Zalman släpper kylare för Radeon HD 5800

Permalänk
Melding Plague

Zalman släpper kylare för Radeon HD 5800

Koreanska Zalman släpper en ny kylare anpassad för grafikkorten i Radeon HD 5800-serien.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ingen kylning för de andra delarna så som VRM's? Det skulle innebära en dålig kylare för att överklocka skulle jag hävda.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Musikälskare

Inte för att vara petig men kommer inte luftflödet hindras (om lite) med de där "F:en" precis ovanför fläktarna?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

inte min smak men, hur kyls VRM? har man orginal vrm kylningen kvar och sätter den nya över orginal "ramen"....

Edit: såg på den nya bilden att vrm följer med. frågan är hur pass bra en sådan liten bit kyler?

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

ruggigt snygg!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Ingen kylning för de andra delarna så som VRM's? Det skulle innebära en dålig kylare för att överklocka skulle jag hävda.

"separata aluminiumflänsar till minnen och strömreglering samt kylpastan ZM-STG2."

Står det ju i nyheten.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

De är inte så att den röda stora flänsen på bilden är till VRM och den andra till minne?

Använda ögonen???

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
De är inte så att den röda stora flänsen på bilden är till VRM och den andra till minne?

Använda ögonen???

Det kan ju vara så att det inte kom upp bilder på de delarna förräns lite senare ?
Använd Hjärnan om du har en

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Undra om den kommer passa 48xx...

Permalänk
Medlem

Ännu en "lövblåsare" att trycka in i burken!?

Fler vattenblock åt folket!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Bättre att skaffa ett 5800-kort med Vapor-X kylning, då behöver man inte byta ut kylaren för att få låga temperaturer. Har ett 5870 Vapor-X och det ligger på 32C idle och 50 i load.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem

Sexigt. Synd hade dock hellre sett den i svart version med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
De är inte så att den röda stora flänsen på bilden är till VRM och den andra till minne?

Använda ögonen???

För att försvara dem så fanns inte bilden med när nyheten först las upp.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

ser ju mumsig ut
personligen gillar jag den tunna från scythe tror jag den var

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nefus
Bättre att skaffa ett 5800-kort med Vapor-X kylning, då behöver man inte byta ut kylaren för att få låga temperaturer. Har ett 5870 Vapor-X och det ligger på 32C idle och 50 i load.

Wörd

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte vad dom tänker med ? UT MED VARMA LUFTEN UT UR LÅD HELvetet......svårt att fatta ?!?!!?!?!?

Nått sånt här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=222099 ?

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrewie
Jag fattar inte vad dom tänker med ? UT MED VARMA LUFTEN UT UR LÅD HELvetet......svårt att fatta ?!?!!?!?!?

Nått sånt här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=222099 ?

Problemet med en sådan du länkade till är att de ganska lätt och fort täpps till och måste blåsas rena med tryckluft för att få bort dammet.

Självklart blir det dammigt i den andra typen också men inte lika fort.

Har man bra fläktar i chassit så skall ju dessa byta luften i lådan ganska fort, men visst, i ett dåligt ventilerat chassi så är det nog att föredra en kylare som blåser ut luften men i ett väl ventilerat entusiast chassi är det nog ett mindre problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrewie
Jag fattar inte vad dom tänker med ? UT MED VARMA LUFTEN UT UR LÅD HELvetet......svårt att fatta ?!?!!?!?!?

Nått sånt här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=222099 ?

Visst kan man göra det... men det resulterar i EN stycke fläkt som får varva på utav fan = högre ljudnivå...:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nefus
Bättre att skaffa ett 5800-kort med Vapor-X kylning, då behöver man inte byta ut kylaren för att få låga temperaturer. Har ett 5870 Vapor-X och det ligger på 32C idle och 50 i load.

Min AC accelero S1 rev 2 med et Cool Master fläkt (ATI 5850)
Kyla ned allting super bra. Idle 30-32 load 45 (Crysis Warhead , ME2) allt klockat. Har kylflansar över minne moduler. Billigt och bra!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZAIZAI
Ännu en "lövblåsare" att trycka in i burken!?

Fler vattenblock åt folket!

Japp!! Luft har inget att sätta emot vatten "i våran värld"

Å andra sidan skulle jag kunna köpa en enbart för utseendet skull, vilken skönhet! Jag gillade faktiskt det röda/vita över aluminiumflänsarna skarpt, helt i min smak.
Vet att en del vill ha svart, svart och mera svart, och visst, svart kåpa med kopparflänsar i stället hade väl varit riktigt snyggt det med!

Har iofs inget 58xx kort, men, men, kan ju alltid beundra den på bilder.

Fan Mate är alltid ett stort plus i kanten för oss som gillar att styra rpm´s manuellt.

Accelero är säkert ett smartare val för den som har tajt budget eller helt enkelt vill komma billigare undan (förutsätter att denna kostar en hel del mer). Såvida inte utseendet av en eller annan anledning har stor betydelse såklart, då tycker i alla fall jag att denna är att föredra framför en Accelero.

Permalänk
Medlem

Om den fungerar lika bra som deras tidigare VF-kylare är detta en seger. Även Vapor-X har problemet att fläkten varvar upp under load, men om denna nu är lika bra som tidigare VF borde man kunna låsa den till lägsta varvtal utan att värmen stiger för högt.

Att det sedan är en komplett lösning som inte kräver moddning för VRM är väldigt trevligt sett till garantiärende. Finns inte en tillverkare som tar emot ett 5850 där originalkylaren är sågad itu.

Något sånt här jag väntat på. Kan definitivt bli ett köp om priset blir rätt.

Permalänk

Asså den köper man ju för att den va hur ball som helst. Så töntig så att den blir ball igen, helt gal1

EDIT: Ursäkta om de har blivit fjortis-styl3 på mina inlägg på senare tid, är bara lite trött då jag sprättar kuvert 7 timmar om dan med människor som röker på

Permalänk
Medlem

protip: köp ett grafikkort med bra kylare redan från början istället, man behåller garantin, sparar pengar, plus att den skiten som sticker ut framför fläktarna kommer att orsaka oljud pga turbulensen.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nefus
Bättre att skaffa ett 5800-kort med Vapor-X kylning, då behöver man inte byta ut kylaren för att få låga temperaturer. Har ett 5870 Vapor-X och det ligger på 32C idle och 50 i load.

Tackar. Jag har funderat mycket på att köpa en men var inte hundra. Nu blir det en så snart AMD släpper nya CPUs

Permalänk
Avstängd

Mjo, tyvärr fick jag SKIT modellen av 5870 från XFX, komplett säljer dom bland annat nu. En fläkt i mitten av grafikkortet, som blåsar all varmluft ut i chassit. Sämsta skit någonsin ska jag ju be och få säga. Jag har ett Obsidian 800d vilket kanske inte har den bästa genomströmningen, vad är tips av er, att köpa ny kylare till kortet med två fläktar eller hur fan ska man göra? Vill ju inte att moderkortet ska bli varmare för att grafikkortet är skit.. :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av organics
Om den fungerar lika bra som deras tidigare VF-kylare är detta en seger. Även Vapor-X har problemet att fläkten varvar upp under load, men om denna nu är lika bra som tidigare VF borde man kunna låsa den till lägsta varvtal utan att värmen stiger för högt.

Att det sedan är en komplett lösning som inte kräver moddning för VRM är väldigt trevligt sett till garantiärende. Finns inte en tillverkare som tar emot ett 5850 där originalkylaren är sågad itu.

Något sånt här jag väntat på. Kan definitivt bli ett köp om priset blir rätt.

Grejen med dessa kylare är att man kan byta ut dessa smala fläktar till två "riktiga" 80 eller 120mm fläktar. Visst kortet tar då tre expansionsplatser, men det gör inte så mycket. Har ett Gainward GTX 275 med två 120mm fläktar. 35-40 idle och runt 70 load. Så pass tyst som två bra 120mm fläktar kan vara. Kylflänsen är då inget jämfört med denna eller Vapor-X, så det ska inte vara något problem att göra grafikkortet tyst med mycket bra temperaturer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av facedark
Mjo, tyvärr fick jag SKIT modellen av 5870 från XFX, komplett säljer dom bland annat nu. En fläkt i mitten av grafikkortet, som blåsar all varmluft ut i chassit. Sämsta skit någonsin ska jag ju be och få säga. Jag har ett Obsidian 800d vilket kanske inte har den bästa genomströmningen, vad är tips av er, att köpa ny kylare till kortet med två fläktar eller hur fan ska man göra? Vill ju inte att moderkortet ska bli varmare för att grafikkortet är skit.. :/

Chassi med bra ventilation är alltid viktigt. Tänkt på att en vanlig grafikkorts kylare har EN 40-60mm fläkt på högvarv som blåser luft ur chassit. Det räcker alltså att du installerar kanske en 120mm fläkt i chassit för att kompensera detta. Helt sjukt att man kan tro att en 40-60mm gör någon skillnad, visst på 4000 RPM kanske, men då vill man nog inte sitta i samma rum. Är fläkten på lågvara transporterar den inget jämfört med en vanlig 120mm fläkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Japp!! Luft har inget att sätta emot vatten "i våran värld"

Jo, luft leder inte ström

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

hade inte satt den på ett kort som sitter i en heltäckande låda "Even blind people would be able to sence its prefound uglyness as it passed by!" haha nä men skabbig va den!

ja usch...

Visa signatur

specc.
i7 920, 570, intel ssd. fulltower FD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av facedark
Mjo, tyvärr fick jag SKIT modellen av 5870 från XFX, komplett säljer dom bland annat nu. En fläkt i mitten av grafikkortet, som blåsar all varmluft ut i chassit. Sämsta skit någonsin ska jag ju be och få säga. Jag har ett Obsidian 800d vilket kanske inte har den bästa genomströmningen, vad är tips av er, att köpa ny kylare till kortet med två fläktar eller hur fan ska man göra? Vill ju inte att moderkortet ska bli varmare för att grafikkortet är skit.. :/

Jag har gett upp på standardkylarna i toppkorten från både ATI och Nvidia, nästan alltid högljudda som en dammsugare. När XFX ändrar från standardkylare är det ofta till det sämre har jag märkt.

Måste bara säga att mitt Sapphire 5870 Vapor-X är det bästa köp av grafikkort jag någonsin gjort (och då har jag köpt en hel del bra kort, främst från ATI). Kortet har grym prestanda, håller sig kyligt och är i princip ljudlöst jämte resten av min rig (har en Antec p182). Allt detta utan att behöva lyfta ett finger, tänker på överklockning och kylarbyte.

Rekommenderas starkt!!