Cypress blir Firepro V8800

Permalänk
Medlem

Jo, det är ju så det fungerar, och modden är ju att man ser till så grafikkortet presenterar sig som något annat. Hacket till drivrutinen borde rimligen då vara antingen att se till så den skiter i vad grafikkortet presenterar sig som (och i det fallet blir det ju upp till användaren att se till så man verkligen har kompitabel hårdvara) eller att drivrutinen förväntar sig presentationen "hej, jag är ett 5870 kort" som du utryckte det. ;- )

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thewiruz
Japp,Det går inte att installera cad drivers på ett spelkort direkt utan att först softmodda det!

Så som jag fattat det så ger Nvidia och ATI korten en identitet (hej jag är ett 5870 kort) ,Det är den identiteten man ändrar till (Hej jag är ett fire pro kort)Och passar till dessa drivrutiner osv..

Så om man försöker installera Cad drivers på ett 5870 kort som inte är softmoddat så blir svaret (Nej förfasen vi får inte sammarbeta)

eller nåt i den stilen

Skulle vara kul att veta om det fungerar att lägga in vanliga drivers på ett rent cadkort.borde vara liknande där

Haha, dagens förklaring "Nej förfasen vi får inte sammarbeta"
I lol'd.

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att det där kortet har större bandbredd på minnesbussen än vad 5870 har, värsting CAD-korten brukar väl kunna ha det, därav det blodiga priset..

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Undra hur många kr AMD skulle behöva lägga på varje vanligt grafikkort för att släppa drivrutinerna fritt för alla? skiljer väl typ 9000 kr på ett cad och ett vanligt 5870, så om de skulle lägga på 100 kr (tar inte alls hänsyn till moms ect som gör att mina uträkningar troligen är för höga) på varje vanligt kort så skulle de bara behöva sälja 90 ggr fler vanliga kort jämförelse med antalet cad kort. Har ingen aning om hur många cad kort AMD säljer, är troligen inte speciellt rimliga siffror som jag jag har använt, men nog vore det en tanke att erbjuda cad drivisar som en feature med ett litet prispåslag per kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CTH
Undra hur många kr AMD skulle behöva lägga på varje vanligt grafikkort för att släppa drivrutinerna fritt för alla? skiljer väl typ 9000 kr på ett cad och ett vanligt 5870, så om de skulle lägga på 100 kr (tar inte alls hänsyn till moms ect som gör att mina uträkningar troligen är för höga) på varje vanligt kort så skulle de bara behöva sälja 90 ggr fler vanliga kort jämförelse med antalet cad kort. Har ingen aning om hur många cad kort AMD säljer, är troligen inte speciellt rimliga siffror som jag jag har använt, men nog vore det en tanke att erbjuda cad drivisar som en feature med ett litet prispåslag per kort.

Hur mkt. av det saftiga priset tror du att t.ex. Adobe vill ha i licenspengar då för att korten ska vara officiellt stödda i Maya?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Kan det inte vara så att det där kortet har större bandbredd på minnesbussen än vad 5870 har, värsting CAD-korten brukar väl kunna ha det, därav det blodiga priset..

Nej skillnaden är att betalningsviljan för CAD (som köps av professionella användare) är högre än betalningsviljan för konsumentprodukter. Därför är priset för CAD-korten högre. Hårdvaran kan mycket väl vara identisk...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Hur mkt. av det saftiga priset tror du att t.ex. Adobe vill ha i licenspengar då för att korten ska vara officiellt stödda i Maya?

Du menar Autodesk? som är utvecklare för 3ds max,Maya,Mudbox bla...

Adobe är mer lagd åt Photoshop,After effects osv...

Vet inte om det funkar så.Tror att både hårdvaru och mjukvaru företagen sammarbetar utan att betala något extra,Menar utan stöd från Nvidia/ATI så blir det svårt att använda Maya,Max ...

QUOTE]Ursprungligen inskrivet av jOOOL
Nej skillnaden är att betalningsviljan för CAD (som köps av professionella användare) är högre än betalningsviljan för konsumentprodukter. Därför är priset för CAD-korten högre. Hårdvaran kan mycket väl vara identisk... [/QUOTE]

Sen är det en bra mycket mindre marknad!Om nu folk skulle börja använda den såkallade professionella serien så skulle priset antagligen ligga på samma nivå som gamer korten.

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOOOL
Nej skillnaden är att betalningsviljan för CAD (som köps av professionella användare) är högre än betalningsviljan för konsumentprodukter. Därför är priset för CAD-korten högre. Hårdvaran kan mycket väl vara identisk...

Betyder inte att VideoBIOS är identiskt eller stödjer samma saker. Bla därför Mac-korten är dyrare.

Men vafan sluta spekulera utan koll folk.

Prestandan på ett softmoddat nVidia-kort blir t ex inte i närheten av densamma som för ett riktigt Quadro, dock blir det bättre än för ett icke softmoddat kort. Det är mer än drivrutinerna som skiljer, softmoddning ändrar bara namn/id på kortet. Titta på http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=539&pgno=9

Sen kommer inte konsumentkort klara saker som SDI. De kommer inte ha samma multihead-förmåga som Quadro NVS. Konsumentkort har även sällan 1.5-2GB minne som FX korten och inget konsumentkort med en gpu har än 4GB minne. Inget konsumentkort med en gpu kommer få det inom snar framtid. Workstationkort har redan haft det ett tag. Ett vanligt GTX 285 har 1GB minne med 2GB som mest och ett FX 5800 har 4GB. De är fullt existensberättigade och rättvist prissatta.

Permalänk
Medlem

PetterK, om du tror att softmod inte blir lika bra kan väl börja läsa denna tråd.

http://forum.guru3d.com/showthread.php?t=313065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raptor18
PetterK, om du tror att softmod inte blir lika bra kan väl börja läsa denna tråd.

http://forum.guru3d.com/showthread.php?t=313065

Jag tror inget, mitt inlägg refererade bara till Nvidia-kort. De överlag populäraste bland professionella användare. Ser knappast mindre problemfritt ut där. Ingen jämför heller de med riktiga FireGL kort.

Dessutom är ett 1900:- NVIDIA Quadro FX 580 jämförbart med och ibland snabbare, och i de flesta fall är ett 4000:- NVIDIA Quadro FX 1800 snabbare än ett V8700 i vilket fall som helst.

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/quadrofx-firep...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Jag tror inget, mitt inlägg refererade bara till Nvidia-kort. De överlag populäraste bland professionella användare. Ser knappast mindre problemfritt ut där. Ingen jämför heller de med riktiga FireGL kort.

Dessutom är ett 1900:- NVIDIA Quadro FX 580 jämförbart med och ibland snabbare, och i de flesta fall är ett 4000:- NVIDIA Quadro FX 1800 snabbare än ett V8700 i vilket fall som helst.

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/quadrofx-firep...

Jag tycker att det ser ut som att de ligger ganska lika. Ibland var FireGL snabbare och ibland var Quadro FX snabbare. Men generellt så var nog Nvdias flaggskepp lite vassare. Men tänk på att detta var förra generationens grefikkort från AMD, baserade på 4800-serien.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
Jag tycker att det ser ut som att de ligger ganska lika. Ibland var FireGL snabbare och ibland var Quadro FX snabbare. Men generellt så var nog Nvdias flaggskepp lite vassare. Men tänk på att detta var förra generationens grefikkort från AMD, baserade på 4800-serien.

Du tar inte hänsyn med det i jämförelsen att FX 1800 är G94? FX 5800 är GT200 baserat. Ett G94 tävlade mot R600. Behöver man ett workstationkort som faktiskt har stöd för programmen är det nVidia som gäller, workstation-korten ger riktigt värde även jämfört mot softmoddade nVidia och ATI, och jag visa bara att man inte behöver något 20k kort för CAD/Modellering. Kolla på app benchmarksen då systemen förändrats så mycket där att man inte kan kolla på några syntetiska benchmarks från början av 00-talet. När det gäller workstation är det inte ofta rå prestanda som spelar roll. Det var det jag ville komma med. Drivrutiner/mjukvara är allt. Det är där du har nVidia stöd. Jag jämförde inte kort i samma generation och prisklass. Allt jag ville säga var bara att marknaden och korten för professionella användare är berättigad. Dessutom finns det Quadro-kort med features vanliga desktop-kort inte kan stödja, så som SDI. Allt kan inte lösas med lite fulhack som fungerar dåligt. Ett V8700 kostar som ett FX 3800.

Permalänk
Medlem

Det som räknas mest när man caddar är inte hastigheten på GPUn utan hur mycket minne man har på kortet. Speciellt om man jobbar med stora saker.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu