver en separat klocka för varje port men DP behöver inte det, så du kan bara driva två HDMI/DVI/VGA-skärmar med ett HD5xxx oavsett om du kopplar in dem direkt i kortet eller med passiv adapter. En aktiv adapter beter sig som en riktig DP-enhet så den behöver ingen egen klocksignal från kortet utan har en egen klocka (därför det också går att omvandla högfrekvent DP till slöare men dubbelt så bred DL-DVI för 30-tummare).

Att det är såhär på HD5000-serien beror nog på att alla utgångar inte var tänkta att användas samtidigt, de sex skärmutgångarna var tänkta att användas i bärbara datorer för att lätt kunna växla mellan inbyggda skärmen, externa portar och en docka. Sen kom nån på att man kunde använda alla utgångarna till sånt här och startade ett hemligt projekt (för att Nvidia inte skulle sno idén) så dem som designade hårdvaran hade ingen aning om det. Det fungerade ju, Nvidia snodde idén men de har bara två utgångar i hårdvaran och det var för sent att ändra det.

Vill man ha löjligt många skärmar kan man köpa två eller tre (får man plats med fyra?) 5870E6 och koppla sex skärmar till varje. Går inte att köra CrossfireX (och vet inte om Eyefinity funkar som det ska) men man kan iaf leka NASA.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Avstängd

Varför kopplar ingen ihop projektorer? Slippa dem äckliga kantlinjerna eller varför inte köpa en 60" skärm, jag ser detta som mera effektivt och tycker det är en mycket mera intressant lösning.

Men endast mina tankar och idéer, för då skulle 3x2 setup ses annorlunda och så, men allra väsentligast är att du lär få mindre strömförbrukning med en stor projektor/bildskärm i jämförelse med flera små och eventuellt mera prestandavinst då den slipper "splita" på grafiken.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RazerBlader
Varför kopplar ingen ihop projektorer? Slippa dem äckliga kantlinjerna eller varför inte köpa en 60" skärm, jag ser detta som mera effektivt och tycker det är en mycket mera intressant lösning.

Men endast mina tankar och idéer, för då skulle 3x2 setup ses annorlunda och så, men allra väsentligast är att du lär få mindre strömförbrukning med en stor projektor/bildskärm i jämförelse med flera små och eventuellt mera prestandavinst då den slipper "splita" på grafiken.

De man vill åt är ju inte skärmstorleken, utan upplösningen. Det finns inte så många 60" skärmar som kör i 7680x3200. Däremot funkar det finfint med projektorer och det finns många som har gjort det istället för att använda skärmar.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Hedersmedlem

RazerBlader: En stor skärm visar bara större bild, Eyefinity (speciellt 3x1) visar MER bild, inte större. Skärmen i mitten visar faktiskt vad man normalt skulle se med bara en skärm. Funkar kanon i bilspel eller flygsim, då kan man kolla åt sidan för att se backspeglar eller instrument istället för att vrida på kameran.
Sen får man ju mycket högre upplösning också. Och man kan stänga av skärmar man inte behöver så man måste inte slösa på ström om man inte vill.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xiano
Jag skulle kunna tänka mig 3 st 30" 2560x1600 i porträtt läge. det skulle nog kunna bli fett 4800x2560

AGREED..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_SLain_Man
vill man vara säker på att det ska fungera så bör man ha skärmar med dp. Eller köra på nvidia.

VA?
Varför skulle man köra men nvidia för att "vara säker på att det ska fungera"?

Var snäll och förklara detta fanboy uttalande

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk

Ganska kasst om man inte kan använda alla portar med passiva adapterar. Jag hade själv funderat på att skaffa ett 5870ef6 när jag ska uppdatera eftersom jag alltid har 4 skärmar kopplade på min dator (1x3 setup på skrivbordet och fullhd tv brevid, totalt 7200x1080). Just nu är jag tvungen att ha två kort för att det ska funka och därför hade det varit najs om man hade kunnat få det att funka med ett kort men om jag ska behöva aktiva adaptrar tills två av skärmarna så är det ju inte värt det. Fann precis när man trodde att det hade kommit något perfekt för mig så funkar det inte som det ska. :/

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Håller faktiskt med dem som säger att projektor är ett bättre alternativ om man vill ha den här effekten. En stor bild som man sitter nära, där man ökar field of view i spelet så att det man ser i mitten av projektorbilden motsvarar en vanlig skärm i mitten, medan vyn böjs ut och omsluter mot kanterna. Samma visuella effekt som med flera skärmar men utan de distraherande skärmkanterna. En projektor ställer ju såklart större krav på mörkt rum osv, men ändå.

En lägre upplösning på "bara" 1920x1080 (full HD-projektor) räcker långt och är ju snarast ett plus eftersom moderna spel ändå knappast går att köra med nån kul grafik i monsterupplösningarna som det blir med flera skärmar.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Håller faktiskt med dem som säger att projektor är ett bättre alternativ om man vill ha den här effekten. En stor bild som man sitter nära, där man ökar field of view i spelet så att det man ser i mitten av projektorbilden motsvarar en vanlig skärm i mitten, medan vyn böjs ut och omsluter mot kanterna. Samma visuella effekt som med flera skärmar men utan de distraherande skärmkanterna. En projektor ställer ju såklart större krav på mörkt rum osv, men ändå.

En lägre upplösning på "bara" 1920x1080 (full HD-projektor) räcker långt och är ju snarast ett plus eftersom moderna spel ändå knappast går att köra med nån kul grafik i monsterupplösningarna som det blir med flera skärmar.

Nöjer man sig med lågupplöst och stort på nära håll så går det ju säkert bra. Nu är det, som flera nämnt innan, inte detta man vill uppnå.

Firingsquad har gjort lite tester med detta kort, kolla gärna in, speciellt brestandan med både 3 och 6st skärmar: http://www.firingsquad.com/hardware/ati_radeon_5870_eyefinity...

Får se hur kortet fungerar när ett större test gjorts, detta får ju ses som ett förhandstest eller något.

EDIT: Hittade ett till test, denna är mer genomgående och väl värd en titt för den som är intresserad: http://www.rage3d.com/reviews/video/ati_hd5870_eyefinity6/

EDIT2: Ytterliggare ett: http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/hd5870eyef...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesusbarnet
happy gaming @ 800x600 för det här med upplösning verkar ni inte fatta

Och när har du sätt en 50" LCD med den upplösningen? En full HD har väl ändå 1920x1080 pixlar. Resonemanget med ökat synfält fallerar också, det detta i de flesta spel går att ställa in. t.ex. i modern warfare, m.fl.

På bilden i reportaget hamnar den tjocka skarven dessutom mitt i där man vill titta, dvs lägst fram på vägen. Så ursäkta mig om jag tycker att det är helt korkat, för det är det. Sen kanske det är bra i andra spel där man kan ha tex inventariet på en skärm och huvudbilden på en annan tex. WOW. Om dom kommer med skärmar som inte har tjocka skarvar kan det dock bli aktuellt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hellre lira på en stor full hd-tv. Detta är enligt mig mer eller mindre värdelöst med kanterna.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Alla ni som klagar på kanterna, har ni provat att spela själva? Jag har inte det, men min spontana gissning är att man tänker på kanterna max en kvart eller så och sen inte tänker på dem överhuvudtaget. Hjärnan är bra på att anpassa sig.

Permalänk
Medlem

Har prövat både 46" och tripple screen och det är inte ens i närheten av samma inlevelse med 46". Kanterna är inte heller nått man stör sig på då man igentligen inte tittar på sidskärmarna, dom är mest där för inlevelsen, gör så man känns mer omsluten av spelet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Essin
VA?
Varför skulle man köra men nvidia för att "vara säker på att det ska fungera"?

Var snäll och förklara detta fanboy uttalande

Om du kollar runt på lite forum speciellt på widescreengaming forum så kan du se att en hel del folk har problem med sina displayport adaptrar på sina Radeon kort. Tex att man inte får bild alls med vissa skärmar eller att bilden dör sporadiskt. Det jag menade med att det var lite av ett lotteri.
Har du sett någon med detta problem med att koppla in en skärm i en vanlig dvi port?
Kör du med skärmar som har displayport är det nog inga problem.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem

Nästa steg blir väl att skärmtillverkare kommer att göra böjda skärmar i 7200x1080. xD

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_SLain_Man
Vart hittar du en dp till dvi adapter som funkar med radeon 5000 serien som kostar 150 kr så är nog många intresserade.
Ska du ha dvi utgång så är det billigaste du kommer undan med minst 800 kr för en aktiv adapter. Klarar man sig med vga kan man komma undan billigare med en aktiv vga adapter.
Det finns säkert passiva adaptrar i den prisklassen men dom funger som sagt inte.
Sen kan du ju tillägga att det är lite lotteri om det fungerar bra med adapter, vill man vara säker på att det ska fungera så bör man ha skärmar med dp. Eller köra på nvidia.

Och sen skriver du dvi på nvida på din lista, går lika bra med dvi till vga adapter.

Det var någon som sa att man kunde ha passiv adapter i 4 av uttagen. Sen som jag skrev syftade jag på de vanliga som man kan köra 2xdvi sen en vanligt DP.

Är dock inte jätte insatt i detta så kanske är helt ute och cyklar.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raffe1995
Det var någon som sa att man kunde ha passiv adapter i 4 av uttagen. Sen som jag skrev syftade jag på de vanliga som man kan köra 2xdvi sen en vanligt DP.

Är dock inte jätte insatt i detta så kanske är helt ute och cyklar.

Man kan ha passiva i 2 st av utgångarna, resterande 4 st kräver aktiva adaptrar.

Permalänk

Jag orkar inte läsa igen "alla" fyra sidor..
Men är det någon som har en större bild på den när han sitter och spelar NFS Shift (eller vad det är) på de 6 skärmarna?

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kurdpopcorn
Jag orkar inte läsa igen "alla" fyra sidor..
Men är det någon som har en större bild på den när han sitter och spelar NFS Shift (eller vad det är) på de 6 skärmarna?

Det är GRID, btw

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Och när har du sätt en 50" LCD med den upplösningen? En full HD har väl ändå 1920x1080 pixlar. Resonemanget med ökat synfält fallerar också, det detta i de flesta spel går att ställa in. t.ex. i modern warfare, m.fl.

På bilden i reportaget hamnar den tjocka skarven dessutom mitt i där man vill titta, dvs lägst fram på vägen. Så ursäkta mig om jag tycker att det är helt korkat, för det är det. Sen kanske det är bra i andra spel där man kan ha tex inventariet på en skärm och huvudbilden på en annan tex. WOW. Om dom kommer med skärmar som inte har tjocka skarvar kan det dock bli aktuellt.

Om du ställer om synfältet på en 1920x1080-skärm så den motsvarar den på superbreda 3x1 Eyefinity och sätter dig närmare kommer synfältet som spelet normalt visar i 16:9 att vara hela 640 pixlar bred. Happy gaming @ 640x480 i så fall.

Däremot ser jag ingen större vits med 3x2. Dels får du en kant i mitten, sen blir synfältet inte speciellt mycket bredare, bilden blir bara större och då måste man sitta längre ifrån för att se det utvecklarna tänkte sig att man skulle se utan att titta runt som en dåre. Då kan man ju lika gärna köpa en större skärm eller TV.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
Nästa steg blir väl att skärmtillverkare kommer att göra böjda skärmar i 7200x1080. xD

kolla in dessa:

http://www.youtube.com/watch?v=ZWivZEtH6-c&feature=related

http://www.gadgetgrid.com/wp-content/uploads/2009/11/43-inch-...
(raffe1995 länkade till den här på sida 3 i denna tråd)

Dom här verkar, tycker jag, vara ett mer attrakivt alternativ än att seriekoppla projektorer, om man nöjer sig med 3 skärmar istället för 6.:D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kurdpopcorn
Jag orkar inte läsa igen "alla" fyra sidor..
Men är det någon som har en större bild på den när han sitter och spelar NFS Shift (eller vad det är) på de 6 skärmarna?

Skulle fler läsa igenom tråden innan dom skrev inlägg så skulle det bli en mycket färre upprepningar, kortare tråd samt "matigare"innehåll.
Om ens åsikt redan står skrivet 3-4 gånger finner jag det onödigt att folk ändå skriver ett till inlägg med samma information.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raymond
För arbeta funkar det med fler skärmar men för film och spel stör alla de där skärmarnas ramar kraftigt.. enklare och billigare att köpa en 50" tv och lira på

Vore trevligt om det var så enkelt.

Om man tar en 50-tumsskärm och placerar den på samma avstånd som tex en 22, vad händer?
För det första är pixelstorleken mer än dubbelt så stor som på 22an med allt vad det innebär.

Det största problemet blir dock att betraktningsvinklarna blir helt vansinniga.

Visst, det går ju att lösa problemen med att flytta skärmen längre bort men om man gör det och valde 50-tum för det skulle bli sån jäkla inlevelse så gjorde man snällt sagt ett ganska ointelligent val.