Corsair släpper snabbare minnespaket på 24 GB

Permalänk
Melding Plague

Corsair släpper snabbare minnespaket på 24 GB

För den som inte nöjer sig med 8 eller 12 GB minne släpper Corsair minnespaket med högdensitetskretsar för 16 eller 24 GB DDR3-RAM, denna gång i 1 600 MHz.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Och hur många användare behöver mer än 12GB i ram??? I framtiden kanske men varför köpa det nu. Lär ju inte bli dyrare längre fram när det kan tänkas vara behövligt.

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk

Sjukt dyrt med tanke på att jag köpte mina 12GB för ca 2100kr för ett halvår sedan. Mina minnen är dessutom snabbare.
Men det brukar alltid vara dyrt att få stora mängder minne, men 13000kr. Har länge funnits 3*4GB paket som kostat långt under hälften av 13000kr.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Tycker det är svårt att hitta 2x4gb stickor.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Sjukt dyrt med tanke på att jag köpte mina 12GB för ca 2100kr för ett halvår sedan. Mina minnen är dessutom snabbare.
Men det brukar alltid vara dyrt att få stora mängder minne, men 13000kr. Har länge funnits 3*4GB paket som kostat långt under hälften av 13000kr.

4gb kommer alltid vara dyrare speciellt när det handlar om entusiast minnen, dom andra 4gb är "standard" eller till för servrar som i sin tur inte är lika snabba.

Permalänk
Medlem

Väldigt sexig bild förövrigt.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Dyrt, men det är ju Dominator-minnen och de har ju alltid vart lite dyrare

Kör med lite billigare minnen, men specsen är samma förutom mängden minne per sticka.

Visa signatur

Balle

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
4gb kommer alltid vara dyrare speciellt när det handlar om entusiast minnen, dom andra 4gb är "standard" eller till för servrar som i sin tur inte är lika snabba.

Mindre tillverkningsteknik borde göra 4GB moduler -> standard eller i varje fall mycket billigare i slutet på året, ett kvartal give or take. När sådana paket går ner mot halva kostnaden eller så börjar det bli högintressant för mig att byta (synd bara att efterfrågan verkar trycka upp priserna).

Permalänk
Medlem

långsamt med cl9 skulle jag hävda, men ändå läckert och bra att utvecklingen fortsätter att gå framåt. Sen tycker jag det är synd att inte alla minnen stödjer ecc, det tycker jag borde vara standard egentligen, finns ju ingen anledning att det inte skulle vara det.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Låt säga att jag köper en dator med, i detta fall, 16GB. Vad skulle jag som vanlig "Svenssonanvändare" behöva använda mig av för program eller ha som arbete för att kunna dra nytta denna mängd minne?

Just nu sitter jag på 4GB minne och använder för tillfället 1.1GB utav dessa 4GB. När jag spelar Dragon Age ligger användningen på runt 2.7GB. Så nästa steg för min del lär väl vara 6GB men än så länge lär ju inte det vara något direkt nödvändigt iom att jag maximalt verkar använda 3GB utav 4GB minne.

Permalänk
Medlem

Skapa RamDrive hårddiskar och installera det du vill ha supersnabbt direkt på minnet.

Har 4Gb minne på Win Xp 32bit så får bara 3.25Gb som mest men med Ramdrive tog jag användning utav det överflödiga oanvända plus lite till till en 1.5Gb ramdrive för internet cache och temp och lite små program jag installerat dit istället.

Med 24Gb skulle du i praktiken kunna ha det mesta av OS:et direkt alltid på minnet. Om inte ett eller två spel du ofta tycker om att spela och tycker super snabba ladd-tider skulle fungera fint på halva minnet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontuz1972
Och hur många användare behöver mer än 12GB i ram??? I framtiden kanske men varför köpa det nu. Lär ju inte bli dyrare längre fram när det kan tänkas vara behövligt.

Minns du inte Kvartal 4 år 2008?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Minns du inte Kvartal 4 år 2008?

Med Metro 2033 i baktanke så dröjer det nog inte ens ett år innan vi har folk med 32GB i hemdatorer (menar inte de med 771 socket eller liknande i7 server moderkort).

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Jadu kan tänka mig att de är glada i att sälja sina paket nu när de kan ta priser uppåt skyarna. Skulle bli förvånad om tillverkarna inte medvetet sett till att denna prishöjning skett.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Låt säga att jag köper en dator med, i detta fall, 16GB. Vad skulle jag som vanlig "Svenssonanvändare" behöva använda mig av för program eller ha som arbete för att kunna dra nytta denna mängd minne?

Just nu sitter jag på 4GB minne och använder för tillfället 1.1GB utav dessa 4GB. När jag spelar Dragon Age ligger användningen på runt 2.7GB. Så nästa steg för min del lär väl vara 6GB men än så länge lär ju inte det vara något direkt nödvändigt iom att jag maximalt verkar använda 3GB utav 4GB minne.

Virtualisera, du kanske vill köra linux eller annat os samtidigt som du kör ditt eget? För en vanlig person räcker dock 12GB långt idag, men 4GB är otroligt snålt.
Och ja virtualisera är enkelt och man slipper strula med att skapa en massa partitoner, boot meny etc. Så virtualisering är väldigt bra för vanliga svenssons som enkelt utan alltför mycket krångel vill testa andra os, nackdelen är att virtualisering äter minne.
Jag själv kunde t.ex. inte få ett windows-program att fungera på min dator, jag formaterade om och allt men inget hjälpte. Lösningen var därefter att köra programmet i en virtual winXp miljö, visst en dålig lösning men en enkel.

Så jag välkomnar mer ram-minne, jag tycker minnespriserna har stått stil för längre. (eller t.o.m. stigit)

Sedan RamDrive som sagt, fast jag tycker det i praktiken är lite omständligt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerar på det extremt otympliga namnet? "Corsair Dominator CMP24GX3M6A1600C9". Jag menar, kom igen... Något bättre kunde dom väl ha kommit på?

Hur svårt kan det vara?

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk

64-bit program tar typ dubbelt så mycket ram som 32-bit, i teorin borde det vara försumbar skillnad tycker man, bara lite större instruktioner och pekare. Men programmen är extremt bloatade i praktiken. Ta en titt i taskmgr och jämför 2 datorer! Så i princip får man först *mer* tillgängligt ram med 12gb. Lite överdrivet är ju 8gb i 64-bit windows likvärdigt med 4gb i 32-bit windows. Dvs bortsett från i/o-mappad hårdvara (grafikkort), kan variera men brukar ligga på typ 0.5gb oavsett hur mycket videoram man har.

Visa signatur

i7 975@3.33, Asus P6X58D, Corsair 6x2GB@2000, 2x Asus HD5970, Corsair HX1000, 2x X25-E, Lian Li PC-P80, 2x Samsung 305+, Dell 3008WFP, Win7/64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lowlevelio
64-bit program tar typ dubbelt så mycket ram som 32-bit, i teorin borde det vara försumbar skillnad tycker man, bara lite större instruktioner och pekare. Men programmen är extremt bloatade i praktiken. Ta en titt i taskmgr och jämför 2 datorer! Så i princip får man först *mer* tillgängligt ram med 12gb. Lite överdrivet är ju 8gb i 64-bit windows likvärdigt med 4gb i 32-bit windows. Dvs bortsett från i/o-mappad hårdvara (grafikkort), kan variera men brukar ligga på typ 0.5gb oavsett hur mycket videoram man har.

Jag håller inte med om något i ditt inlägg

64-bit program är inte så mkt större än 32-bit program, det är vissa instruktioner som är längre bara.
Anledningen till att 64-bit windows tar så mkt mer minne än 32-bits windows är att alla windows libraries finns i både 32 & 64bit versioner, så det är väsentligt fler libraries som behöver vara laddade samtidigt i ram.
Att 8GB i 64 bit windows motsvarar 4 GB i 32bit är en mkt grov överdrift, overheaden är kanske 0.5GB-1.0GB ram beroende på dubbla libraries och lite annat.
Att du ser mer använt minne med 8GB ram än med 4GB beror på superfetch (googla om du är nyfiken) och är inget negativt utan ger högre prestanda och använder enbart minne när ingen applikation behöver det.

Permalänk

En 64-bit process kan bara ladda in 64-bit libraries (om vi nu förutsätter windows). Det är betydlig mer än "bara instruktioner" som blir större i praktiken i 64-bit windows. När man börjar rota i det är det hur mycket skillnader som helst, tex calling conventions, pekare, diverse indirekta fulhack, mm. Superfetch finns även i 32-bit windows, borde inte vara någon skillnad. Brasklappen om att det är bra att så mycket ram som möjligt alltid används köper jag inte. Det är en ursäkt för att nya mjukvaror är mer bloatade än gamla. Möjligen har det mer indirekta "fördelar" såsom att det är snabbare och billigare att utveckla mjukvara om man skriver sloppy kod som läcker och förbrukar minne i onödan. Rent tekniskt är det bättre om ram i stället finns tillgängligt för de applikationer man kör.

Visa signatur

i7 975@3.33, Asus P6X58D, Corsair 6x2GB@2000, 2x Asus HD5970, Corsair HX1000, 2x X25-E, Lian Li PC-P80, 2x Samsung 305+, Dell 3008WFP, Win7/64