Månadens prestandadator februari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Gott att man fortfarande sitter på en prestandadator

Kände detsamma, förutom moderkortet och minnena då. Men känns som det jag har presterar likvärdigt

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Hedersmedlem

Var inte så dumt att köpa en 920a för ett år sedan (förutom c0 då iofs), ska bygga en till har jag tänkt och byta ut min c0 i huvuddatorn till en 930 (om priset blir samma som 920 snabbt (butiker med överpriser tsk tsk)). Ska nog köra på ett fractal design r2, är ju ändå enbart en jobb burk (9600gt). Tycker systemet såg rätt bra ut men givetvis har vi olika prioriteringar varför en del slänger in större chassi eller CF eller 160GB SSD osv. Inte så jävla mycket att orda om helt enkelt.

Permalänk
Medlem

tack för en bra guide, hade denna som referens när jag köpte dator.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Invectus
tack för en bra guide, hade denna som referens när jag köpte dator.

Hoppas du kör tunga applikationer där processorn spelar roll annars tackar du för att dom blåst dig på 4000.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

6848:- moderkort, processor och minnen ifrån artikeln.

Och sen har vi ett AMD system.
Minne: https://www.inet.se/artikel/5304263/corsair-4gb-2x2048mb-1333... 1369:-
moderkort: https://www.inet.se/artikel/1900965/asus-crosshair-iii-formul... 1900:-
processor: https://www.inet.se/artikel/5308642/amd-phenom2-x4-965-3-4ghz... 1824:-
5093:-
Det skiljer inte precis 4000:-, utan intel systemet kostar ~1755:- mer en AMD systemet.

Så vad har du för butik där man kan hitta ett AMD system med dom här grejorna för 2848:- ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
En prislapp som är 3000-4000 högre än prislappen på ett amd system är ju inte särskilt intressant om prestandaökningen i princip endast märks i program, inte spel.

Tiv

Vad lustigt för jag känner precis tvärt om! Betalar gärna lite lite mer för ett system som är snabbare i applikationer än i spel.

Dock rör det sig knappast om mer än 1500-2000 mer i pris mellan ett AMD-system och ett i7 system idag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeraphin
6848:- moderkort, processor och minnen ifrån artikeln.

Och sen har vi ett AMD system.
Minne: https://www.inet.se/artikel/5304263/corsair-4gb-2x2048mb-1333... 1369:-
moderkort: https://www.inet.se/artikel/1900965/asus-crosshair-iii-formul... 1900:-
processor: https://www.inet.se/artikel/5308642/amd-phenom2-x4-965-3-4ghz... 1824:-
5093:-
Det skiljer inte precis 4000:-, utan intel systemet kostar ~1755:- mer en AMD systemet.

Så vad har du för butik där man kan hitta ett AMD system med dom här grejorna för 2848:- ?

Ja ska du ta det absolut dyraste AMD moderkortet som finns så är det väl inte mer än rättvist att ta det dyraste som finns till intel?

Då hamnar nämligen intelmobot på runt 3400-4200.

Annars kan du väl ta något som är mer mainstream, precis som intelvarianten.

Då kostar amd mobot runt 1000.

Så ja.. även om det inte är exakt 4000 så är det iaf runt 2500 om vi ska vara rimliga med moderkortet och det är ändå ett till 5850 gfx kort eller ett 5970 istället för ett 5870.

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Vad lustigt för jag känner precis tvärt om! Betalar gärna lite lite mer för ett system som är snabbare i applikationer än i spel.

Dock rör det sig knappast om mer än 1500-2000 mer i pris mellan ett AMD-system och ett i7 system idag.

Ja men grattis, då är du en av de här på swec som behöver en prolle som e snabb i program och då kan jag bara gratulera för i7 är bättre i program.

Att intel gjort sig skyldig till grova marknadsföringsbrott och kartell-liknande hot är väl dock ändå en parameter man bör tänka på innan man köper en produkt.

Vill man handla av en kriminell eller en ärlig, det är frågan.

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Citat:

En prestandadator utan ljudkort är dock rätt underligt. Att även inte ta med tester på datorn de sätter ihop är ju underligt.

Själv är jag i det närmaste tondöv så det där med ljud har jag aldrig brytt mig så hårt om. Tycker jag har ett fullgott ljud i det inbyggda kortet tillsammans med allt fläktvinande...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Ja men grattis, då är du en av de här på swec som behöver en prolle som e snabb i program och då kan jag bara gratulera för i7 är bättre i program.

Att intel gjort sig skyldig till grova marknadsföringsbrott och kartell-liknande hot är väl dock ändå en parameter man bör tänka på innan man köper en produkt.

Vill man handla av en kriminell eller en ärlig, det är frågan.

Tiv

Ett grattis känns kanske lite mal placé men jag tycker det är lite tråkigt att Sweclockers har blivit ett forum där vissa anser att prestanda enbart mäts i frames per seconds i spel?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Ett grattis känns kanske lite mal placé men jag tycker det är lite tråkigt att Sweclockers har blivit ett forum där vissa anser att prestanda enbart mäts i frames per seconds i spel?

Tycker jag inte.. folk spelar spel.. och om man mäter vilket liv det blir när nya grafikkort släpps jämfört hur det blir när nya processorer släpps så är det ju som natt o dag.

Prollar i all ära men grafikkort är som 100 meters loppet i OS.. det är de som har flest tittare.

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Månadens prestandadator februari

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Sämre CPU, Dagens spel är CPU krävande.
Mindre RAM, Dagens spel käkar mer av detta.
Crossfire, Dålig prestanda i många spel, inte värt priset eller elräkningen.
SSD, Var är denna? Du kan INTE jämföra en 1TB 7200rpm med SSD, du är rolig du.

Jag som spelar vill ha 20 installerade, 4-15GB st, snitt på 7GB kanske, hur får du in 140 GB installerade spel på en 80GB SSD
Vilket är mest spellämpat?

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
Jag som spelar vill ha 20 installerade, 4-15GB st, snitt på 7GB kanske, hur får du in 140 GB installerade spel på en 80GB SSD
Vilket är mest spellämpat?

20 installerade spel?!
Jag spelar konstant och har ungefär 5 :s

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
Jag som spelar vill ha 20 installerade, 4-15GB st, snitt på 7GB kanske, hur får du in 140 GB installerade spel på en 80GB SSD
Vilket är mest spellämpat?

Kanske dags att skaffa sej ett liv ?

Permalänk
Medlem

Konstig konfig. En prestanda dator bör ha den bäst presterande SSDn i dagsläget . Det är Vertex LE , med SF 1500 kontrollern. Snabbaste disken på marknaden just nu ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Kommer SSD att vara integrerat på moderkorten i framtiden? Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Konstig konfig. En prestanda dator bör ha den bäst presterande SSDn i dagsläget . Det är Vertex LE , med SF 1500 kontrollern. Snabbaste disken på marknaden just nu ...

Ska den ha det bästa prestanda grafikkortet också?
Isf blir det 2000kr extra för "prestanda" ssd och 2000kr extra för 5970 grafikkort.

edit: när vi ändå ska ha prestanda grejer så slänger vi på en i7 975 också. Nu har vi en prestanda ssd, prestanda graffe och en prestanda processor. dock blev det 10.000kr dyrare :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeraphin
Ska den ha det bästa prestanda grafikkortet också?
Isf blir det 2000kr extra för "prestanda" ssd och 2000kr extra för 5970 grafikkort.

edit: när vi ändå ska ha prestanda grejer så slänger vi på en i7 975 också. Nu har vi en prestanda ssd, prestanda graffe och en prestanda processor. dock blev det 10.000kr dyrare :/

vart tog vattenkylningen vägen då ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av empo021
vart tog vattenkylningen vägen då ?

H50 !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gustaf
Kommer SSD att vara integrerat på moderkorten i framtiden? Vad tror ni?

Det kommer det säkert vara någon gång i framtiden.
Men det verkar lite dumt då man inte kan expandera lagringsplatsen...

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mansonite
Det kommer det säkert vara någon gång i framtiden.
Men det verkar lite dumt då man inte kan expandera lagringsplatsen...

Man kommer väl ändå kunna expander lagringsplatsen. Bara för att du har ett integrerat grafikkort på moderkortet betyder det ju inte att du inte kan sätta dit ett annat grafikkort, för det kan du.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Hej Sweclockers!
Jag är ny medlem för dagen.
Jag ska köpa en ny dator. Jag tänkte jag skulle köpa efter listan i artikeln Månadens Prestandadator Februari.
Vad jag skulle vilja få kompletterat med är vilken typ av datorskärm som ni rekomenderar till ett sådant kraftpaket.
Jag ska använda skärmen till kontorsjobb, blu-ray film, spelande och även lite fotoredigering med photoshop, dock inte proffsprogrammen. Gärna 27".
Vad säger ni, har ni några heta tips för max 6000:-?
Mvh
Pjärsan

Permalänk

Toppen tråd då många intresserade lägger in tips och andra förslag.
Vad jag skulle vilja se är att Sweclockers sätter ihop är en prestanda speldator.

Gärna med teknik som kortar ned laddningstider, då jag hamnar efter i starten på en ny bana när jag spelar *Battlefield Bad Company 2. Tex köra hårddiskar i raid eller ssd, eller ssd i raid.

Gärna tips på spelskärm för att nyttja tekniken som sitter i speldatorn.

Gärna andra hårdvarulösningar som kan hjälpa till, tex när Leadteks nätverkskort kommer om det verkligen hjälper till vid spelande online? http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.307968/leadtek-slapper-nat...

En prestanda speldator för ett bra pris.

Visa signatur

Aorus X7 Pro V3 17,3" Full HD i7-4870HQ / 16GB / 1TB+2x256GB SSD / GTX 970M 3GB SLI / Win8.1

Laptop: ASUS ZENBOOK UX32VD CI5 1.7 4GB/500 + 24 SSD GT620M 13.3" W7HP

Permalänk

P6X58 är väl lite att ta i!

Ga-X58-Ud3r är väl mycket bättre IMO, den har ungefär samma funktioner men kostar typ hälften (typ då alltså, iallafall mycket mindre)!

Permalänk
Medlem

5970

Synd att det inte finns plats för en 5970 grafikkort i denna låda. Eller går det att ändra lådan så den går i annars får jag väl ta en annan låda och då vilken?

Permalänk
Medlem

köpte den här setupen fast med ett annat chassi + att jag valde i7 930an ist för 920an (knappt 100kr dyrare), i USA när jag var där i mars..är grymt nöjd!! speciellt med tanke på att jag sparade ett antal tusenlappar på att köpa delarna där borta

Visa signatur

CPU: i7 -930 @2.8GHz MB: Asus P6X58D Premium RAM: 3x2GB OCZ Gold DDR3 1600MHz SSD: Intel X25-M 80GB HDD: WD Caviar Black 1TB Graphics: Radeon HD5870 1GB Chassi: NZXT Lexa PSU: Corsair HX750W Monitor: BenQ 24" OS: Windows 7 Ultimate (64Bit)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stekerz:

köpte den här setupen fast med ett annat chassi + att jag valde i7 930an ist för 920an (knappt 100kr dyrare), i USA när jag var där i mars..är grymt nöjd!! speciellt med tanke på att jag sparade ett antal tusenlappar på att köpa delarna där borta

grattis till dagens återuppväckande av död tråd