5850 CF känner mig lurad av Sclockers MW2 test hjälp!

Permalänk
Medlem

5850 CF känner mig lurad av Sclockers MW2 test hjälp!

Jag känner mig lurad då Sweclockers påstår i testet nedanför att dom får 139 FPS i Call of Duty :Modern Warfare 2 spelet med 1920 x 1200 4x AA med 5850 Crossfire, då jag tänkt spela detta spel skitmycket online o ville kunna maxa spelet online =(

Därför köpte jag 2st 5850 o kör nu i Crossfire men då jag har inställningarna som beskrivs nedanför så går det typ segt musen går inte helt hundra med max inställningarna.

Så frågan är vafan körde Sweclockers med för inställningar egentligen hade dom verkligen MAX på allt som jag skrivit nedanför vad jag valt då det inte går helt hundra för mig jag är sjukt besviken trodde jag hade bra dator

Kan det vara någon inställning i spelet eller Catalyst Control Center jag har ställt in fel kolla nedanför och Avgör tack på förhand!

Här är min dator:

i7 920 ( standard 2,66 fast 2,8ghz windows 7 trimmar med x21 ggr ? )

5850 Sapphire+5850 Sapphire i Crossfire

Antec 1200

Corsair h50

Corsair hx 850

Mobo Asus P6TD deluxe

ram DDR 3 1600mhz minne corsair ( inställda på 1333 mhz)

Här är länk till Sweclockers test med 58xx serien samt 59xx i Modern warfare 2:

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6212&page=7

Jag kör nu 1920x1080

4x AA max på allt valt Yes på allt som går o välja Yes på inne i spelets grafik inställningar och testat både med Auto och Extra på texture quality inställningarna

Dessa inställningar har jag i Catalyst Control Center :

Custom settings in use:

AA : 4x

AF: 16x

Catalyst AI: Advanced

MipMap Detail Level: High quality

Wait for vertical Refresh: Always OFF

Anti Aliasing Mode: Super Sample AA

( går även välja adaptive multi sample AA och Multi Sample AA här)

Noteringar:

(testat mest i single player hittills )

deras processor går väl visserligen i 3,8 ghz men om dom får 139 fps i spelet så kan väl jag fan inte få så det inte går som 60 fps i spelet ?

Sänker jag till 1680x1050 känner jag direkt det går bättre o ännu bättre med 1360x768, det går ju spela men vafan jag måste spela med sämre upplösning online annars får jag inte max upplösning och då blir jag skjuten 40 år innan jag sett motståndare nog svårt med 2 ms skärm ändå!

så som jag anser så ligger nog min dator o pendlar mellan 40-55 fps kanske i cod på max går endast i 60 verkar det som om jag sänker till 1360x768 eller lägre ska det verkligen vara på detta viset

VIKTIGT: då jag maxar med 8X AA !! i Dirt 2 med samma inställningar som ovan fast med DX11 Godis plus 8X AA så får jag 84-88 FPS i det speler flyter som Fan och dirt 2 måste vara betydligt mer krävande än Modern warfare 2 samt så får jag 120+ FPS i resident evil 5 med max RES och 8xAA ( endast 4x AA i Modern 2)

/Tack på förhand som sagt om det är något som går att lösa så det flyter på max eller om jag får svar på om Sweclockers ljugit för mig ?

/Mvh Jögge

Ps det finns väl ingen benchmark i Modern warfare 2 jag ser ingen nu iallafall ?

Permalänk
Medlem

kör inte super sample aa, tar sjukt mycket prestanda.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

sen så stäng av sync every frame om du vill få mer än 60fps.

musen är även efter med vsync, kanske därför du tycker att den är seg.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Hej jag prövar ta bort Super Sample AA då vad ska jag ha istället multi Sample-AA eller adaptive Multi Sample AA, Sweclockers måste väl kört med Multi Sample AA eller är det default ? varför säger dom inte sina inställningar i Catalyst control center ifall det påverkar prestandan ?

Och hur kan jag ha över 80 FPS i dirt 2 Benchmark (känner även flytet inne i spelet ) med super sample AA påslaget ifall det inte funkar i Modern warfare 2, Dirt 2 måste ju vara sjukt mycket mer krävande och det spelet maxar jag med Super sample AA hur lätt som helst med 8x AA samt DX11 godis

Samt vad måste man ha för jävla super dator för o köra Super Sample då det har funkat i nästan alla spel för mig med super sample AA i 60FPS max inställningar hittills förutom Modern warfare 2 o jag har spelat många krävande spel

( 4st 5850 i Quad Fire bra nog för Super Sample eller ? )

Permalänk
Medlem

GLömde även fråga vad gör Super Sample AA egentligen blir spelet skitmycket fulare om man inte har det påslaget i spel ?

samt påverkar det att jag har Catalyst AI advanced påslaget kan även välja catalyst AI standard

Mip Map detail Level: high quality

går även att sänka lägre ska det också måsta göras fyfan va oklart Sweclockers tester är isåfall ifall spelen nu blir fulare om det är mer än super sample som måste sänkas så blir man ju lurad att man kan köra på snyggaste med olika 58xx 59xx kort eller har jag fel i att man blir lurad ?

Permalänk
Medlem

jag såg en liten skillnad med super sample i mw2, men hade typ 50fps och har 91 i vanliga fall.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

kan rekommendera att klocka processorn har en i5 750 som är ungefär som din i7 klockade den till 3,2 ghz för att den inte skulle flaska lika mycket

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

jag funderar shit mycket på deras test också jag typ wtf ??? mitt gtx 260 ger mig konstant 93 fps "alltså spärren i spelet" i 1920x1080 helt ut maxat med AA och allt, konstigt :/ känns nästan som att jag nedgraderar mig om jag köper 5850 xD dock vart mäter dom fpsen ? i SPn eller MPn ? vet på alla maps i MPn får jag fps på max fps, 93 fps. SPn vet jag inte

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

O jävla grabbar datorn är helt omöjlig nu måste ha 120-130 fps nu jag kan svinga musen höger vänster på millisekunder med Ultraprecision och Headshotta

tack för tips om super sample avstängning spelet är ju fan lika snyggt ändå eller är jag blind ? vad gör den skiten egentligen skulle vara bra att veta samt har jag 84+ fps i DIRT 2 max 8x med Super SAMPLE Påslaget och alla andra spel utom Modern warfare 2 går bra

( testat flera andra spel som tex GTA 4, resident evil 5, world in conflict, just cause 2, battlefield bc 2 dragon age+awakening samt Crysis warhead ( får bara 30+fps här men det får alla andra också med oavsett superbra dator MEd SUPER SAMPLE PÅSLAGET sjukt att alla andra spel utom COD MW2 kan ha SUper sample ON ?

Super sample = vad ? vore uppskattat om nån sa vad det gjorde iaf

Samt tack för att alla ni svarar såhär sent fan va sjukt egentligen nästan 3 på natten på en onsdag natt / torsdag morgon men många svar fort uppskattas hårt

/Jögge

Permalänk

Vad har du för fps då?

Visa signatur

Ammath- "Hur fan orkar ni tjafsa. Låt dom som gillar Mac få gillar Mac, låt dom som gillar PC få gilla PC och låt oss som gillar båda få göra det. Vafan jobba, plugga eller pilla er i näsan istället för att sitta här och försöka föra en debatt som är lika meningslös som valet i höst"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Glennrobin vetifan Hur kollar man fps i spelet det flyter som fan så jag måste ha svinbra fps då jag har det i alla andra spel som tex 120-125+ i resident evil 5 tex 80+ i World in conflict o dirt 2 krävande som fasiken och skyhög fps i Left 4 dead 2 och hawx 125-160 fps i dom

finns det någon benchmark eller program man kan använda sig av för o mäta fps i Modern warfare 2 ?

Permalänk
Medlem

Svat tack för länk men hade varit lättare om nån kunde givit någon snabb svensson förklaring vad super sample AA gör

Tex = lite snyggare, eller ingen skillnad fattar inte varför den finns, eller jättestor skillnad men syns bara för observanta spelare eller något sånt i den stilen, eller finns för o lura folk så dom köper fler grafikkort och tynger ner datorn helt i onödan ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jögge75
Svat tack för länk men hade varit lättare om nån kunde givit någon snabb svensson förklaring vad super sample AA gör

Tex = lite snyggare, eller ingen skillnad fattar inte varför den finns, eller jättestor skillnad men syns bara för observanta spelare eller något sånt i den stilen, eller finns för o lura folk så dom köper fler grafikkort och tynger ner datorn helt i onödan ?

gör kantiga onda pixlar till runda o fina pacmans?

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem

Om inte jag minns fel så tillkom det en FPS begränsning på max 91 i en av de senaste patcherna.
Gissar på att Swec testade innan denna kom.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jögge75
Glennrobin vetifan Hur kollar man fps i spelet det flyter som fan så jag måste ha svinbra fps då jag har det i alla andra spel som tex 120-125+ i resident evil 5 tex 80+ i World in conflict o dirt 2 krävande som fasiken och skyhög fps i Left 4 dead 2 och hawx 125-160 fps i dom

finns det någon benchmark eller program man kan använda sig av för o mäta fps i Modern warfare 2 ?

Fraps

www.fraps.com

Har ett 5870 och min fps är som klistrad på 91

Visa signatur

Ammath- "Hur fan orkar ni tjafsa. Låt dom som gillar Mac få gillar Mac, låt dom som gillar PC få gilla PC och låt oss som gillar båda få göra det. Vafan jobba, plugga eller pilla er i näsan istället för att sitta här och försöka föra en debatt som är lika meningslös som valet i höst"

Permalänk
Medlem

Ok då lär jag också ha 91 fps nu med 5850 Crossfire då 1st 5870 har 98 fps i sweclockers test och 5850 Crossfire har 139 fps i deras test

Permalänk

Catalyst AI ska stå på standard, på advanced funkar inte crossfire.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av max@blaj.net
Catalyst AI ska stå på standard, på advanced funkar inte crossfire.

Vart har du fått denna info ifrån? Vad jag vet så är det om AI:n är av som CF inte funkar. =/

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Sweclockers testsystem har en i7 klockad till 3,8ghz, där har du kanske några fps som du tycker att du fattas.

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

adaptive aa kan köra aa på genomskinliga objekt med alpha kanal, tex fake grindar som i HL2, bladkanter i andra spel osv, där tar inte vanlig AA. 5k serien har väll också en till AA som renderar bilden i högre upplösning ist, korten går oftast på knäna (SSAA?). 1GB minne brukar inte räcka för att köra denna AA på högsta, det blir också mindre kantigt på allt med denna metod. Kör vanlig aa + adaptive aa om du ser pixlighet på kanter på griddar tex, eller löv, buskar..., annars kör vanlig aa.

Och klocka din prolle till runt 4ghz så lär du se lite skillnad. 2.8 är för lite idag, iaf med två kort.

Edit: crossfire fungerar på både ai standard & advanced, advanced kan dock höjja prestandan rejält på hög upplösning med aa medans standard kan prestera bättre på lite lägre inställningar, i FEAR 1 fick advanced ca 20 fps mer med 8aa på max, dock utan aa så var standard snabbare.

Permalänk

Körde igenom spelet (single player campaign) med "max på allt", fast bara 2x AA (supersample?) som var default inne i spelets inställningar. Det laggade lite emellanåt, men var hyftsat spelbart. Och supersnyggt. Detta är ju ett spel där det krävs riktigt hög fps, och helst låg latency på skärmen. Det är ju förstås önskvärt i de flesta fpser, men särskilt i mw2 är det (enligt tutorial) rekommenderat att alltid försöka använda zoomsiktet och det tycker jag drar upp kraven ytterligare. Samt ofta är ju spelets miljöer specifikt anpassade för snabb action, relativt andra shooterspel.

Fast tyckte faktiskt BFBC2 var aningen snyggare. Men det hade alldeles för kort singleplayerstory.

2560x1600
2x 5970
i7 975
catalyst 10.3b
win7/64

Visa signatur

i7 975@3.33, Asus P6X58D, Corsair 6x2GB@2000, 2x Asus HD5970, Corsair HX1000, 2x X25-E, Lian Li PC-P80, 2x Samsung 305+, Dell 3008WFP, Win7/64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lowlevelio

2560x1600
2x 5970
i7 975
catalyst 10.3b
win7/64 [/B]

Någon med för mycket pengar att lägga på en dator? Nä alla lägger vi pengarna olika :).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lowlevelio
2560x1600
2x 5970
i7 975
catalyst 10.3b
win7/64

Pris?

sry OffT

MVH

Alexander

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlexGstudios
Pris?

sry OffT

MVH

Alexander

På riggen? Slutade räkna vid 100k Men kanske uppe i 125k med allt lull-lull. Har dock inte köpt något vettigt ljudsystem än.

Åter till ämnet, hittade en bra benchmarktest av MW2, framgår inte i detalj hur de testat, förmodligen med fraps, för det verkar inte finnas något inbyggt benchmark i spelet. En del av guru3ds 4xAA-värden är över 100 fps men för mig upplevde jag att spelet kanske droppade till 20 fps i många vidsträckta utomhusmiljöer, och det finns många sådana i spelet, iaf i kampanjläget för singelplayer.

Själv körde jag med någon vecka gamla crossfire-profiler (10.3b eller eventuellt något senare), men i förrgår släpptes det nya, de nämner dock inget om MW2 så de borde vara likvärdiga. Guru3d körde ju dock med riktigt gamla drivers, 9.nånting, fast de hade ju inga 5970 alls med i sin test heller.

http://www.guru3d.com/article/call-of-duty-modern-warfare-2-v...

Visa signatur

i7 975@3.33, Asus P6X58D, Corsair 6x2GB@2000, 2x Asus HD5970, Corsair HX1000, 2x X25-E, Lian Li PC-P80, 2x Samsung 305+, Dell 3008WFP, Win7/64

Permalänk

Utan att ha läst tråden:

Vsync gör så din FPS blir cappad till den hz du har på skärmen (Ganska normalt 60) och gör musen slö. Så kör ALDRIG på vsync på i NÅGOT spel någonsin. aa/ansotropic brukar också halvera FPS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson
Utan att ha läst tråden:

Vsync gör så din FPS blir cappad till den hz du har på skärmen (Ganska normalt 60) och gör musen slö. Så kör ALDRIG på vsync på i NÅGOT spel någonsin. aa/ansotropic brukar också halvera FPS.

Anisotropic Filtering gör näst intill 0 skillnad i prestanda, AA däremot kan knäcka, och ang musen, det beror helt på hur man byggt spelet, hur ofta events tas om hand, om man har lag innan bilden ritas ut osv, också trippel buffer eller prerender frames har tokstår inverkan...

Permalänk

Vsync har man för att slippa tearing, vilket är särskilt tydligt i kamerapanoreringar. Även i cutsceens, både prerendered och med ingame-motorn, är det också ofta mycket tearing pga panoreringar. Förstår inte varför spel öht har vsync avstängt i cutscenes, det borde vara på default där eftersom inputlag inte då spelar någon som helst roll.

Trippel buffring i directx är tyvärr kasst implementerad, featuren ska i princip aldrig vara på om man kan välja, för fördelerna uppstår bara i väldigt udda situationer och resultatet är inte speciellt mycket bättre ändå i slutändan.

Anisotropic Filtering gör skillnad i prestanda om man kör med hyfsat hög AF, är bara att spana in vilket benchmarktest som helst. Antialias kanske gör mer skillnad, beroende på vilken typ det är.

Visa signatur

i7 975@3.33, Asus P6X58D, Corsair 6x2GB@2000, 2x Asus HD5970, Corsair HX1000, 2x X25-E, Lian Li PC-P80, 2x Samsung 305+, Dell 3008WFP, Win7/64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jögge75
Svat tack för länk men hade varit lättare om nån kunde givit någon snabb svensson förklaring vad super sample AA gör...

Supersample innebär kort att bilden renderas i mycket högre upplösning än vad man kör på skärmen och därefter minskas den ner till det du använder. Kör du i 1680x1050 så kanske kortet kör 3360x2100 (beror på inställningar) istället internt, därför är det extremt krävande.

Det innebär också att precis allt blir med AA, ingen speciell kantanalys och annat som krävs för MSAA. Man slipper därmed alla former av flimmer i texturer t ex.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro