Världens dyraste programvara?

Permalänk
Medlem

Har för mig att CAD ligger på runt 70 tror nästan 80 tusen så det ligger nog i ledningen om man ser till enskilda program och inte typ företagspack med allt som företag behöver packet på x antal kronor (om det finns ).

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

fick nyligen ett pris på autodesk AutoCAD 2011 nätverkslicens (vi har i dags läget redan licenser som skall utökas). Priset: 105 000:- dock så ligger det en 3-årig subscription i priset.

Permalänk

Nu var det några år sedan....men skulle man köpa alla licenser till CATIA v5 så skulle det gå på runt 4-5 miljoner. Men det finns inget företag som jag känner till som har användning för alla licenser.

Permalänk

Finns något GIS-program som ligger på runt 70-papp. Möjligt det är ARC-gis med tillbehör (typ kartor osv). Möjligt det är för många licenser men kartor är inte gratis (GIS= Geografiskt Informations System)

Visa signatur

Nätagg: Corsair 450 W | Moderkort: Asus P5Q-E | Processor: i5 2500k @ 3.3GHz | Grafikkort: HD 4870 1024 MB | Minnen: Corsair Classic 8GB 1600MHz | Skärm: Samsung T220 @ 1680x1050
En datorspelsklubb för vuxna! www.oldswedishgunners.se

Permalänk
Medlem

Gibs Cam som farsan använder på jobbet kostar antingen 200k ellr 300k vet ja han har sagt.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk

"MICROSOFT SQL SVR ENT 2008 ENG 1 PROC" får du för endast 300k.

Permalänk
Medlem

Och ändå tycker folk att 1000:- för ett operativsystem är för dyrt.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Och ändå tycker folk att 1000:- för ett operativsystem är för dyrt.

Företag har förhoppningsvis lite mer pengar än oss:P

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear

Den mest meningslösa tråden någonsin?

Men inte den minst populära.

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear
Den mest meningslösa tråden någonsin?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Permalänk
Medlem
Citat:

barn me för mycke fritid?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mev
Finns det ingen från filmbranchen här? Kan bara gissa vad något special cgi program kostar.

Klart det finns.

Men många stora VFX företag utvecklar dock mycket av sina mjukvarulösningar själva, så där är det svårt att sätta pris...
Dessutom brukar man behöva betala prenumerationsavgifter och/eller support avgifter för många high-end program, så det handlar oftast inte om en engångskostnad.

Sen finns ju t ex Autodesks Flame, Flint, Inferno och Smoke system som ligger i prisklasser mellan $500K-50K, men då ingår en workstation som mjukvaran går att köra på och lite annat, typ uppdateringar osv...

Ett kostnadsförslag på Autodesk Smoke:

Citat:

* Autodesk Smoke HD 2007 - $42,500
* Workstation, monitor, memory, dvi ramp, video I/O, gige networking, graphics card - $29,000

* New Subscription for Smoke - $6000
* Hotline technical support - $3000
* Onsite installation - $2600

Totalt: $83100

Några secondhand fynd för den som är sugen:
Autodesk Inferno 2k på en Linux station för $200,000: Som hittat
Ett stycke Autodesk FLAME, $95K på eBay: Lätt värt det

Om man bara räknar mjukvara :
Nuke kostar 3,500 USD för varje GUI licens plus att man måste betala 1000 dollar för support (per licens) första året.
För NukeX är motsvarande priser 6000+1200 dollar.
Källa

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spleen
Inget serverskit. Det ska kunna användas av en hemanvändare...

Vad kostar Hollywoods Filmredigeringsprogram?

Du kanske skulle bemödat dig med att specificera frågan lite mer ordentligt. Tagit med alla "specialregler" och undantag istället för att komma med dem i efterhand.

Tänka före man skriver är alltid en bra idé.

De riktigt dyra programmen har oftast inget fast pris då det ingår utbildning och andra typer av avtal i dem.

http://www.dynga.com/nisse.txt

Detta är rätt dyrt och har även en hemsida.

Permalänk
Medlem

Tror inte att det finns någonting som slår Windows med källkod som köptes av USA:s försvarsmakt...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Du kanske skulle bemödat dig med att specificera frågan lite mer ordentligt. Tagit med alla "specialregler" och undantag istället för att komma med dem i efterhand.

Tänka före man skriver är alltid en bra idé.

De riktigt dyra programmen har oftast inget fast pris då det ingår utbildning och andra typer av avtal i dem.

http://www.dynga.com/nisse.txt

Detta är rätt dyrt och har även en hemsida.

Du har rätt i att jag inte tänkte på vad frågan kunde leda till. Jag föreställde mig nämligen inte att det fanns dyrare program än Photoshop. Jag menar, det fanns inte ens i min tankevärld just då. Men när diskussionen snabbt utvecklades och jag förstod att även CAD och serverskit räknas så var det förstås för sent att komma med villkor.

Det är hur som helst bättre att diskussionen kom på tal överhuvudtaget än att den förblev en obesvarad undran.

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Avstängd

Dreamworks eller Pixar använder ju 3DSMax/Maya.

Minns varken ena eller andra, men något var rätt

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spleen
Du har rätt i att jag inte tänkte på vad frågan kunde leda till. Jag föreställde mig nämligen inte att det fanns dyrare program än Photoshop. Jag menar, det fanns inte ens i min tankevärld just då. Men när diskussionen snabbt utvecklades och jag förstod att även CAD och serverskit räknas så var det förstås för sent att komma med villkor.

Det är hur som helst bättre att diskussionen kom på tal överhuvudtaget än att den förblev en obesvarad undran.

Och jag ber om ursäkt för min dryghet. Har inget att skylla på utan ber bara om ursäkt.

Permalänk
Inaktiv

Dyrast är väl mass-licenser för företag, div. Windows OS etc.

Permalänk

2001 när jag jobbade på ett företag som höll på att bygga 3G-nätet i sverige så hade de ett tjugotal brittiska konsulter som satt på varsin värstingworkstation och beräknade täckning och antennplaceringar med hjälp av befolkningstäthet och kartor. Programvaran hyrdes för 80 000/månad per dator ( plus kostnaden för konsulterna förstås som satt på heltid ).

Fast som sagt, det är ju inte direkt konsumentprogramvara..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkus
Visst finns det dyrare program: På jobbet använder jag dagligen ett par simuleringsprogram (Agilent ADS och Ansoft HFSS)

http://www.home.agilent.com/agilent/product.jspx?cc=US&lc=eng...

http://www.ansoft.com/products/hf/hfss/

som används för konstruktion av förstärkare, antenner m.m. Dessa program kostar nära 1 miljon / licens. På det tillkommer supportavtal på årsbasis och tilläggslicenser för vissa funktioner.

ADS är på några GB, men HFSS är på 200-nånting MB (!) -Det blir rätt många kronor/MB...

Det vore ju rätt inressant kategori dyrast per mb då kan många små billiga program bli dyra som satan också.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.4 with 1080ti 2050/11800 med PQ438Q
Retired 680 GTX SLI @ +120 +500

Retired i5 750@4116 speedstep+vcoreoffset = Love idle/load 1.02-1.34
5970@925/1250

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Tror inte att det finns någonting som slår Windows med källkod som köptes av USA:s försvarsmakt...

Utgår från att de får samma vilkor som större myndigheter i Europa
Dvs du betalar för Licenserna och sen får du tillgång till källkoden utan kostnad. Vilkoret är att du förbinder dig att inte ändra i koden eller att sprida den.
Ligger lite vilkor om straffansvar och skadestånd osv som gör det ointresant för de flesta men DoD kan garanterat hantera den biten utan problem.

min organisation tackade dock nej, bland annat pga ovanstående

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spleen
Inget serverskit. Det ska kunna användas av en hemanvändare...

Vad kostar Hollywoods Filmredigeringsprogram?

Final cut pro använder dom bl a. Dock vet jag inte vad det kostar. Men jag vet att det kostar 299 dollars att uppgradera till den senaste versionen om du har programmet sen innan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kadjoopplo
Final cut pro använder dom bl a. Dock vet jag inte vad det kostar. Men jag vet att det kostar 299 dollars att uppgradera till den senaste versionen om du har programmet sen innan.

Då kan det ju inte vara så dyrt

Permalänk
Medlem

Alla program man kan tjäna pengar på att använda kostar.

Sofistik räknar på belastning i betong byggen. En licens kostar 28.000 Euro.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Jag har arbetat en hel del i siemens Tecnomatix och det ska kosta runt en halv miljon vad jag har hört, men jag har inte någonstans sett priset. (så ta det med en rejäl nypa salt)
Man simulerar automationsprocesser inom industrin med detta program.

Men tar man mjukvaror som riktar sig mot stora företag som Volvo, BMW, ABB etc och de bara behöver ha mjukvaran på ett fåtal datorer, så är det inte konstigt att licenserna kan bli lite dyra.

Och det intressanta är egentligen mjukvaror för vanligt folk och som de faktisk köper. Även om många har nyaste fullversion av photoshop på sin dator, så är det inte många som har betalat så mycket för det.

Jag skulle tro att apple och MS med office ligger bra till bland mjukvaror som vanligt folk köper.

*edit*
Om vi tar kostnaden så beror den starkt på volymen, görs ett program för en liten grupp användare så vill den lätt bli dyr. Företag kan t.o.m. köpa ett skräddarsytt program för något och då blir ju kostnaden väldigt hög.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

http://www.dustin.se/pd_5010126805.aspx
312 475 kr exkl moms (390 594 kr inkl)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Celeron 1,7 GHz | Kingston 667 MHz | Intel X3100 | suck,snyft och gäsp :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joi93
Min CAD lärare sa att Autodesk CAD program kan kosta 70 000 kr

Ursäkta att jag går lite OT här på kvällskvisten, men går du möjligtvis på Tullängen?

Visa signatur

Laptop: HP zBook Studio G5 (i7 8850H, 32gb, Quadro P1000)
eGPU: Razer Core X Chroma, Asus RTX 2080 Super Dual OC
Router: Fujitsu Futro S920, 2x4gb DDR3, 60gb mSata, OPNSense
Serverkluster: 4xLenovo M710Q (G4400T/16gb/120gb SSD), Proxmox VE

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skinnis
http://www.dustin.se/pd_5010126805.aspx
312 475 kr exkl moms (390 594 kr inkl)

Sjukt =/

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<