Permalänk
Medlem

bra kryddor?

Jag är rätt kass (omotiverad) på att laga mat och vill ha enkla kryddor som funkar till det mesta. Idag hittade jag i skafferiet en burk från Santa Maria som det står "CHILI, MEXICANSK" på. Starkt och gott tänkte jag och hällde på lite på hamburgarna. Det visade sig efteråt att det inte smakade nånting- helt värdelös krydda, och när jag läste innehållsförteckningen förstod jag varför:

Citat:

Salt (39%), chilipeppar (13%), lök, grön chili, paprika, köttbuljongextrakt (maltodextrin, jästextrakt, smakförstärkare (E621), köttextrakt (nöt), lök), andra kryddor, svartpeppar, vitlök, syra (citronsyra), klumpförebyggande medel (E551)

Helt sjukt ju! Själv hade jag hoppats på att det skulle stå "torkad mexikansk chili (99%)"

Nån som vet om nån bättre all-round krydda i pulverform men som inte innehåller köttextrakt och 39% salt?

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Vet inte men det känns bättre att köpa chilipeppar, cayennepeppar, paprika osv löst och krydda med.
Kryddblandningar känns alltid som att det är alldeles för stor del salt, socker och smakförstärkare.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem

Våga färska kryddor ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Det ska finnas en chili-grillkrydda som är helt ok..

Permalänk

Det jag använder nästan dagligen:

Chili
Peppar
Salt
Timjan
Paprikapulver

Sedan är väl alltid citronpeppar, mejram, vitpeppar etc alltid trevligt. Självklart slår färska örter det mesta, men brukar inte bli det :/.

Permalänk
Medlem

Detta är iofs salt, men Herbamare Örtsalt tycker jag ger en god smak till den mesta maten. Använder även mycket spiskummin. Själv är jag oxå intresserad av nya kryddor i min mat, så jag har börjat gå till en asiatiskt matbutik nära nordstan i Gbg och tar bara en kryddpasta eller vanlig krydda på måfå. Just nu har jag en "Kimchee base" som innerhåller chili, vitlök och flera olika sorters frukt.

Ger matlagningen en ny utmaning genom att använda främmande ingredienser.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Givna baskryddor:

Grovmalen peppar
Mald svartpeppar
Mald vitpeppar
Salt
Vitlökspulver
Cayenpeppar
paprikapulver
Kardemumma
Kryddpeppar
Spiskummin
Curry
Kanel
Oregano
Basilika

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har en burk med saker som jag blandat färdigt som jag använder som bas till det mesta. Hur man doserar varierar ju men jag har en tendens att ha i lite mer av pepparn och rätt lite salt och ytterst lite socker.

Innehåller:
Finhackad torkad piri-piri
Finhackad torkad spansk peppar
Grovmalen svarpeppar
Mald vitpeppar
Vitlökspulver
Papprikapulver
Salt
Cayenpeppar
Socker (Hjälper till att lyfta fram smaker så länge man inte har i för mycket)

Det brukar jag ta ett par nypor av och slänga i nästan allting, och sen variera med olika tillägg lite då och då. Men jag kan säga att ingen burkkrydda jag testat kommer ens i närheten av vad ordentliga kryddor gör för maten. Att plocka upp ett par chilifrukter när man är och handlar är värt hur mycket chilipulver som helst, färsk vitlök slår vitlökspulver vilken dag som helst och så vidare.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Vill man ha en torr kryddblandning som smakar chili och starkt rekommenderar jag Knorrs mexikanska kryddblandning. Exakt fördelning av vad den innehåller vet jag ej men i mängdordning är det: chilipeppar, paprika, spiskummin, vitlök, oregano, kummin, salt och cayennepeppar.

Mitt råd är dock att ha en del baskryddor hemma (och blandningen ovan) och krydda olika efter behov. Färska kryddor är även rätt oslagbart ibland också.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Avstängd

Har du kollat så att den inte hade gått ut?

Jag ser inga problem med kryddblandningen.

Permalänk
Medlem

Den hade inte gått ut, det var nog bara kasst innehåll i den. Men jag gillar verkligen idén om att göra en egen kryddblandning, då vet man vad den innehåller och man kan experimentera fram nått man gillar själv! Ska nog köra på det

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Skaffa en pepparkvarn för svartpeppar. Nymalen svartpeppar är världens bästa krydda.

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Medlem

Använder oftast vitlökspulver till nästan allting. Citronpeppar till fiskgratäng och grillkrydda från Santa Maria till stekt kött (inte kyckling)...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Sambal olek, eller färsk hackat chili smakar bra med hamburgare.
Olika hot saucer(Blair's etc) funkar också men så jävla svårt att dosera rätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
Detta är iofs salt, men Herbamare Örtsalt tycker jag ger en god smak till den mesta maten.

Röda Herbamare burken med chili är jävla god.
Dock använder jag den som bordskrydda inte när jag lagar mat.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Entusiast

Re: bra kryddor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Jag är rätt kass (omotiverad) på att laga mat och vill ha enkla kryddor som funkar till det mesta. Idag hittade jag i skafferiet en burk från Santa Maria som det står "CHILI, MEXICANSK" på. Starkt och gott tänkte jag och hällde på lite på hamburgarna. Det visade sig efteråt att det inte smakade nånting- helt värdelös krydda, och när jag läste innehållsförteckningen förstod jag varför:

Helt sjukt ju! Själv hade jag hoppats på att det skulle stå "torkad mexikansk chili (99%)"

Nån som vet om nån bättre all-round krydda i pulverform men som inte innehåller köttextrakt och 39% salt?

Vill du ha kryddor som inte är mest salt och smakförstärkare skall du hålla dig så långt borta från färdiga blandningar som möjligt. De består nästan alltid av massa salt och annan skit.
Är det chili du är ute efter så bör du satsa på bra torkad chili. Cayenpeppar och chilipulver från Santa Maria och liknande är bara skit. Ancho är rätt bra grejer som inte är så stark men har mycket smak.

Vill du ha en riktigt bra burgare så ska du köpa Chipotle in Adobo och blanda i köttfärsen tillsammans med lite HP sås, lök, vitlök, salt och peppar. Det blir gudomligt gott. Köp inte Santa Marias Chiptole bara för de har fått för sig att all form av chili bara ska vara stark och inte ha någon annan smak.

Har du vägarna förbi Göteborg så finns Extreme Food på Ingenjörsgatan. Trevligt gäng som gärna diskuterar chili i timmar. De har en webshop också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
Givna baskryddor:

Grovmalen peppar
Mald svartpeppar
Mald vitpeppar
Salt
Vitlökspulver
Cayenpeppar
paprikapulver
Kardemumma
Kryddpeppar
Spiskummin
Curry
Kanel
Oregano
Basilika

Färdigmald peppar är ju helt meningslöst. Det saknar ju helt pepparsmak. En pepparkvarn är ju ett måste.
Vitlökspulver har också väldigt lite gemensamt med färsk vitlök så det ser jag inte heller vitsen med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag använder främst:
Svartpeppar
Salt
Paprikapulver (finns nån variant med 'mer' smak)
Ingefära (torkad och mald)
Ingefära (färsk - härlig stark smak!!!)
Vitlökspulver (om jag är lat, annars pressad eller skivad vitlök)
Chilipulver (borde ha för vana att köpa torkad och hacka själv)
Cayennepeppar

Det jag gärna vill veta är hur man blandar egen tacokryddmix till köttfärs samt 'pommeskrydda'. Ska se om jag kommer ihåg att googla fram det, men om någon har något beprövat att rekommendera är jag idel öra.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightcrawl
Jag använder främst:
Svartpeppar
Salt
Paprikapulver (finns nån variant med 'mer' smak)
Ingefära (torkad och mald)
Ingefära (färsk - härlig stark smak!!!)
Vitlökspulver (om jag är lat, annars pressad eller skivad vitlök)
Chilipulver (borde ha för vana att köpa torkad och hacka själv)
Cayennepeppar

Det jag gärna vill veta är hur man blandar egen tacokryddmix till köttfärs samt 'pommeskrydda'. Ska se om jag kommer ihåg att googla fram det, men om någon har något beprövat att rekommendera är jag idel öra.

Hemligheten i tacokrydda är spiskummin. Det ger mycket av den karaktäristiska smaken. Sen att det inte är en karaktäristisk Mexikansk smak är mindre viktigt.
Jag använder aldrig färdiga mixer när jag gör tacos utan kryddar med chili, vitlök, salt, peppar, paprikapulver och spiskummin.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Torra kryddor, wtf? Enda torra kryddorna jag använder är svartpeppar, salt och ibland tacomix. Annars får man bättre resultat med färska/frysta kryddor, samt för chili och liknande finns chilisås, Sambal Oelek, färska chilifrukter osv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Hemligheten i tacokrydda är spiskummin. Det ger mycket av den karaktäristiska smaken. Sen att det inte är en karaktäristisk Mexikansk smak är mindre viktigt.
Jag använder aldrig färdiga mixer när jag gör tacos utan kryddar med chili, vitlök, salt, peppar, paprikapulver och spiskummin.

Tack för tipset, jag ogillar tacomixen men har ännu inte fått till den karakteristiska smaken. Brukar använda chilisås+sambal oelek. Tycker det blir en godare tomatigare smak men har som sagt alltid saknat det där lilla sista.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem

Kollade en gång på innehållsförteckningen på taco-kryddmixen. Sedan dess har jag aldrig köpt den igen ... betala nio spänn för salt, spår av kryddor och en radda e-nummer? Eh, tack men nej tack.

Mitt tips är att fräsa färsk chili och vitlök, och sedan krydda färsen med salt, peppar, paprikapulver och massor av spiskummin (man kan spetsa med torkad chili om det behövs!). Spiskummin kan med fördel även användas när man gör hamburgare.

Tillägg: Tänk på att det är en dödssynd att pressa vitlöken, den skall finhackas eller skivas!

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Kollade en gång på innehållsförteckningen på taco-kryddmixen. Sedan dess har jag aldrig köpt den igen ... betala nio spänn för salt, spår av kryddor och en radda e-nummer? Eh, tack men nej tack.

Mitt tips är att fräsa färsk chili och vitlök, och sedan krydda färsen med salt, peppar, paprikapulver och massor av spiskummin (man kan spetsa med torkad chili om det behövs!). Spiskummin kan med fördel även användas när man gör hamburgare.

Tillägg: Tänk på att det är en dödssynd att pressa vitlöken, den skall finhackas eller skivas!

Jag har har aldrig förstått det där med vitlökspress. Det blir ju bara kladdigt och mer att diska. Mycket lättare att bara hacka upp den när man ändå håller på och hackar allt annat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Hemligheten i tacokrydda är spiskummin. Det ger mycket av den karaktäristiska smaken. Sen att det inte är en karaktäristisk Mexikansk smak är mindre viktigt.
Jag använder aldrig färdiga mixer när jag gör tacos utan kryddar med chili, vitlök, salt, peppar, paprikapulver och spiskummin.

Tackar. Ska absoult införskaffa spiskummin. Att det inte är mexikanskt är skitsamma - får jag ungefär den tacosmak man får av mixerna men till säkert... minst halva priset är jag nöjd. Spiskummin, vad är det för växt? Kan man få den i färskt format? Smakar den mer då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Torra kryddor, wtf? Enda torra kryddorna jag använder är svartpeppar, salt och ibland tacomix. Annars får man bättre resultat med färska/frysta kryddor, samt för chili och liknande finns chilisås, Sambal Oelek, färska chilifrukter osv.

Frysta kryddor? Vad är det? köper du en sån där färsk planta med nån kryddväxt på lokala butiken och fryser in den?

Vad är sambal oelek egentligen? Det finns säkert X antal E-ämnen i det också... gissar jag? Jag föredrar förövrigt sweet-chilisås i tacos framför den svindyra tacosås-blandningen... sen att morsan klagar på att jag blandar 'mexikanskt' med 'indiskt' (eller nått) skiter jag i. Gott är det Släng i lite turkisk yoghurt (ersätter gärna creme fraisch eller grädde i många men absolut inte alla fall).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Kollade en gång på innehållsförteckningen på taco-kryddmixen. Sedan dess har jag aldrig köpt den igen ... betala nio spänn för salt, spår av kryddor och en radda e-nummer? Eh, tack men nej tack.

Mitt tips är att fräsa färsk chili och vitlök, och sedan krydda färsen med salt, peppar, paprikapulver och massor av spiskummin (man kan spetsa med torkad chili om det behövs!). Spiskummin kan med fördel även användas när man gör hamburgare.

Tillägg: Tänk på att det är en dödssynd att pressa vitlöken, den skall finhackas eller skivas!

Vitlök brukar jag oftast slänga i när det är dags för taco-köttfärs... eller ja, faktiskt i det mesta :).
Varför ska den alltid vara finhackad eller skivad istället för pressad? De gånger jag pressar vitlöken är oftast när jag ska få den att 'blenda in' i köttet. Ett exempel är när man gör snitt i kycklingfilé eller gör mina 'rullkottletter', något som jag hittills är ensam om att göra - någon form av rullador av utbankade fläskkottletter som rullas ihop med någon gucka inuti. Bättre spridning på smaken till mindre arbetsinsats än att finhacka och fördela.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Jag har har aldrig förstått det där med vitlökspress. Det blir ju bara kladdigt och mer att diska. Mycket lättare att bara hacka upp den när man ändå håller på och hackar allt annat.

Du får inte samma finfördelning. Spolar du av den direkt efteråt och kanske använder diskborsten för att rensa hålen så är det väldigt snabbt gjort.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightcrawl

Frysta kryddor? Vad är det? köper du en sån där färsk planta med nån kryddväxt på lokala butiken och fryser in den?

Vad är sambal oelek egentligen? Det finns säkert X antal E-ämnen i det också... gissar jag? Jag föredrar förövrigt sweet-chilisås i tacos framför den svindyra tacosås-blandningen... sen att morsan klagar på att jag blandar 'mexikanskt' med 'indiskt' (eller nått) skiter jag i. Gott är det Släng i lite turkisk yoghurt (ersätter gärna creme fraisch eller grädde i många men absolut inte alla fall).

Frysta kryddor typ gräslök, dill, basilika osv, kommer i små paket i form av rätblock. Inte lika bra som färska men sjukt mycket bättre än torkade. Sen att Sambal innehåller E ämnen spelar ju ingen roll, det har iaf riktig chili smak till skillnad från de torkade kryddorna.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Frysta kryddor typ gräslök, dill, basilika osv, kommer i små paket i form av rätblock. Inte lika bra som färska men sjukt mycket bättre än torkade. Sen att Sambal innehåller E ämnen spelar ju ingen roll, det har iaf riktig chili smak till skillnad från de torkade kryddorna.

Då köper du helt fel torkad chili

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ett problem jag har märkt med grillkryddor är att alla jag hittat hittills innehåller natriumglutamat. Jag vet att det inte är bevisat att det är ett nervgift osvosv men jag håller mig gärna undan. Nån som vet nån bra grillkrydda utan skiten i?

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RetarDeD
Ett problem jag har märkt med grillkryddor är att alla jag hittat hittills innehåller natriumglutamat. Jag vet att det inte är bevisat att det är ett nervgift osvosv men jag håller mig gärna undan. Nån som vet nån bra grillkrydda utan skiten i?

Vad skall du med grillkryddan till?

Om du menar till grillat så gör en marinad. Är det till stekt kött brukar det inte behövas mer än vitlök, salt och peppar och massor av smör att steka i

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Då köper du helt fel torkad chili

Tycker inte de ger chilismak utan mer bara starkt. Sambals smak tycker jag är mer lik den man får av att hacka färsk chili och ha i maten.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Tycker inte de ger chilismak utan mer bara starkt. Sambals smak tycker jag är mer lik den man får av att hacka färsk chili och ha i maten.

Som sagt, fel torkad chili. Den på burk brukar som du säger bara smaka starkt och helt sakna chilismak.
Riktig torkad chili är mycket svårare att få tag på tyvärr.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Min favoritkrydda var (är fortfarande, men är mer tveksam nu) citronpeppar, tills jag insåg att det inte var riktigt som jag trodde. I princip bara salt & peppar och lite kemikalier.

Håller med om att egen tacokrydda är väldigt gott, kom på för nåt år sen att de färdiga tacokryddorna luktade precis som spiskummin

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Slänger in ett litet tips här till er som gillar chili och/eller Sambal Oelek.
Oelek är som bekant en sorts chiligegga som är ganska stark & god för de som gillar det.

Det finns en annan Sambal också; Sambal Badjak.
Lite svårare att få tag i, jag själv köper det i Gbg när jag hälsar på min svägerska där,
på "turk/thai/exotiska" matbutiker. Den jag handlar i ligger ett stenkast från Lilla Bommen.

Sambal Badjak är också chiligegga, fast chilin steks/rostas först. Detta ger en initialt
mildare smak (än Oelek) men den djupnar & ger mer styrka i bakre delen av munnen.

Jag använder den i thaigrytor på kokos/panangcurry-bas, i kryddsmör med vitlök,
i köttfärssåser, i marinader, till kötträtter & kycklingrätter.
Den är lite rökig i smaken så den är gjuten till t.ex. grillrätter.

Ofta kombinerar jag denna med "Ayam Brand" chilisås med vitlök, som finns på Willys.
(Inte den det står "Stark" på, den är inte lika bra, det ska vara "vitlök".)

Mvh (Edit: stavning)