Permalänk

Eftermarknadskylare 4890

Hej!
Har ett Sapphire Radeon 4890 på ingång (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=467868) och skulle vilja byta ut kylaren till något tystare.
Har dock ett litet dilemma, och det är att kylaren inte får ta upp mer än 2 PCI-platser. (Det vill säga, inte ta mer plats än originalkylaren..)

Hittade Thermalright T-Rad2 (http://www.thermalright.com/new_a_page/product_page/vga/t-rad...) som verkar passa. Frågan är då, kommer den att klara sig under 2 PCI-platser tillsammans med två 92mm-fläktar?
Finns det rentav någon annan kylare som kommer fungera bättre?

Tack på förhand!
MVH andogrando

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på att en accelero S1 inte täcker 2st PCI-e platser, har sett många bilder på datorer med 2st kort från 4800-serien med den kylarn på båda.

Har själv den på mitt 4850 och idlar 30*c och loadar 44*c.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk

Hej!
Tack för tipset. Kollade upp den, och det stämmer.
Men om jag inte är helt ute och cyklar, är den helt passivt kyld?
Om man skulle montera fläkt(ar) skulle den ta upp två platser antar jag?

MVH andogrando

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andogrando
Hej!
Tack för tipset. Kollade upp den, och det stämmer.
Men om jag inte är helt ute och cyklar, är den helt passivt kyld?
Om man skulle montera fläkt(ar) skulle den ta upp två platser antar jag?

MVH andogrando

Det går att montera fläktar på den, jag själv har en 120mm fäst med buntband på den, funkar bra, men jag tror att den tar upp 2st platser då, du kan ju kolla runt på bilder och bilda dig en egen uppfattning i frågan men jag tror att den tar upp 2st platser om man monterar fläkt på den, har inte tänkt på det så mycket själv då jag endast har en PCI-e 16x plats i chassit.

Men jag vann runt 2*c i idle och 5*c i load på att ha en fläkt på den så skillnaden är ju inte enorm precis.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk

Hej.
Okej, jag hänger med.
Är ändå lite orolig, själva datorn som kortet ska in i är följande:
http://switchtoamac.com/images/hardware/macs/macpro/macpro_in...

Är lite orolig om passiv kylning räcker till, speciellt med ett grafikkort till ovanför.
Någon annan som har koll på om T-Rad2 passar, eller någon annan lösning?

Tack till dig ändå, micke_930.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag har ett ASUS 4890 (oklockat) med en AC S1 Rev. 2 och 2st 120 mm Noctuor på, och jag måste nog tyvärr säga att jag inte är så värst nöjd. Tror iofs att jag inte installerat det helt riktigt, men jag kan bara säga att det inte kyler tillräckligt. MemIO tempen ligger runt 100° i krävande spel och uppåt 120° i bench - knappast hälsosamt.

Skulle jag köpa en ny kylare nu skulle det bli en T-rad2 med en VRM-kylare (VRM-02 eller -01) eller denna. Dock tror jag att det tar upp mer än en PCI-plats, antar att du menade att kort+kylare bara får ta två platser - som originalkylaren.

Allt-som-allt då så antar jag att om du har 2 PCI-platser enbart för kylningen (3 för kort+kylning) så bör du satsa på en AC s1 om du inte belastar alltför hårt, annars kör på T-rad:n. Oavsett vilket så MÅSTE du ha ngn form av VRM-kylning. Detta får du enklast genom att köpa till ngn VRM-lösning, annars kan man ofta ta VRM-kylningen från originalkylaren (hittar inte länken just nu, men om du verkligen vill ha den kan jag försöka igen) eller modda ihop ngn form av VRM-kylning

EDIT: Glömde lägga till detta: Om du inte har 2 PCI-platser för kylningen så tror jag att AC Twin Turbo Pro endast tar upp 1 plats, jag har sett den användas i en burk som liknade din. Schyte-kylaren kan jag inte svara för

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IsseBisse
Jag har ett ASUS 4890 (oklockat) med en AC S1 Rev. 2 och 2st 120 mm Noctuor på, och jag måste nog tyvärr säga att jag inte är så värst nöjd. Tror iofs att jag inte installerat det helt riktigt, men jag kan bara säga att det inte kyler tillräckligt. MemIO tempen ligger runt 100° i krävande spel och uppåt 120° i bench - knappast hälsosamt.

Skulle jag köpa en ny kylare nu skulle det bli en T-rad2 med en VRM-kylare (VRM-02 eller -01) eller denna. Dock tror jag att det tar upp mer än en PCI-plats, antar att du menade att kort+kylare bara får ta två platser - som originalkylaren.

Allt-som-allt då så antar jag att om du har 2 PCI-platser enbart för kylningen (3 för kort+kylning) så bör du satsa på en AC s1 om du inte belastar alltför hårt, annars kör på T-rad:n. Oavsett vilket så MÅSTE du ha ngn form av VRM-kylning. Detta får du enklast genom att köpa till ngn VRM-lösning, annars kan man ofta ta VRM-kylningen från originalkylaren (hittar inte länken just nu, men om du verkligen vill ha den kan jag försöka igen) eller modda ihop ngn form av VRM-kylning

EDIT: Glömde lägga till detta: Om du inte har 2 PCI-platser för kylningen så tror jag att AC Twin Turbo Pro endast tar upp 1 plats, jag har sett den användas i en burk som liknade din. Schyte-kylaren kan jag inte svara för

Man får faktiskt med kylflänsar att fästa på VRM o.s.v. Om du inte satt dit dem förstår jag varför det blir varmt.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

vet inte hur bra Sapphire's kylning är men jag kör mitt xfx 4890 med stock kylaren @ 40% 24/7, den går inte över 90C i furmark och den låter inget, sover med datorn på utan problem men som sagt vet inte hur Sapphire's kylning låter men om den är som mitt så behöver nu nog inte bättre kylning till det
(har ett HAF 922 så jag har ganska bra med luft flöde )

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Den där kylaren som sitter på det där kortet är väl riktigt tyst, så jag skulle inte orkat fippla. tycker att du iaf ska montera in kortet och testa innan du börjar spendera mer pengar samt sabba garantin.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke_930
Man får faktiskt med kylflänsar att fästa på VRM o.s.v. Om du inte satt dit dem förstår jag varför det blir varmt.

Många kort, bland annat mitt XFX 4890 Black Edition håller sig inte inom gränserna med de medföljande VRM kyl-flänsarna. I mitt fall var deras "feta" VRM kylare näst intill ett måste.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke_930
Man får faktiskt med kylflänsar att fästa på VRM o.s.v. Om du inte satt dit dem förstår jag varför det blir varmt.

Självklart har jag testat med dom, och det var riktigt illa. Dom är inte i närheten av tillräckliga för ett HD4890, iaf inte för mitt (det har lite annan layout än många jag sett på bild). När jag bytte mot orgininal-kylare för VRM blev det lite bättre, men det är fortfarande lite klent.