Permalänk
Medlem

Köpte ett HD3650 Agp

Köpte ett sådant, bara för att få ut det sista.

Spelar dock endast div tågsimulatorer och lite lättare spel så att jag har en gammal dator stör mig inte nämnvärt ännu.

När jag packade upp kortet så såg jag först att det var rost på ena kontakten, samt brännmärken på kretskortet. Är detta normalt?

Testade sedan prestandan lite, nu har jag absolut inga höga krav, men märkte knappt någon skillnad mot mitt 9år? gammla ati 9600...

Fick bla knappt 10 000p i 3Dmark01, och knappt 2000p i 2Dmark06, med konstant hackade och runt 2-5 fps eller vad det kallas.

SM 2.0 Score
789
SM 3.0 Score
963
CPU Score
661 3Dmark06

Poängen i 3Dmark01 kanske jag kan förstå, eftersom grafikkortet kanske inte är optimerat för det. Men är värkligen detta kort ett sånt bottennapp?

Vill ju bara ha lite bättre prestanda i gamla spel.

Här är ett annat program jag körde.

Är kortet inte bättre än ett nästan 10år gammalt kort, eller är det datorn i övrigt som är flaskhalsen?

Eller finns det nån inställning i bios som jag har missat, eller kanske nåt i Ati,s kontrollpanel?

P4 3,2GHz
1,75gb ram
Win XP

Är värkligen tacksam för svar ifrån er. Och nämn inget om en ny dator, det kommer till hösten, nu prioriterar jag barnvagn och sådant högre;):)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej rost och brännmärken är inte normalt skicka tillbaks skräpet

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk

köpte du kortet nytt eller?
även om det är ett gammalt kort så hade då inte jag accepterat att det är typ
"vattenskadat" som det ser ut att vara på dina bilder.

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Medlem

Jo, köpte kortet helt nytt. Kanske inte ska nämna vart jag köpte det. Men kan säga att det är en svensk populär sida som är omtalad här, så detta hade jag inte räknat med. Men nu är det knappast deras fel eftersom kartongen var oöppnad.

Det roliga är att plasten var obruten, och tejpbiten som sitter där man öppnar kartongen var obruten. Blev lite ställd kan jag säga!

Edit: Om ni kollar mina tester av kortet, motsvarar det vad kortet skall ge, eller är det helt enkelt skadat?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Absolut inte! Det skall du reklamera direkt. Jag är väldigt intresserad av vilket sida som säljer grafikkort med rost på. Batchen måste ju varit vattenskadad vid leverans eller nåt. PMa mig med namnet på butiken om du inte vill skriva det öppet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iopus
Absolut inte! Det skall du reklamera direkt. Jag är väldigt intresserad av vilket sida som säljer grafikkort med rost på. Batchen måste ju varit vattenskadad vid leverans eller nåt. PMa mig med namnet på butiken om du inte vill skriva det öppet.

Hur går jag tillväga nu? Ska jag maila dom och berätta samma historia eller skall jag gå via ångerrätten? Misstänker att jag kommer få vänta en evighet om de skall granska kortet efter att jag skickat in det. Vill ju inte heller få det lagat, det känns inte helt rätt, även om det nu inte handlar om några stora pengar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan va så att kortet är skadat. Men prestandamässig tycker jag det ser ut som normala resultat. Du kan jämföra med mitt 3850, som är bra mycket mer kraft i jämfört med 36XX serien.

EDit: ska du ha lite krut till AGP, så är det 4650 och 3850 som gäller. Även 1950 är bra om du får tag på ett sånt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Kan va så att kortet är skadat. Men prestandamässig tycker jag det ser ut som normala resultat. Du kan jämföra med mitt 3850, som är bra mycket mer kraft i jämfört med 36XX serien.

Skiljde en del mellan ditt och mitt. Kanske stämmer att 3850 är runt 110% snabbare än 3650.

Om dom nu går med på det, ska jag lägga emellan 200kr och ta ett 4650 istället? Nu ligger mitt nätagg bara på runt 340watt iofs.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saigon
Skiljde en del mellan ditt och mitt. Kanske stämmer att 3850 är runt 110% snabbare än 3650.

Om dom nu går med på det, ska jag lägga emellan 200kr och ta ett 4650 istället? Nu ligger mitt nätagg bara på runt 340watt iofs.

Det tycker jag absolut. Även om 4650 är något klenare än 3850, så är det betydligt mer strömsnålt. Så det borde passa bra med ditt nätagg. Vet inte om ja skulle våga köra 3850 på ett äldre 340W Nätagg. Talar av egen erfarenhet då mitt 350W brann upp efter några månader

EDIT: Här är ett bra test, där du även kan se strömförbrukningen:
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-4650-agp,2383.html

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Det tycker jag absolut. Även om 4650 är något klenare än 3850, så är det betydligt mer strömsnålt. Så det borde passa bra med ditt nätagg. Vet inte om ja skulle våga köra 3850 på ett äldre 340W Nätagg. Talar av egen erfarenhet då mitt 350W brann upp efter några månader

EDIT: Här är ett bra test, där du även kan se strömförbrukningen:
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-4650-agp,2383.html

Har mailat dom nu. Skrev felen jag hittade, bifogade dessa 2 bilder på kortet, och frågade samtidigt om det går bra att "byta upp sig" till ett 4650.

Har har dock den gammla blåa kontakten till min plattskärm, får man med en konverter då? Och är det en sån där standard 4-stift kabel till ett 4650?

Vilket av dessa kort rekommenderar ni?

XFX Radeon HD4650 1GB AGP
GPU-tillverkare ATI
Modell Radeon HD 4650
Frekvens 600 MHz
Minne
Typ GDDR2
Minne 1 GB
Frekvens 1000 MHz
Bussbredd 128 bitar
Rek. nätdelsstyrka 400 W
XFX Radeon HD4650 512MB AGP

GPU-tillverkare ATI
Modell Radeon HD 4650
Frekvens 600 MHz
Minne
Typ DDR2
Minne 512 MB
Frekvens 800 MHz
Bussbredd 128 bitar
Rek. nätdelsstyrka 400 W

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ta det billigaste. Vet inte va du ska tjäna med 1GB minne till på ett gammalt AGP system. Prestandan kommer va samma då processorn kommer sätta stopp.

Med "den blåa" kabeln menar du VGA antar ja? Det följde med en DVI->VGA adapter med mitt iaf. Men det får du nog nästan kolla med butiken, annars kan du köpa en sån för en billig peng på classe.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Ta det billigaste. Vet inte va du ska tjäna med 1GB minne till på ett gammalt AGP system. Prestandan kommer va samma då processorn kommer sätta stopp.

Med "den blåa" kabeln menar du VGA antar ja? Det följde med en DVI->VGA adapter med mitt iaf. Men det får du nog nästan kolla med butiken, annars kan du köpa en sån för en billig peng på classe.

Okey tack, det får bli så!

Satt i mitt gamla 9600 nu. Det kortet flöt tillomed på bättre i 3Dmark06 hehe.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker det 3650 du fått verkar underprestera... Som sagt, skicka tillbaka och byt till ett 4650. Har själv haft ett 4650 512mb agp.
P4 2.8ghz, 512mb RAM, och 4650 agp. Fick 16500p i 3dmark01.
Så skillnad lär du märka med det kortet.

Permalänk
Medlem

Hej igen.

Skall försöka få ett 4650 istället. Ett återköp åtminstonde är ju solklart i mina ögon.

Fick svar idag.

"Hej.

Jag skickar ditt e-mail vidare till * som har hand om returer/återköp/reklamationer så får de ta ställning till bytet och förklara hur du går tillväga för att skicka in det trasiga kortet."

Är väll knappast nån tvekan i detta fall i mina ögon, men det löser sig nog.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett 3650 med 64 bitars minnesbus och DDRII-minnen blir nog inte mkt snabbare.

Försök hitta ett 4650 med GDDR3

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iopus
Absolut inte! Det skall du reklamera direkt. Jag är väldigt intresserad av vilket sida som säljer grafikkort med rost på. Batchen måste ju varit vattenskadad vid leverans eller nåt. PMa mig med namnet på butiken om du inte vill skriva det öppet.

Dra inga förhastade slutsatser ! TS skriver att kortet var oöppnad så butiken ifråga kunde omöjligt veta vad som ligger i lådan.
Eller vill du att butiker öppnar varje låda innan försäljning ? Tänk till lite innan.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saigon
Hej igen.

Skall försöka få ett 4650 istället. Ett återköp åtminstonde är ju solklart i mina ögon.

....

Är väll knappast nån tvekan i detta fall i mina ögon, men det löser sig nog.

Det borde dom kunna lösa. Stå på dig, så får du nog som du vill. Det är INTE ok att få ett kort med rost på.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Det löser sig nog hoppas jag.

Kartongen var oöppnad. Så butiken i sig skall ju inte få någon skuld tycker jag. Såvida dom nu inte strular till detta ärende.

Är lite rädd att dom måste skicka kortet till tillverkaren och hålla på o strula.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saigon
Tack för era svar!

Det löser sig nog hoppas jag.

Kartongen var oöppnad. Så butiken i sig skall ju inte få någon skuld tycker jag. Såvida dom nu inte strular till detta ärende.

Är lite rädd att dom måste skicka kortet till tillverkaren och hålla på o strula.

I värsta fall kan du sälja kortet begagnad och köpa ett nytt till dig själv. Är ju inga stora summor det handlar om som tur är

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
I värsta fall kan du sälja kortet begagnad och köpa ett nytt till dig själv. Är ju inga stora summor det handlar om som tur är

Värkar som om att det löser sig:)

Tur att jag beställde ifrån en seriös sida med bra support. Nu handlade det ju inte om några stora pengar. Men nu kan jag åtminstonde lita på dom inför framtida större inköp!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saigon
Värkar som om att det löser sig:)

Tur att jag beställde ifrån en seriös sida med bra support. Nu handlade det ju inte om några stora pengar. Men nu kan jag åtminstonde lita på dom inför framtida större inköp!

Nu när det har gått så bra med supporten, kan du kanske uppge va det är för sida du handlade från? Jag har mina misstankar men det är ju dumt att spekulera

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Varför skriver du inte vilken butik det var ifrån?

Permalänk
Medlem

Varför jag inte har kommenterat något finns det en riktigt bra förklaring till. Har varit på BB med sambon i 3 dagar nu. Blev pappa i onsdagskväll. Duger den förklaringen?:)

Och jag vill inte gärna hänga ut företag såhär i onödan såvida det inte känns rätt. Och ni tjänar väll inget egentligen på att veta, eftersom det nu löste sig?:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nee, men samtidigt så är det ju intressant och veta vilket företag som tog det hela seriöst och inte bara avfärdade det som SBS.

Permalänk
Medlem

Förstår att det kan vara intressant. Min tanke var bara den att det ev kan finnas personliga risker med att hänga ut företag? Om jag inte minns helt fel så läste jag en lagstiftning ang sådant förut. Eller har jag blandat ihop det med något annat nu?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saigon
Förstår att det kan vara intressant. Min tanke var bara den att det ev kan finnas personliga risker med att hänga ut företag? Om jag inte minns helt fel så läste jag en lagstiftning ang sådant förut. Eller har jag blandat ihop det med något annat nu?

Det skulle förvåna mig om det fanns någon sådan lagstiftning, isf så vore ju alla omdömen om företag på tex prisjakt helt olagliga. Där emot så är väl förtal olagligt, men det handlar ju inte om det i detta fall.

Men det var mest vardaglig nyfikenhet, jag kräver självklart inte att du ska berätta vilket företag det var. Inte någon dödsviktig information direkt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Om de har gått bra och de har vart tillmötesgående ska du berätta för att ge dem + i kanten!

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Okey, då är det alltså ingen fara, och självklart skall man få framföra sina åsikter om företag utan följder:)

Företaget är alltså Inet.se En riktigt populär sida här har jag märkt, därav anledningen att jag tvekade att skriva det först.

Men nu är ju läget annorlunda. Riktigt bra kundtjänst och ett bra företag som man kan lita på helt enkelt. Och felet är absolut inte ifrån deras sida, utan tillverkaren som jag klarlagt tidigare.

Kände knappt till Inet.se förens jag började läsa här. Kommer i fortsättningen att handla ifrån dom, speciellt nu när dom blev "testade" så att säga.

Är väll helt onödigt att skriva detta egentligen, av vad jag har läst här så har jag inte hittat nåt negativt om företaget alls.:up:

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag misstänkte att det var Inet som det handlade om. Har aldrig haft några problem med dom. Handlar nästan uteslutande hos dom. Men även hos Dustin Home och Webhallen som också har bra service och support.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saigon
Varför jag inte har kommenterat något finns det en riktigt bra förklaring till. Har varit på BB med sambon i 3 dagar nu. Blev pappa i onsdagskväll. Duger den förklaringen?:)

Och jag vill inte gärna hänga ut företag såhär i onödan såvida det inte känns rätt. Och ni tjänar väll inget egentligen på att veta, eftersom det nu löste sig?:)

Grattis till sonen/dottern. Hoppas att allt gick bra på BB och det är ju en helt klart gondkänd anledning.

Kul oxå att det löste sig med kortet men helt klart roligare att du har blivit pappa, själv har jag en son på snart 18Månader

MVH