Macbook med Intel Calpella i april

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
Trevligt om detta stämmer. Tycker dock att 640gb låter lite onödigt, fast det beror ju på. Har själv endast använt drygt 10 av 320gb i min MacBook Pro, kan tänka mig att det lätt blir så om man använder den stationära till allt annat än arbete/skola.

Jag är dock för Windows-skadad för att fullt uppskatta OSX. Trivs inte riktigt och känner att jag besöker eller lånar en dator, snarare än att det är min jag sitter med. Svårt att förklara den känslan.

Är väl inte så svårt – samma känsla som den som gillar OS X får när denne kör Windows?

Tror att absolut du hade ändrat dig om jag bara fick visa dig lite tricks...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathdancer
(ett till motargument till mac är att de uteslutande använder nVidia och Intel trots att de skulle få ett enormt lyft med AMD. Speciellt då de inte ligger i high end-segmentet när det gäller prestanda.)

Ganska svårt att ta ditt inlägg seriöst då du uppenbarligen inte vet vad du pratar om. Det sitter AMD grafikkort i alla iMac-modeller förrutom den billigaste, det går att få AMD grafikkort som tillval i Mac Pro och det fanns i tidigare Macbook Pro modeller (kan mycket väl komma igen).

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Här är en grej som jag inte skulle kunna tänka mig utan

http://www.youtube.com/user/peteryan7hao#p/u/34/JzFkBF-ZXZU

Här är ett exempel som jag skrev förrut:

Candybar som finns till Mac OSX är ett program som används för att ändra ikoner i osx här är en screenshot:
http://www.panic.com/candybar/img/cb-screenshot_2-v2.jpg

IconPackager var det jag hittade som motsvarar detta:
http://www.draginol.com/images2009/IconPackager5GuidedTour_CF...

Sen är Apple mer miljövänligare än det flesta företag. Apple släpper tillexempel nya versioner av sina datorer en gång varje år sammasak gör det med iPhone. Medans andra föredrag som Sony, Nokia , HP you name it släpper produkter typ en ny varje månad.

Permalänk
Medlem

är så jävla trött på sweclockers.. varför hålla på och kasta skit på de olika intressen som finns?
Det är tur att vi är olika.. vissa gillar en så snabb dator som möjligt för så lite pengar som möjligt.
Vissa vill ha en dator som ser bra ut och man kan surfa på.
Vissa gillar inte stora företag som är nära monopol
Vissa tycker att apple gör skitprodukter.

Det farliga är dock när du i dina sits av det jag beskrev ovan inte kan se objektivt och försöka förstå din medmänniskor. Fråga dig själv frågan, varför är Apple så populärt? Vad är skillnaden mellan en iPhone och en konkurrerande mobil som så många verkar uppskatta.

Man kan använda sidor som detta som empiriskt underlag till en hel del.. t.e.x. att objektivt tänkande och perspektiv på sin tillvaro är egenskaper som utvecklas väldigt sent hos de flesta och ibland aldrig hos vissa.
Medans primitiva egenskaper som att försvara vår egen världsvild och syn på omvärlden är en egenskap som finns med oss väldigt tidigt.

Snälla alla apple hatare, pc hatare, spel hatare, ati hatare, nvidia hatare, intel hatare, crysis älskare.
Tvinga er själva till mognad och försök se andra människors världsbild.

Den konflikt som pågår här, är i grund och botten baserad på samma problem som startat världens alla krig, brist på förståelse.

Tänk på det före ni postar nästa gång.. och glöm inte det viktigaste du kan göra, fråga dig själv frågor du inte vill fråga dig själv.. t.e.x Vad är så bra med apples produkter (för något måste ju vara bra, det inser nog alla)

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag är förvånad över hur det kan bli sånt här tjafs i varje nyhet som på något sätt handlar om Apple. Vad är det som ger er drivkraften att gång på gång på gång lägga halva er intelligens på hyllan, börja bete er som barn igen, och sedan spendera förvånansvärt mycket tid på att låta skit flöda från era fingrar? Är ni sura på något annat egentligen, och bara tar ut era aggressioner i detta forum, eller är ni på riktigt så här upprörda över Apple?

En PC med Windows, och en Mac med OSX är två helt olika system, med olika för och nackdelar båda två. En Mac har vissa styrkor där en PC har nackdelar, och en PC har vissa styrkor där en Mac har nackdelar. De går inte att bara rakt av jämföra de. Det är en smakfråga över vad du värderar och inte värderar, och även en viss del vilket operativsystem man har mest tidigare erfarenhet av, som avgör om en PC med Windows är det som passar bäst för en, eller en Mac med OSX. Detta varierar alltså från person till person, och den som säger att det ena alternativet alltid är bäst för alla människor har helt enkelt fel.

Om ni en dag blir sugna på clementiner, och går till mataffären för att handla det, och när ni kommer dit så står en annan människa och plockar bananer där. Blir ni då jättesura över att den personen inte också var sugen på clementiner precis som du, och börjar spy galla över denne? Eller är detta beteende något ni endast gör på Swec för Mac vs. PC-trådar (och om de inte handlar om PC vs. Mac så gör ni tråden till det)?

Observera att detta inlägg riktar sig till både fanatiska Apple- och PC-propagerare. Dock så verkar det gå 10 fanatiska PC-propagerare för varje fanatisk Apple-propagerare på detta forum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathdancer
..

Det handlar väl mest om att medianåldern på sweclockers ligger runt 14-15 år där de flesta inte har utvecklat sin förmåga att se saker från flera perspektiv.

När majoriteten drar slutsatser som: "Macen har en 2GHz processor, och PC:n har en 3GHz processor, då är PC:n bättre!", så brukar det vara lönlöst att försöka förklara för de stackars individerna att det finns andra synvinklar. But i'll give it a shot:

Ta t.ex. att du får med ett komplett OS. Dvs motsvarande Ultimate-versionerna av windows. Lägg på ett par tusen på ditt "pc-pris". Woops?

Ingen har nämnt touchpaden, jämför touchpaden på MacBook Pro och motsvarande synaptic-platta. Det resulterar i HAHAHAHAHA till synaptics nackdel.

Magsafe-designen, unibody-skalet etc etc.

Du köper ett HELT PAKET, hårdvara och mjukvara. Det går INTE jämföra pris mot PC rakt av, så enkelt är det, för det finns ingen motsvarighet.

Ha en fortsatt trevlig eftermiddag.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Håller med om att W7 har blivit ett rejält lyft i design och prestanda.. kör både Windows och OS X
och förr brukade man le när man fick byta tillbaka till Mac efter några timmars debugging i Windows.
Men nu är det leendet borta.. dom känns rätt lika i design..

Det finns dock en hel del saker som jag tycker os x är skönare på.. t.e.x. hur systemet är uppbyggt
man känner igen sig mer efter mycket tid i UNIX och Linux.. Sen är en annan viktig sak att applikationerna känns mer... sammansvetsade i både design och funktion..

Windows har dock lyft sig rejält de senaste åren.. och har en ljus framtid nu med hård satsning på Funktionell programmering och mer hög-nivå tänk..

Permalänk

Toms hardware byggde en pc som matchade en mac pro i nån artikel för väldigt länge sen.

Mac pro'n blev dyrare, hela 5 dollars...

Jag orkar inte ge mig in i nån diskussion för man får inget vettigt ur domhär Mac vs. pc diskussionerna, men jag personligen hade jag gladeligen sopat iväg fem dollars till för en väl genomtänkt Mac som kör både W7 och Mac OS, och ja, Mac OS native, inte nå jävla hakkint0shskit.

Bara min personliga åsikt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathdancer
Mac-fans: Har ni någonsin tänkt på att ni kanske ska kolla upp det ni blivit idillade? Jag använder W7 och jag måste säga att innan Aero kunde jag köpa att Mac har design, men nu sitter man på en Envy 15 med W7 och undrar vad det är man betalar för i en Mac? Användarvänligheten kan ni inte ha som ett argument. Argument stärks av belägg och motivation och att Mac skulle optimera bättre än allt i PC köper jag inte. Klår Macs serveregenskaper och renderingsmöjligheter Linuxs motsvarighet eller Windows i spel och underhållning? Skulle inte tro det...

PC-fans: Sluta ta så illa upp. Mac hotar varken Windows eller Linux på något plan. De som har Mac kan ju få tro att det dom sitter på är handplockat och specialbeställt, ämnat för media eller något annat dumt. Det är såna som dom som lyckas få W instabilt. Dom kommer aldrig få känna känslan av en hembyggd dator med komponenter anpassade efter ens eget behov.

(ett till motargument till mac är att de uteslutande använder nVidia och Intel trots att de skulle få ett enormt lyft med AMD. Speciellt då de inte ligger i high end-segmentet när det gäller prestanda.)

mvh

ps. Kan alla sluta med +1?

Det är sant att Apple just nu ligger efter gällande de bärbara (Mac Pro också för den delen). Klart din Envy 15 är bättre (prestandamässigt) just nu.

Vad är det för fel på +1?
Ett enkelt sätt att visa att man håller med. OK, man kan skriva ”håller med” också, men det är väl inte hela världen.

Håller med om att det egentligen inte är så stor skillnad på Mac OS X och Windows.
Det är programmen som är trevligare och mer enhetliga på Mac.

Och att man växlar mellan öppna program istället för alla öppna fönster. Spara en hel del tid nät man har mycket uppe.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

För att bryta isen från alla dessa dispyter...
Jag som funderade att köpa mig en ny MBP, 2,8ghz modellen av en polare för 16 kameler.
Är detta onödigt eller fortfarande prisvärt? kommer det inte ändå dröja ett halvår innan vi ser någon eventuell ny modell här i Sverige om de nu rent hypotetiskt lancerar en den 8:e?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaozz
För att bryta isen från alla dessa dispyter...
Jag som funderade att köpa mig en ny MBP, 2,8ghz modellen av en polare för 16 kameler.
Är detta onödigt eller fortfarande prisvärt? kommer det inte ändå dröja ett halvår innan vi ser någon eventuell ny modell här i Sverige om de nu rent hypotetiskt lancerar en den 8:e?

Jag hade nog hellre väntat lite, tror inte vi kommer behöva vänta 6 månader, eller hur länge brukar det ta?

Finns det förresten någon som helst chans att dom slänger in usb 3.0 på den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaozz
För att bryta isen från alla dessa dispyter...
Jag som funderade att köpa mig en ny MBP, 2,8ghz modellen av en polare för 16 kameler.
Är detta onödigt eller fortfarande prisvärt? kommer det inte ändå dröja ett halvår innan vi ser någon eventuell ny modell här i Sverige om de nu rent hypotetiskt lancerar en den 8:e?

Nej! Köp den inte för 16 kameler! 14 elefanter däremot....

Men seriöst – det är bättre att vänta. Det kommer bli ett fint lyft när de nya modellerna kommer. Helt sant att MacBook Pro inte är särskilt prisvärda i nuläget.

Det dröjer inte ett halvår tills vi ser den här i Sverige – de brukar lanseras i alla länder ungefär samtidigt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

De behöver komma ut i handeln ganska omgående, för att inte hamna för långt efter intels roadmap.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem

Apples datorer brukar som sagt inte vara så prisvärda rent prestandamässigt i slutet av en produktcykel iom att uppdateringarna sker lite drygt 1 gång per år. Själva grundkonstruktionen i sig är dock riktigt bra, speciellt i de nya unibody alu-macarna.

Mycket gediget och stabilt chassi som fungerar som kylfläns för CPU och GPU (gör datorn förvånansvärt tyst för det mesta), fina färger och svärta i skärmen, multifunktions trackpad med trevlig känsla (rätt friktion), 7 timmars trådlös produktivitet (8 timmar för 17"), inbyggd iSight-kamera med helt klart godkänt kvalité, inbyggd accelerometer, bakgrundsbelyst tangentbord och framförallt hög kvalitetskänsla. Dubbla grafikkort är ju en trevlig funktion för det gör ju att man kan använda det långsammare kortet vid lättare användning för att spara batteritid och det snabbare i mer krävande situationer. Sen så finns det naturligtvis saker man kunde ha önskat också men på det stora hela är det en riktigt fin dator vilket gör att i alla fall jag gärna betalar lite extra.

Får hoppas de trycker in lite ny färsk hårdvara snart. Största problemet i bärbara datorer är ju batteritid och värmeutveckling men det har kommit mycket nytt sen de uppgraderade sist som inte drar mer effekt.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ammath
Hur fan orkar ni tjafsa. Låt dom som gillar Mac få gillar Mac, låt dom som gillar PC få gilla PC och låt oss som gillar båda få göra det. Vafan jobba, plugga eller pilla er i näsan istället för att sitta här och försöka föra en debatt som är lika meningslös som valet i höst.

Kunde inte sagt det bättre själv, verkligen!

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att Apples datorer relativt sett har ganska lång livslängd vilket borde vara fördelaktigt för miljön. Andrahandsvärdet är förhållandevis bra och gällande reklamationer ligger de också bra till.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathdancer
Mac-fans: Har ni någonsin tänkt på att ni kanske ska kolla upp det ni blivit idillade? Jag använder W7 och jag måste säga att innan Aero kunde jag köpa att Mac har design, men nu sitter man på en Envy 15 med W7 och undrar vad det är man betalar för i en Mac? Användarvänligheten kan ni inte ha som ett argument. Argument stärks av belägg och motivation och att Mac skulle optimera bättre än allt i PC köper jag inte. Klår Macs serveregenskaper och renderingsmöjligheter Linuxs motsvarighet eller Windows i spel och underhållning? Skulle inte tro det...

PC-fans: Sluta ta så illa upp. Mac hotar varken Windows eller Linux på något plan. De som har Mac kan ju få tro att det dom sitter på är handplockat och specialbeställt, ämnat för media eller något annat dumt. Det är såna som dom som lyckas få W instabilt. Dom kommer aldrig få känna känslan av en hembyggd dator med komponenter anpassade efter ens eget behov.

(ett till motargument till mac är att de uteslutande använder nVidia och Intel trots att de skulle få ett enormt lyft med AMD. Speciellt då de inte ligger i high end-segmentet när det gäller prestanda.)

mvh

ps. Kan alla sluta med +1?

Jag förstår dig. Men det är intressant hur du för argumentationer? På alla dom argumenten som gör macen annorlunda så säger du bara "köper ej". Så går ju med göra men det känns ju fortfarande lika töntigt att läsa som resten, bara att du formulerat dig lite bättre.

Jag förstår inte varför folk inte bara kan få tycka om mac, eller windows för den delen utan att resten säger emot. Att säga att mac och windows är identiskt tror jag ingen håller med om här? Därför måste det ju finnas skillnader. Dessa skillnader uppskattar vissa, på båda sidor.

Men jag tycker det är jätte tydligt. Ta en mac, och sedan en pc med samma prestanda. Du får inget flyt i windows 7 med 2gb ram. Eller hur? OS x flyter på bättre, helt perfekt vore fel, men väldigt bra. Priset är högre ja, men optimeringen bättre, vad skulle annars skillnaden bero på? Jag kör ju samma program men med ett sämre resultat på Pc'n. Men sen kan man givetvis kompensera som PC gör genom att mata i mer prestanda. Och få samma resultat. Och ungefär samma pengar. Inget konstigt. Men att neka skillnaderna förstår jag inte?

Nu förstår jag att du inte kommer "köpa" argumentet om mjukvara heller. Jag ska inte säga för mycket, men jag vågar nog göra en kvalificerad gissning på att minst 90% av alla som lagt dryga kommentarer här troligtvis inte betalt för någon som helst mjukvara på sin dator utom counter-strike, för att de inte går att spela annars. Men skulle du köpa likvärdig mjukvara till din pc jämt emot vad du får med i priset på macen så blir inte macen så dyr längre.

Det är synd att ni bara drar de paralleler som gynnar er själva. Va åtminstonde lite kritiskt och ge en rättvis bild av sakerna.

Slut med +1, kan vi vara överens om:)

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa en 13" så fort de uppdateras

Permalänk

Är inte hela diskutionen om PC vs MAC ganska värdelös?

PC killarna kan verkligen inte erkänna att OSX är ett bra OS och att folk faktiskt kan gilla dessa datorer OCH inte vara helt bakom flötet inom IT.

Mac killarna kan inte acceptera att det finns nackdelar med OSX och att apple-datorer inte är perfekta?!

Lite skrattretande. Jag är en apple-fan, men jar har samtidigt en dator med Win7 (som jag stortrivs med) och tycker att dom gjort ett bra jobb med Win7.

Men kommer mer än gärna lägga pengarna på den nya mbp som jag väntat på ett tag nu *gash*

Smaken e väl högst inviduell och allt snack om HW är rätt meningslös då allt som finns i Apples datorer även finns till andra datorer. Vilket betyder att andra köper samma HW till sina PC??!? Så den är dvs inte dålig på något sätt, varken till PC elr MAC

Visa signatur

Cmon lets have soma sex?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenkaos
Är inte hela diskutionen om PC vs MAC ganska värdelös?

/.../

Ja det är den.

Sluta nu. Det är så övervintrat att tjafsa om sådant här så jag finner inga ord. Så jag ber er, sluta.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenkaos
Är inte hela diskutionen om PC vs MAC ganska värdelös?

PC killarna kan verkligen inte erkänna att OSX är ett bra OS och att folk faktiskt kan gilla dessa datorer OCH inte vara helt bakom flötet inom IT.

Mac killarna kan inte acceptera att det finns nackdelar med OSX och att apple-datorer inte är perfekta?!

Lite skrattretande. Jag är en apple-fan, men jar har samtidigt en dator med Win7 (som jag stortrivs med) och tycker att dom gjort ett bra jobb med Win7.

Men kommer mer än gärna lägga pengarna på den nya mbp som jag väntat på ett tag nu *gash*

Smaken e väl högst inviduell och allt snack om HW är rätt meningslös då allt som finns i Apples datorer även finns till andra datorer. Vilket betyder att andra köper samma HW till sina PC??!? Så den är dvs inte dålig på något sätt, varken till PC elr MAC

Håller med där. Jag kör med min kraftfulla gaming-pc samtidigt som jag kör med macbook pro 13" i skolarbete och när jag reser. Det fungerar utmärkt, och visst är jag kanske en fanboy av apples saker förövrigt, och hade gärna älskat en imac ifall dom haft riktig hårdvara i skiten Men jag tycker nog allt att båda sidorna har något att komma med, hade man slagit ihop en dator liknande imac i design, samma mjukvara, men med dualboot och bra hårdvara som i en spel-dator hade jag handlöst köpt den även om priset varit 40-50 lax. Tyvärr finns ju inte det än Får väl vänta tills mitt spel-sinne sinar så jag kan inhandla en iMac..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yuioN
Men jag tycker det är jätte tydligt. Ta en mac, och sedan en pc med samma prestanda. Du får inget flyt i windows 7 med 2gb ram. Eller hur?

Skitsnack. Det flyter på min polares dator superfint med 512 MB RAM, och skoldatorerna med 1GB RAM. Och då använder vi Photoshop och så emellanåt (segt med det + FF + ett A4-dokument a 3000xnågonting pixlar i PS uppe, men funkar i det fallet ändå)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yuioN
OS x flyter på bättre, helt perfekt vore fel, men väldigt bra. Priset är högre ja, men optimeringen bättre, vad skulle annars skillnaden bero på? Jag kör ju samma program men med ett sämre resultat på Pc'n. Men sen kan man givetvis kompensera som PC gör genom att mata i mer prestanda. Och få samma resultat. Och ungefär samma pengar. Inget konstigt. Men att neka skillnaderna förstår jag inte?

Min gamla dator med Pentium 4 och 1GB RAM flyter på bra mycket snabbare än våra nyformaterade mac minis med 1.86GHz tvåkärnig processor och lika mycket eller mer RAM. Varför?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yuioN
Det är synd att ni bara drar de paralleler som gynnar er själva. Va åtminstonde lite kritiskt och ge en rättvis bild av sakerna.

Jag tycker att det är jättebra att du har den här synpunkten men du känns ändå lite vinklad. Bättre än de flesta, ja, men a little bit to work on there.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av facedark
Håller med där. Jag kör med min kraftfulla gaming-pc samtidigt som jag kör med macbook pro 13" i skolarbete och när jag reser. Det fungerar utmärkt, och visst är jag kanske en fanboy av apples saker förövrigt, och hade gärna älskat en imac ifall dom haft riktig hårdvara i skiten Men jag tycker nog allt att båda sidorna har något att komma med, hade man slagit ihop en dator liknande imac i design, samma mjukvara, men med dualboot och bra hårdvara som i en spel-dator hade jag handlöst köpt den även om priset varit 40-50 lax. Tyvärr finns ju inte det än Får väl vänta tills mitt spel-sinne sinar så jag kan inhandla en iMac..

Jag kan bara hålla med, allt viktigt gör jag på min macbook, min pc är ett tvspel. Ärligt talat så är det roligare och mer kreativt att jobba med macen vilket är den största anledningen till att jag kör apple men det är ju ingenting som en hårdvaruspec kan förmedla tyvärr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Fast Apple har ju stoppat in AMD-kort i sina senare modeller (4850)

My bad (a)

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yuioN
Jag förstår dig. Men det är intressant hur du för argumentationer? På alla dom argumenten som gör macen annorlunda så säger du bara "köper ej". Så går ju med göra men det känns ju fortfarande lika töntigt att läsa som resten, bara att du formulerat dig lite bättre.

Jag förstår inte varför folk inte bara kan få tycka om mac, eller windows för den delen utan att resten säger emot. Att säga att mac och windows är identiskt tror jag ingen håller med om här? Därför måste det ju finnas skillnader. Dessa skillnader uppskattar vissa, på båda sidor.

Men jag tycker det är jätte tydligt. Ta en mac, och sedan en pc med samma prestanda. Du får inget flyt i windows 7 med 2gb ram. Eller hur? OS x flyter på bättre, helt perfekt vore fel, men väldigt bra. Priset är högre ja, men optimeringen bättre, vad skulle annars skillnaden bero på? Jag kör ju samma program men med ett sämre resultat på Pc'n. Men sen kan man givetvis kompensera som PC gör genom att mata i mer prestanda. Och få samma resultat. Och ungefär samma pengar. Inget konstigt. Men att neka skillnaderna förstår jag inte?

Nu förstår jag att du inte kommer "köpa" argumentet om mjukvara heller. Jag ska inte säga för mycket, men jag vågar nog göra en kvalificerad gissning på att minst 90% av alla som lagt dryga kommentarer här troligtvis inte betalt för någon som helst mjukvara på sin dator utom counter-strike, för att de inte går att spela annars. Men skulle du köpa likvärdig mjukvara till din pc jämt emot vad du får med i priset på macen så blir inte macen så dyr längre.

Det är synd att ni bara drar de paralleler som gynnar er själva. Va åtminstonde lite kritiskt och ge en rättvis bild av sakerna.

Slut med +1, kan vi vara överens om:)

Tack för ett vettigt svar!

Hur som helst säger jag bara att jag inte köper saker när de är baserade utifrån eget tycke och inte enligt någon gemensam nämnare. Kan hålla med om att det är lite kort och avhuggande om man bara skriver så.

Jag har full förståelse för att man kan gilla Windows, Ubuntu, OSX, Android och allt som finns där ute. Det jag inte riktigt förstår är när det kommer upp en massa argument som inte stämmer och som sedan skyddas av personliga åsikter. Ett klart exempel du skrev är hur W7 kontra OSX fungerar med 2gb minne. I tidiga skeden av Vista kan jag erkänna att anpassning och nytjandet av minnet var skräp. Däremot att W7 inte skulle flyta rent med 2gb är då inte sant. Har kört W7 med 1gb ram och det var först där man kunde känna lite eftersläpningar i systemet och jag kör 2gb på min gaming-rigg utan några som helst problem. Jag nekar inte att det finns optimeringsskillnader i systemen då jag själv ofta sitter i Cubase när jag spelar in vilket är ett program som helt klart fungerar bättre i Mac.

För din info går det att köra CS utan att betala Men en liten fråga, behöver man inte betala något för programmen i Mac? Jag vet att en del program är dyra till PC men tack vare Linux spridning finns det en hel uppsjö med open source och freewareprogram till PC som i många fall fungerar bättre än de man betalar för.

En klar skillnad mellan PC och Mac-användare är att de inte vet hela sanningen. Jag kan erkänna direkt att jag inte vet mycket om Mac, men jag smutskastar inte era grafikkort och processorer för att dom suger i jämförelse(vilket de faktist gör i förhållande till priset). Jag säger bara att jag inte är ett fan av konceptet. Mitt användande täcks inte av det en Mac har att erbjuda. Har aldrig haft speciellt bra öga för design eller användarvänlighet utan föredrar konsollkommando till servern och rå prestanda till spel och underhållning.

Mitt tidigare inlägg var menat med en nypa ironi, men jag borde kanske gjort det tydligare ^^ Ursäkta om jag inte gav en rättvis bild =/

mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Har alltid varit en motståndare till mac, och till och med yttrat ngt i stil med "över min döda kropp att jag köper en mac".

Men med dom nya specsen, och förhoppningsvis en prislapp runt 12lök är den en klar konkurrent till asus UL30JT i mina ögon. Den dator jag faktiskt planerat att införskaffa inom en snar framtid.
Utan att vara överdrivet insatt och kunna jämföra komponenter, känns det för mig värt att offra lite prestanda för en bättre skärm.

Blir spännande att se exakt vad priset blir på denna.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Fast Apple har ju stoppat in AMD-kort i sina senare modeller (4850)

Apple har alltid använt ATI-kort på sina stationära ibland på sina bärbara, och var en stor ATI-användare på Power-tiden. Kan mycket väl bli ATI nu. iMac har haft x1600, GMA950, 7300GT, 7600GT, HD2400, HD2600, GT8800 GS, GT120, GT130, 9400M, HD4670, HD4850. Mac Pro har alltid haft olika val. Bara Unibody macbookarna som bara haft nVidia-grafik och det var helt i sin tid. Nu är det snarare ATIs kretsar som det är tid för i de bärbara.

Permalänk
Medlem

Jag ser gärna ATI kort i kommande Macbooks, har varit mycket problem med Nvidias kretsar framför allt 8600M GT. Intels har fungerat bra men prestandan är ju urkass. Skulle vara fint med ett billigt intelkort att använda till enklare sysslor för att få bra batteritid och ett snabbare ATI kort som man kan aktivera om man vill spela eller pyssla med något grafiskt krävande. Valve har ju storsatsat på OS X som spelplattform vilket innebär att flera stora titlar kommer inom kort. Förhoppningsvis förstår Apple att intresset för snabbare kort kommer att öka så att de i alla fall ser till så man kan välja till det. Det var synd att de inte hann få in 5800 serien i iMac men det borde väl komma vid nästa refresh.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Jag ser gärna ATI kort i kommande Macbooks, har varit mycket problem med Nvidias kretsar framför allt 8600M GT. Intels har fungerat bra men prestandan är ju urkass. Skulle vara fint med ett billigt intelkort att använda till enklare sysslor för att få bra batteritid och ett snabbare ATI kort som man kan aktivera om man vill spela eller pyssla med något grafiskt krävande. Valve har ju storsatsat på OS X som spelplattform vilket innebär att flera stora titlar kommer inom kort. Förhoppningsvis förstår Apple att intresset för snabbare kort kommer att öka så att de i alla fall ser till så man kan välja till det. Det var synd att de inte hann få in 5800 serien i iMac men det borde väl komma vid nästa refresh.

HD Graphics + ATI HD 5650 är nog perfa. Räcker till spel, Intelgraffet räcker för desktopsysslor, videoacceleration, typ Google Earth (som är 3D), gpu-accelererad compositing och 2D grafik i 3D hårdvaran etc. Nvidiakretsarna drar för närvarande mer och jag vill inte ha någon GT200 hårdvara i en laptop iaf. Är också kul att de flesta spelen som kommer till Mac inte är särskilt krävande som nuvarande Source-motor spelen och Starcraft 2 som kommer fungera med varenda diskreta grafikkort Intel-macarna har. Dvs de har en stor installationsbas att rikta sig emot, iMac och MBPs. Sen får vi väl se om "Mac Medium" någonsin kommer. En desktop utan workstationdelar skulle fylla ut bra.

Permalänk
Medlem

I min tidigare post så kan det framstå som att jag är en "pc-propagerare". Vilket jag inte är till 100%, mac har sina fördelar det håller jag med om. Jag har själv en iphone och jag gillar designen på deras Pro serie och deras allra tunnaste.

Dock blir jag nästan förbannad över hur dom kan ta 5000kr för ett 4870. Det kanske är special designat och så, jag har ingen koll om deras fulltower desktop med dubbla processorer som var top-notch för några år sen ens hade PCI express men om det 4870 jag såg var ämnat för den datorn när ett 4870 "för pc" kostade 2500kr så kändes det så fel. Om jag skulle se mig själv tro att mac var bäst och köpa det kortet och tycka att det gav prestanda för pengarna så skulle jag bli mäkta frustrerad. Men som sagt så riktar sig pc och mac till olika marknader och anpassar utbudet efter dess marknads behov vilket även priset gör.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb