Permalänk

när behövs mycket ram-minne ?

tja!

Har sett att speldatorer ´brukar ha typ 6-24g ram-minne
Men jag undrar då !vad räcker 6g till och när behöver man 24g ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

24 GB är väl ändå att ta i?

Min dator har 3 GB och klarar sig fint, 6GB är väl mer vanligt nu imo Intel's i7..

6GB räcker till mycket, beroende på hur man definierar mycket. 24GB är mer till för servrar och väldigt tunga redigeringar..

Nu får nån annan fylla ut mer.

Permalänk
Medlem

Aldrig sett en speldator med 24GB minne, en vanlig speldator brukar ha runt 4-8GB, 6-12GB om det är en 1366-plattform. Men de som har mer än 8GB ram sysslar oftast lite smått med bild- och videoredigering eller 3D-rendering som en hobby. M.a.o. applikationer som äter en del minne.

Permalänk
Medlem

Jag har undrat en sak windows kan ju ändå inte ta vara på mer än 4gb förutsatt att man har 64 bitars men hur hjälper det med mera ram då ? Kan datorn utnyttja det bara att windows inte visar det ?

Permalänk
Medlem

Rek min för spel
Xp x86 1GB
Xp x64 2GB
Win7 x86 2GB (kör du tri-channel så är de 3GB)
Win7 x64 4GB (kör du tri-channel så är de 6GB)

x86 med mer än 4GB kan inte adresseras. Typ som slut på post-nummer.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fem10sju
Jag har undrat en sak windows kan ju ändå inte ta vara på mer än 4gb förutsatt att man har 64 bitars men hur hjälper det med mera ram då ? Kan datorn utnyttja det bara att windows inte visar det ?

3.2-3.5gb. I det räknas även videominne osv. in (om jag inte minns fel). Det "hjälper" ingenting med mer ram, men de som har mer ram kör inte heller 32-bit OS utan att räkna med att allt minne inte tas till vara.

Sen finns det såklart de som blir lurade till det eller liknande.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

såg att ett företag som heter compless.se hade en spelburk med 24gb ram. 2tb´hd 3,34ghz intel i7 940? pcu osv overkill alltså ? )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dumburken
såg att ett företag som heter compless.se hade en spelburk med 24gb ram. 2tb´hd 3,34ghz intel i7 940? pcu osv overkill alltså ? )

Vad jag hittar så har deras dyraste burk 12gb i ram.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fem10sju
Jag har undrat en sak windows kan ju ändå inte ta vara på mer än 4gb förutsatt att man har 64 bitars men hur hjälper det med mera ram då ? Kan datorn utnyttja det bara att windows inte visar det ?

Du menar väl 32-bit hoppas jag för 64-bit kan adressera runt 128Gb beroende på Windows version.

Permalänk
Avstängd

Jag har installerat 8 Gb RAM. Jag klarar mig finfint på 4 Gb, men eftersom minnena var så billiga så köpte jag 4 st 2 Gb stickor. Märker ingen skillnad vare sig jag har 4 eller 8 Gb installerat. Jag ska ha kvar min dator i 2 år till så det kan vara bra att vara förberedd och ha matchande stickor. Jag använder Kingstons HyperX PC2-8500 och är grymt nöjd med dessa.

Visa signatur

HAF 932. - OCZ Modxstream-Pro 600W. - Asus P5Q Deluxe. - Q9650 @ 4.0 GHz. - Corsair H50. - Kingston hyperX PC8500 4x2 Gb. @ 1068 Mhz. - HD4890 1Gb. Scythe Musashi VGA cooler. - Intel X25-M G2. - Windows 7 64 bit. - Logitech G15, G9x, Z5500. - Samsung T220.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dumburken
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=567430

Knappast en speldator, sitter ett Radeon HD5770 i den, snarare en workstation för Photoshop eller AAE.

Permalänk

*bort*

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk

aha ok ! Jag är helt grön när det gäller datorer så fel av mig !

Permalänk

Kan ju passapå att fråga hur hög klockhastiget bör en bra spel processor ha ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fem10sju
Jag har undrat en sak windows kan ju ändå inte ta vara på mer än 4gb förutsatt att man har 64 bitars men hur hjälper det med mera ram då ? Kan datorn utnyttja det bara att windows inte visar det ?

Det finns ett par RAM-disk-program som låter dig använda det "överflödiga minnet" för att skapa en RAM-disk...

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8266...

Permalänk
Medlem

Så vi har ännu en till listat som scam-företag då http://shop.compless.com/

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dumburken
Kan ju passapå att fråga hur hög klockhastiget bör en bra spel processor ha ?

Klockhastigheten säger inget om prestanda om man inte oxå samtidigt säger vilken modell det rör sig om. Den processor som har högst klockhastighet är fortfarande P4an men jag tror inte så många skulle klassa den som en bra spelprocessor idag.

De flesta tycks välja antingen i5-750 eller Phenom II för speldatorer. Klockhastigheten är inte så viktig eftersom även de "långsammaste" är riktigt snabba, i5-750 har klockhastighet på 2.66 GHz och Phenom II'an 2.8-3.4 GHz (i5'an gör lite mer jobb per klockcykel, trots att i5an har lägre klockhastighet har den lite bättre prestanda än den snababste Phenom II'an).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Realgunsmoke
Jag har installerat 8 Gb RAM. Jag klarar mig finfint på 4 Gb, men eftersom minnena var så billiga så köpte jag 4 st 2 Gb stickor. Märker ingen skillnad vare sig jag har 4 eller 8 Gb installerat. Jag ska ha kvar min dator i 2 år till så det kan vara bra att vara förberedd och ha matchande stickor. Jag använder Kingstons HyperX PC2-8500 och är grymt nöjd med dessa.

Din processor kommer gå på knäna långt innan dina minnen ^^

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

menar du att detta är ett företag som ma
n inte kan lita på lr ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy
Så vi har ännu en till listat som scam-företag då http://shop.compless.com/

Permalänk

Är inte i7 serien bättre ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Klockhastigheten säger inget om prestanda om man inte oxå samtidigt säger vilken modell det rör sig om. Den processor som har högst klockhastighet är fortfarande P4an men jag tror inte så många skulle klassa den som en bra spelprocessor idag.

De flesta tycks välja antingen i5-750 eller Phenom II för speldatorer. Klockhastigheten är inte så viktig eftersom även de "långsammaste" är riktigt snabba, i5-750 har klockhastighet på 2.66 GHz och Phenom II'an 2.8-3.4 GHz (i5'an gör lite mer jobb per klockcykel, trots att i5an har lägre klockhastighet har den lite bättre prestanda än den snababste Phenom II'an).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dumburken
menar du att detta är ett företag som ma
n inte kan lita på lr ?

Lita? hmm köpa för fel värde är mer rätt, vilket som scam i båda fallen.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

så dom har inte bra priser på datorerna mao ? Vilka dator byggare inom swe har bättre priser isf ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dumburken
så dom har inte bra priser på datorerna mao ? Vilka dator byggare inom swe har bättre priser isf ?

inet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Du menar väl 32-bit hoppas jag för 64-bit kan adressera runt 128Gb beroende på Windows version.

Man kan väll bara utnyttja 4 gb ram i ett 64 bitars windows ? Eller är jag helt ute och cyklar nu ? Så du menar att med ett ett windows 64bitars kan man utnyttja över 100 gb ram??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dumburken
Är inte i7 serien bättre ?

om du är ute efter spelprestanda räcker i3 gott och väl
http://www.tomshardware.com/reviews/core-i3-gaming,2588.html

om du inte har tänkt använda mer än ett grafikkort vill säga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fem10sju
Man kan väll bara utnyttja 4 gb ram i ett 64 bitars windows ?

Man kan bara utnyttja 4 gb ram i ett 32bitars windows.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fem10sju
Man kan väll bara utnyttja 4 gb ram i ett 64 bitars windows ? Eller är jag helt ute och cyklar nu ? Så du menar att med ett ett windows 64bitars kan man utnyttja över 100 gb ram??

Det nya i 64-bitars-programmering är hjust att man ska kunna addressera mer än 4 GB. Det går visserligen att lösa även i 32-bitars program (AWE och temporära filer) men i 64-bitars Windows är det enklare och möjligtvis snabbare.

Med 64-bitars skulle man teoretiskt kunna addressera 18 EB (1 EB = 1,000,000 TB) men man begränsar det av praktiska anledningar (hju mer minne man kan adressera desto mer overhead krävs för att hantera/mappa minnet).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Din processor kommer gå på knäna långt innan dina minnen ^^

Ja, min nuvarande cpu börjar bli lite för klen för dagens spel. Men kommer att köpa mig en Q9650 om en vecka! Tillsammans med Corsairs H50 ska jag klara mig ett tag till (klockat såklart!). Plus en intel SSD...

Visa signatur

HAF 932. - OCZ Modxstream-Pro 600W. - Asus P5Q Deluxe. - Q9650 @ 4.0 GHz. - Corsair H50. - Kingston hyperX PC8500 4x2 Gb. @ 1068 Mhz. - HD4890 1Gb. Scythe Musashi VGA cooler. - Intel X25-M G2. - Windows 7 64 bit. - Logitech G15, G9x, Z5500. - Samsung T220.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Realgunsmoke
Ja, min nuvarande cpu börjar bli lite för klen för dagens spel. Men kommer att köpa mig en Q9650 om en vecka! Tillsammans med Corsairs H50 ska jag klara mig ett tag till (klockat såklart!). Plus en intel SSD...

ett nytt grafikkort skulle göra mycket mera skillnad iofs.