Vad anser ni om jakten på fildelare?

Permalänk

Vad anser ni om jakten på fildelare?

Läste nyss på metroteknik följande: http://www.metro.se/2010/03/31/29034/50-000-stams-for-att-ha-...

Att 50000 stäms i USA för fildelning av film... tror ni detta kan hända i Sverige måntro?

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk
Avstängd

Har någon blivit dömd UTAN ett ERKÄNNANDE förresten?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt att det även kan hända här, dock inte imorgon eller närmsta året.

Själv så kan jag erkänna att det slinker ner några filmer om året, men jag köper säkert 90% av mina filmer i fysisk form.

Dock tycker jag väll att det finns många som fildelar kopiöst mycket och jag anser att det är fel. Men som sagt jag är ju inte bättre själv eftersom jag ändå gör det, men inte i samma utsträckning.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Jo... men man är lite orolig för att vi kanske befinner oss i lugnet före stormen...

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken jakt?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

vaddå illegal fildelning?

Klart som fan vi har rätt att låna ut filmer till våra polare, nära och kära

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
vaddå illegal fildelning?

Klart som fan vi har rätt att låna ut filmer till våra polare, nära och kära

jag lånar ut små, små delar av mina filmer och serier till mina 20 000 närmaste vänner, inget konstigt med det ^^

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
vaddå illegal fildelning?

Klart som fan vi har rätt att låna ut filmer till våra polare, nära och kära

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
jag lånar ut små, små delar av mina filmer och serier till mina 20 000 närmaste vänner, inget konstigt med det ^^

"Här fildelas fan inte, vi tar back-up åt varandra!"

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Musikälskare

Så länge den stora massan är större än de som sitter vid makten kommer fildelning aldrig att stanna helt

DVS jag är för

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
jag lånar ut små, små delar av mina filmer och serier till mina 20 000 närmaste vänner, inget konstigt med det ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaE
"Här fildelas fan inte, vi tar back-up åt varandra!"

Exakt:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Så länge den stora massan är större än de som sitter vid makten kommer fildelning aldrig att stanna helt

DVS jag är för

jag är såklart för fildelning, förstår inte hur man kan vara emot det idag i den digitala världen. Är bara idioterna som har makten som styr och ställer utan att förstå nånting.

Permalänk

Fildelning är egentligen informationsspridning, där man kan fråga sig om man ska ha rätt att sprida vilken information man vill, och att personerna som informationen berör inte ska ha ett skit att säga till om.

Däremot jakten på upphovsrättsbrott kan man ha andra åsikter om, utan att vara mot censur och helt för informationsspridning.

Jag tror att det säkerligen kan hända saker här i sverige som ger upphovsrättsinnehavare mer makt att sätta till folk som begår upphovsrättsbrott, men på lång sikt (säg 50år) så finns inte dagens upphovsrätt kvar.

Angående jakten i sverige, så vilken jakt som flera nämner.
Det som jag tycker är extremt dåligt, är att idag vet alla om att det är oriskabelt att begå ett visst brott och eftersom det finns mycket att tjäna på att begå brottet så gör folk detta. Men helt plötsligt kan en person åka dit rejält för att statuera ett exempel, denna person behöver inte vara värre än någon annan. Stor sannolikt är snarare att denna person är lite oinsatt/dum och gör något väldigt osäkert som en öppen dc.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
jag är såklart för fildelning, förstår inte hur man kan vara emot det idag i den digitala världen. Är bara idioterna som har makten som styr och ställer utan att förstå nånting.

De förstår nog hur bra som helst men saken är den att genomsnittsfildelaren inte är mer på någon politikers prioritetslista.
Genomsnittsfilderaren skulle jag påstå är en kille i 20~års åldern, det här har jag inga "bevis" för men kan med relativ säkerhet säga att det är så.
Vi är helt enkelt inte intressanta och vad vi vill och tycker spelar ingen direkt roll för dem

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
De förstår nog hur bra som helst men saken är den att genomsnittsfildelaren inte är mer på någon politikers prioritetslista.
Genomsnittsfilderaren skulle jag påstå är en kille i 20~års åldern, det här har jag inga "bevis" för men kan med relativ säkerhet säga att det är så.
Vi är helt enkelt inte intressanta och vad vi vill och tycker spelar ingen direkt roll för dem

Jodå, fildelarna är rätt unga, det kan man ju med säkerhet säga:p

Nej, det verkar inte bättre än så faktiskt, trodde våra röster också skulle höras..

Permalänk
Medlem

Det finns ingen jakt på fildelare. Det finns dock en jakt på de som piratkopierar.
Fast det stämmer ju inte heller. Det finns ingen sådan jakt heller. Jakten är på alla elaka och ondskefulla terrorister och kriminella som med sina högryggade stolar och vita katter planerar att ta över världen med sina hemska hemska brott. Att fildelare och pirater bara råkar passa in i detta skräddarsydda fångstnät är ju ett rent sammanträffande. Men eftersom de faktiskt passar in så måste de ju också vara skyldiga.

Allvarligt talat tycker jag häxjakten är en skam för det moderna samhället. Det är inget annat än ett uttryck för ett idag förlegat och ej fungerande tankesätt baserat på en av de påverkade romantiserad, 25 år gammal nostalgitripp. Jag tycker självklart inte piratkopiering är bra, eller rätt för den delen, men jag tycker också att det inte är en ursäkt för hur hela frågan hanteras. Det hela hade kunnats lösas väldigt mycket smidigare och snabbare om det hela inte drivits av konservativa nötter som inte fattat att 70 och 80-talen är över.

Vidare är hela frågan infekterad av ett helt galet hyckleri, från båda sidor. Pirater som faktiskt bara vill ha saker gratis (inte alla, men de finns) medan de hissar någon ideologisk flagga och företag som med sina finanser och marknaden som grund gastar om orätter samtidigt som de själva gör allt för att underminera samma marknad, och i förlängningen sina egna finanser.

Så vad tycker jag om jakten? Den är rent ut sagt förjävlig. Inte för att någon sida har mer eller mindre rätt, utan för att den inte behövs om båda sidor bara har vett nog att tänka till lite. Men istället så slösas det miljontals kronor av våra skattepengar på det hela när det konstant ska lobbas för/emot, nrä politiker ska blandas in och när vårt rättsystem gång på gång måste leka väktare för att de två parterna inte kan sluta bete sig som snorungar i en sandlåda.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Jodå, fildelarna är rätt unga, det kan man ju med säkerhet säga:p

Nej, det verkar inte bättre än så faktiskt, trodde våra röster också skulle höras..

Men så är det.
Det här kommer vissa säkert ha synpunkter på, men såvida du inte är kvinna, invandrare, homosexuell eller har någon annan avvikelse eller någon stark religiös övertygelse så kan du bara glömma att politikerna ska bry sig om dig

Permalänk
Medlem

"Take what you can, give nothing back! Arrr!"

Skämt åsido; mycket bra inlägg ovan, belga.

Mvh

Permalänk
Medlem

Fildelar man och åker dit för det får man skylla sig själv, man vet ju att det är olagligt varför gråta. Kör jag för fort gråter ju inte jag att jag får böter. JA JAG FILDELAR. Sen kan jag hålla med om att straffen är alldellesför hårt dock så är det väl mest för skrämma folk.

Permalänk
Medlem

Jag jublar var gång en fildelar blir tagen.
Tycker det är fel att "stjäla".
Hur skulle ni själv se på det om er chef bara "laddade ner" ert arbete och sparkade er?
Genast är det mindre kul, eller hur? Det drabbar ju dig då.

Visst företagen tar ut vinster, kanske för stora. Men det hör inte till saken, det är marknaden som bestämmer priset.
Så länge det finns en marknad kommer priset och vinsterna bestå.

Permalänk
Medlem

Dom flesta som fildelar skulle nog heller inte köpa sin dvd eller bio biljett så vet faktiskt inte om media industrin går så mycket back.

Är kanske "jakten" som lobbyisterna tycker e kul??;)

Permalänk
Medlem

Nu när MC säsongen står för dörren tycker jag att alla tillgängliga poliser skall sättas in i jakten på dom grova kriminella fildelarna, speciellt "kalle" 16.5 år och hans mamma (som ju är juridisk ansvarig).

Personlig erfarenhet, jag har helt slutat att ladda hem filmer efter lagändringarna, dock slutade jag i samma veva att köpa filmer, lägger pengarna på sprit i ställe, minst lika roligt och håller i sig längre än en film varar.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankof
Personlig erfarenhet, jag har helt slutat att ladda hem filmer efter lagändringarna, dock slutade jag i samma veva att köpa filmer, lägger pengarna på sprit i ställe, minst lika roligt och håller i sig längre än en film varar.

Så maffian säger att du inte får nyttja kultur längre, då... slutar du nyttja kultur och blir alkoholist istället?

Det hela är tragiskt från flera håll... Ytterst så är det ett problem att människors kulturanvändande kraftigt förminskat. Fildelar man inte copyrightskyddade filer så låser man mycket lätt fast sig i den allra mest populära kulturen, för att det bara är den som är lättillgänglig om man vill undvika att begå upphovsrättsbrott.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Men så är det.
Det här kommer vissa säkert ha synpunkter på, men såvida du inte är kvinna, invandrare, homosexuell eller har någon annan avvikelse eller någon stark religiös övertygelse så kan du bara glömma att politikerna ska bry sig om dig

Ja tyvär :P...

Läste detta på en privat tracker..

Citat:

Yo, ho, haul together, Hoist the trackers high.
Heave ho, seeders and leechers, Never shall we die!

Permalänk
Medlem

Man bör kanske ta tag i ursprungsproblemet istället, varför fildelar folk? Hur kan man förhindra det? Hur kan man påverka det?

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Så länge den stora massan är större än de som sitter vid makten kommer fildelning aldrig att stanna helt

DVS jag är för

Man kan ju undra hur diktaturer kan vara diktaturer när "den stora massan" är så mycket större än "makten".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Man bör kanske ta tag i ursprungsproblemet istället, varför fildelar folk? Hur kan man förhindra det? Hur kan man påverka det?

Håller med... Istället för att jobba emot fildelning tycker jag dom ska ta nytta av det istället

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk

Blir nog jobbigt om polisen ska jaga fildelare Och dom har inga resurser för det Såg nån siffra att 1,5miljon människor laddar ner regelbundet i Sverige

EDIT: I mina ögon är det alldeles försent att få stopp på fildelningen Man borde gjort nått för många år sen

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Man bör kanske ta tag i ursprungsproblemet istället, varför fildelar folk? Hur kan man förhindra det? Hur kan man påverka det?

Klokt sagt. Personligen tror jag att det i många fall handlar om att folk helt enkelt inte har råd att köpa de filmer och dyl som dom vill ha.
Jag köper en del Blu-ray filmer. Funderar dock på om det är värt det när nya titlar kostar närmare 250:- st.
Vet inte vad medelinkomsten i landet är, men jag personligen går inte så mycket plus per månad att jag har råd att införskaffa den media jag skulle önska.
I-landsproblem, javisst, men än dock tråkigt.

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
I mina ögon är det alldeles försent att få stopp på fildelningen Man borde gjort nått för många år sen

+1 Dom missade internet tåget då det avgick, och försöker nu med alla medel jaga ikapp det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agonotheta
det är marknaden som bestämmer priset.
Så länge det finns en marknad kommer priset och vinsterna bestå.

Vilket då oundvikligen skapar frågan: Varför följer inte bolagen marknaden?
Eftersom så många fildelar istället för att betala så är det ju uppenbarligen så att folk inte vill använda sig av rådande modell. Men var är alternativen? Var är försöken till att anpassa sig efter vad marknaden så uppenbarligen vill ha? De finns inte, eller är i bästa fall halvhjärtade och mest ett spel för publiken.

De kommer aldrig bli kvitt piratkopieringen helt och hållet. Det kommer alltid finnas folk som inte vill betala. Men att så många som idag kopierar enbart skulle bestå av människor som vill ha saker gratis är ju löjligt att påstå. Men istället för att anpassa sig så stretas det emot, och ju längre det drar ut på tiden ju fler hinner utsättas för och vänja sig vid att saker finns gratis. Att år efter år försöka stoppa tåget istället för att försöka styra det skapar bara mer problem, men ändå så är det ingen som lyssnar på det örat. Och är man så dum ja då förtjänar man banne mig att få sparken, för då är man inte kompetent nog att göra det jobb man har.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankof
Nu när MC säsongen står för dörren tycker jag att alla tillgängliga poliser skall sättas in i jakten på dom grova kriminella fildelarna, speciellt "kalle" 16.5 år och hans mamma (som ju är juridisk ansvarig).

Nej men man får ju vara effektiv.
Det ska krylla av trafikkontroller mellan 06:00 och 09:00 samt 16:00 till 18:00. 09:00 till 16:00 kan de ägna sig åt fildelarna.

Under helgerna kan de sätta upp trafikkontroller på vackra kustvägar och dylikt.