WD förbereder ny generation Velociraptor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Velociraptor är en av världens tystaste diskar. (Källa: SPCR)
Raptor är en av världens mest högljudda diskar. (Egen erfarenhet)

Well said, precis min erfarenhet också!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Den var i alla fall exceptionellt högljöd...

Se ovan!

Permalänk
Hedersmedlem

Velociraptorns största argument har tidigare varit att det var den snabbaste konsumentdisken på jordens yta men nu har deras nisch blivit klämd mellan vanliga diskar och SSD.

För att man ska köpa en VR måste man vilja ha mer perstanda (och vilja betala för det) än en vanlig disk men inte så mycket att man hellre köper en SSD och man måste vilja ha mer utrymme än vad som är vettigt med SSD men inte så mycket att man istället borde köpa en 1,5-2TB Caviar Black t.ex.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Tja, lägger dom sig rätt i pris så kan de ha en nisch när det gäller videoredigering också.

Där kan man alltid ta mer kräm på lokal disk med fortfarande ganska bra med utrymme.

Nåt SSD inte kan erbjuda.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Precis därför jag annses ett smartare drag hade varit 15K diskar på 150 och 300Gb istället för en 600Gb på 10k rpm.

Det efterfrågades redan 15K varianter när Velociraptor kom så många var besvikna redan då. Att det inte kommer denna gången heller är bara sorgligt.

Har du någon aning hur stor teknisk förändring och krav det ställer att gå från 10k till 15k? Jag ska inte säga att jag själv vet, men jag kan tänka mig att det krävs en hel del, server diskar kostar betydligt mer så det är inget argument att det finns 15k server diskar. Att sen WD valt att använda 2.5 tums formatet försvårar väl antagligen användningen av 15k motorer ännu mer.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Känns lite passé, dags att svälja sin stolthet och köpa SSD om man fortfarande tycker detta är toppen av prestandadiskar

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Tja, lägger dom sig rätt i pris så kan de ha en nisch när det gäller videoredigering också.

Där kan man alltid ta mer kräm på lokal disk med fortfarande ganska bra med utrymme.

Nåt SSD inte kan erbjuda.

Till just videoredigering passar SSD inte så bra nej, men högpresterande 7200RPM-diskar presterar lika bra om inte bättre än en Velociraptor (om man går på specsen, vi får vänta på tester för att veta säkert) för mindre pengar och/eller mer utrymme.

Det enda som VR är märkbart bättre än en snabb 7200RPMare på är sånt som en SSD är extremt snabb på: grejer med mycket sökningar som fleranvändardatabaser, kompilering och liknande.
Om man köper en stor 2TB 7200RPMare kan man skapa säg en 500GB partition i början på disken för videoredigering (då blir överföringshastigheten nästan lika hög över alla 500GB som nya VR är längst ut på skivorna och man får ner söktiderna en bit) och ha resten till lagring (om man bara ser till att inte använda det samtidigt som man behöver prestanda från första partitionen).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Har du någon aning hur stor teknisk förändring och krav det ställer att gå från 10k till 15k? Jag ska inte säga att jag själv vet, men jag kan tänka mig att det krävs en hel del, server diskar kostar betydligt mer så det är inget argument att det finns 15k server diskar. Att sen WD valt att använda 2.5 tums formatet försvårar väl antagligen användningen av 15k motorer ännu mer.

För det första har WD inga direkta serverdiskar öht, det närmaste de kommer är en 10k SAS-disk som verkar vara baserad på Velociraptor.
Problemet med 15k-diskar är snarare ljudnivå och effektförbrukning, ingen vill sitta med en disk som låter som en tandläkarborr och kräver aktiv kylning någon meter från örat, om den sitter i ett serverrack nånstans spelar det ju mindre roll om den låter mycket.
Storleken är inga problem då de flesta 15k-diskarna använder redan skivor som är mindre än de som sitter i vanliga 3.5" eller 2.5", storleken på sjävla enheten är för att följa ett standardformat och kylning.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Intressant och allt handlar om priset. Jag tror Velociraptor kommer få svårt att konkurrera mot sdd, däremot ett bra komplement som sagt. Fast att bara köpa en ssd hårddisk idag, är för dyrt för mångas plånböcker. Men av "rolighets-argument" gör många det ändå.
(e.g. hade de klarat sig utan ssd hårddisken, men det är roligt att det laddas fort och ha det senaste)

Visst det finns även en skara som hellre väljer att köpa en 450GB Velociraptor än snabb 150GB ssd (om priset är detsamma), men jag tror inte denna skara blir så stor. Det går självklart argumentera att 450GB velociraptor kan vara bättre för vissa datortillämpningar, men praktisk så tror jag de flesta väljer ssd. (inte minst av argumentet att det är roligt att äga en ssd ;), lite som att ha en mac eller en iphone, självklart ska man ha det senaste )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Skulle sitta fint i laptopen

Tänkte samma sak, dock osäker på värmen från den ?
SSD på över 200GB är så saftigt dyrt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
För det första har WD inga direkta serverdiskar öht, det närmaste de kommer är en 10k SAS-disk som verkar vara baserad på Velociraptor.
Problemet med 15k-diskar är snarare ljudnivå och effektförbrukning, ingen vill sitta med en disk som låter som en tandläkarborr och kräver aktiv kylning någon meter från örat, om den sitter i ett serverrack nånstans spelar det ju mindre roll om den låter mycket.
Storleken är inga problem då de flesta 15k-diskarna använder redan skivor som är mindre än de som sitter i vanliga 3.5" eller 2.5", storleken på sjävla enheten är för att följa ett standardformat och kylning.

Där ser man, jag hade tydligen missat att WD inte ens har några 15k diskar. På något sätt känns det som att 10k diskar är det högsta vi kan komma med dagens teknik utan att kompromissa med ljudnivå och strömförbrukning. Då det endast är WD som har 10k konsument diskar så har de nog en hel del avancerad teknik för att ha uppnått det.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Var det inte snack om en ny 20k rpm serie från WD?

Permalänk
Medlem

Min 5 år gamla seagate 15K U320 SCSI låter mindre än en 10K rpm Raptor av samma årsmodel.

Den låer banemig mindre än vissa 7200rpm diskar som hitachi i dag. att SCSI och specefikt 15K rpm låter mycket är lika mycket myt i dag som det var saning för 10 år sedan. För 10 år sedan lät 7200rpm SCSI 10 gånger mer än en 15K scsi gjorde 5 år senare. Jag kan lätt gämföra då jag har felra scsi diskar hemma.

Mycket svårt att begripa vad som hindrar dom från att släppa 15K diskar nu med senaste tekniken. kan ju fan inte bli sämre än för 5 år sedan och då fick jag h örat 20cm från min 15K SCSI för hörbar ljudnivå. I princip ljudlös när den inte läste eller skrev och även när den gjorde det så var det inget högt knatter så det störde. Och jag är ljudkänslig som fan.

Värmen är inget större problem heller då 15K scsi även i 3.5" format har skivor på ca 2.2" så samma som en 2.5" disk har så det minskar friktonen och massan avsevärt och den energin som sparas lägs på att hålla upp det högre varvtalet. Så dom drar inte alls så mö kräm som folk tror. Lika lätta att hålla svala som en modern 7200rpm 1-2Tb disk.

Finns inga hinder som jag ser det mot att släppa en 2.5" 15K disk. Skulle inte ens bli imponerad. Imponerad skulle jag bli om någon drog till med 20K rpm då vi haft 15K rpm i säkert 7-8 år minst och get framsteg sedan dess. Igen exakt koll på när 15K scsi kom. Köpte min första SCSI på 15K rpm 2004 ca.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Finns inga hinder som jag ser det mot att släppa en 2.5" 15K disk.

Vilken tur, vad jag förstått så såg åtminstone WD hinder med detta, det måste betyda att de inte riktigt vet vad de håller på med när till och med du tycker att det inte borde vara några problem alls

Det var snack om att de skulle släppa en 20k rpm variant, kan väl bara spekulera i att de inte ville lägga pengar på utvecklingen av denna när den inte kommer att kunna att kunna kämpa mot SSDs i prestanda utan får gå rakt på pris och kapacietet istället.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Med inga hinder menar jag att man redan har gjort det i princip. 3.5 diskar har skivor lika små eller mindre en vad en 10K 2.5" velociraptor har. Så rotationshastigheten och periferihastigheten kan inte vara ett problem. Som någon sa så tummar man ofta lite på kapaciteten med lite lägre densitet i så fall men det har alltid vart så att 10K SCSI har get ca 2x mer plats för samma pris som 15K SCSI men framförallt var det för att 10K hade större plattor.

Så en 15K 300Gb velociraptor borde kunna kosta som en 600Gb 10K velociraptor.

15K scsi på 600Gb.
Notera paltornas storlek.

Permalänk
Hedersmedlem

Kollade på databladen på diskarna och mycket riktigt låter de inte så mycket längre. Kanske 5dB och 5W mer än en vanlig 7200RPM och det är ju inte så farligt.
Har nog bara tittat på gamla servrar (har ingen själv)

Har man SAS-kontroller är de ju ett alternativ. Seagate Cheetah 15k.7 300GB kostar bara 1000kr (eller 50%) mer än Velociraptor 300GB. Eller 10kr/GB om man vill räkna så. Och webhallen har några 300-gigare med FC-anslutning för 1995 som de verkar vilja bli av med (säkert någon som beställde fel). Större och mindre modeller ligger på ungefär samma pris per GB.
Deras 2.5" 15k (Savvio) är inte lika prisvärd och kostar det dubbla för samma storlek (nästan 20kr/GB), då kan man lika gärna lägga ut lite till och köpa en SSD (25kr/GB för Intel X25-M).

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomas_skane
Kul att se hur vissa fullständigt gör bort sig här.

Olika diskar är för olika saker.

SSD är för de som vill ha prestanda och är beredda att betala dyrt för det. Vanliga hårddiskar är för de som vill ha normala system med normal prestanda och god lagring för en billig peng. VR ligger mitt emellan för de som vill ha bättre än normal prestanda men inte heller vill betala för mycket för det.

VR är även perfekta för mångas behov för speldiskar. De flesta spelare som jag känner har 50-500gb med spel där medianen ligger runt 250gb. VR med sina 150-600gb täcker behovet av lagring och är snabbare än vanliga hårddiskar. Att lagra 250gb på SSD är på tog för dyrt och skulle kosta utan överdrift mer än hälften av deras system.

Om några år (5+) så kanske blir VR historia. Men man köper inte saker bara för att dess teknik kan bli bra senare.

Du, precis som jag, verkar ha koll på marknaden. För mej är >10.000kr för mycket för en snabb disk, men 2.000kr är lagom. Jag kommer alltid välja det som ger mest i prestanda och storlek överlag.

Några här påstår att hastigheten är det viktiga, syftandes på överföringshastighet, accesstider är det viktigaste, men om man får 6ggr mer utrymme för samma pengar så väljer jag det alla gånger.

Permalänk
Medlem

Haha men vad bra kan Swec anställa er som Medium Gurus då om ni är jävla bra

Vi som vet hur man hanterat mer än EN disk och EN partiton vet att man kan ha Både SSD, SCSI, SAS, Raptor, Velociraptor, vanlig hårdisk samtidigt. Allt för bästa pris/prestandan.

Varför nöja sig med nåt som inte är bäst på något utan bara medelmåttig.

500Gb disk i spelburken men aldrig gjort slut på det. Inte ens 250Gb.

Kör med 2st 32Gb Vertex sedan ett år tillbaks kostade 1500Kr styck i raid 0 ligger på 400Mb/sek lätt.
Har 16Tb+ i traditonela 7200 och 5400rpm lagring utöver det.

Varför spendera 3K på en Velociraptor när man kan få en SSD och en vanlig disk för det priset?

Swec skriver ju själva om SSD i nyheten så denna är väl absolut en konkurrent till SSD och varför skulle den på något vis vara bättre? Jag tror inte WD kommer ge bort 600Gb disken. Den lär kosta 3-4K lätt.
Bästa nyttan för denna disken som jag ser det är i miljöer med EXTREMT kontinuerliga skrivnigar till disken villket kan förkorta en SSD's livslängd så jag skulle kuna tänka mig en velociraptor i en mindre U1 server eller liknande applikationer där jag kanske inte vill ha SSD men ändå lite extra prestanda.

För övriga ändamål kan man lika väl köpa sig en SSD och en Vanlig disk alternativt en SSD och en Lite Velociraptor.

Men jag skulle vilja påstå att skillnaden mellan Velociraptor och en BRA 1-2Tb disk är väldigt liten och därför är det svårt att motivera en Velociraptor över en vanlig disk på 7200rpm med hög kapacitet på plattorna medans en SSD är Mångfaldigt snabbare än en Velociraptor även om man får ofta lite utrymme.

Jag har kört Raptor, SCSI 10K rpm och 15K och SSD så jag är nog minst lika kvalificerad att yttra mig i saken som er om ni nu ens vet vad en SSD är för något?

Om du nu väljer disk som ger dig mäst utrymme alla gånger så kan jag föreslå Samsung F3 2Tb för 1500Kr. Inte snabb alls men stor, tyst och billig. Men räkan med 4-6 gånger så lång tid för att starta program mot en snabb SSD för så mycket skiljer det. Vet av erfarenhet så skillnaden är som natt och dag på vanliga applikationer, uppstart etc.

Så för mig är valet enkelt En prisvärd och snabb SSD helst 2 i raid0 ger än bättre pris/prestanda. Utöver det räcker en 5400rpm Lagringsdisk över nätverket för filer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Well said, precis min erfarenhet också!

Se ovan!

hhm, det står i artikeln: "Ljudnivån uppges till maximalt 37 dBA." och detta anser jag vara riktigt mycket.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem

Som ni säkert märker så är det inte vi som har och gillar VR som attackerar och idiotförklarar de med SSD. Det är precis tvärtom. Av någon anledning bör vi tydligen talas tillrätta.

Som jag skrivit skiljer det ingenting mot stämningen i ATi/nVidia-trådarna, tyvärr. Möjligen något mer saklig diskussion, men grunden är densamma; Det vi har valt är mycket smartare och bättre än det ni har och vi vet bäst.

Ni SSDare (;)) vägrar acceptera en uppfattning som strider mot er egen.
Ni vägrar acceptera/förstå att andra behöver större kapacitet än er själva.
Ni vägrar acceptera att andra upplever VR som klart snabbare än tex en Black. En VR ÄR betydligt snabbare, vilket ignoreras till förmån för annat brus.

Dagens SSD handlar om flash där tekniken snart firar 30år. Tillverkarna kom på ett nytt användningsområde när minnespriserna föll och nu har de lyckats övertyga många att de måste ha en SSD. Till väldigt höga priser dessutom. Snacka om smart marknadsföring.
Dock lyckönskar jag alla som har en och är nöjda, de är väldigt snabba, svala och tysta!

Jag kommer skaffa en SSD när det passar för mina behov. Tills dess tänker jag fortsätta försvara snabba, mekaniska HDs som VR eftersom de ger ett mervärde i många sammanhang.
Till skillnad från SSD-lägret tänker jag fortsätta med att inte angripa någon annans val. Tänk om alla kunde bete sig likadant.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Så vi som ägt raptor, scsi @ 15K rpm och get upp det i förmån för betydligt rappare SSD med märkbar skillnad har gjort det vara för att och utan anledning? Tycker det är rätt gött nära 500mb stora apps startar på 2 sekunder istället för 8 sekunder med tex raptor eller SCSI tex.

Flash uppfans 1980 så exackt 30 år sedan. Men om du resonerar så så kanske du skulle vänta på kvantum datorn, transistorn kom ju ändå på 50 talet så den är ju än äldre och värdelös och pålurad folk då med dit resonemang.

Vet du att IBM uppfann och byggde första hårddisken 1956. Snacka om gammal teknik. Menar Ånglock användes i stor utsträckning fortfarande.

Flash är ungt jämfört med mekaniska diskar. Flash återfinns i allt. EPROM, EEPROM, dit bios chip, dit firmware chip, i din konsole, i dit gammla nintendo och dess kassetter.

Ända jag tex har kritiserat med VR diskarna är 10K rpm vilket får anses ganska ointressant då 15K har funits länge och det hade tillfört VR diskarna nåt nytt och unikt men nu blir det en kappacitetsökning och ett totalt onödigt 6Gbit sata 3 som kommer lura massa mäniskor att tror att det ger någon vinst. Folk visade intresse för 15K rpm redan när Raptor skulle ersättas med VR diskarna men icke. Och nu kan man inte gör det denna gången heller vilket jag tycker är en miss.

Som sagt tycker det är en "miss" att inte prioritera 15K rpm och lite lägre kapacitet för sänkt accesstid etc etc och ökad hastighet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Som ni säkert märker så är det inte vi som har och gillar VR som attackerar och idiotförklarar de med SSD. Det är precis tvärtom. Av någon anledning bör vi tydligen talas tillrätta.

Som jag skrivit skiljer det ingenting mot stämningen i ATi/nVidia-trådarna, tyvärr. Möjligen något mer saklig diskussion, men grunden är densamma; Det vi har valt är mycket smartare och bättre än det ni har och vi vet bäst.

Ni SSDare (;)) vägrar acceptera en uppfattning som strider mot er egen.
Ni vägrar acceptera/förstå att andra behöver större kapacitet än er själva.
Ni vägrar acceptera att andra upplever VR som klart snabbare än tex en Black. En VR ÄR betydligt snabbare, vilket ignoreras till förmån för annat brus.

Dagens SSD handlar om flash där tekniken snart firar 30år. Tillverkarna kom på ett nytt användningsområde när minnespriserna föll och nu har de lyckats övertyga många att de måste ha en SSD. Till väldigt höga priser dessutom. Snacka om smart marknadsföring.
Dock lyckönskar jag alla som har en och är nöjda, de är väldigt snabba, svala och tysta!

Jag kommer skaffa en SSD när det passar för mina behov. Tills dess tänker jag fortsätta försvara snabba, mekaniska HDs som VR eftersom de ger ett mervärde i många sammanhang.
Till skillnad från SSD-lägret tänker jag fortsätta med att inte angripa någon annans val. Tänk om alla kunde bete sig likadant.

Tack för mig.:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Samtidigt som du förespråkar Mekaniska diskar och sedan säger att du inte pratar ned om SSD vilket jag inte bryr mig om, alla får ha sin åsikt men samtidigt skriver du saker som att SSD är baserad på gammal teknik i ny förpackning som man nu kan kränga till vanliga mänskor i någon ny trend ungefär som om det bara var en status pryl typ Nike skor.

Så hur ska du ha det? Ska du kritisera alternativen eller inte? För du säger en sak först sedan vänder du på myntet driekt och talar om precis vad du inte gillar med SSD.

Folk är skeptiska till Velociraptor då dagens modeller mer eller mindre är likvärdiga i prestanda med dagens 7200rpm 1Tb+ diskar med 500Gb plattor för avsevärt mindre pengar. Iget nytt har tillförts förutom ökad kapacitet och det ger lite högre prestanda men det blir inte dubbelt upp, inte ens nära. Sata 6Gbit ger inget heller.

Jag hade klart set VR med 15K rpm som ett klart alternativ men vill man att denna disken ska landa mellan vanlig 7200rpm och en SSD så får den nog vara lite snabbare än 20-25% över en vanlig 720rpm disk villket borde vara rimligt och tom lite optimistiskt anser jag. Tror praktiska skillnaden kommer vara minimal och eventuella skillnader syns i benchar.

Där min kretik ligger. Svårt att se hur en VR är prisvärd mot en betydligt billigare 7200rpm disk när skillnaderna är rätt små och SSD erbjuder inte samma Gb/pris men klart prestandaövertag flera gånger om i dom bättre fallen. Därför undrar nog många vem är nya VR disken tänkt för. Som sagt man ska knappast räkna med någon WOW effekt över gamla 300Gb modellen då vi vet mer eller mindre hur diskar skalar över tiden och det sker inga stora genombrott mellan modellerna precis.

Permalänk
Medlem

Min uppfattning är att alla snabbare mekaniska diskar har spelat ut sin funktion.
Iom SSD har deras nisch (snabb systemdisk) blivit meningslös.

Jag har själv pensionerat min 15k rpm Cheetah. Den är kass jämfört med SSD.

Att lansera en ny version av raptor ser jag som rena galenskapen...möjligtvis kan man sälja ett gäng till gamla nostalgiska kunder som fortfarande tror de är bra.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan

Dagens SSD handlar om flash där tekniken snart firar 30år. Tillverkarna kom på ett nytt användningsområde när minnespriserna föll och nu har de lyckats övertyga många att de måste ha en SSD.

Å andra sidan är grammofontekniken, där vanliga hårddiskar sorterar under, något äldre. Slutet på 1800-talet cirka. ( <= Detta är bara ett lustigt bemötande, inget att fästa sig vid eller ens ta vidare i diskussionen )

Var sak på sin plats. SSD och hårddiskar har delvis överlappande användningsområde. En lösning passar inte alla individer och inte alla sysslor av olika anledningar som individen själv får avgöra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
hhm, det står i artikeln: "Ljudnivån uppges till maximalt 37 dBA." och detta anser jag vara riktigt mycket.

OK, det kanske det är om den den här disken nu låter så mycket?
Du citerar ju själv "Ljudnivån uppges till maximalt 37 dBA."! Betyder ju iofs inte att den öser på i några 37dB hela tiden heller.

Men nu var det ju faktiskt mera skillnaden mellan gamla Raptor (exempelvis de första 36 "giggarna") och de nyare 74, 150 och 300 Velociraptors som kom ut nån gång runt 2008 jag syftade på.

Jag vet faktiskt inte hur högt 37dB är om jag skall vara ärlig?
Däremot så tillhör jag skaran som faktiskt har både gamla/nya Raptors + ett 20 tal andra diskar hemma (inklusive SSD) så jag kan göra en riktig jämförelse istället för att läsa mig till specs och bilda mig en uppfattning, vilket ofta blir missvisande då man aldrig kan lita blint på vad tillverkarna uppger.

Skillnaden i (o)ljud mellan gamla Raptor och nuvarande Velociraptor ÄR helt kopiöst stor, det råder absolut ingen som helst tvekan om den saken!
Alla vi som äger/ägt den gamla 36GB Raptorn glömmer nog aldrig det där typiska "knattrandet/morrandet"

Jag har för närvarande en 74GB Veloci som system i min mediaburk, ett Define R2 chassi som för övrigt är fyllt till bredden med F3: or för lagring.
Sitter ca 50-60cm ifrån den när jag tittar på film och hör ingen av diskarna.
Det optimala vore såklart en G2:a även i mediaburken, men jag måste balansera mitt behov mot ekonomin och Velociraptorn hade jag ju redan liggandes..

Till er som bara måste försöka trycka på era värderingar på andra, sluta! Det blir bara jobbigt att läsa efter ett tag!

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 150GB VR för typ 2mån sen. Varför? SSD är fortfarande för DYRT GB/krona. Min 150GB disk kostade 1400:- tror jag. En 80GB SSD kostar 2k +. Hade jag klarat mig på 80GB så hade de där extra 600:- inte varit något problem men nu behöver jag större och jag ryser när jag bara ser priset på 160GB SSD...
Min VR duger fint tills priserna på flashbaserad lagring kommer ner i rimliga (för mig) nivåer. 74GB Raptorn jag hade innan var för liten för mig så köper jag en G2 80GB kommer jag fortfarande sitta i samma problem som innan.

Marknaden för denna disk är fortfarande helt uppenbar. Folk som vill ha bättre prestanda än en 7200RPM och samtidigt har lite krav på lagringsmängd. Ja SSD äger upp min VR på allt och jag skulle hellre ha en 150GB+ SSD men få inkl jag har faktiskt råd att slänga upp dom pengarna det kostar. En förhållandevis billig VR är ett väldigt bra alternativ i väntan på att SSD ska komma ner i vettiga priser. Magiska gränsen skulle jag säga är 150-200GB för under 2000:-, då försvinner VRs marknad helt (givetvis beroendes på hur dom prissätter den nya generationen). Men som det påpekades förut. Intel G2 har gått ner 200:- på nästan ETT ÅR! Som det känns nu kan jag nog sitta på min nyinköpta VR en lång stund innan jag har råd att slänga upp pengarna för en lika stor eller större SSD.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Vi som vet hur man hanterat mer än EN disk och EN partiton vet att man kan ha Både SSD, SCSI, SAS, Raptor, Velociraptor, vanlig hårdisk samtidigt. Allt för bästa pris/prestandan.

+1

Otroligt hur många som missar det faktum att man faktiskt kan ha mer än en hårddisk i en stationär dator.

Jag förespråkar SSD men jag säger inte att Ni som redan har köpt en VelociRaptor ska kasta den i papperskorgen. Fortsätt använda den Ni. Och när Ni vill ha snabbare system köp en liten SSD, använd SSDn som dedikerad systemdisk*, och VelociRaptorn som speldisk.

Vid nyköp tycker jag inte att det finns ngn anledning att köpa en ny VelociRaptor, de är alldeles för dyra. För 1500:- får man en 150 GB VelociRaptor (det finns oxå en 74 GB men iom att priset bara är en hundring lägre antar jag att de flesta väljer 150 GB); för 1600:- får man både (i) en liten disk med låg accesstid i X25-V som man kan använda som dedikerad systemdisk, och (ii) en disk med hög överföringshastighet i Samsung F3 för spel, media, mfl.

Men det här förutsätter att man kan hantera två partitioner.

* systemdisk = disk med systempartition
* systempartition = partition som man installerar Windows och program (nte spel) på.

Permalänk

Klockrent där pa1983 och fqvarfort. Visst är det lustigt när vissa inte tänker längre än näsan. Min burk, som agerar allt-i-allo, är utrustad med 1x Intel G2 160GB, 1x Velociraptor 300GB och 8x Samsung F1 1TB. Men hur kan jag vara så dum?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Med inga hinder menar jag att man redan har gjort det i princip. 3.5 diskar har skivor lika små eller mindre en vad en 10K 2.5" velociraptor har. Så rotationshastigheten och periferihastigheten kan inte vara ett problem. Som någon sa så tummar man ofta lite på kapaciteten med lite lägre densitet i så fall men det har alltid vart så att 10K SCSI har get ca 2x mer plats för samma pris som 15K SCSI men framförallt var det för att 10K hade större plattor.

Så en 15K 300Gb velociraptor borde kunna kosta som en 600Gb 10K velociraptor.

http://benchmarkreviews.com/images/reviews/storage/ST3600057S...
15K scsi på 600Gb.
Notera paltornas storlek.

Både scsi- och sasdiskar med 15k rpm finns att köpa i 2,5". Kör det i ett par av servrarna på jobbet.
btw. lär dig att använda quote funktionen.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Jo jag har förstått att det finns i 2.5" men jag har nog förträngt det pga ointresse i dom numera. Sista SCSI'n köpte jag för ett 3 år sedan och då var det halva priset på den, Segate Cheetah 10K har även en 15K.

Min poäng var enbart att varför kan WD inte göra en 15K VR när tekniken finns? Det hade i alla fall gjort den mer intresant än 10K.

Permalänk
Medlem

Review finns uppe av nya VR.

http://www.techreport.com/articles.x/18712/1

TR rekommenderar tom VR..

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Vad dem inte nämner i pressreleasen är att detta förmodligen blir den sista velociraptorn. Iallafall mekanisk.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970