Permalänk
Medlem

5870, klickande ljud

Hej!

Har precis kopplat in mitt nya powercolor pcs+ 5870 och är jätte nöjd. Men är en sak som bekymmrar mig lite. Hörs ett klickande ljud som jag inte tänkt på förut. Nästan som en hårddisk fast längre mellan klicken eller vad man ska säga. Svårt o förklara. Tycker det verkar komma från grafikkortet. Det är inte från fläkten på grafikkortet. Den är tyst o fin. Låter grafikkort när dom jobbar eller är det fel på kortet vad kan det vara som jag hör? Kortet funkar ju som det ska.

MVH J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Någon som har någon ide?

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är grafikkortet du hör. Vet inte vad som skulle kunna klicka på grafikkort om det inte är fläkten.

Det är inte click of death från hårddisken då?

Permalänk
Medlem

Kan ju vara fläkten också, men ijumed att ljudet kommer och går så känns det inte som det är det. Hör ljudet oavsett belastning också, har tagit bort sidan på chassit o lyssnat och det låter som det kommer från grafikkortet. Tycker det borde vara ett konstant ljud om det skulle komma från fläkten.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Om du kopplar in ditt gamla grafikkort, om du har ett sådant, försvinner ljudet då?

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

Kopplade in mitt gamla grafikkort, ett GTX 260 och då försvann klickandet. Verkar komma från fläkten på det nya grafikkortet. Blir väl till att reklamera då

Fan..........

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk

Tivook hade skrivit får någon månad sedan hur man kan fixa problemet med klickande fläkt. Jag testade detta på mitt 5970 och det fixade det utan problem.

Först så måste du dra upp fläkten på 100% och sen köra någonting som skapar värme. Jag valde furmark och låt den snurra i cirka en timme så borde klickande försvinna. Inga garantier att det fungerar dock men du kan alltid prova innan du reklamerar.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W