Permalänk

Byta Grafikkort!?

Jag sitter på en sketen Fujitsu Siemens-dator som var en värsting när vi fick den för ca två år sedan, kanske 3 och vill nu byta grafikkort men behöver hjälp.

Specs:
Intel(R) Core(TM)2 CPU 6400 @ 2.13GHz (2 CPUs)
2GB RAM (bara)
NVIDIA GeForce 7950 GT (512 MB)

Övrig info:
DAC-typ: Integrated RAMDAC
Windows XP, OS
Systemmodell - MS-7293
Stort och rymligt chassi (ej original, lång historia)

Eftersom jag inte är någon erfaren datorbyggare undrar jag mycket. Jag har kollat på några kort och kommit fram till att t.ex. MSI Radeon HD 5770 1GB GDDR5 "HAWK" vill jag nog ha.
Då är frågan: kan jag köra detta i min dator? O kommer det bli bra med min dåliga processor?

Läste nåt om PCI, PCI-E, AGP etc. och är förvirrad!

Kunde maxa BF2142 när det kom och nu vill jag såklart kunna maxa spel som BFBC2, Assassins Creed II m.fl.

Inte ens Assassins Creed (ettan) funkar på min trötta dator.

Budgeten är relativt hög.

All hjälp godtages!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CarlEddie
Budgeten är relativt hög.

Hur hög? Det mesta skulle egentligen bytas ut.

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk

Vi snackar investerade sommarjobbspengar så har väl tänkt max 10k ungefär. Gärna under 5k.
Har dock ingen koll på hur mycker processorer o sånt kostar. :S

Permalänk
Medlem

Kör du XP klarar du dig med HD4xxx serien.:)
Sedan kan du göra lite olika:
1 köpa HD4670-4770 eller 5750-5770.
2 Köpa HD4850-4870 och ett nätagg.
Nästa steg ar att kolla vad du kan byta till för cpu på moderkortet, alternativt byta moderkort och klocka cpu´n du har.
Eller byta moderkort och cpu.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Kommer då ett MSI Radeon HD 5770 1GB GDDR5 t.ex. räcka för att maxa de flesta spel eller måste jag uppgradera processorn först också? Och sen undrar jag såklart om det här kortet passar i min burk för som jag förstår det finns det olika kort med olika anslutningar???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CarlEddie
Kommer då ett MSI Radeon HD 5770 1GB GDDR5 t.ex. räcka för att maxa de flesta spel eller måste jag uppgradera processorn först också? Och sen undrar jag såklart om det här kortet passar i min burk för som jag förstår det finns det olika kort med olika anslutningar???

nej ett hd 5770 räcker inte för att maxa de flesta nya spel då får du sikta på ett hd5850 , samt en ny cpu och moderkort samt helst ram.

eftersom du har core2 samt ett 7950gt har du pcie 1.0 till 99% men simens kan ha gjort de billigt för sig och satt in agp så dra ner cpu-z så kan du avläsa om du har pcie eller inte.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Jag vet ärligt talat inte vad cpu-z är så jag fattar inte riktigt hur jag ska avläsa om jag har PCI-E eller inte.

Eftersom jag behöver både moderkort, cpu och ett grymt grafikkort på en gång verkar det nästan lika bra att köpa helt ny burk istället?

Permalänk
Medlem

Förslag 1.

Du köper ett HD5750 och 2gb ram = 1500kr. Du kommer 3dubbla din prestanda i spel, men knappast maxa.

Förslag 2.

Ny PC.....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Tack för infon. Någon som har lust att lista någon dator som pallar det mesta som inte kostar skjortan?

Permalänk
Medlem

Hej

Jag skulle råda dig att sälja din dator, gå in på blocket och köpa något där, kanske inte det bästa men bra moderkort, processor, ram och köper sedan ett 5750 5770, du kan klara dig fint under 5000 om du gör så.

Har du PCI-E på din dator så köp nytt grafikkort, 5750 eller 4870 finns billigt o köpa nu,, du får köpa 2 gb ram till. allt som allt, vill du inte ha värsta gaming datorn men ändå kunna spela spel så kan du klara dig på en enkel uppgradering på 1500 kr..

Kolla blocket som sagt, du kan fynda bra där. eller här på sidan på "marknad".

jag har amdx2 5600 2.8ghz, 4gb 800mhz ram, ca 900 gb HD, 5750 1gb, och jag klarar mig ganska bra när det gäller spel, kör alltid i 1650x1050 upplösning. Alla spel flyter bra, men vill du ha det där "extra" så får du nog köpa en ny dator.

Permalänk

Tack Riddlz för den utförliga infon.

Fråga lite off topic: med tanke på tv-spelsplattformarnas utveckling plus tv-apparater med full HD och grejer, är det inte värt att satsa pengar på en PS3a, en bra tv med full HD och några sköna spel? En dator blir ju ändå bara gammal efter ett halvår och måste uppdateras. En PS3a har ju rätt schysst grafik och alla spel funkar, måste aldrig uppdateras.

Någon tanke?

Eller är datorerna ännu allt för överlägsna prestandamässigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CarlEddie
Tack Riddlz för den utförliga infon.

Fråga lite off topic: med tanke på tv-spelsplattformarnas utveckling plus tv-apparater med full HD och grejer, är det inte värt att satsa pengar på en PS3a, en bra tv med full HD och några sköna spel? En dator blir ju ändå bara gammal efter ett halvår och måste uppdateras. En PS3a har ju rätt schysst grafik och alla spel funkar, måste aldrig uppdateras.

Någon tanke?

Eller är datorerna ännu allt för överlägsna prestandamässigt?

det beror på, datorerna kommer alltid att vara mest överlägsna i prestanda, men du slipper ju som sagt alla problem med nya delar etc. beror på vad du är ute efter, sitta lira fifa med grabbarna eller att sitta och spela crysis på max?:P

Permalänk
Medlem

Ps3 har exakt samma grafikkort som du sitter på nu. Så konsolerna ligger jävligt långt efter. Dock görs de flesta spel till konsolerna, och sedan portas de över till pc och det läggs till lite snyggare grafikeffekter just för att datorerna klarar av detta. Dock är ju de flesta spelen anpassade till konsoler, så det krävs en kraftigare dator för att driva ett spel som portats över till pc.

Konsollerna kör ju fortfarande direktx 9. Medans datorerna är uppe i directx 11 + typ 8ggr kraftigare grafikkort.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Hej är inne på lite samma spår.
Tänkte också byta grafikkort.
Har Apg kort nu (geforce 5200 fx)
Spelar det någon roll vilken apg kort man skaffar x1,2,4 eller x8? eller funkar alla men den körs bara på det som stöds
Eftersom det är en dator som jag inte andvänder särskillt ofta så tänkte jag bara skaffa något billigt från blocket för att kunna kanske köra L4D och andra lite nyare spel.
Vilka kort ska man satsa på då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jontepo
Hej är inne på lite samma spår.
Tänkte också byta grafikkort.
Har Apg kort nu (geforce 5200 fx)
Spelar det någon roll vilken apg kort man skaffar x1,2,4 eller x8? eller funkar alla men den körs bara på det som stöds
Eftersom det är en dator som jag inte andvänder särskillt ofta så tänkte jag bara skaffa något billigt från blocket för att kunna kanske köra L4D och andra lite nyare spel.
Vilka kort ska man satsa på då?

Har för mig att ATI tillverkade sina sista AGP kort i 3xxx serien, sen är dem också dyrare än PCI-E pga utbudet minskat, årdna ett 3850, det körs på x8,5200x har jag för mig körde på 8x också.

Permalänk
Medlem

Men funkar det att kombinera AGP kort hur som helst? dvs om man vet att man har en agp plats så spelar inte roll vilket agp kort man skaffar?

har sett att kontakterna ser lite olika ut beroende på kort.