Den stora citat- & ordspråkstråden

Permalänk
Medlem

Den stora citat- & ordspråkstråden

Hade tänkt att vi skulle skriva citat/ordspråk i denna tråden och skriva en liten förklaring till själva citatet/ordspråket.
Jag kan la börja :

Som man bäddar får man ligga
( Min förklaring : Gör du någo ont mot någon, så får du räkna med att det kommer hända med dig ) - Kommer inte på en bättre förklaring nu
Källa : kmr ej ihåg.

Det bästa sättet att fördubbla sina pengar är att vika dom och stoppa ner dom i fickan.
( Min förklaring till en liten invenstering, använder ofta det citatet )
Källa : Wn tror jag.

Pengar kan inte köpa dig vänner, men de gör dina fiender betydligt hövligare.
Ingen bra förklaring, :/
Källa: Okänd

Kärlek handlar om att ständigt förlåta - och bli förlåten.
- Stämmer halft. Kärlek är -.-
Källa: Okänd

Fyll på!

Visa signatur

Mitt andra jag:
Gigabyte 890GX/SB850 - Phenom II X4 955BE - Corsair 4GB 1600MHz - PowerColor HD5850 PCS+ - Samsung F3 500GB
FD Define R2 - FD Newton R2 650W - BenQ G2222 LED 1080p - Logitech MX518 - Logitech UltraX

Permalänk

Du får nog se över din förklaring på "Som man bäddar får man ligga"

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk
Medlem

Som man bäddar får man ligga är väll ändå att.... T.ex. Gör man något dåligt/slarvigt så kommer man få lida av det.

Jag drar till med: Ge dig inte på berg när det finns småsten.
Betyder typ: bråka med någon som du klarar av..

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Keeper of the Bamse

"Det krävs en stor man för att gråta, men en större att skratta åt honom"

Jag hörde det i en låt av P/STQ (svensk rappare) men han kan ju såklart snott det. Tyckte det var så klockrent

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Läste en under en religionslektion i gymnasiet.

Något i stil med "Det är lätt att se flisor hos andra fastän man själv har en balk i ögat". Poängen är väl att det är väldigt lätt att peka och nämna småfel hos andra fastän man själv är långt ifrån felfri.

Permalänk

Homer simpsons är min mentor och han har sagt många visa citat som:
It's easy to blame ourselves, but it's even easier to blame Apu!
Där man sätter in valfritt namn istället för Apu.
Vilket nog är det ordspråket som nog folk mest verkligen även följer.

Annars är det enkelt att få fram citat i dagens informationssamhälle, här har ni några hundra svenska citat.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_svenska_ordspr%C...

Men det kan vara roligt att diskutera lite mer invecklade citat som folk använder. Nu kommer jag inte på något för tillfället.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Den late bär ihjäl sig.

Visa signatur

*-'

Permalänk
Medlem

"Vad jag opponerar mig emot är vissa människors iver att obönhörligen ta varje tillfälle iakt att tjäna ännu en slant, på bekostnad av allt annat som livet har att erbjuda." - Ilja här på forumet

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace.
- Jimi Hendrix

"To be governed is to be watched, inspected, spied upon, directed, law-ridden, regulated, penned up, indoctrinated, preached at, checked, appraised, seized, censured, and commanded by beings who have neither title, knowledge nor virtue"
- Pierre-Joseph Proudhon

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Den som gapar efter galen fågel ser inte skogen för alla ben!

Den som bäddar välter ofta liten tuva, om och om igen!

Mick Tålbot - NileCity

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

Stenen kommer inte längre än du kastar den - icke okänd.
Citatet handlar om att man vinner inte mer än vad man maximalt anstränger sig. Cred till en god vän.

... fick inte ett strå i vädret - icke okänd.
En underbar ihopslagning av två kända ordspråk, "att inte få en syl i vädret" och "inte dra sitt strå till stacken". Alltså, någon eller flera som varken får sitt sagt eller gör sitt bidrag. Cred till en god vän, samma som ovan.

Ropa inte hej förrän du kastat yxan över ån efter vatten - Alakai
I de fall där någon tuttat på ditt hus och du ska hämnas genom att släcka huset och samtidigt ta hämnd så ska du inte ta ut hämnden i förskott, vilket jag kommer påminna dig om med detta citat.

Droppen som knäckte kamelens rygg och rann över - Alakai
I samband med PPs medlemsökning under raiden av TPB. I övrigt använd om allt där opposition skapas pga missförhållanden eller missbruk.

Quiz scribit, non legit - Alakai
Blev trött på att bli erbjuden att quiza dåliga quiz på fejjan, skickade ett meddelande till de allra trögaste polarna som inte fick nog av att bjuda in till dåliga quiz.

Kasta inte katten över ån efter vatten när det regnar - Ingen
Sätt inte fel person på fel plats för att utföra fel sak med fel instruktioner fel i tiden.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

När de lägre klasserna en gång definitivt har kommit i besittning av den lagstiftande och skattebeviljande makten, kommer det säkerligen att föreligga fara för att de kommer att bete sig lika föga oegennyttigt som de klasser, som hittills har haft makten i sina händer, med andra ord att de kommer att lägga huvudmassan av skatterna på de besittande klasserna och att därvid måhända vid beviljandet av utgifter, till vilkas täckande de nu endast föga bidrar, förfara så obekymrat och slösaktigt, att landets rörliga kapital snart har slösats bort till ingen nytta och framåtskridandets hävstänger brutits sönder. Denna fara bör inte lättsinnigt förnekas eller bagatelliseras, inte heller eller fastmera allra minst av dem, som i likhet med mig dock betraktar den fortskridande demokratiska utvecklingen som alltför mycket i och för sig berättigad, och som en del av själva framåtskridandet, för att inte trots alla betänkligheter efter måttet av sina krafter söka främja dem. Men mot missbruk av här antytt slag ligger otvivelaktigt den bästa, ja, den enda säkra garantin i principen om enhällighet och frivillighet i skattebevillningen.

-- Knut Wicksell.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReDog
Den late bär ihjäl sig.

"Den late bryter ryggen först"

Torde och borde bygger ingen bro, Källa: Jag själv, tror jag i alla fall.

Permalänk
Medlem

If you must mount the gallows, give a jest to the crowd, a coin to the hangman, and make the drop with a smile on your lips!
- Birgitte Silverbow, WoT

Tja, det är väl rätt givet vad som menas med det.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 3070 - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

"Sköt dig själv och skit i andra"
- Någon som har fattat grejen

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
"Sköt dig själv och skit i andra"
- Någon som har fattat grejen

"To each his own"
- Också skrivet av nån som fattat grejen

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
"To each his own"
- Också skrivet av nån som fattat grejen

"De e inte en jävel som kommer tacka en" - Farfar.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

pst/q har en hel del skönt med i sina texter... vilka som är hans och inte låter jag dock vara osagt.

"De flesta av dina bästa vänner kanske smider ränker, för om två män aldrig träter är det bara en som tänker"
- se upp för att hamna i en situation var någon tänker åt dig eller bestämmer dina åsikter.

"Diplomati är bara att säga 'snäll hund' tills du hittar en sten"
- i mina ögon rätt lik "gå inte på ber..."

"cynism är en högre form av klarsynthet utan vidare"
- att se världen genom sitt eget perspektiv och inte påverkas av andras åsikter allt för mycket, helt enkelt bilda sin egen uppfattning.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoz
pst/q har en hel del skönt med i sina texter... vilka som är hans och inte låter jag dock vara osagt.

"De flesta av dina bästa vänner kanske smider ränker, för om två män aldrig träter är det bara en som tänker"
- se upp för att hamna i en situation var någon tänker åt dig eller bestämmer dina åsikter.

"Diplomati är bara att säga 'snäll hund' tills du hittar en sten"
- i mina ögon rätt lik "gå inte på ber..."

"cynism är en högre form av klarsynthet utan vidare"
- att se världen genom sitt eget perspektiv och inte påverkas av andras åsikter allt för mycket, helt enkelt bilda sin egen uppfattning.

Hej broder!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoz
att se världen genom sitt eget perspektiv och inte påverkas av andras åsikter allt för mycket, helt enkelt bilda sin egen uppfattning.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

En bra karl reder sig själv och en dålig är inte värd att hjälpa.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

Det man inte har i huvudet får man ha i armarna.
Sen en massa kombinationer på den.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

"Don't Criticize What You Can't Understand" - Bob Dylan

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk

Då jag var liten sa "alla" Alltid något, sa fan då han såg Åmål, vad exakt menade de med detta?
Var detta ett lokalt talesätt enbart för dalsland eller? Det fanns även ett annat ordspråk som löd: Vi åkte till Åmål, med där var stängt.
Vilket har fler träffar på google och syftade på att åmål var en sådan lite byhåla.

*edit*
Jag mindes ordspråket fel och rättade det nu, och då får man flera google träffar på den.
Men det syftar väl ännu en gång på att det är en byhåla och att han kände sig som hemma i stan, vilket blir tydligare med rätt citat.

Jag minns min religiösa lärare i lågstadiet en gång sa den första ordspråket, och en i klassen tog det andra ordspråket om staden, varvid hon ej blev glad.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Då jag var liten sa "alla" Alltid något, sa fan då han såg Åmål, vad exakt menade de med detta?
Var detta ett lokalt talesätt enbart för dalsland eller?

Hört. Att satan tycker om Åmål borde vara känt för de flesta.
Här har vi istället Rimbo, Flen, Bro och Åkersberga mmfl. Alltid ska det skämtas nedrigt om dessa platser, ibland som att "Bro, där bor man, sen dör man.", man kommer aldrig riktigt ifrån Bro hur man än gör, "Åk till Åkerberga (och kom inte tillbaks)", alltså att åker man dit så slipper andra se en, "Har du levt under en sten i Flen eller?", att leva under en sten är mer ensamt där borta, eller "Mellan liv och död i Rimbo" vilket det senaste skall syfta på Limbo.
Intressant såna där ytterst lokala ordspråk.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Är huvudet dumt får kroppen lida

Permalänk
Medlem

"i dont need sex, the government fucks me every day", ingen aning vem sa det först men det är helt enkelt världens sanning

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noodeem
Är huvudet dumt får kroppen lida

Hört detta många gånger, sen några andra citat härifrån också.

- Gråt aldrig över spilld mjölk
Min förklaring : Gråt inte över något som redan skett / du förlorat, det hjälper inte o gråta och du kan inte få tillbaka "den spillda mjölken".

Visa signatur

Mitt andra jag:
Gigabyte 890GX/SB850 - Phenom II X4 955BE - Corsair 4GB 1600MHz - PowerColor HD5850 PCS+ - Samsung F3 500GB
FD Define R2 - FD Newton R2 650W - BenQ G2222 LED 1080p - Logitech MX518 - Logitech UltraX

Permalänk
Medlem

Ingen dör oskuld. Livet knullar oss alla.

Stod klottrat på en tågstation. Alltid händer det något som är riktigt tråkigt/illa.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

"att vara utan en kvinna i tre veckor är inga problem, men en gitarr? njae." - ska vara yngwie malmsteen som sagt det, hittar dock ingen källa, word från mig iallafall!

Permalänk

Kom ihåg den bästa nu
Jobbigt att föda barn? testa spela cs när det laggar!

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)