Adobe Flash 10.1 snart här

Permalänk

Kan inte säga att jag märker någon skillnad på min bärbara med ett Geforce 8400M GS, Win 7 x64 Pro, senaste drivisar.

Permalänk
Medlem

SVT Play går numera att köra i fullskärmsläge på min ASUS ET2002T allt-i-ett dator, det gick inte med föregående version.

Datorn bygger på Atom+ION och det lustiga är att på min Asrock 330 ION (samma processor och grafik) funkade SVT Play med förra versionen, men inte på ASUS:en, kanske har det att göra med touch-funktionerna? Hur som helst, visst gjorde uppgraderingen nytta!

Permalänk
Medlem

Uh, har väll varit hårdvaruaccelererat ett tag i Linux om man kört fullskärm mha OpenGL? Iaf på min netbook med intelgrafik.

http://blogs.adobe.com/penguin.swf/2008/05/flash_uses_the_gpu... från 2008

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Äntligen, hårdvaruaccelererad flash är verkligen välkommen. I och med att webbläsaren inte kan hantera många kärnor på processorer är det ingen höjdare när man kör Youtube-klipp med hög processoranvändning på en relativt ny processor.

Vet inte om jag tycker att det är positivt att flash ska kunna misshandla grafikkortet också...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thecopy
70% av alla som säger att HTML5 kommer bli/är mycket bättre än Flash har aldrig utvecklat eller sett ordentliga benchmars på de båda teknikerna.

Det är iallafall svårt att göra något som är sämre än Flash.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

vilka grafikkort klarar av att hjälpa till med avkodningen av flash?

Permalänk
Medlem

Får ingen skillnad på CPU-belastning på 1080p-klipp på Youtube. Installerade enligt instruktionerna. Är det fortfarande begränsat till x86? Jag kör Win7 Ultimate x64 med ett HD4870 som klarar av att hårdvaruaccellerera x264 i MPC-HC utan problem.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Det har bara hårdvaru-bitströmsacceleration med Integrerade HD3200, GMA 4500, Nvidia kort med PureVideo 2 hårdvara dvs 8400 och uppåt exkl de tidiga 8800, HD4000 serien, integrerade HD4200, HD5000 serien och Intel HD Graphics. HD2400-serien och HD3000-serien stöds inte eftersom detta inte handlar om vanlig DXVA acceleration även fast dessa kort klarar HW-accelererad H.264 video och kan köra flash-videorna accelererat om man laddar ner (om det är mp4 hostat direkt på HTTP) och spelar upp det i systemets spelare.

Linux och Mac har inte och kommer inte få hårdvaruacceleration för bitströmsavkodning, Adobe vägrar helt enkelt att utveckla det för dessa just nu även om VDPAU ska fungera med deras interna arkitektur/modell. Du får köra videorna i Quicktime och Mplayer hos dessa. Vilket såklart begränsar en till allt som inte är RTMP-strömmat, men vill man kan man spara ner dessa också, det är bara lite svårare och det mesta som är RTMP-strömmat är ändå så lågupplöst att det brukar kunna funka iaf. För Windows (och Mobiler - som än bara är i demo/beta stadie) samarbetade Adobe med grafikkrets-leverantörerna Intel, ATI/AMD, nVidia och Broadcom (som inte är ett grafikkort utan specifik accelerator) för att specifikt i drivrutinerna stödja Flash för att de behöver åtkomst på lågnivå för att passa deras arbetsflöde (den används inte på mobiler). Det dom har gjort på Mac-versionen är bara att ha bytt till Core Animation. Det får du inte nytta av om du kör Firefox eller Opera. Det stödjer för närvarande bara Safari.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Det har bara hårdvaru-bitströmsacceleration med Integrerade HD3200, GMA 4500, Nvidia kort med PureVideo 2 hårdvara dvs 8400 och uppåt exkl de tidiga 8800, HD4000 serien, integrerade HD4200, HD5000 serien och Intel HD Graphics. HD2400-serien och HD3000-serien stöds inte eftersom detta inte handlar om vanlig DXVA acceleration även fast dessa kort klarar HW-accelererad H.264 video och kan köra flash-videorna accelererat om man laddar ner (om det är mp4 hostat direkt på HTTP) och spelar upp det i systemets spelare.

Linux och Mac har inte och kommer inte få hårdvaruacceleration för bitströmsavkodning, Adobe vägrar helt enkelt att utveckla det för dessa just nu även om VDPAU ska fungera med deras interna arkitektur/modell. Du får köra videorna i Quicktime och Mplayer hos dessa. Vilket såklart begränsar en till allt som inte är RTMP-strömmat, men vill man kan man spara ner dessa också, det är bara lite svårare och det mesta som är RTMP-strömmat är ändå så lågupplöst att det brukar kunna funka iaf. För Windows (och Mobiler - som än bara är i demo/beta stadie) samarbetade Adobe med grafikkrets-leverantörerna Intel, ATI/AMD, nVidia och Broadcom (som inte är ett grafikkort utan specifik accelerator) för att specifikt i drivrutinerna stödja Flash för att de behöver åtkomst på lågnivå för att passa deras arbetsflöde (den används inte på mobiler). Det dom har gjort på Mac-versionen är bara att ha bytt till Core Animation. Det får du inte nytta av om du kör Firefox eller Opera. Det stödjer för närvarande bara Safari.

Tack för uppklarningen!

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

även om den dator jag sitter på nu inte klarar hårdvaru accelering (intel atom d510) så tror jag ändå att flash tunga sidor känns något smidigare nu. dock är aftonbladets sida det som får denna datorn att gå ner på knä rejält fortfarande.

använder win 7 64 så det kan ju ha att göra med att de har fixat diverse buggar till den kombinationen. men jag måste faktiskt säga att det flyter märkbart bättre vilket kanske inte betyder så mycket när det tidigare var oacceptabelt dålig prestanda på flash sidor.

Permalänk
Medlem

flash i OS X och Linux är ett skämt tyvärr

jag får screentearing av flash 10.1 i OS X, fungerar bra med 10.0, i linux har jag inte ens orkat bemöda mig att testa.

Permalänk
Medlem

Varför har inte flash video möjligheten att visa en bild på filerna när man väljer "Visa Medelstora ikoner, Stora ikoner i mappen...?

Visa signatur

Ju mera digitaliserad & högteknologiskt vår omgivning blir,
desto mera önskar man sig något handfast & jordnära.

Permalänk
Medlem

Hoppas flash dör snart. Det suger så ofantligt. Hatade det när det kom hatar det ännu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thecopy
70% av alla som säger att HTML5 kommer bli/är mycket bättre än Flash har aldrig utvecklat eller sett ordentliga benchmarks på de båda teknikerna.

Jag tror nog den siffran är högre än 70% faktiskt.

Men, det ändrar väll inte det faktum att det är sant?

Förhoppnigsvis iaf, ljud och videotaggar i HTML5 fungerar sådär, när jag lyssnat på ljud så har ljudet laggat till och surrat rejält när jag har multitaskat och gjort något småintensivt någon annanstans.
Krävs nog en hel del optimeringar både med buffring, processorprioitering och andra saker innan det är redo för mainstreamanvändning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Hoppas flash dör snart. Det suger så ofantligt. Hatade det när det kom hatar det ännu.

Word!

Det är den äckligaste, slöaste, sämst designade, mest inkompatibla, bakåtsträvande, löst sammanhållna knippe av "teknologier" sen fan nånsin inom Web, och ja, allmänt.

Visst går det att prototypa saker snabbt om man är grafiker och/eller inte orkar lära sig enkel scripting/programmeinrg men det är också det enda den duger till.

Så ofantligt dåligt optimerat, ser ingen glädje i att den kan börja använda GPUer/multicore, det kommer bara göra att folk kommer göra ännu fetare och slöare mastodontprojekt i Flash som givetvis kommer att suga resurser som inget annat i datorer.

Fortsatt spridning av Flash är ung. lika attraktivt som om RAMBUS dök upp igen från ingenstans, fick totalt monopol och började skörta upp datortillverkare och konsumenter med 6-dubbla priser samt en årlig straffskatt, för att inte tala om sämre prestanda/krona/effekt år efter år.

/rant off

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag tror nog den siffran är högre än 70% faktiskt.

Men, det ändrar väll inte det faktum att det är sant?

Förhoppnigsvis iaf, ljud och videotaggar i HTML5 fungerar sådär, när jag lyssnat på ljud så har ljudet laggat till och surrat rejält när jag har multitaskat och gjort något småintensivt någon annanstans.
Krävs nog en hel del optimeringar både med buffring, processorprioitering och andra saker innan det är redo för mainstreamanvändning.

Beror helt på webbläsaren du, testa på en modern macbook med accelererad quicktime så ska du se att 1080p MP4 video från youtube som du enkelt får fram med Click to Flash så ser du att ena kommer ge 100% + cpu användning och 2-5 fps och andra ger dig högst ett par tiotals procent cpu-användning och felfri video.

Chrome på Windows är inte särskilt bra i jämförelse då de har en oaccelererad variant av ffmpeg-mt inbakat i det. Safari fungerar inte lika dåligt som firefox, Chome och opera i frågan då quicktime körs i en separat process, medan t ex firefox lätt stannar upp hela webbläsaren genom att bara ha för många tabbar, tunga javascript osv.

Vad det gäller utveckling är det helt olika saker, men tyvärr kan man göra det mesta redan i gamla standarder. Vilket betyder att de förstört webben i onödan. Är olika produkter då flash inte bara är en runtime utan en hel utvecklingsmiljö med diverse ramverk också. Det betyder dock inte att inte ramverk för JS/HTML/CSS+AJAX inte kan passa lika bra eller bättre. Finns även Flash-utvecklare som gärna ser bättre standarder och mer användning av webbstandarder för "rika applikationer". Video och ljud i webbläsaren fungerar dock inte sämre än video och ljud direkt på datorn, i Macs fall är det systemets vanliga ljud/video spelare som används samma kommer stämma när Windows får ut IE9. Bara Chrome, Opera och Firefox som packar in egna spelare (men tekniskt sett är det samma sak som på externa spelare, det är samma teknik, samma buffring, samma typ av avkodare och i många fall samma kod som dina externa spelare, men problemet är att det är webbläsarna som kör dessa program då och inte fristående processer. De behöver inte uppfinna hjulet på nytt.). Men Flash körs också via webbläsarens plug-in-system så där har du samma problem. Plus problemet att det använder mjukvaruavkodare och är dåligt optimerat och Mac kommer inte få någon hårdvaruavkodning. Ingen skillnad förutom att Quicktime/Mac faktiskt fungerar.

Firefox kommer inte stödja H.264 "native" så det är snarare plug-in-utvecklarnas problem att hantera, och de har även intresse av att göra det robustare och självständigare. Så som Safari på OS X redan gjort. Hur som helst kommer det inte fungera sämre än flash. Canvas kommer du knappast ha problem med. Men det är leverantörerna av utvecklingsprogramvarorna ni ska klaga på om det inte finns några klockrena utvecklingsverktyg. Adobe kommer bli tvingade att stödja diverse tekniker som konkurrerar mot deras egna runtime.

Permalänk
Medlem

Så du håller med mig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Så du håller med mig?

Säger bara att det inte är så enkelt, men det är inte heller så svårt som du beskriver det.

Finns idag inga tekniska problem att köra ut videotaggar till Safari / Mac. Det är bara rättsliga hinder (SVT får t ex inte låta någon ladda ner deras program) och affärsmodellhinder. Saken med HTML5s videotag är att man som Adobe som har en helt egen arbetsmodell med mycket mjukvaru-delar som inte kan använda vanliga APIer för videouppspelning, overlay och accleration/avkodning. Det är dom som har den svåra biten, inte HTML5 lägret. Google kan alltid byta video-komponent. De behöver inte och har inte tagit fram något eget. Finns bra och dåliga exempel, men quicktime på mac bör aldrig vara sämre än flash med hårdvaruaccleration på Windows. För video. Flash player idag spelar helt enkelt bara upp mp4-filer så, så länge man inte streamer dom från RTMP-servrar så går det fint att spela upp dom i interna/extrna riktiga videospelare som drar nytta av plattformen på ett bra sett och så länge det inte är några monster-kodade filer går precis samma filer fint i mobiler eller t ex iPad. Man behöver inte längre koda om för varje plattform.

Problemet heter DRM och overlayade annonser som kommer stoppa videotagen från att bli en riktig hit. Inte den tekniska förmågan.

Permalänk

I går märktes det ingen skillnad alls. Men det kanske bara behövdes en omstart för i dag märker jag stor skillnad! Runt 30% lägre CPU användning än tidigare!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Säger bara att det inte är så enkelt, men det är inte heller så svårt som du beskriver det.

Jag beskrev det inte som svårt, jag sade bara att det verkar finnas en del saker att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Problemet heter DRM och overlayade annonser som kommer stoppa videotagen från att bli en riktig hit. Inte den tekniska förmågan.

Du ser inte licensavgifter och patent på olika format som ett hinder också?

I vilket fall som helst är vi helt överens om att det inte är den tekniska förmågan som sätter hinder...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy

Du ser inte licensavgifter och patent på olika format som ett hinder också?

Nej det är inte svårare med plug-in i firefox än plugin för flash eller andra videospelare som windows media player och quicktime. Safari innehåller inte quicktime, det gör operativsystemet redan via det inbyggda stödet eller quicktime player. Som är licensierat. Microsoft kommer såklart använda WMP själva då Windows 7 och Vista SP2 redan har licensierat och innehåller avkodare för H.264. Dock blir knappast H.264 videor i sig W3C standard, men det är inget hinder. Gör ingen annan det är det Apple som kommer släppa stöd för H.264 Video-tag i firefox. Det kostar inte dom något extra. Fler kunder/folk som kan använda det passar deras push för HTML5 video.

Sakerna att göra är inte relaterade till videospelare, utan snarare din browser i övrigt. HTML5 lägret använder det bästa som finns. De har inte något handikapp mot flash bara för att funktionen med videotaggen är ny. De har snarare inget handikapp eftersom de kan använda plattformens infrastruktur/APIer för video som har hur långt försprång som helst. Safari/Webkit behöver alltså inte innehålla kod för att hantera patenterade tekniker och format. Det behöver inte Firefox heller så länge videostödet kommer direkt från plattformen/plugin. Det är bara att utan plugin för att spela upp det på plattformen kommer inte firefox/gecko och byggen stödja HTML5 video. Som sagt dina prestandaproblem relaterar inte till saken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cimlite
Har inget med "kan" att göra - tekniskt är det möjligt. Det är Apple som inte vill helt enkelt, då allt för många olika spel/program hade kunnat göras i Flash istället för att gå igenom deras egen App Store.

jo det är ju nog sant, men flash är ju så jäkla krävande att batteriet hade dött betydligt snabbare än vad det redan gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
jo det är ju nog sant, men flash är ju så jäkla krävande att batteriet hade dött betydligt snabbare än vad det redan gör.

Nej det gäller bara bärbara datorer. Flash för mobiler är helt enkelt inte släppt än och speciellt inte förra sommaren när de släppte 3GS. Det var inte släppt när iPad lanserades och konkurrenterna kommer börja få det i ett par modeller lagom till att nästa iPhone släpps. Flash 10.1 för mobiler har ett helt annat arbetsflöde och drar faktiskt nytta av gpun. Dessutom har de sett till så den inte drar batteri i onödan. Hela inlägget du skriver och som du kommenterar bygger på ogrundade myter. Flash för mobiler och flash för datorer är helt olika saker.

Vad konspirationsteoretikerna som yttrar sig i ämnet glömmer är att HTML5 och HTML5 video gör det möjligt att bygga de flesta apps och videospelare (som för fan är gratis i de flesta fall) för den inbyggda webbläsaren och inte ha med appstore att göra. Det hela har inget med Apples affärsmodell att göra. Appstore spel går ofta inte att göra i flash eftersom det är vanliga 3D spel. De släpps i programbutiker på de andra telefonerna också. Adobe gör nog faktiskt bättre i att det går att "installera" flashapps genom att bygga de för iPhone och lansera de i Appstore istället. Det som CS5 stödjer. Enkla casual spel kan du bygga direkt för webbläsaren utan flash dock. Men det låtsas inte ni som tror på konspiration om. Native program är kraftfullare än Flash det var därför det lanserades istället för en lite-version av flash (flash lite) som tidigare var möjligt på mobiler. iPhone från börjat tillät inga 3:e parts program. Och bara för att du kan installera apps utan programbutik betyder det inte att apps kommer vara tillgängliga utan det. Apple kommer hur som helst se till att rika webapps i webbläsaren bara får bättre förmåga. Det betyder inte att de kommer döda appstore eller att de känner sig hotade. Det kan vi vara säkra på att de inte känner sig av det ännu icke kommersiellt realiserade 10.1 för mobiler också.

Permalänk
Medlem

http://labs.adobe.com/technologies/flashcs5/appsfor_iphone/

Som du ser har inte Apple bannat programmen från Appstore. Och du kan fortsätta utveckla i Flash...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Nej det gäller bara bärbara datorer. Flash för mobiler är helt enkelt inte släppt än och speciellt inte förra sommaren när de släppte 3GS. Det var inte släppt när iPad lanserades och konkurrenterna kommer börja få det i ett par modeller lagom till att nästa iPhone släpps. Flash 10.1 för mobiler har ett helt annat arbetsflöde och drar faktiskt nytta av gpun. Dessutom har de sett till så den inte drar batteri i onödan. Hela inlägget du skriver och som du kommenterar bygger på ogrundade myter. Flash för mobiler och flash för datorer är helt olika saker.

du har säkert rätt, men flash för mobiler finns väl? jag får flash ikoner på min SE som man kan trycka på för starta.

om det är som du säger så är det ju bra med flash på mobiler men inte på datorer.

menar, flash spel kan lagga på min core 2 duo vilket är ganska orimligt när man kan lira nya spel utan problem på medium.

castle of clout t.ex.

man kan kontra med att spelet är dåligt gjort? vilket fall går det inte med fullhd på youtube heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
du har säkert rätt, men flash för mobiler finns väl? jag får flash ikoner på min SE som man kan trycka på för starta.

om det är som du säger så är det ju bra med flash på mobiler men inte på datorer.

menar, flash spel kan lagga på min core 2 duo vilket är ganska orimligt när man kan lira nya spel utan problem på medium.

castle of clout t.ex.

man kan kontra med att spelet är dåligt gjort? vilket fall går det inte med fullhd på youtube heller

Det är helt andra saker.

Flash på din SE är för övrigt inte flash utan Flash Lite. Det är inte särskilt användbart är inte en full flash-variant som 10.1 är.

Mobiler kommer inte klara 1080P (än), men inga har problem med 360p eller 480p H264 och alla som klarar Flash player 10.1 kommer klara upp till 720p. Dvs du kommer kunna spela upp samma video som du gör på desktopvarianten, något du inte kan idag med Flash 9.4, eller Flash Lite 3.1. Flash på datorn stödjer ännu inte hårdvaruaccelererad videoavkodning. Betan av 10.1 gör det, men inte för alla. Dessutom är det bara bitströmsavkodning som görs av GPUn och hela det andra flödet är software, inte för att du förstår något utav det. Flash 10.1 för mobiler har en helt annan arkitektur så det går bättre än vad många av er tror - ni kan se demon här http://www.adobe.com/devnet/flashplayer/articles/mobile_demos... All rendering körs på GPU på mobiler. Mobiler är inte för slöa och stor mängd spel kommer gå att köra utan att utvecklarna behöver optimera eller bygga om sina spel. Det betyder inte att allt kommer fungera, det gör det inte på en vanlig laptop heller så. För 1080p behövs bitströmsaccelereration. Något Mac inte kommer få iom 10.1. Flash acceleration av video under Windows krävs uppdaterade drivrutiner och hyfsat nya grafikkretsar. Flash 10.1 för mobiler är hur som helst första flashversionen där du faktiskt kan köra samma material och inte är någon handikappad eller utdaterad variant. Flash 9.4 på N900 har problem med 360p versionen av youtube tom. 10.1 bör klara 480p på samma hårdvara. Vilket är ganska lagom på en 800x480 skärm. Webbvideo kommer funka för första gången.

Permalänk
Medlem

Den här nya funka ju förträffligt, testa lite youtube 1080p och ingen cpu belastning att tala om alls ca 6-7% samt en mjukare uppspelning emot förut

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Efter att ha installerat den där patchen känns det som att youtube 1080p håller en mer stabil framerate än innan. Han aldrig jämföra CPU-belastningen men den ligger på väldigt låg nivå, bara typ 10 %. Very nice!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Ett besök på Aftonbladet är ju sedan gammalt det ultimata datortestet.. Prime95, släng dig i väggen!

Haha, jag trodde jag var ensam om att se hur datorn presterade webbmässigt genom att gå in på aftonbladet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Och Falsh 64 bit kommer......aldrig antar jag. Undrar om dom på Adobe har bytt kalender sen 2006 ?

Hehe, jag undrar också vad dom håller på med. Men i och med HTML5 så kanske flash inte blir 32 bit exklusivt ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Det är helt andra saker.

något du inte kan idag med Flash 9.4, eller Flash Lite 3.1. Flash på datorn stödjer ännu inte hårdvaruaccelererad videoavkodning. Betan av 10.1 gör det, men inte för alla. Dessutom är det bara bitströmsavkodning som görs av GPUn och hela det andra flödet är software, inte för att du förstår något utav det.

ok, så nu går du runt och förklarar vad folk kan och inte kan som en nonchalant flashkille med rik farsa och lever livet på stureplan som tror han är något.

jag har skrivit men inte påstått nåt om flash. förutom att det tär på krafterna onödigt mycket,

förutom ditt gnälliga språk så gav du mig ändå information som jag skulle kunna relatera till men inte referera.
tack