Asus bygger moderkort med AMD 880G

Permalänk
Melding Plague

Asus bygger moderkort med AMD 880G

Bilder på ett nytt moderkort från Asus utrustat med AMD:s kommande styrkrets 880G hittar ut på nätet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

varför kan dom inte göra snygga moderkort?

Permalänk
Medlem

Tyckte färgerna var fina på denna

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

dum plasering på SATA kontakterna.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
dum plasering på SATA kontakterna.

Tycker dem sitter rätt bra jämfört med andra kort, inga platser som hamnar under grafikkortet i alla fall. Förstår dock inte varför dem skippat vinklade kontaker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Förstår dock inte varför dem skippat vinklade kontaker.

just de jag menar,, de var ju mycke bättre.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Varför pungar de alltid på så mycket extra trams? Även om inte alla har ljudkort och nätverkskort så finns det väl inte någon som använder sig av PS2 kontakten eller det integrerade grafikkortet?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

PS2? jo det gör det, alla kör inte windows osv. Tycker det är bra med PS2-stöd, även intergrerad grafik är ju användbart för billigare datorer?

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk
Medlem

integrerad grafik är ju en viss säkerhet också ifall ens grafikkort skulle ge sig o.s.v. Och varför ska ett moderkort se snyggt ut ? Hur ofta ser man det då

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer en m-ATX variant på denna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jayzon
PS2? jo det gör det, alla kör inte windows osv. Tycker det är bra med PS2-stöd, även intergrerad grafik är ju användbart för billigare datorer?

PS2 håller jag med om, det kan vara smidigt, men är man ute efter en billig dator köper man kanske inte ett värstingkort(nästan i alla fall...) med två PCIeplatser.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk

PS2 tar inte så mycket utrymme. Det är värre med alla PCI-platser de tvingar på en.

Permalänk

snyggt Moderkort, synd att dom inte vinklar sata portarna som andra har sagt men 1 sak jag saknar nog mest på AMD korten stöd för tripple channel

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nothingtoxic
snyggt Moderkort, synd att dom inte vinklar sata portarna som andra har sagt men 1 sak jag saknar nog mest på AMD korten stöd för tripple channel

Fast det beror helt på processorns och minneskontrollerns arkitektur

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
Varför pungar de alltid på så mycket extra trams? Även om inte alla har ljudkort och nätverkskort så finns det väl inte någon som använder sig av PS2 kontakten eller det integrerade grafikkortet?

Väldigt många som köper dessa billiga moderkort (som detta borde bli) Kör ju faktiskt med integrerad grafik. Själv skulle jag inte köpa ett moderkort utan integrerad grafik, för att ha något i reserv ifall de vanliga går sönder, Och för att kunna bygga någon liten smidig server eller vad man nu behöver av det när man uppgraderar i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Fast det beror helt på processorns och minneskontrollerns arkitektur

jo men ingen AMD kort/prolle har ju stöt tipple channel ?

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nothingtoxic
jo men ingen AMD kort/prolle har ju stöt tipple channel ?

Får jag fråga varför du behöver mer än 16gb DDR3? Får jag också fråga vad skillnaden blir på 16 och 24gb?

Själv förstår jag inte ens varför DDR3 är nödvändigt. Har inte sett något annat än syntetiska resultat på en ökning gentemot ddr2, ännu mindre mellan 16 och 24gb.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathdancer

Själv förstår jag inte ens varför DDR3 är nödvändigt. Har inte sett något annat än syntetiska resultat på en ökning gentemot ddr2, ännu mindre mellan 16 och 24gb.

DDR3 drar mindre ström.

---

Tycker annars att placeringen av SATA-kontakterna är idiotisk. Jag tror knappast på att någon har nytta av en sådan ogenomtänkt placering.

Visa signatur

Balle

Permalänk

drar mindre störm som tekgubben säger men %iellt jobbar inte minnen en aning snabbare i tripple channel ifall dom stödjer det ? eller jag kanske har lite fel men

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nothingtoxic
drar mindre störm som tekgubben säger men %iellt jobbar inte minnen en aning snabbare i tripple channel ifall dom stödjer det ? eller jag kanske har lite fel men

Det är något ironiskt att x58 plattformen endast kör minnena i 1066mhz, folk köper tex corsair minnena på 24gb i 1600mhz eller minnen med lägre kapacitet fast i "extreme" säg 2600mhz (tror det finns) för 10000kr när det körs i 1066mhz. Det kanske har eller kommer åtgärdas ? Men tycker att om det inte gör det informera om detta på kartongen.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
Det är något ironiskt att x58 plattformen endast kör minnena i 1066mhz, folk köper tex corsair minnena på 24gb i 1600mhz eller minnen med lägre kapacitet fast i "extreme" säg 2600mhz (tror det finns) för 10000kr när det körs i 1066mhz. Det kanske har eller kommer åtgärdas ? Men tycker att om det inte gör det informera om detta på kartongen.

Nja.. inte riktigt de extrema MHz man är ute efter. "Xtreme" modellerna har den fördelen att de har extremt låg timing (CAS tRAS tRCD tRP .... etc) när de körs i 1066/1333. Och ofta låg volt vid de hastigheterna.

Jag kan dock hålla med om att 2000MHz+ modellerna är ett "overkill".
Bättre att skriva ut vad de har för timings.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Det integrerade grafikkortet är inte trams! Jag garanterar att det räcker alldeles utmärkt för de allra flesta (körde själv ett bra tag på 780G. Perfekt till surfning, CS:S och officepaketet).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sodapop
Det integrerade grafikkortet är inte trams! Jag garanterar att det räcker alldeles utmärkt för de allra flesta (körde själv ett bra tag på 780G. Perfekt till surfning, CS:S och officepaketet).

Bry er inte om vad han svamlar om han vill bara provocera eller så har han ingen som helst inblick i hur övriga världen fungerar. Oavsett vilket så förtjänar han inte att kommenteras.

Jag tycker det är ett bra initiativ att kyla strömförsörjningen men det är tråkigt att det kommer först nu för det betyder att moderkortet kommer dra betydligt mer än 780G och 785G. De kunde kosta på kylningen på vissa tidigare mainstreamkort så att strömförsörjningen slapp bli så varm. Förhoppningsvis tar de sig i kragen i och med lanseringen av Llano och gör moderkorten lika effektiva som konkurrenters motsvarighet.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Väldigt många som köper dessa billiga moderkort (som detta borde bli) Kör ju faktiskt med integrerad grafik. Själv skulle jag inte köpa ett moderkort utan integrerad grafik, för att ha något i reserv ifall de vanliga går sönder, Och för att kunna bygga någon liten smidig server eller vad man nu behöver av det när man uppgraderar i framtiden.

Jo det finns nog en del som gör det, teoretiskt sett borde de kunna göra det ännu billigare om de inte slängde på detta. Finns i princip inga billiga basic moderkort i dagsläget, tråkigt att behöva köpa extra funktioner som man inte behöver.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grynnan
Nja.. inte riktigt de extrema MHz man är ute efter. "Xtreme" modellerna har den fördelen att de har extremt låg timing (CAS tRAS tRCD tRP .... etc) när de körs i 1066/1333. Och ofta låg volt vid de hastigheterna.

Jag kan dock hålla med om att 2000MHz+ modellerna är ett "overkill".
Bättre att skriva ut vad de har för timings.

Stämmer. Men hur många tillverkare säger inte på sina paket att det är hela 1600mhz minnena körs i? Det handlar helt enkelt om kunskap, det jag irriterar mig på är att tillverkarna utnyttjar detta.

På de extrema modulerna så skyltas det självklart om att det är DDR3 med fantastiskt låga timings för extra bra prestanda och säkert även att timings är viktigare, allt för att övertyga om att den produkten är den bästa. När det krävs information för att övertyga kunden om att det köpet är det rätta så passar det att skylta om det.

Men gör man för stor sak av det hela så lever man inte särskilt länge i ett kapitalistiskt samhälle.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
Det är något ironiskt att x58 plattformen endast kör minnena i 1066mhz, folk köper tex corsair minnena på 24gb i 1600mhz eller minnen med lägre kapacitet fast i "extreme" säg 2600mhz (tror det finns) för 10000kr när det körs i 1066mhz. Det kanske har eller kommer åtgärdas ? Men tycker att om det inte gör det informera om detta på kartongen.

Jo, men väldigt många med ett x58 system och snabba minnen överklockar ju också, och drar du upp BCLK så åker den tillgängliga ram-hastigheten också upp.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario