Problem med Geforce 8500gt

Permalänk
Medlem

Problem med Geforce 8500gt

Hej, jag har ett Geforce 8800gt som jag köpt av en kompis och garantin har utgått. Problemet är att jag inte får någon bild med kortet, fläkten på grafikkortet startar och allt sånt. Sen så "piper" inte datorn till i början heller som den gör med ett annat kort som fungerar. Har kontrolerat att alla sladdar och sånt sitter i. Någon som har haft något liknade problem eller vet vad det kan vara för något med kortet?
Tacksam för svar.
MVH Pontus.

Permalänk
Medlem

Har du avinstallerat det gamla kortet fullständigt??
Funkade systemet bra innan bytet??

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jerqer
Har du avinstallerat det gamla kortet fullständigt??
Funkade systemet bra innan bytet??

Kortet som satt i innan var ett geforce 8500gt så måste jag avinstalera det då eftersom båda är ur 8 serien?
Japp allt funkade felfritt innan bytet.

Permalänk
Medlem

Bytte du ett 8500GT mot ett 8500GT?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Bytte du ett 8500GT mot ett 8500GT?

Oj, skrev fel, det är ett 8800gt som jag har nu. Hade ett 8500gt förut

Permalänk
Medlem

detta fenomen hände mig också, när jag bytte datorlåda, och det jag gjorde va att ta ur kortet igen o se så det inte är något smuts på pcie kontakten, o sedan trycka i det, även trycka lite mer trots de lilla "klicket" som fästena ger ifrån sig... kanske bara inte får någon kontakt

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjuppi
detta fenomen hände mig också, när jag bytte datorlåda, och det jag gjorde va att ta ur kortet igen o se så det inte är något smuts på pcie kontakten, o sedan trycka i det, även trycka lite mer trots de lilla "klicket" som fästena ger ifrån sig... kanske bara inte får någon kontakt

Okej, tror inte det är något sånt efter som att jag har testat kortet i två andra datorer där samma fel uppstod i samtliga. Börjar fundera på om det är fel på någon lödning eller något liknande.

Permalänk
Medlem

Lista nätagg samt övriga komponenter, har du kopplat in strömsladden?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
Lista nätagg samt övriga komponenter, har du kopplat in strömsladden?

Strömsladden har jag kopplat in.

Dator:

Moderkort: Asus M2N-SLI
Processor: Amd atlon X2 5600+ 2,8ghz
Ram: Corsair 800mhz 1gb, 2st
Nätagg: Corsair 450w

Permalänk
Hedersmedlem

Då kan det vara läge att testa bakning av kortet, det finns en tråd här på forat som du skall titta i om du gör detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Vid byte av grafikkort ska det gamla avinstalleras först med det kortet i.

När det klart kan korten bytas och nya drivrutiner installeras.
Har man lyckats få in fel drivrutin händer det att datorn inte startar sen.
Själva bytet sker när datorn står i grafikläge vga, där ska alla grafikkort fungera. Mostvarar den grafik du får i felsäkert läge.

Permalänk
Medlem

Men jösses det är ett 8800GT som byter ut ett 8500GT... Tycker den ärligt talat borde köpa det utan några problem med samma drivis!

Dessutom verkar det ju som om datorn inte startar alls? Då är det knappast ett drivrutinsproblem.

Lazer94, windows går aldrig igång antar jag? Dvs du hör inte hårddisken jobba, och att windows startupljud går igång tex antar jag?

Börjar låta som ett hårdvaruproblem med själva kortet, helt klart
(om du trippelkollat att det sitter ordentligt, att det får ström, och att windows inte går igång)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Men jösses det är ett 8800GT som byter ut ett 8500GT... Tycker den ärligt talat borde köpa det utan några problem med samma drivis!

Dessutom verkar det ju som om datorn inte startar alls? Då är det knappast ett drivrutinsproblem.

Lazer94, windows går aldrig igång antar jag? Dvs du hör inte hårddisken jobba, och att windows startupljud går igång tex antar jag?

Börjar låta som ett hårdvaruproblem med själva kortet, helt klart
(om du trippelkollat att det sitter ordentligt, att det får ström, och att windows inte går igång)

Nej hårddisker börjar inte arbeta och datorn "piper" inte till som den brukar, alla fläktar startar som vanligt sen händer det inte nå mer.
Kan en bakning av kortet fungera?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazer94
Nej hårddisker börjar inte arbeta och datorn "piper" inte till som den brukar, alla fläktar startar som vanligt sen händer det inte nå mer.
Kan en bakning av kortet fungera?

Läs tråden om bakning här i grafikkortdelen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Läs tråden om bakning här i grafikkortdelen.

Läste den och provade det men utan framsteg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazer94
Läste den och provade det men utan framsteg

Det finns inte integrerad grafik på moderkortet? Min kompis hade exakt samma problem, sa åt honom att dra ut grafikkortet och det funkade då.
Annars så dra ut allting förutom ström för mobo och CPU och se ifall det går igång några fläktar.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnti
Det finns inte integrerad grafik på moderkortet? Min kompis hade exakt samma problem, sa åt honom att dra ut grafikkortet och det funkade då.
Annars så dra ut allting förutom ström för mobo och CPU och se ifall det går igång några fläktar.

Jo det finns grafik på moderkortet

Permalänk
Hedersmedlem

Har du stängt av det integrerade eller sagt att den skall starta med det som ej är integrerat? I bios alltså

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Har du stängt av det integrerade eller sagt att den skall starta med det som ej är integrerat? I bios alltså

Nej det har jag inte, men när jag stoppar i 8500gt så funkar det som vanligt och när jag stoppar i 8800gt så får jag ingen bild och det händer igenting

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som ditt graffe antingen får för lite ström eller har sett sina bästa dagar

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Det låter som ditt graffe antingen får för lite ström eller har sett sina bästa dagar

Måste vara trasigt då för jag testade det i en kompis dator och han kör valigtvis ett 9800gt och då borde mitt oxå funka i den isåfall.

Permalänk

9800GT är 8800GT fast med ombytt namn

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acke5
9800GT är 8800GT fast med ombytt namn

Okej, så vadå ingen skildnad på dom 2?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazer94
Okej, så vadå ingen skildnad på dom 2?

nop

Visa signatur

Apple Mac Mini