Permalänk
Medlem

Omgjord akterspegel på båten

Jag håller på att pyssla om båten för fullt och ska byta motorfäste till utombordaren. Då kommer jag få göra 8st 8mm nya hål, och det betyder att 16st som redan finns där (originalfäste + alufäste) måste täckas på något sätt. Eftersom båten är 30 år gammal är det näst intill omöjligt att få exakt samma nyans, då gjorde jag något radikalt och tog helt avvikande färg, svart högblank.

Efter ungefär 40 timmars arbete blev jag idag klar med akterspegeln, det stora jobbet var att sätta igen 16st 8mm hål, 8st 4mm, genomföring för bränsleslangen samt göra nytt för självlänsen sittbrunn.
Sedan givetvis allt slipande, började med 400, 600, 800, 1200. Sen sprayspackel, 1200, 2500.
Dags för lack, 3 lager svart, 3 lager klarlack.
När lacken torkat, slip igen, 2500, avslutade med 4000, rubbing och till sist vax.
Slipningen endast våtslip, 2500 och 4000 special-papper men går att få tag på via handlare, inga proffsprodukter. Mirka heter tillverkaren, 2500 vanligt våtslip, 4000 kallas Abralon och sitter på skumbaksida.
Färgen är vanlig svart blank köpt på OK, det enda som är lite special är som sagt 4000-pappret samt vaxet (proffsvax).

Såhär såg båten ut innan jag påbörjade, roder borta och pluggar för original motorfäste syns runt det som sitter:

Från vänster:

Från höger:

Närbild, texten skriven spegelvänd:

Rackans svårt att fota svart blank yta.

Kvar är rodret som ska bli likadant samt montera ihop allt.

Frågan är, ska jag sätta en dekal i akterspegeln från dekaltrim, har handlat en del från dem och tittat på typ denna:

Vad tycker ni förresten?

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Inaktiv

låt det vara utan dekal, snyggt förresten

Permalänk
Medlem

En WT-stämpel i röven är ju alltid snyggt.

Permalänk

Fin yta du har fått men jag måste erkänna att jag absolut inte fattar varför men vad är det för båt? har en International 5m i trä själv och om man frågar mig så ska det vara i trä lycka till med båten

Visa signatur

Amd phenom II x4 , 9600 gso , Nad 2x 90 W med ett par 12" frontare :D

Permalänk
Medlem

Grymt fint må jag säga.
Sen angående dekal så tror jag det är snyggare utan, mer stilrent så.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waldhauer
Fin yta du har fått men jag måste erkänna att jag absolut inte fattar varför men vad är det för båt? har en International 5m i trä själv och om man frågar mig så ska det vara i trä lycka till med båten

Det är en Maxi 77.
Visst är teak t.ex supersnyggt men jag håller på att göra om henne totalt inför våren. Allt ska gå i svart/rött och rostfritt, snobbrand, dekor valdäck (vid rutorna), svarta segel, svart sprayhood/ segelkapell, namndekal. Håller nu på med peket, blir svart högblank med 2 röda ränder iställer för teak. Kan fota senare och lägga in bild.
Det enda teak jag behåller blir sittbrunnsdurken, där är slitaget så högt så jag tvivlar på att durken skulle hålla.
Kan lägga in en bild på namndekalen sidorna, svart/ rött. Dekalen från Dekaltrim, 2 st egentligen, namn och rutmönstret:

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Idag blev jag äntligen klar med akterspegeln, mer än 100 timmars arbete nerlagt. Våtslipning och polering har tagit enorm tid!
Resultatet:

Nu kan jag gå vidare med mindre tidsödande projekt, snobbranden, förpiksluckan osv.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk

SKoj med lite bilder hade uppskattat om mer folk postar randome skit som de håller på med i vardagen.

SKoja tt se folk som testar nya saker och är nöjd med det. liksom även om swec från början är ett datorforum så betyder det inte att folk har andra intressen med

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Några planer på att fixa resten av skrovet också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Några planer på att fixa resten av skrovet också?

Visst har jag tänkt på det, men arbetstiden har jag helt enkelt inte. Ett alternativ vore att lämna bort jobbet till en lackerare med spruta men då faller liksom hela idén med att jag vill göra så mycket som jag kan själv.
Till nästa säsong kommer jag troligen slipa ner snobbranden och lackera den, men jag hinner inte nu. I år blir den penselmålad med International Brightside. Allt är ju så väderberoende också.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Tycker du skall plocka bort aktersnurran och badstegen, släng dit en snygg snidad ekskylt med båtens namn. Fyll bokstäverna med svart och lacka många gånger så du får ett härligt djup i skylten.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Jag gillar det här med båtar, men har inte tiden eller platsen att själv ha en. Bra jobbat!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flog
Tycker du skall plocka bort aktersnurran och badstegen, släng dit en snygg snidad ekskylt med båtens namn. Fyll bokstäverna med svart och lacka många gånger så du får ett härligt djup i skylten.

Det är ungefär så jag inte kommer göra. Så lite synligt trä (teak) som möjligt, precis tvärt emot vad de flesta väljer göra. Visst är en välskött träbåt riktigt snygg men att göra som nästan alla, däck, lejdare, grabbräcken, sittbrunn, peke, allt i teak är inget skoj.

En motor måste jag ha trots att det är en segelbåt. Nu sitter det inte en inombordare och den jag har väger modiga 37kg, 6hk fyrtakt Yamaha, det är inget man tar fram vid behov.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Efter än mer puts och allt ditsatt, nästan (fattas genomföring bränsleslang) så blev det riktigt riktigt bra. T.o.m gamla båträvar i klubben tycker det ser bra ut!

Sjösättning nästa vecka

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk

Sweet, lycka till med sjösättningen då

Visa signatur

Mera COOP åt folket