S3 planerar grafiklösning för flygplan

Permalänk
Melding Plague

S3 planerar grafiklösning för flygplan

Grafiktillverkaren S3 inleder ett samarbete för att ta fram lösningar till driftkritiska system som exempelvis flygplan.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var länge sedan man hörde något om S3.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk

S3 är väl inte direkt kända för stabila och välskapade drivrutiner :S

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Betty (Kung Pow)
S3 är väl inte direkt kända för stabila och välskapade drivrutiner :S

Tycker även att det är lite kul att de har lagt in XFX Radeon 5770 som relaterad produkt också.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Hade ett S3 Savage 4 en gång i tiden, fungerade bra då. Half-Life flöt på fint även i ganska hög upplösning

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

S3 virge det var tider som jag aldrig glömmer.

Nå jag trodde s3 hade blivit uppköpta eller bytt inriktning, då jag aldrig hört något om dem sedan savage tiden.

Men kan kan vara smart för s3 att satsa på en nischad produkt. Jag tycker dock konkurrensen bland grafik-gpu idag är väldigt dålig, om man ser tillbaka så har det funnits flera tillverkare.
Men ändå så var det väl typ en tillverkare som var populärast hela tiden, så det var väl inte så bra konkurrens heller på den tiden?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
S3 virge det var tider som jag aldrig glömmer.

Nå jag trodde s3 hade blivit uppköpta eller bytt inriktning, då jag aldrig hört något om dem sedan savage tiden.

Men kan kan vara smart för s3 att satsa på en nischad produkt. Jag tycker dock konkurrensen bland grafik-gpu idag är väldigt dålig, om man ser tillbaka så har det funnits flera tillverkare.
Men ändå så var det väl typ en tillverkare som var populärast hela tiden, så det var väl inte så bra konkurrens heller på den tiden?

Stigande kostnader gör sitt. Man får väl vara glad så länge det finns i alla fall två tillverkare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Hade ett S3 Savage 4 en gång i tiden, fungerade bra då. Half-Life flöt på fint även i ganska hög upplösning

I unreal Tournament fanns det till och med "S3 Metal" Det var helt överlägset i prestanda på just det kortet (tror inte det fanns många fler spel som stödde s3 metal), kommer ihåg att man kunde köra med högsta upplösning med "metal" i högre framerate än vad den klarade av med d3d och open gl i 640x480.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
S3 virge det var tider som jag aldrig glömmer.

Nå jag trodde s3 hade blivit uppköpta eller bytt inriktning, då jag aldrig hört något om dem sedan savage tiden.

Men kan kan vara smart för s3 att satsa på en nischad produkt. Jag tycker dock konkurrensen bland grafik-gpu idag är väldigt dålig, om man ser tillbaka så har det funnits flera tillverkare.
Men ändå så var det väl typ en tillverkare som var populärast hela tiden, så det var väl inte så bra konkurrens heller på den tiden?

S3 ägs av VIA och producerar grafikkretsar åt VIAs chipset samt producerar Chrome-serien av diskreta kort.

Företag som försvann från spel/datormarknaden är många PowerVR som finns i så gott som alla mobiler inkl många av Androidlurararna och i iPhone kommer från fortsättningen på företaget som gjorde grafikkretsarna till Dreamcast och Kyro-korten. Idag Imgination Technologies. XGI försökte också lansera desktopkort ett tag. De har ett arv från Trident. BitBoys team hamnade hos ATi där de byggde vektor-grafikkretsar för mobiler och nu är de hos Qualcomm. VIA är förövrigt typ en hobby av ett Taiwaneiskt konglomerat. Så de lär fortsätta existera.

Idag finns det inom desktopgrafik Intel, nVidia, ATi/AMD och på ett litet litet hörn VIA/S3. XGI-kretsar kan du fortfarande hitta i servrar också. Servrar kan också innehålla grafikkretsar från andra i deras KVM-over-IP IPMI-kort. I den mobila världen och inbyggda enheter har du PowerVR, ARM, nVidia, AMD, Broadcom, Qualcomm, Freescale, Vivante, Fujitsu, Takumi/NEC, Toshiba, med flera. En konsolidering av marknaden är inget ovanligt, det sker ju genom konkurrens och uppköp. Datormarknaden tog off-the-self tänket och det fanns inte plats till alla leverantörer, idag finns det t ex bara Intel och AMD chipset till Intel och AMD, bla för att de inte licensierar det. Integrerad grafik från andra leverantörer dog ju med SiS (som äger XGI), ALI osv. Bla pga konkurrens. I princip är det bara bra för konsumenterna, nu har vi Intel och AMD-chipset med fungerande inbyggd grafik, fungerande chipsets i övrigt, företagsfunktioner osv. nVidia kan koncentrerar sig på vad de är bra på (diskreta kretsar, mobila kretsar etc), osv. Det var en salig röra förr. Mobilmarknaden är dock en annan typ av marknad, där finns det inget drag mot konsolidering eftersom det finns så många olika leverantörer och eftersom de licensierar IP-kärnorna så är de alla likvärdiga. Ingen av mobil-tillverkarna är heller trogna till en lösning/leverantör. Även om PowerVR dominerar där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Hade ett S3 Savage 4 en gång i tiden, fungerade bra då. Half-Life flöt på fint även i ganska hög upplösning

Körde också Half-Life med ett Savage4.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eldego
I unreal Tournament fanns det till och med "S3 Metal" Det var helt överlägset i prestanda på just det kortet (tror inte det fanns många fler spel som stödde s3 metal), kommer ihåg att man kunde köra med högsta upplösning med "metal" i högre framerate än vad den klarade av med d3d och open gl i 640x480.

Ja, det där "S3 Metal"-läget gav ett riktigt fin boost i UT jämfört med D3D. Dubbla frameraten ungefär. Synd bara att UT var den enda spelet (jag hade) som kunde använda S3 Metal. Men sen är ju stängda standarder ingen höjdare i längden. Öppna standarder ska det vara.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Själv hade jag ett S3Savage4 som många andra tydligen men av någon anledning vart menyerna osynliga i Q3. Men det var inget kort man köpte själv utan som vi fick med på min gamla P3 500 så jag samlade ihop pengar från sommarjobb tror jag och köpte ett GF2GTS istället som funkade prima

Edit: kom på att jag tror det var diablo 2 som inte flöt på så bra eller gav grafik fel. Samma sak i powerstone tror jag spelet hette eller nån liknande diablo clon så var det väldigt dålig eller buggig grafik med S3S4 kortet...

Permalänk
Medlem

S3 verkar ha en del kort om man kollar på deras sida. Det var en del snack om DeltaChrome för några år sen innan det släpptes om jag inte minns fel, men det blev ju inga prestandamonster direkt.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Det är "safety-critical" att filmen Alive visas på skärmarna för passagerarna(?)

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Det är "safety-critical" att filmen Alive visas på skärmarna för passagerarna(?)

Det ska användas i cockpiten. Inte för underhållning.

Delerium, lågbudgetkort för en femhundring som klarar lite 3D och Blu-ray fint. Finns inte särskilt stort användningsområde för det idag när inbyggda grafikkort gör samma sak. Men de integrerade korten hos VIA bygger ju på samma hårdvara/mjukvara. Knappast något som är menat att vara ett mainstream gamingkort. Tillgängligheten är värdelös också. Plus att VIA inte verkar behöva gå med vinst. VIA är en samling små företag dessutom. Är väl drygt 2000 anställda sammanlagt.