Permalänk
Medlem

Ändra systemvideominne

Hejsan
Här kommer jag med ännu en fråga, hoppas någon tar sig tiden att svara
Jag har lite kemiska program som kräver mycket grafik och nu när jag efter många om och men lyckats installera ett program så dyker det upp ett meddelande där jag den säger AGP aperture size för låg, ställ in den på minst 256 MB i BIOS.

Jag har inte hittat något ställa på BIOS där man kan ändra detta.
Jag har en ganska ny Sony Vaio i5 Geforce GT 330M.
Kan man ändra något så att programmet fungerar? På min Nvidia systeminformation står följande:

Minnesgränssnitt 128 Bitar
Total tillgängligt grafik 2775 MB
Dedicerat videominne 1024 MB
Systemvideominne 0 MB
Delat systemminne 1751 MB

Jag antar att det är det värdet på o MB i systemvideominnet som spökar?

Tack på förhand// Matilda

Permalänk
Hedersmedlem

Hur gammalt är detta program? Låter som om det har många år på nacken med tanke på att AGP inte används i nya datorer sedan rätt lång tid tillbaka.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det är ett relativt gammalt program Jalle64, tror att den är från 2004 kanske 2002. Hade stora problem att installera den eftersom den inte stöddes av windows 7 men lyckades till slut efter några ändringar och nedladdade dll filer.
Tack

Permalänk
Hedersmedlem

Gött att det löste sig!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Gött att det löste sig!

Hehe nej det löste sig i det avseende att det gick att installera men nu får jag inte igång programmet på grund av det jag skrev i mitt första inlägg
Men så som det låter på dig så verkar det vara så kört på grund av ett för gammalt program?
Matilda

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, så du har koll på om det finns nyare programversion än det du har? Vad heter progget? Annars kan du ju testa att högerklicka på startikonen och välja kompabilitesläge Win XPSP2 om det finns?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Ok, så du har koll på om det finns nyare programversion än det du har? Vad heter progget?

Det är chemoffice och nya versioner kommer inte på fråga eftersom licensen kostar 15 000 :S
Vet du om det jag nämnde, videominne går att ändra på något sätt?
Matilda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chemhelp
Det är chemoffice och nya versioner kommer inte på fråga eftersom licensen kostar 15 000 :S
Vet du om det jag nämnde, videominne går att ändra på något sätt?
Matilda

om det går att ändra så är det i bios , om du har någon manual till datorn så står det nog ganska detaljerat om alla alternativ som finns i bios.

vad är den exakta modellbeteckningen på laptopen?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom detta med AGP-minne inte finns i din nya burk, en i5 med innbyggd grafikkrets så lär du inte kunna ändra detta i din bios. Men har du testat det sista jag skrev i min förra post?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
om det går att ändra så är det i bios , om du har någon manual till datorn så står det nog ganska detaljerat om alla alternativ som finns i bios.

vad är den exakta modellbeteckningen på laptopen?

Deb exakta modellbeteckningen är vpcf11m1e. Ska se om jag hittar manualen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Eftersom detta med AGP-minne inte finns i din nya burk, en i5 med innbyggd grafikkrets så lär du inte kunna ändra detta i din bios. Men har du testat det sista jag skrev i min förra post?

Ja det är automatiskt redan inställd på winxp ser jag.
Jag har hållt på med detta i 3 dagar nu. Igår höll jag på hela dagen med en lösning som jag trodde skulle vara helt vattentät. Detta program fungerade liksom på en ganska modern Dell xps win vista 32 bit som bara hade 1 år på nacken. Så jag tror att det har med windows 7 att göra och att det dessutom är en windows 64 bit. Så jag gjorde en partition installerade windows vista eftersom jag fick blue screen när jag försökte istallera xp. Kyckades till slut installera vista och min lycka var fullstäng. Började leta efter alla drivrutiner och installerasde nästan alla. Grafikkortet gick inte, den känner inte igen den på enhetshanteraren utan dyker bara upp något i stil med vga device. När jag laddade rutinen från Nvidia så kände den inte igen någon hårdvara, Så jag går in på vaios sida för att ladda hem rutinen därifrån men där finns bara rutinen för windows 7 64 bit. JAG BLIR GALEN!!!

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Har du installerat denna?http://support.vaio.sony.eu/computing/vaio/downloads/info/inf...

Ja den finns redan i min windows 7 version som jag sitter på nu. I min windows vista fungerar den inte eftersom den vista jag har installerad är 32 bit. Mitt program behöver vista 32 för att kunna köra. Nä jag tror det blir till att ge upp

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar svårt att få siten, Sonys alltså att hitta andra drivisar, så det verkar låst tyvärr.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Det verkar svårt att få siten, Sonys alltså att hitta andra drivisar, så det verkar låst tyvärr.

Jag tror det också. Nåväl jag har iaf lärt mig hur man gör en partition och hur man installerar ett OS parallet *stolt*.
Tack för försöket Jalle Nu blir det duschen och sen en god natt bok

Permalänk
Hedersmedlem

Sov gött!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)