Hd 5770 [Radeon 5770, skicka tillbaka eller inte?]

Permalänk
Medlem

Hd 5770 [Radeon 5770, skicka tillbaka eller inte?]

Hejsan! Nu är det så att jag köpte ett HD 5770 från Komplett.se i slutet av 2009.

Det har krånglat med det välkända "Gray screen of death." i princip ändå sen jag fick kortet. Dvs, skärmen blir i en hel färg (varierar färg, ibland grönt, ibland svart, ibland grått osv osv.) och detta är tydligen ett känt problem hos de senaste ATI korten.

För ett x antal veckor sedan hörde jag att de höll på med en fix för korten och att vi bara skulle behöva vänta på dessa driver uppdateringar, såg sedan att de hade kommit en fix till 58xx serien med inte 57xx serien.

Och nu är jag helt enkelt less på att datorn ska "dö" 2-4 gånger om dagen, tror knappast detta är bra för datorns livslängd heller.

Så min fråga är, tycker ni att jag borde prata med komplett om att eventuellt få ett nytt grafik kort eller kommer jag få samma problem med det nya kortet?

Har jag ens rätt till att få ett nytt kort då det annars fungerar, bara det att det krashar 2-4 gånger om dagen?

Eller ska jag fortsätta vänta på att ATI ska komma med nå ordentliga drivrutiner i flera månader till? -.- Extremt less!

Ps. Det är ett kort tillverkat av XFX.

Permalänk

Du måste ha fått något konstigt exemplar. Jag har också ett 5770 från XFX och jag har inte fått någon error eller gray screen of death eller nånting krångel alls med det kortet.

Permalänk
Avstängd

Vet ett par stycken som har fått GSOD med 5770 även andra kort ur ATi´s HD5000-serie, en polare T.ex. tala med Inet idag och dom sa att han skulle skicka in det så skulle dom kolla på det och troligtvis skicka ett nytt...

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrNi|sson
Du måste ha fått något konstigt exemplar. Jag har också ett 5770 från XFX och jag har inte fått någon error eller gray screen of death eller nånting krångel alls med det kortet.

Exakt samma här.

Permalänk
Avstängd

de är väl här problem med den nya arkitekturen skiner igenom.

du borde kunna lämna in ditt kort o få ett nytt.

jag själv har 2 5770(sapphire) har inte gett mig några problem alls hittills förutom uselt konfigurerade drivrutiner

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S l Asus p6t l i7 920 @3.9ghz vid 1.2v l 6 gb Corsair 1600mhz ddr3 l 5770 Crossfire l 150 gb Raptor l Corsair tx750 l Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

Jag har också ett XFX HD5770.
Köpte det strax efter nyår och körde då med catalyst 9.12

Har fått några gray screens (kanske nån i veckan, så inte alls som du har
), men inte några alls sedan jag byte från catalyst 9.12 till catalyst 10.3a.
Peppar peppar...

Så kör du 10.3 och får grayscreen flera ggr om dagen så skulle jag reklamera kortet.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv med ett HD 5770 XFX kort och det funkar galant.
Inga problem what so ever.
Har du senaste Catalyst?

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Är din dator ok i övrigt så låter det som ett defekt kort... prova att reklamera.

Har själv kört ett XFX 5770 i c:a 3 mån nu med Catalyst 10.1 och 10.2 utan konstigheter.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

sitter med ett xfx 5770 och har inte upplevt några problem alls. skulle reklamerat....

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Hjälpsam

Re: Hd 5770

Citat:

Ursprungligen inskrivet av prippsan
Hejsan! Nu är det så att jag köpte ett HD 5770 från Komplett.se i slutet av 2009.

Det har krånglat med det välkända "Gray screen of death." i princip ändå sen jag fick kortet. Dvs, skärmen blir i en hel färg (varierar färg, ibland grönt, ibland svart, ibland grått osv osv.) och detta är tydligen ett känt problem hos de senaste ATI korten.

För ett x antal veckor sedan hörde jag att de höll på med en fix för korten och att vi bara skulle behöva vänta på dessa driver uppdateringar, såg sedan att de hade kommit en fix till 58xx serien med inte 57xx serien.

Och nu är jag helt enkelt less på att datorn ska "dö" 2-4 gånger om dagen, tror knappast detta är bra för datorns livslängd heller.

Så min fråga är, tycker ni att jag borde prata med komplett om att eventuellt få ett nytt grafik kort eller kommer jag få samma problem med det nya kortet?

Har jag ens rätt till att få ett nytt kort då det annars fungerar, bara det att det krashar 2-4 gånger om dagen?

Eller ska jag fortsätta vänta på att ATI ska komma med nå ordentliga drivrutiner i flera månader till? -.- Extremt less!

Ps. Det är ett kort tillverkat av XFX.

Skriv till Komplett, beskriv dina problem (tex vad du skrev här) och be om en RMA.
Dom skall då skicka dig en fraksedel som du klistrar på kartongen som skickas tillbaka, glöm inte att embalera kortet väl, annars brukar garantin ryka.
Jag brukar också skicka med en felsbeskrivning i kartongen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Jag har ett powercolor 5770 och fick några enstaka randow GSOD med 9.12 drivrutinerna men inte någon gån med 10.1, 10.2 och 10.3

Permalänk
Medlem

Produkten är defekt, varför tveka? Skicka tillbaka den och reklamera!

Visa signatur

Core i5, gtx660