Ytterligare knas med mitt 5970

Permalänk

Ytterligare knas med mitt 5970

Nej, nu orkar jag inte vänta på XFXs support längre. Har väntat i över en vecka, utan att få svar.

Nåja, hallå där, Sweclockers-medlemmar.
Jag har ytterligare problem med mitt 5970 som jag köpte för inte allt för längesen.

Rakt på sak:
1. Första gången jag startar datorn så går den igång som vanligt. Men efter att den stått på i kanske
5-15 minuter så fryser skärmen i en färg beroende på vad som visas (blå bakgrundsbild = skärmen fryser i blått).

2. Jag får då starta om datorn genom att hålla in knappen.

3. Antingen så bootar systemet upp här, helt normalt, och det fungerar utan problem, eller:

4. Antingen kommer det till skärmen där det står att Windows laddas, och sedan blir bara skärmen svart,
och förblir svart. Eller så sker samma problem, fast tidigare.

5. Då måste jag starta om datorn igen. Och efter det så fungerar det som det ska,
eller så sker steg 4 igen (så får jag upprepa 4-5 tills det fungerar igen).

Och efter att jag lyckats starta upp datorn normalt, efter de här stegen brukar det vanligtvis fungera som det ska.
(Tills nästa gång man stänger av datorn, och sätter på den igen, då upprepas allt.)

Men idag så var det lite annorlunda. Idag skedde det här två gånger, att när jag kom in på datorn så frös skärmen igen.
Det som var så konstigt med den här gången var att jag fick bluescreen av det (första gången). Men nu verkar det fungera som vanligt igen.

Otroligt irriterande fel, som jag haft i princip hela tiden, sen jag installerade det här kortet (aldrig innan).

Uppskattar all hjälp.
/EvilChicken

Permalänk

shit, beställde ett sånt kort idag.. peppar peppar så funkar det för mig. 6k då vill man ha bra skit helt enkelt. Hoppas att det löser sig för dig.

Permalänk
Medlem

Om du har senaste drivare till moderkortet och till grafikkortet och avinstallerat de gamla dirvarna till graffet + kört drive sweeper så skicka in kortet, det där låter inte normalt. Om du har något annat grafikkort, testa det i datorn så du är säker på att det är ditt grafikkort som är boven.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Jag har senaste drivrutinerna, och det ligger garanterat inte några gamla kvar.
Och innan jag hade mitt 5970 så körde jag ett 8800GTS, och då hade jag inga problem. Så det är garanterat relaterat till grafikkortet.

Permalänk

Testat uppdatera bios på grafikkortet?

Visa signatur

HAF 922 | Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P Socket-AM3 | Phenom IIx4 965 Black edition @ 4 ghz 1.45v | Corsair H50 | 4gb Corsair XMS3 DDR3 @ 16000mhz 4GB | Corsair TX 850W PSU | XFX 5970 BE @ 800/1100 stock volts |
Macbook Pro i7 (sandybridge) 2,2ghz 15" hi-res antiglare

Permalänk
Permalänk
Medlem

Prata med återförsäljaren och reklamera kortet, för att få ett nytt. Mitt kort har fungerat från dag 1 (som det ska göra när man köper någonting). Du ska inte behöva stå ut med allt detta problem, förutsatt att det nu är kortet det är fel på. Vilket det verkar vara.

Permalänk

Jo, jag antar att jag får göra det. Jag har kollat omkring i åtminstone 2 veckor efter svar, rådfrågat support etc. etc. Men de har ju tyvärr inget svar på problemet heller, så antar att det är nå knas på kortet.

Permalänk

Märkte just av en annan sak, som jag aldrig fått tidigare.
- Bilden frös som vanligt, jag startar om.
- Men när jag kom in igen så började bilden flimra lite och efter kanske 15 sekunder så tappades videosignalen. :S

EDIT Ursäktar för dubbelpost, glömde att jag var den som senast postade här.

Permalänk
Medlem

Re: Ytterligare knas med mitt 5970

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilChicken
Nej, nu orkar jag inte vänta på XFXs support längre. Har väntat i över en vecka, utan att få svar.

Uppskattar all hjälp.
/EvilChicken

Jag har ett 5970 också och har haft problem med lite random låsningar, särskilt i 2D läge. Lösningen är att skapa en CCC profil och klocka upp 2D läget.

Läs guide här:
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=310904

Tillägg till det som skriver där:
Klicka i att CCC skall skapa en snabblänk till din nya profil på skrivbordet. Klicka-och-drag sen profilen till till "autostart" i din startmeny. Då kommer din profil att sättas automagiskt när du startar upp datorn.

Visa signatur
Permalänk

Linqon,

Hejsan, och tack för ditt svar.
Men tyvärr så verkar jag ha något annat fel, då jag redan gjort det där. Jag har en ny profil med högre klockfrekvenser i 2d-miljöer. Det fixade DET problemet. Men detta kvarstår. Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilChicken
Linqon,

Hejsan, och tack för ditt svar.
Men tyvärr så verkar jag ha något annat fel, då jag redan gjort det där. Jag har en ny profil med högre klockfrekvenser i 2d-miljöer. Det fixade DET problemet. Men detta kvarstår. Tyvärr.

Okej, trist.

Efter att ha installerat 10.3 så har jag även problem med att den låser sig ibland. Jag har inte kunnat koppla det till något speciellt, men det kom efter uppgraderingen så det måste ha med 10.3 att göra.
För mig så kommer det inte tillräckligt ofta för att jag skall orka stega tillbaka till 10.2 eller ännu tidigare, men det kanske är något du borde testa.

Visa signatur
Permalänk

När fryser det för dig då? Samt hur?

Permalänk
Medlem

Reklamera direkt, så du får ett nytt!

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk

Prövat med annan skärm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linqon
Okej, trist.

Efter att ha installerat 10.3 så har jag även problem med att den låser sig ibland. Jag har inte kunnat koppla det till något speciellt, men det kom efter uppgraderingen så det måste ha med 10.3 att göra.
För mig så kommer det inte tillräckligt ofta för att jag skall orka stega tillbaka till 10.2 eller ännu tidigare, men det kanske är något du borde testa.

Har du senaste drivarna för ditt bios?

När du avinstallerade förra drivarna, avinstallerade du då via kontrollpanelen, startade om datorn, körde drive sweeper, starta om, installera nya drivare, starta om?
(tror iofs att man inte behöver starta om efter man avinstallerat ati drivarna, tror man kan köra drive sweeper direkt och sen starta om)

Problemet som ni har har jag aldrig haft på mitt kort. Kanske har ni haft otur och har något fel på korten?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

LightBlizz, ja, samma fel tyvärr. :/

Någon som har nån erfarenhet av att reklamera hos Komplett?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilChicken
LightBlizz, ja, samma fel tyvärr. :/

Någon som har nån erfarenhet av att reklamera hos Komplett?

Jupp, har skickat in 2st XFX Gtx260 black edition kort, ringde till dom och berättade om mina problem.

Sen hjälpte supporten mig med allt jag behövde, hade nytt grafikkort hemma inom 2Veckor efter det att jag skickade in dom. Se bara till att du packar dina kort väl.

Måste säga att dom skötte allt väldigt snyggt och professionellt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James Ulrich
Jupp, har skickat in 2st XFX Gtx260 black edition kort, ringde till dom och berättade om mina problem.

Sen hjälpte supporten mig med allt jag behövde, hade nytt grafikkort hemma inom 2Veckor efter det att jag skickade in dom. Se bara till att du packar dina kort väl.

Måste säga att dom skötte allt väldigt snyggt och professionellt.

Tackar för svar!
Ska man endast skicka in korten, eller ska man skicka in i lådan samt alla tillbehör etc.?

Permalänk

nm...

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk

Jag har också reklamerat hos komplett, fungerat smärtfritt båda gångerna. Det du behöver göra är att följa "guiden" på deras hemsida innan du skickar in någonting. Alternativt ringa borde också gå bra.

Visa signatur

HAF 922 | Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P Socket-AM3 | Phenom IIx4 965 Black edition @ 4 ghz 1.45v | Corsair H50 | 4gb Corsair XMS3 DDR3 @ 16000mhz 4GB | Corsair TX 850W PSU | XFX 5970 BE @ 800/1100 stock volts |
Macbook Pro i7 (sandybridge) 2,2ghz 15" hi-res antiglare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilChicken
Tackar för svar!
Ska man endast skicka in korten, eller ska man skicka in i lådan samt alla tillbehör etc.?

Du skickar in det i lådan+alla tillbehör som kom med. Men det är väll vissa saker dom inte behöver/bryr sig om ifall det inte kommer med.

Tex, jag hittade inte Assasins Creed skivan som följde med+1 eller 2st Molex sladdar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James Ulrich
Du skickar in det i lådan+alla tillbehör som kom med. Men det är väll vissa saker dom inte behöver/bryr sig om ifall det inte kommer med.

Tex, jag hittade inte Assasins Creed skivan som följde med+1 eller 2st Molex sladdar.

Ah, okej. Tackar så mycket för svar. Har mailat Komplett ang. att reklamera min order nu. Lär väl få svar imorgon.

Permalänk
Avstängd

jag har några fel med mitt 5850 kort, inte samma dig men ändå fel, verkar vara ett par som har fel med sina kort ur 5000serien, mina fel visar sig igenom att jag itne kan starta ett spel direkt efter att jag startat datorn måste vänta ca 5-10 min, annars så fryser allt, kan även itne köra Furmark längre än ca15 min för då försvinner min skärmsignal..

Min problem är visserligen spårade till att det verkar som att det är för låg volt (en polare hade liknande fel, han höjdevolten och vips så funkade det)

Kanske kan vara liknande för dig!? jag ska iaf prova med ny BIOS sen se om det går att höja volten lite (Med denna BIOS går det inte) kan tilläga att jag kör med Powercolor HD5850 PCS+ 1GB, du kör ju med XFX5970 men dina fel verka ändå kanska så lika mina och många andras!

MVH

EDIT: jag ville bara medella att mina problem löste sig genom att ändra i BIOSEN med RBE sen flasha om den, jag ändera bara min VOLT från 1.063 till 1.200 så funka det hur bra som helst.

Fick även upp en högre klock, hade 850/1150 innen och nu når jag 950/1207 utan problem, så prova med att höja din volt lite du med och se om det kanske kan lösa något problem, annars så får du helt enkel RMA:a det, jag var skit förbannad för att mitt kort inte funka som det skulle, men orkade inte RMA:a..

Hoppas att det löser sig för dig!

MVH