5870: Powercolor PCS+ eller Sapphire Vapor-X?

Permalänk
Medlem

5870: Powercolor PCS+ eller Sapphire Vapor-X?

Jag har haft två 4890 från XFX som gått j*vligt varma i min burk, 50 respektive 58 idle och upp till 85 under load (med fläkt på auto, d.v.s. 80-90% fan speed under tung load). Nu när fläkten på ena kortet stannat så har det blivit aktuellt att byta mot 2 5870, och jag har hittat ett par varianter som jag tycker ser bra ut, nämligen de i topic nämnda.

Eftersom jag är trött på att sitta bredvid ett jetplan och spela så vill jag satsa på kort som är kalla och tysta. Powercolor's vattenkylda kort vore trevligt men känns lite overkill då jag inte sysslar med tung överklockning. Kortet de har med "PCS+" ska ju ha en bättre fläkt än stock som åtminstone är tystare. "Vapor-X" är väl motsvarande från Sapphire. Någon som har koll på vilket som generellt anses bättre?

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen införskaffat ett Vapor-X. Gick från ett HD4850 som jag monterat en Accelero passiv kylfläns på (funkade som en dröm) och märkte inte så mycket skillnad i ljudväg.

Den spinner upp en del vid load (BC2), men knappt hörbart och håller temperaturen i schack. 30-35 idle och 60-70ish vid load, kanske lite mer, men inte de 105+ mitt 4850 kom upp i med stock-kylare iaf.

Permalänk
Medlem

Vah har du för chassi och hur är det med kylning i det?
Med bra ventilation i chassit behöver inte grafikkorts fläktarna jobba lika hårt och även övriga komponenter håller sig svalare.
Både PCS+ och Vapor-X är bra och tysta kylningslösningar som verkar ha nöjda ägare.

Permalänk
Medlem

PCS+ ska vara tystast på marknaden i alla fall, men tror du blir nöjd oavsett. Köp PCS+ hos Komplett.se så får du MW2 med.

Permalänk
Medlem

PCS+ failar ofta
har haft 2 pcs+ versioner sen dess köper jag inte powercolor kort

var dock 4870 men skulle köpa ett vapor-x istället bara för att det känns säkrare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
PCS+ failar ofta
har haft 2 pcs+ versioner sen dess köper jag inte powercolor kort

var dock 4870 men skulle köpa ett vapor-x istället bara för att det känns säkrare

mitt har inte failat ännu inte min kompis kort heller. Så du måste haft en väldig otur.

Jag har PCs+ och är super nöjd ! 33C° idle och 50 load , finns inget att klaga på med detta kort, det är biffigt, snyggt, låter inget och levererar grym prestanda

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem

Jag har ett CM Stacker 831 med 2st 120mm intake och 1st 120mm outtake. Gott om utrymme, väldigt bra luftflöde och alltid svalt och mysigt inuti chassit. Skulle däremot gärna montera sidofläktar för att få mer direkt kylning på grafikkort och processor, men jag måste hemsnickra någon ball lösning först. Har inte råkat ut för några läskiga temperaturer, 4xxx-serien var mycket varmare än 5xxx.

Lyckades hitta recensioner på båda varianter på tweaktown.com, dessutom skrivna av samma recensent och på samma system - men ack, olika CCC drivers PCS+-kortet benchar högre, men det gör å andra sidan stock-kortet som dom jämför med också, tack vare nyare drivers. Annars av intresse är att PCS+ håller 56,6 grader i load och fläkten gör 53,1 db. Vapor-X håller 51,2 grader och fläkten gör 56db.

I slutändan presterar varje exemplar olika, så jag antar att skillnaderna är så pass små att det gör detsamma vilket av dessa man skaffar.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem

Jag har ett powercolor 5870 pc+ i ett Corsair obsidian 800d och det idlar 32 grader och ca 50 grader vid load och då är det ju bara en fläkt som tar in luft.
Detta kortet är tystare än nvidia gtx 260 som jag hade innan.