OCZ uppdaterar Colossus

Permalänk
Melding Plague

OCZ uppdaterar Colossus

Minnestillverkaren OCZ uppdaterar SSD-enheten Colossus med nya minneskretsar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

35k för 1TB? Vad kostar 1TB för en vanlig HDD? 700 kr?

Ja, SSD har en bit kvar på priset innan SSD helt kan ersätta HDD på lagringsfronten.

Permalänk
Medlem

Att ssd skulle användas för större lagring nu för tiden är väl bara för de mer excetriska dator användarna

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

SSD kommer aldrig komma ned i HDDs nivåer per GB men det skulle vara skönt om 100GB enheterna kunde nå mer rimliga nivåer på kanske 1000-1500 så man kunde ersätta sina systemdiskar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Du ska aldrig säga aldrig. Det kommer säkerligen göras fler framsteg och vips så är de mekaniska diskarna utfasade.

Permalänk
Medlem

Problemet är att de inte vill att folk ska överge de mekaniska diskarna ännu, därav de fantastiska priserna. Fabrikerna som producerar mekaniska diskar är etablerade och att omställa eller avveckla dom kommer bli kostsamt samtidigt som de kan tälja guld på den nuvarande försäljningen av SSD-enheter som är billiga att producera.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Problemet är att de inte vill att folk ska överge de mekaniska diskarna ännu, därav de fantastiska priserna. Fabrikerna som producerar mekaniska diskar är etablerade och att omställa eller avveckla dom kommer bli kostsamt samtidigt som de kan tälja guld på den nuvarande försäljningen av SSD-enheter som är billiga att producera.

Du menar att WD och Seagate aktivt håller priserna på SSD uppe?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Det som jag funderar på är hur en 1TB-SSD står sig mot HDD i samma pris.

WD Black 1tb 64mb ligger på runt 1000:-

Köp 24 WD Black och 2 RocketRAID 3530 så är man uppe i 35k.

WD Black skriver runt 100mb/s dvs 2400mb/s för 24.

Dessvärre går gränsen för PCI-E 2.1 vid 8gbit dvs runt 1000mb/s per 16x-lane så de sista 4 diskarna kan man köra speglar och så på för siffrorna brukar ändå vara i bästa fall och helt teoretiska.

Undrar vilket som rockar hårdast och räcker längst, 20tb, 2gb/s och backup eller 1tb, kanske 300mb/s utan någon backup?

HDD kommer nog leva kvar länge som lagring. Jag vet att jag inte tog med accesstid och sekventiell skrivning/läsning, 4kb-skrivning osv, men ärligt talat, vem köper 1tb ssd för sånt?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Eller ännu bättre.

15st intel x25 G2 80gb = 30k

RocketRAID 3540 = 5k

Sammanlagt 1.2tb, runt 1000mb/s skriv, potentiell 3800mb/s läs, gryyymma 4k-skrivningar och accesstider som heter duga.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathdancer
Det som jag funderar på är hur en 1TB-SSD står sig mot HDD i samma pris.

WD Black 1tb 64mb ligger på runt 1000:-

Köp 24 WD Black och 2 RocketRAID 3530 så är man uppe i 35k.

WD Black skriver runt 100mb/s dvs 2400mb/s för 24.

Dessvärre går gränsen för PCI-E 2.1 vid 8gbit dvs runt 1000mb/s per 16x-lane så de sista 4 diskarna kan man köra speglar och så på för siffrorna brukar ändå vara i bästa fall och helt teoretiska.

Undrar vilket som rockar hårdast och räcker längst, 20tb, 2gb/s och backup eller 1tb, kanske 300mb/s utan någon backup?

HDD kommer nog leva kvar länge som lagring. Jag vet att jag inte tog med accesstid och sekventiell skrivning/läsning, 4kb-skrivning osv, men ärligt talat, vem köper 1tb ssd för sånt?

lägg till kostnaden för ett chassi som klarat det också

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

lägg till kostnaden för ett chassi som klarat det också

Vem behöver chassi när man har silvertejp, gamla möbler och limpistol? (a)

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.