Permalänk
Medlem

Lödning

Tja

Håller på med projektarbete under sista året på skolan. Jag bygger en elgitarr och har bara det sista kvar nämligen löddningen. Har fått låna två kolvar (heter det va?) av en kompis. Den ena startar inte men den andra blir varm (tillräckligt för att bränna mig). Det står att den är på 40W. Vad jag har läst på internet så ska man värma upp en komponent och sedan ta lodet på det så att det smälter och fogar samman kompnenterna. När jag tar lodet på den komponent jag värmt så smälter det inte, det händer ingenting. Om jag tar lodet direkt på kolven så smälter det efter typ 3 sekunder. Är kolven trasig eller har jag glömt något?

Permalänk
Medlem

Kolven låter lite sval måste jag säga. Kan bero på vad du har för lod också. Har du lod med fluss i?

http://www.youtube.com/watch?v=I_NU2ruzyc4

Lycka till.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk

rengör försiktigt kolvspetsen med en stålborste (när den är kall), låt sedan kolven sitta i ett tag så den är riktigt varm, ta nu och stryk av spetsen på
en fuktig trasa (du kommer måsta stryka av den fler gånger så ha kvar trasan)
applicera nu lite lödtenn på spetsen det brukar finnas ett område där lödtennet
fastnar.
lägg spetsen på lödkolven mot det du vill löda ihop,,vänta ett tag för sedan dit
mer lödtenn,,vänta en liten stund,, ta bort lödkolven.
hoppas det hjälpte.

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Medlem

lodet fastnar inte på kolven men har inte rengjort ännu, ska testa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cossie_martin
rengör försiktigt kolvspetsen med en stålborste (när den är kall)

Stålborste låter ganska elakt tycker jag. Då är det bättre med salmiaksten eller spetförtenning.
Artikelnummer på elfa:
82-588-81
82-984-44

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

har nu rengjort med stålull och fick bort väldigt mycket skit tycker jag. dock är det nästan ingen skillnad. det är omöjligt att få komponenter så varma att lod smälter på dom men lodet smälter lite snabbare på kolven. Dock fastnar fortfarande inget lod på kolven.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baldrach
har nu rengjort med stålull och fick bort väldigt mycket skit tycker jag. dock är det nästan ingen skillnad. det är omöjligt att få komponenter så varma att lod smälter på dom men lodet smälter lite snabbare på kolven. Dock fastnar fortfarande inget lod på kolven.

Säker på att stiftet på kolven är ordentligt fastskruvat? Spetsarna är utbytbara och sitter i de flesta fall med en liten skruv. Är denna inte åtdragen ordentligt så kanske inte spetsen får bra kontaktyta med övriga kolven och således inte blir varm.

Se till att använda flussmedel, annars är det kört.

Kan vara kass kolv, köp en ny kostar inte många kronor.

Permalänk

en dum fråga till T.S,, du håller kvar lödkolven mot det du ska löda medan du
lägger dit lödtennet va?
så du inte tror att det går att bara värma med kolven och sedan ta bort den
innan du lägger på tennet.

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk

Denna tråden var lite löddig må jag säga.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

När man löder så ska du inte värma upp hela komponenten som ska lödas fast. Komponenten som ska lödas fast ska värmas upp så lite som möjligt för att inte skada den på grund av värmen.

Sen verkar lödkolven alldeles för kall. När du tar lodet mot kolven så ska det smälta nästan på en gång. Fixa en ny finns på biltema, clas olsson eller liknande ganska billigt. Hur ser komponenterna ut? Är det komponenter med ben som ska stickas igenom kretskortet eller är det IC-kretsar och små fyrkantiga resistorer och dioder och så? Sätt kolven och tenntråden mot det som ska lödas fast samtidigt.

Du kan ju behöva ha en väldigt tunn spets ifall det är väldigt små saker men det antar jag att det inte är. Chippade en del PS2or förr och där var det små saker att löda på.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

vad jag har läst finns fluss i lodet. om det inte gör det var kan man köpa det, heter det bara fluss? sen hur använder man det om det inte är i lodet?

Permalänk
Medlem

Smälter inte tennet förrens efter 3 sekunder är lödkolven alldeles för klen/sval-

https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=catal... lite olika varianter på fluss medel. Är det flytande så tar du någon droppe på området du löder.

Men är du helt nybörjare så kolla igenom några sånahär
http://www.youtube.com/watch?v=BLfXXRfRIzY

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Bara för att vara säker; även om jag inte använder fluss ska väl lodet ändå smälta på komponenten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baldrach
Bara för att vara säker; även om jag inte använder fluss ska väl lodet ändå smälta på komponenten?

Det ska ju gå att löda utan men det är inte att rekomendera. Men du har nog för sval utrustning.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
När man löder så ska du inte värma upp hela komponenten som ska lödas fast. Komponenten som ska lödas fast ska värmas upp så lite som möjligt för att inte skada den på grund av värmen.

Sen verkar lödkolven alldeles för kall. När du tar lodet mot kolven så ska det smälta nästan på en gång. Fixa en ny finns på biltema, clas olsson eller liknande ganska billigt. Hur ser komponenterna ut? Är det komponenter med ben som ska stickas igenom kretskortet eller är det IC-kretsar och små fyrkantiga resistorer och dioder och så? Sätt kolven och tenntråden mot det som ska lödas fast samtidigt.

Du kan ju behöva ha en väldigt tunn spets ifall det är väldigt små saker men det antar jag att det inte är. Chippade en del PS2or förr och där var det små saker att löda på.

Med tanke på att det är en elgitarr han bygger så är det nog bara ett par pickuper, en flervägsbrytare, ett par potentiometrar och en kontakt för sladden.
Inget smått och känsligt med andra ord.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Nja då så. Då br det inte vara några problem hur han än gör^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b