Multitasking i nästa version av Iphone OS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Jo men det är min åsikt. Jag är väl lite mer anti reklam än dom flesta här.
Kan säga att jag inte godtagit någon reklam i min mobil som jag betalt dyra pengar för.

Ouch. Då kommer du att få det jobbigt. Det finns reklam på de flesta mobilsajter och många appar även till Android/WebOS/Windows Mobile har inbyggd reklam.

Men du är såklart ok så länge du håller dig ifrån mobil webb och appar....

It's a fact of life att de som utvecklar appar och innehåll på nätet förr eller senare kan tänkas vilja ha betalt för arbetet dom lägger ner. Tar man inte betalt direkt genom att sälja tjänsten eller appen så är det reklam som gäller. I det här fallet är Apple ändå rätt generösa. Dom ger 60% till utvecklaren när de flesta andra ger mindre...

Dock skulle även jag bli purken om jag betalat för något och ändå inte blir av med reklamen. Som det funkar med TV idag. Man betalar hundratals kronor i månaden och likförbannat avbryts filmerna 4 ggr i timmen. Det är därför jag slutat kolla på så mycket mer än SVT...

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk

Tja, angående nördar och fördomar, här är en:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DachmanX
Iphone är så att du kan bara ha en applikation igång åt taget, lyssna på musik går att "minimera" och göra annat som skicka sms, surfa på nätet eller liknande samtidigt som musiken är igång. men ska du starta ett spel så kan du räkna med att den stänger av musiken.

Det går alldeles utmärkt att lyssna på musik och spela spel. Det de flesta av er inte hajar är att iPhone har multitaskat sedan dag 1, men att förklara det för antiapplepöbeln är fullständigt meningslöst.

Bandwagon is running...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murer
Jag håller med om att det är lättare att pilla i taskbaren i OS X än Vista. Men sen kanske jag kör alt + tab ändå?

Självklart kan man mäta effektivitet i vissa moment. Men frågan är om det är någon skillnad att tala om i slutändan ändå.

Intressant jämförelse förresten. Inte ofta man ser folk på Sweclockers dra analogier som faktiskt stämmer bra.

Jag är inte heller i Dockan och pillar särskilt ofta.

Grejen med ”alt tab” i Windows är att det växlar mellan alla öppna fönster medan ”cmd tab” i Mac OS X endast växlar mellan öppna program. När man börjar komma upp i ett visst antal program så blir det i Vista (och Windows 7 också för den delen) rätt oöverskådligt att hitta rätt då även varje fönster listas. Med ”cmd tab” kopplat till knappen på scroll-hjulet går det supersnabbt att hitta till rätt program och klicka på det, mycket därför att ikonerna som kommer upp är relativt stora men också för att det bara är en ikon man behöver leta efter.
I och för sig letar man efter en ikon i Windows också (ikonen för programmet man vill till visas ju nere till vänster i varje tumnagel), men där blir lätt många fler av samma vilket faktiskt rör till det – ”less is more”_stämmer bra här.

Ibland kan det vara bra att kunna nå ett visst fönster direkt (som i Windows), men generellt är lösningen i Mac OS X mycket mer effektiv (går åt mindre tid för att hitta rätt). Detta är mätbart och när det gäller sekunder så handlar det inte så mycket om subjektivitet. Sen att man av olika anledningar trivs bättre i Windows är en annan sak.

Kul att du gillade analogin.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om någon har skrivit detta innan men jag skriver de ändå.

Jag har multitasking på min Nokia 5800 och de funkar as bra att köra MSN, musikspelaren, Facebook app och sitta och slöa på Sweclockers samtidigt utan att mobilen blir speciellt mycke slöare än om man körde EN app i taget.

och Nokia 5800 är såååå mycke billigare än Iphone, Så att Iphone inte har haft multitasking innan är ju lite som ett hårt slag under bältet från bland annat Nokia.

PINSAMT VÄRRE!!!

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Jag vet inte om någon har skrivit detta innan men jag skriver de ändå.

Jag har multitasking på min Nokia 5800 och de funkar as bra att köra MSN, musikspelaren, Facebook app och sitta och slöa på Sweclockers samtidigt utan att mobilen blir speciellt mycke slöare än om man körde EN app i taget.

och Nokia 5800 är såååå mycke billigare än Iphone, Så att Iphone inte har haft multitasking innan är ju lite som ett hårt slag under bältet från bland annat Nokia.

PINSAMT VÄRRE!!!

Det är inte pinsamt.
Det är mer pinsamt att du gör en förenklad jämförelse
En Nokia 5800 är inte en iPhone – det finns en massa som en iPhone kan göra som inte en Nokia 5800 kan, ska man inte ta med det i jämförelsen då också?

Apple är fortfarande relativt nya på den mobila sidan – tycker de har gjort och gör ett rätt imponerande jobb.
Steve Jobs själv erkände i presentationen att det har tagit dem lite längre tid att implementera multitaskng, mycket för att de har velat göra det på ett sätt som inte har så stor inverkan på prestanda och batteritid.

Hur är det med batteritiden när du multitaskar på din Nokia?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Igen massa giriga människor som vill ha allt gratis. Bara gnäll gnäll gnäll. Va fan, sluta snacka, fixa ett jobb och pynta för det du vill ha. Gäller såväl musik, film så som applikationer.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna uppdatera sitt os på sin redan köpta 3gs eller gäller det bara kommande 3gs som har annat firmware?

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Tillhörde själv iPhone-bashing lägret en lång tid, var först när 3GSen kom som jag tyckte att den började bli en vettig telefon, så när de var dags att byta nalle så tog jag en 3GS 16gb, och jag trodde aldrig att jag skulle bli såhär nöjd med en telefon. Gränssnittet är en no-brainer, utbudet av program och spel är närmast oändligt och pekskärmen fungerar t.om. bra för mig som vanligtvis avskyr touch. Prestandamässigt klår den allt handburet jag ägt och det är skönt att kunna ha en pryl som tillgodoser alla behov man har när man är ute.

Ingenting är förstås perfekt, och iPhone har en del nackdelar som ibland kan leda till viss irritation, multitaskingen som denna nyheten handlar om t.ex. är ju i stort sett obefintlig än så länge och de tredjeparts-lösningar som tagits fram fungerar inte så smärtfritt som man hade velat, sedan att man tvingas till att jailbreaka sin telefon för att verkligen kunna nyttja dess möjligheter fullt ut är ju något man faktiskt hellre hade velat slippa göra.

Men de värsta utav allt är ändå batteritiden, eller snarare avsaknaden av den. Det har hänt mer än en gång att jag tvingats ladda den två gånger på en dag, ska man vara borta över dagen så får man tänka sig för hur länge man använder den åt gången då du lätt tömmer ditt nyladdade batteri på några ynka timmar, i synnerhet om du använder en dataströmmande app. Ska du vara borta längre än så så glöm absolut inte att ta med dig din laddare. Jag vet att det inte är någon 3310 men detta är verkligen någonting som måste förbättras om jag ska fortsätta vara deras kund i fortsättningen..

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför man sitter med en iPhone när det finns Androidmobiler. Men det är klart, Android är lite krångligare att komma in i. Det är inte riktigt lika lekstugeaktigt som iPhones gränssnitt, men grymt kraftfullt. Dessutom lider åtminstone HTCs lurar inte av dålig batteritid.

Visst, jag drar ur batteriet på en dag om jag kör med typ eBuddy igång, men annars klarar det sig åtminstone tre dagar på min Hero.

Kan förstå att enkelheten lockar, men det där att multitasking inte fungerar är väldigt mycket "meh". Den lämpar sig inte särskilt väl som arbetstelefon, och den är egentligen för dyr för en "normalanvändare".

Hela iPhonen känns som en bra tanke, men det är så mycket smågrejer som inte är bra att det faller pladask.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Förstår inte riktigt varför man sitter med en iPhone när det finns Androidmobiler. Men det är klart, Android är lite krångligare att komma in i. Det är inte riktigt lika lekstugeaktigt som iPhones gränssnitt, men grymt kraftfullt. Dessutom lider åtminstone HTCs lurar inte av dålig batteritid.

Visst, jag drar ur batteriet på en dag om jag kör med typ eBuddy igång, men annars klarar det sig åtminstone tre dagar på min Hero.

Kan förstå att enkelheten lockar, men det där att multitasking inte fungerar är väldigt mycket "meh". Den lämpar sig inte särskilt väl som arbetstelefon, och den är egentligen för dyr för en "normalanvändare".

Hela iPhonen känns som en bra tanke, men det är så mycket smågrejer som inte är bra att det faller pladask.

Dra du dina slutsatser, men säg inte att ”det faller pladask” för det gör det uppenbarligen inte då många är mycket glada för sin iPhone.

Ett av de negativa sakerna i testet här är just batteritiden: http://m3.idg.se/2.1022/1.304385/htc-legend-fran-hjalte-till-...
Om man får tre dagars batteritid som du säger verkar det märkligt att man kritiserar det.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Men de värsta utav allt är ändå batteritiden, eller snarare avsaknaden av den. Det har hänt mer än en gång att jag tvingats ladda den två gånger på en dag, ska man vara borta över dagen så får man tänka sig för hur länge man använder den åt gången då du lätt tömmer ditt nyladdade batteri på några ynka timmar, i synnerhet om du använder en dataströmmande app. Ska du vara borta längre än så så glöm absolut inte att ta med dig din laddare. Jag vet att det inte är någon 3310 men detta är verkligen någonting som måste förbättras om jag ska fortsätta vara deras kund i fortsättningen..

Om det inte förbättras i den iPhone som kommer till sommaren så får du kalla mig för Arne Weise.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Igen massa giriga människor som vill ha allt gratis. Bara gnäll gnäll gnäll. Va fan, sluta snacka, fixa ett jobb och pynta för det du vill ha. Gäller såväl musik, film så som applikationer.

Du menar allvar? Multitasking är inte något Apple ska ta betalt extra för. Speciellt inte när folk har lagt ut 7000kr för en telefon.

Skulle aldrig betala för deras produkter, iTunes är skäl nog att aldrig köpa något från Apple. Min iPhone har jag genom jobbet. Touchen vann jag på julfesten.

Visa signatur

Strategery!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
Det är inte pinsamt.
Det är mer pinsamt att du gör en förenklad jämförelse
En Nokia 5800 är inte en iPhone – det finns en massa som en iPhone kan göra som inte en Nokia 5800 kan, ska man inte ta med det i jämförelsen då också?

Apple är fortfarande relativt nya på den mobila sidan – tycker de har gjort och gör ett rätt imponerande jobb.
Steve Jobs själv erkände i presentationen att det har tagit dem lite längre tid att implementera multitaskng, mycket för att de har velat göra det på ett sätt som inte har så stor inverkan på prestanda och batteritid.

Hur är det med batteritiden när du multitaskar på din Nokia?

Det kanske är "pinsamt" att han gjorde en förenklad jämförelse, och inte för att hoppa på antiappletåget men jag ser även en applefanboy här!

Varför skulle det inte vara pinsamt för apple att inte ha tagit med multitasking redan från första början.
Som många redan nämn har detta redan varit ett känt koncept.
Vad som gör allt värre är att jailbreakade iphones klarar "multitasking".

Att apple nu tar med multitasking är bra, hur de går tillväga (gällande fria uppdateringar osv) bryr jag mig mindre om då jag är en nöjd HD2are.

Vill som sagt inte leka antiapple, men jag vill bara poängtera att apple begränsade något som mobilen var kapabel till att göra. Det finns inget att försvara här.

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgart
Kommer man kunna uppdatera sitt os på sin redan köpta 3gs eller gäller det bara kommande 3gs som har annat firmware?

iPhone 3Gs och frammåt likväl som ipod touch 3rd gen och frammåt kommer gå att köra med den fulständiga iPhone os4, de gamla telefonerna (vanliga 3g, ev gsm?!) kommer få en mer bantad version.. jag som haft alla 3 generationer förstår varför, STORT lyft i 3Gs hastighetsmässigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Förstår inte riktigt varför man sitter med en iPhone när det finns Androidmobiler. Men det är klart, Android är lite krångligare att komma in i. Det är inte riktigt lika lekstugeaktigt som iPhones gränssnitt, men grymt kraftfullt. Dessutom lider åtminstone HTCs lurar inte av dålig batteritid.

Visst, jag drar ur batteriet på en dag om jag kör med typ eBuddy igång, men annars klarar det sig åtminstone tre dagar på min Hero.

Kan förstå att enkelheten lockar, men det där att multitasking inte fungerar är väldigt mycket "meh". Den lämpar sig inte särskilt väl som arbetstelefon, och den är egentligen för dyr för en "normalanvändare".

Hela iPhonen känns som en bra tanke, men det är så mycket smågrejer som inte är bra att det faller pladask.

jasså? är HTC och android så bra? mycket problem med wifi och htcs androidtelefoner (legend bla) som har svårt att hitta/ansluta till nätverk med dolda SSID och wpa2 krypteringar. vilket jag aldrig haft problem med någon av mina iphone telefoner eller för den delen windows mobile diton..

multitaskar aldeles utmärkt med min ohackade iPhone.. mp3n går aldelses utmärkt när jag kör övriga grejjer.. jag förstår inte grejjen att köra massa annat i bakgrunden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alhambra
Du menar allvar? Multitasking är inte något Apple ska ta betalt extra för. Speciellt inte när folk har lagt ut 7000kr för en telefon.

Skulle aldrig betala för deras produkter, iTunes är skäl nog att aldrig köpa något från Apple. Min iPhone har jag genom jobbet. Touchen vann jag på julfesten.

vad är felet på iTunes? bästa mediaspelaren enligt mitt tycke som sitter i mac miljö.. enklare kan det inte bli..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boppleplutten
multitaskar aldeles utmärkt med min ohackade iPhone.. mp3n går aldelses utmärkt när jag kör övriga grejjer.. jag förstår inte grejjen att köra massa annat i bakgrunden.

vad är felet på iTunes? bästa mediaspelaren enligt mitt tycke som sitter i mac miljö.. enklare kan det inte bli..

Och ifall jag vill köra Pandora och kolla email samtidigt, funkar det??

Tycker snarare du ska berätta vad som gör iTunes så himla bra? Ser absolut inga fördelar med det.

- Endast 5 aktiveringar av din telefon med iTunes. Har redan avverkat 4 efter diverse updateringar och Windows ominstallationer.

- Det faktum att jag måste skapa playlists och sedan synka dom för att kunna flytta musik över är oerhört irriterande. Jag vill bara kunna flytta vad jag vill ha direkt via en filhanterare som WinCommander.

Sedan att deras email klient är ett skämt är en separat sak.

Visa signatur

Strategery!

Permalänk
Medlem

Ok, så nu klargjorde du enbart att iTunes inte suger, bara att du suger!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alhambra
Och ifall jag vill köra Pandora och kolla email samtidigt, funkar det??

Snart!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alhambra

- Endast 5 aktiveringar av din telefon med iTunes. Har redan avverkat 4 efter diverse updateringar och Windows ominstallationer.

5 aktiveringar? Man aktiverar telefonen en gång sen done, antar att du menar att du gjort av med 4 av 5 samtidiga itunes enheter, när du gjort åt dina 5 så har det ingen påverkar alls egentligen, vill du börja om på en ny kula så skicka ett mail till Apple (via iTunes) och be dom resetta, eller gör det själv när du kommer upp i 5 enheter!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alhambra

- Det faktum att jag måste skapa playlists och sedan synka dom för att kunna flytta musik över är oerhört irriterande. Jag vill bara kunna flytta vad jag vill ha direkt via en filhanterare som WinCommander.

Det faktum att man inte alls behöver göra playlist och sen synka gör dig än mer kass, vafan ska du krångla till det för? Antingen synkar du bara all musik, eller så väljer du bara dom låtarna du vill ha över på telefonen, precis som en "filhanterare"! iTunes fungerar alltså EXAKT som du vill att det skall fungera, bara det att du struntat i att testa utan bara redan från dag 1 antagit att det är krångligare än det är!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alhambra

Sedan att deras email klient är ett skämt är en separat sak.

Ok vad är det som suger med den då?

Helt ärligt, verkar som många flamerar Apple och deras produkter eftersom dom tror att produkten inte kan göra saker som den faktiskt kan! Eller hmm är Apples saker för enkla att använda? Programmen och OS:en kanske inte känns så sofistikerade för någon som kommer från Linux eller Windows eftersom man inte behöver konfa alla program och inställningar i 18 timmar för att få det som man vill!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperA
Ok, så nu klargjorde du enbart att iTunes inte suger, bara att du suger!

Snart!

5 aktiveringar? Man aktiverar telefonen en gång sen done, antar att du menar att du gjort av med 4 av 5 samtidiga itunes enheter, när du gjort åt dina 5 så har det ingen påverkar alls egentligen, vill du börja om på en ny kula så skicka ett mail till Apple (via iTunes) och be dom resetta, eller gör det själv när du kommer upp i 5 enheter!

Det faktum att man inte alls behöver göra playlist och sen synka gör dig än mer kass, vafan ska du krångla till det för? Antingen synkar du bara all musik, eller så väljer du bara dom låtarna du vill ha över på telefonen, precis som en "filhanterare"! iTunes fungerar alltså EXAKT som du vill att det skall fungera, bara det att du struntat i att testa utan bara redan från dag 1 antagit att det är krångligare än det är!

Ok vad är det som suger med den då?

Helt ärligt, verkar som många flamerar Apple och deras produkter eftersom dom tror att produkten inte kan göra saker som den faktiskt kan! Eller hmm är Apples saker för enkla att använda? Programmen och OS:en kanske inte känns så sofistikerade för någon som kommer från Linux eller Windows eftersom man inte behöver konfa alla program och inställningar i 18 timmar för att få det som man vill!

Att du är en idiot det visste jag efter att läst dina tidigare kommentarer men att du är en heltids idiot visste jag inte.

Ifall du hade varit seriös så hade jag svarat dig, men men.

Visa signatur

Strategery!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alhambra
Att du är en idiot det visste jag efter att läst dina tidigare kommentarer men att du är en heltids idiot visste jag inte.

Ifall du hade varit seriös så hade jag svarat dig, men men.

Haha shit vad upprörd man får bli när man har så jävla fel som dig

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Umiss
Det kanske är "pinsamt" att han gjorde en förenklad jämförelse, och inte för att hoppa på antiappletåget men jag ser även en applefanboy här!

Varför skulle det inte vara pinsamt för apple att inte ha tagit med multitasking redan från första början.
Som många redan nämn har detta redan varit ett känt koncept.
Vad som gör allt värre är att jailbreakade iphones klarar "multitasking".

Att apple nu tar med multitasking är bra, hur de går tillväga (gällande fria uppdateringar osv) bryr jag mig mindre om då jag är en nöjd HD2are.

Vill som sagt inte leka antiapple, men jag vill bara poängtera att apple begränsade något som mobilen var kapabel till att göra. Det finns inget att försvara här.

Ja, jag är kanske en Apple-fanboy relativt många andra här, men det är bara för att det är så förbannat mycket gnäll! Är rätt kritisk till Apple på många punkter – tycker det är mycket som kan bli bättre – men det är också mycket de gör som är väldigt bra och det är helt klart ett företag som sticker ut både hård- och mjukvarumässigt.

Det låter på dig som du har mer insikt än Apple i varför äldre iPhone och iPod touch inte kommer kunna köra multitasking. Du säger att det inte är försvarbart. Du menar att det endast beror på att Apple vill jävlas och/eller tvinga folk att köpa nytt?

Hur bra funkar multitasking med jailbreak på de utesluta iPhone/iPod touch - är det är helt smärtfritt? Hur mycket har du testat?

På MacWorld.se kan man läsa följande bland kommentarerna till denna artikeln: http://macworld.idg.se/2.1038/1.309406/enkelt-knep-gor-det-mo...

”Apple ljög inte om hårdvaran. Knepet funkar bra på små appar som inte tar så mycket minne. Men startar du något lite tyngre så dör apparna som flugor, och inte alltid snyggt heller.”

På Daring Fireball kan man läsa följande:

”I think his overview of how multitasking works on iPhone OS is the best I’ve seen, and a decent layman’s explanation. And he’s absolutely right that the biggest constraint is RAM — that’s why older iPhones and iPod Touches are cut off from these features.”

http://daringfireball.net/linked/2010/04/12/love-multitasking

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperA
Haha shit vad upprörd man får bli när man har så jävla fel som dig

Han gillar ju Windows Commander: http://www.ghisler.com/screenshots/en/
Det må vara effektivt när man kan det, men maken till GUI får man ju leta efter.
Vill man ha det så år 2010?

Ni Windows-nissar borde ställa lite högre krav på utvecklarna!
De flesta har ju noll känsla för hur man gör snygga (men ändå effektiva) program.

Känns också rätt klassikt att man börjar kalla folk för idioter när man inte har något att komma med. =/
Om man inte har så bra koll på något (i detta fallet iTunes) kan man väl skriva med lite mer ödmjuk ton?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av star-affinity
Ja, jag är kanske en Apple-fanboy relativt många andra här, men det är bara för att det är så förbannat mycket gnäll! Är rätt kritisk till Apple på många punkter – tycker det är mycket som kan bli bättre – men det är också mycket de gör som är väldigt bra och det är helt klart ett företag som sticker ut både hård- och mjukvarumässigt.

Det låter på dig som du har mer insikt än Apple i varför äldre iPhone och iPod touch inte kommer kunna köra multitasking. Du säger att det inte är försvarbart. Du menar att det endast beror på att Apple vill jävlas och/eller tvinga folk att köpa nytt?

Hur bra funkar multitasking med jailbreak på de utesluta iPhone/iPod touch - är det är helt smärtfritt? Hur mycket har du testat?

På MacWorld.se kan man läsa följande bland kommentarerna till denna artikeln: http://macworld.idg.se/2.1038/1.309406/enkelt-knep-gor-det-mo...

”Apple ljög inte om hårdvaran. Knepet funkar bra på små appar som inte tar så mycket minne. Men startar du något lite tyngre så dör apparna som flugor, och inte alltid snyggt heller.”

På Daring Fireball kan man läsa följande:

”I think his overview of how multitasking works on iPhone OS is the best I’ve seen, and a decent layman’s explanation. And he’s absolutely right that the biggest constraint is RAM — that’s why older iPhones and iPod Touches are cut off from these features.”

http://daringfireball.net/linked/2010/04/12/love-multitasking

Snälla rara, är du på riktigt?
Försökte du precis få det att se ut som om jag "visste" bättre än apple?
Jag har inte varit riktigt inne i apple-bashandet men jag förstår folk som gör det, då det verkar som apple-användare (du) slutat tänka.

Låt mig förklara.
Din "källa" nr 1:
Multitasking fungerar på iphone. Visst har den mycket mindre minne än nyare telefoner, men det fungerar. Vad är problemet om den börjar stänga av appar när minnet börjar fyllas ut? Min HD2 gör det, funkar perfekt, och inte osnyggt så som du försöker framställa det. Det vill säga, multitaskingen är inte fulllt optimerad till iPhone, och det ska man inte lägga på hemmaprogrammerarna. Istället för att säga att multitasking inte fungerar bara för att backgrounder (eller vad det heter) inte gör det perfekt bör du säga att det finns problem som enkelt kan lösas/optimeras. (Är det här skillnader mellan windows/linux-användare och mac-användare kommer fram må tro?)

Din "källa" nr 2:
Jag pratar om 3GS nu. Jag bryr mig inte om det som fanns innan. Apple hade inte ens copy paste innan...
3GS har 256 mb ram. Man kan enkelt multitaska basfunktionerna som webläsare, musikspelare, sms-app osv osv. Man behöver inte ha möjligheten att kunna köra 10 tunga spel/app i bakgrunden. Därmed är det löst. Det är ingen lösning att ta bort det helt och hållet. Detta kallas optimera!
Om minnet inte tillåter superfullständig multitasking kan man göra det bästa av saken.

Och nu till din egna motstridighet, vad dina källor pekar på tolkar jag som att hårdvaran inte är bäst lämpad till multitasking.
Har du glömt bort vad denna tråd handlar om, de kommer med en multitasking till iphone nu ju, 3GS dessutom !?
Det vill säga, det funkar mycket bra, även om det är på sitt egna sätt där man pausar bla bla.

Så inte nog med att du precis motsagt dig själv så bevisade du dig även vara väldigt barnslig.
Du säger att jag påstår mig veta mer än apple men det är inte så svårt att se lösningar på de problem som finns gällande multitasking till iphonen. Det kommer redan en multitasking till den hårdvaran, så nej, jag har aldrig påstått mig veta mer än apple.

Och snälla, börja inte med att säga "Nej, med mina källor menade jag något helt annat än vad du tolkat de till"... Det verkar vara ditt trumfkort när du inte har något att komma med längre.

Ibland är det lika bra att erkänna när man haft fel. Steve Jobs gör det, du kan också!

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Umiss
Snälla rara, är du på riktigt?
Försökte du precis få det att se ut som om jag "visste" bättre än apple?
Jag har inte varit riktigt inne i apple-bashandet men jag förstår folk som gör det, då det verkar som apple-användare (du) slutat tänka.

Låt mig förklara.
Din "källa" nr 1:
Multitasking fungerar på iphone. Visst har den mycket mindre minne än nyare telefoner, men det fungerar. Vad är problemet om den börjar stänga av appar när minnet börjar fyllas ut? Min HD2 gör det, funkar perfekt, och inte osnyggt så som du försöker framställa det. Det vill säga, multitaskingen är inte fulllt optimerad till iPhone, och det ska man inte lägga på hemmaprogrammerarna. Istället för att säga att multitasking inte fungerar bara för att backgrounder (eller vad det heter) inte gör det perfekt bör du säga att det finns problem som enkelt kan lösas/optimeras. (Är det här skillnader mellan windows/linux-användare och mac-användare kommer fram må tro?)

Din "källa" nr 2:
Jag pratar om 3GS nu. Jag bryr mig inte om det som fanns innan. Apple hade inte ens copy paste innan...
3GS har 256 mb ram. Man kan enkelt multitaska basfunktionerna som webläsare, musikspelare, sms-app osv osv. Man behöver inte ha möjligheten att kunna köra 10 tunga spel/app i bakgrunden. Därmed är det löst. Det är ingen lösning att ta bort det helt och hållet. Detta kallas optimera!
Om minnet inte tillåter superfullständig multitasking kan man göra det bästa av saken.

Och nu till din egna motstridighet, vad dina källor pekar på tolkar jag som att hårdvaran inte är bäst lämpad till multitasking.
Har du glömt bort vad denna tråd handlar om, de kommer med en multitasking till iphone nu ju, 3GS dessutom !?
Det vill säga, det funkar mycket bra, även om det är på sitt egna sätt där man pausar bla bla.

Så inte nog med att du precis motsagt dig själv så bevisade du dig även vara väldigt barnslig.
Du säger att jag påstår mig veta mer än apple men det är inte så svårt att se lösningar på de problem som finns gällande multitasking till iphonen. Det kommer redan en multitasking till den hårdvaran, så nej, jag har aldrig påstått mig veta mer än apple.

Och snälla, börja inte med att säga "Nej, med mina källor menade jag något helt annat än vad du tolkat de till"... Det verkar vara ditt trumfkort när du inte har något att komma med längre.

Ibland är det lika bra att erkänna när man haft fel. Steve Jobs gör det, du kan också!

Är det så konstigt att jag tolkade det så – som om du hade mer insikt än Apple?
Det handlade om (i alla fall var det det jag menade) att iPhone 3G inte kommer få multitasking i iPhone OS 4, och att det inte bara är av den anledningen att Apple vill att folk ska slänga sina iPhone 3G och köpa nya. Du menade att det inte var försvarbart – hur kan du vara så säker?

Sen verkar det lite som du/jag/vi diskuterat olika saker. Du har snackat multitasking på iPhone som helhet, medan jag bara ifrågasatte att folk menade på att Apple bara låtit bli iPhone 3G av bara en anledning.

Citat:

Och snälla, börja inte med att säga "Nej, med mina källor menade jag något helt annat än vad du tolkat de till"... Det verkar vara ditt trumfkort när du inte har något att komma med längre.

När har jag sagt detta?
Drar inte till med några undanflykter på det där viset. Självklart kan jag ha fel – har jag aldrig sagt någonting annat. Det handlar om att folk drar slutsatser baserat på saker om man inte har (eller i vissa fall inte kan) ha full insikt i.

Edit:
Tog bort en mening som inte var menad att komma med.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Umiss
Varför skulle det inte vara pinsamt för apple att inte ha tagit med multitasking redan från första början.
Som många redan nämn har detta redan varit ett känt koncept.
Vad som gör allt värre är att jailbreakade iphones klarar "multitasking".

Glömde svara på detta tidigare.

Apple (Steve) menade att det har tagit längre tid för dem att få till multitasking då de velat få det att funka utan att påverka prestanda och batteritid.

Jailbreakade telefoner klarar multitasking, men hur bra klarar de det? Jag vet inte (har ingen erfarenhet) men enligt de källor jag länkade till i tidigare inlägg så verkar det inte helt optimalt.

Det enda jag ifrågasatt är slutsatserna som dras att Apple bara fular sig – att de lätt skulle ha lagt in multitasking från första början, men valt att inte göra det. Tror det är att förenkla det hela lite.

För att kompensera lite så jag inte försvarar Apple för mycket: hur kan de bara erbjuda 256 MB VRAM i de nya MacBook Pro? Det går att få 512 MB i de dyrare modellerna, men ändå. Riktigt kass år 2010 på såpass dyra maskiner. Mycket märkligare än att inte multitasking kommer till iPhone OS förrän nu, tycker jag.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma