Permalänk
Inaktiv

OC 5870 blir fel!?

har hålt på med det här kortet ett tag nu men det kommer skumma flimmer dom att bilden hakar upp sig och flimrar men den inte har gjort det, svårt att förklara. normalt clock e 850/1200, 1,162v, 46c, men går ner till 400/1200 i windows, men börjar och öka på nåt av dom så blir det nåt fel med det jag skrev ovan tex 890/1290, V samma, 49c, går ner till 157/300 i windows, i spel så hoppar den imällan det och då börjar problemet inte i spelet men på andra skärmen. går det inte att få den att gå i 890/1290 helatiden? eller måste jag öka v på kortet? eller kan det vara nåt att jag måste byta bios?

Edit: har testat i CCC och i afterburner att göra det i och samma sak

Permalänk
Medlem

Får den tillräckligt med ström? Kan vara så att den klockar ner sig i windows när det inte används till 100% Går att ändra performance mode i kontrollpanelen med strömmen där har jag för mig

Permalänk

Som jag förstår det så har du två skärmar?
Koppla ur den ena skärmen så borde det sluta flimra. Hade samma problem som du, jag hade två skärmar inkopplade och fattade inte vad som var fel då kortet började uppföra sig konstigt när jag klockade. Men men, tråkigt som det är så kan det vara BIOS på kortet som är konstigt eller liknande... Hoppas detta hjälpte!

Permalänk
Medlem

Är det inte så att i energialternativ på kontrollpanelen kan du välja att kortet inte skall klocka ner sig självt när det är i idle?

Kolla upp det!

Permalänk
Inaktiv

har kollat upp i power options måste vara link state power under PCI-e den e på off. ska kolla upp i bios om det e nåt där men det borde det inte vara.

Permalänk
Inaktiv

så håll på att kolla runt i bios men har inte hittat nåt, testa till och med att dra upp Volten till 2.0 på kortet men det blev ingen skillnad. det ska finnas nåt program från asus som man ska kunna sätta över på preformens så den håller koll på volten i allt, så systemet får det de behöver nån som vet vad det heter? tänker testa att dra ut ena skärmen idag för att se om det gör nån skillnad

Permalänk
Medlem

Jag överklockade mitt 4670 i ccc till maxgränsen(typ +50). Märkte ingen skillnad med bara en skärm. När jag skaffade en till så började bilden flimra, kunde inte komma på vad som var felet. Sedan slog det mig att jag överklockat så jag tog bort den och så var allt normalt.

Permalänk
Inaktiv

ser att det e fler som har hafft samma skit men det måste gå att lösa på nåt sätt. ska man behöva sluta använda en skärm bara för man vill OC, lite kasst

Permalänk
Medlem

samma problem med mitt hd5850, så fort ja kör overdrive blir de som beskrivet av TS, minsta lilla ändring, defaults så funkare

Ps. har 2 skärmar med

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem med mina tre skärmar och har en lösning

Problemet är som sagt att när man överklockar kortet så ställer det av nån anledning om sig 137 / 300 i core/memory och det räcker inte till för att driva skärmarna.

Sen att den hoppar är när den man speler är när det kommer en meny eller nått som kräver 3d och då idlar korten. Enda lösningen om man vill överklocka är tyvärr att flasha om kortet.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Inaktiv

har lagt in ny bios nu men blir att den går ner i 157/300 endå. har lite funderingar på om man kan ändra det i biosen. ta bort det och läggatill 400/1200 i stället?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timeless Visions
har lagt in ny bios nu men blir att den går ner i 157/300 endå. har lite funderingar på om man kan ändra det i biosen. ta bort det och läggatill 400/1200 i stället?

Edit: tog den nyaste Biosen och gjorde om den lite nu går den ner i 400/900 men ska nog dra upp den till 600/1000, inte alls stora flimer kommer nåt träck när den hoppar imällan mhz. tackar för att du skrev vad du hadde gjort =). ska fixa det imon så skriver jag så andra får veta om det.

ahh skit sorry för dubbel posten var inte meningen

Edit= ok nu har jag fått till det kör nu i 400/1200 verkar som att det e viktigare att minnena ligger högt en gpu, sen gjorde jag så att jag öka upp så det går att OC till 1000/1400 öka späningen med 0.010 på lägsta läget. har inte hafft nå problem. blev att man flasha om ett par gånger i natt men nu verkar det löst tackar för hjälpen, om det e nån som vill ha n bios till 5870 som bygger på ATI orginal funkar till alla kort men lite moddad skriv ett pm till mig så kan jag skicka över den jag gjorde i natt=)

Permalänk
Medlem

Skriv till mig om ni behöver en 5850 bios

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timeless Visions
så håll på att kolla runt i bios men har inte hittat nåt, testa till och med att dra upp Volten till 2.0 på kortet men det blev ingen skillnad. det ska finnas nåt program från asus som man ska kunna sätta över på preformens så den håller koll på volten i allt, så systemet får det de behöver nån som vet vad det heter? tänker testa att dra ut ena skärmen idag för att se om det gör nån skillnad

Dra INTE upp den till 2 Volt, det kan göra rätt stor skada på kortet,håll dig under 1.3V

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonthan
Dra INTE upp den till 2 Volt, det kan göra rätt stor skada på kortet,håll dig under 1.3V

ne såg att jag skrev llite fel där hadde 1.2

Permalänk
Medlem

Ok det var ju bättre:) blev lite förvånad när du skrev 2V och det inte hade gått sönder;)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Mina 5850 körs för närvarande i 1.35v

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"