Tidsresa, hade du åkt framåt eller bakåt?

Permalänk
Medlem

Tidsresa, hade du åkt framåt eller bakåt?

Om du tvingades göra en tidsresa, där du inte kunde återvända igen, vart i tiden hade du åkt?
Man kan alltså inte åka tillbaks till "nutiden" men man tvingas ändå att resa.

Åka bakåt har sina fördelar.
Man känner till framtiden och kan därmed utnyttja kunskapen.
Men man kommer knappast överraskas av något vilket kanske blir trist.

Åka framåt har sina fördelar.
Man får förhoppningsvis uppleva ett bättre samhälle med coola saker.
Men det kan också vara tvärt om.

Ser ni fler för- eller nackdelar för respektive val?

Hur långt fram resp. bak?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har jag ingen möjlighet att resa tillbaka igen är det ingen intressant frågeställning imo.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Åka tillbaka säg 1-2år vore väl lagomt.
Man tar med sig en lista över alla avgjorda sportresultat lottorader osv osv så lär man kunna bli enormt rik

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
Åka tillbaka säg 1-2år vore väl lagomt.
Man tar med sig en lista över alla avgjorda sportresultat lottorader osv osv så lär man kunna bli enormt rik

Precis så jag tänkte när jag läste rubriken. ^^,

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
Åka tillbaka säg 1-2år vore väl lagomt.
Man tar med sig en lista över alla avgjorda sportresultat lottorader osv osv så lär man kunna bli enormt rik

Antingen det, eller satsa pengar på rysslandsfonder. Det var någon som gått upp med 1200% på en tio år eller något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agemman
Antingen det, eller satsa pengar på rysslandsfonder. Det var någon som gått upp med 1200% på en tio år eller något.

Du skulle hellre satsa på fonder som går upp 1200% på tio år än att ta med en lottorad som ger dig 200 miljoner?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk

Framåt.
Hade varit häftigt att åka bakåt med. Men känner att jag är nyfiken och hade velat veta hur jorden ser ut om t.ex. 2000 år. Har människorna lyckats utplåna sig själva? Har vi lärt oss resa till andra galaxer etc? Hur beter sig/ser folk ut osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Du skulle hellre satsa på fonder som går upp 1200% på tio år än att ta med en lottorad som ger dig 200 miljoner?

Näh... Du kombinerar dem självklart! Du vinner 200 miljoner, sedan satsar du dem i fonderna!

Permalänk

Jag hade åkt tillbaka 6 år i tiden, givit mig själv en lavett och sagt till "past me" att klippa sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalkyckling
Framåt.
Hade varit häftigt att åka bakåt med. Men känner att jag är nyfiken och hade velat veta hur jorden ser ut om t.ex. 2000 år. Har människorna lyckats utplåna sig själva? Har vi lärt oss resa till andra galaxer etc? Hur beter sig/ser folk ut osv.

Tänk om jorden är en död, övergiven planet. Människorna har dragit till Mars, och där står du, i det som brukade vara Göteborg.

Det hade varit en syn.

Nä, skämt åsido... helt klart intressant. Jag tror att människan kommer orsaka jordens undergång, kanske mänsklighetens också.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

I have no future.
Så bakåt alla gånger, frågan är dock hur långt tillbaka?

Argument för att resa tillbaka:
Jag kan vet om framtida händelser och teknik, dock så kommer detta skapa en annan tidslinje. Men detta sätter mig i en bra situation som jag kan utnyttja.

Resa framåt i tiden, ja då kommer jag vara dummare än en de flesta. Om sedan teknikutvecklingen har gått framåt bryr jag mig mindre om. Liksom man har inbyggt tvättmaskin, microvågsugn you name it i sin mobiltelefon, hur roligt blir detta i längden? Nej bara ny teknik är inget för mig.

Jag skulle kunna resa tillbaka en kort tid för att påverka mitt nuvarande liv, ingen dum självisk ide. Men jag skulle kunna resa tillbaka längre och försöka skaffa mig en bra position, men problemet är nog att jag kan för lite om grunderna. Liksom åka tillbaka till 30 talet och börja snacka om transistorn, ja jag är för dum för att lyckas med detta.
Det skulle i sådant fall vara att åka tillbaka till den industriella revolutionen och komma med idéer som jag blir rik på, men då skulle jag samtidigt få en massa argt folk emot mig, som påstår att mina maskiner tar ifrån dem jobben.

Sedan har vi resa tillbaka för att jävlas med någon, ja vi lever i en sjuk värld. Men detta behöver man inte resa tillbaka en kort tid, då det går att släktforska lite och sedan göra saker som påverkar valet av partner, val av tid för barnafödsel av någon släkting för länge sedan. Så om man vill jävlas, så kan man göra det när som helst. Det är inget som ska påverka ens val.

Självklart har hur den vanliga tidslinjen påverkas betydelse i valet hur långt tillbaka och exakt vad man skulle göra, skapar man en alternativ tidslinje eller ändras den nuvarande?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Skulle resa tillbaka 1½år självklart tagit med mig alla lottorader samt matchresultat och bettat. Sen hade jag försökt ändra del saker i mitt liv exempel inte fått morfar att åka in till stan. Jag hade även gjort högskoleprovet sen gjort om det nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Tänk om jorden är en död, övergiven planet. Människorna har dragit till Mars, och där står du, i det som brukade vara Göteborg.

Det hade varit en syn.

Nä, skämt åsido... helt klart intressant. Jag tror att människan kommer orsaka jordens undergång, kanske mänsklighetens också.

Tjaa, hamnar man i Göteborg kan man dö lycklig iaf!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalkyckling
Tjaa, hamnar man i Göteborg kan man dö lycklig iaf!

Precis, få ha hela staden för sig själv.

Mardrömmen skulle vara om det på något sätt skulle bli fel på tidsmaskinen så man skulle hamna i h-lvetet, även kallat åmål på dalsländska.

Annars ingen som skulle åka tillbaka ett antal år för att dejta sin mamma? Och kanske gifta sig och skaffa barn med henne?
Liksom många av oss nördar har svårt med brudar och den enda riktiga kontakten vi har haft med någon kvinna är ju morsan, vore hon då inte den perfekta dejten? En kvinna som man förstår sig på.
Jag tänker bl.a. på filmen Tillbaka till framtiden, där Marty McFly´s morsa blir förälskad i honom.

*edit*
När jag tänker efter, om en person lyckas uppfinna en tidsmaskin så är denna garanterat en riktig nörd. Denna nörden har såklart haft ingen kontakt med fruntimmer och det finns inget hellre den vill ha. Så om den skulle uppfinna en tidsmaskin, så skulle personen genast åka tillbaka och dejta sin mamma och sedan tiga om tidsmaskinen. (så att morsan inte tycker han är äcklig)
Detta innebär vi aldrig kommer få veta om någon lyckas uppfinna en tidsmaskin, och man i princip kan säga att dessa därmed ej kan existera.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy

*edit*
När jag tänker efter, om en person lyckas uppfinna en tidsmaskin så är denna garanterat en riktig nörd. Denna nörden har såklart haft ingen kontakt med fruntimmer och det finns inget hellre den vill ha.

Haha, det där fick mig att skratta rätt gott.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fullebulle
Skulle resa tillbaka 1½år självklart tagit med mig alla lottorader samt matchresultat och bettat. Sen hade jag försökt ändra del saker i mitt liv exempel inte fått morfar att åka in till stan. Jag hade även gjort högskoleprovet sen gjort om det nu.

Är du spiderman?

Bakåt såklart vad ska jag göra i en tid jag inte vet något om? Nä skulle gjort som han den onde i back to the future med spelresultats boken, blivit snuskigt rik.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag skulle åkt bakåt fem månader, sen skulle jag pricka rätt på lottoraden som den där killen vann på, 200 miljoner eller vad det var. Självklart få tag på hans lott och förstöra den så jag slapp dela med mig

Allvarligt alltså, jag skulle absolut inte vilja åka tillbaka typ 50 år, då fanns ju inte internet

Framåt? Öhhh nej tänk om jorden förintas om 99 år. Kul att åka 100 år framåt då

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Tillbaka. Levt under romarriket.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Tillbaka och gått klart skolan!

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk

om mn reser tillbaka ändrar man på 'nutiden då'? för om man tar alla lottorader osv gör om alla sina val med jobb flickvän etc. kommer inte de ändras och isf om inte så kommer lottovinnarna som vann i nutiden dela vinsten med dig så det blir ju isf 50% vinst. dock jäkligt många småvinter skadar ju inte

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Vad händer om man träffar på sig själv i dåtiden? Great scott!!

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru Meditation
Vad händer om man träffar på sig själv i dåtiden? Great scott!!

sen säger man åt sig själv att man absolut inte får resa i tiden och dåtidens jag lyder detta, vad händer då?

Min definition av framtiden är när det finns jetpacks för vanligt folk som man kan flyga till jobbet med och dit vill jag åka. Vet nån när jetpacksen finns så vet jag till vilket år jag ska

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Att åka tillbaka riskerar bara att störa "the timeline" Man kommer förmodligen att skapa paradoxer eller på något sätt förändra framtiden.

Sen så är den enda sättet att kunna åka tillbaka är om man först åker in i framtiden sedan i denna framtid tids reser igen bakåt.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Att åka tillbaka riskerar bara att störa "the timeline" Man kommer förmodligen att skapa paradoxer eller på något sätt förändra framtiden.

http://www.philforhumanity.com/pix/Timeline_3.bmp

Sen så är den enda sättet att kunna åka tillbaka är om man först åker in i framtiden sedan i denna framtid tids reser igen bakåt.

Är inte det där tidslinjen i Back to the future?

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

framåt helt klart!

Skulle vara så sjuukt ballt att få uppleva världen om massor med lång tid under förutsättningen att jorden fortfarande finns. Historia kan man läsa och att kolla lottorader eller fonder etc som vissa skulle gjort är inte på långa vägar lika spännande. Lycka kan man inte köpa;)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Tillbaka helt klart. Som många sagt, ta med sig lottorader etc. Framåt vet jag inte om jag vågar, vem vet tredje världskriget eller några jävla cplagar?

Permalänk

bakåt.
jag skulle ge allt i världen för att kunna sitta med min dåvarande granne och lira dom gamla amiga spelen.
trocaderon i handen,dom sena spel kvällerna,world of sensibble soccer turneringarna med kompisar och grannen,mm,the golden years,vill uppleva det igen,då spelen verkligen var roliga och kändes nya.
framtiden skulle jag undvika,finns ju inget att vara nyfiken på om man skulle börja rota och snoka där:P.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Bakåt. Inte för att jag vill utan för att jag måste. Jag fick i uppdrag av mitt framtida jag att bygga en tidsmaskin så jag kan åka tillbaka och ge mitt forna jag i uppdrag att bygga en tidsmaskin så jag kan åka tillbaka och ge mitt forna jag i uppdrag att bygga en tidsmaskin så jag kan åka tillbaka och ge mitt forna jag i uppdrag att bygga en tidsmaskin så jag kan åka tillbaka och ge mitt forna jag i uppdrag att bygga en tidsmaskin så jag kan åka tillbaka och ge mitt forna jag i uppdrag att bygga en tidsmaskin så jag kan åka tillbaka och ge mitt forna jag i uppdrag att bygga en tidsmaskin så jag kan åka tillbaka och ge mitt forna jag i uppdrag att bygga en tidsmaskin så jag kan åka tillbaka och ge mitt forna jag i uppdrag att bygga en tidsmaskin så jag kan åka tillbaka och ge mitt forna jag i uppdrag att bygga en tidsmaskin så jag kan åka tillbaka och ge mitt forna jag i uppdrag att bygga en tidsmaskin så jag kan åka tillbaka och ge mitt forna jag i uppdrag att bygga en tidsmaskin så jag kan åka tillbaka och ge mitt forna jag i uppdrag att bygga en tidsmaskin så jag kan åka tillbaka och ge mitt forna jag i uppdrag att bygga en tidsmaskin så jag kan åka tillbaka och ge mitt forna jag i uppdrag att bygga en tidsmaskin så jag kan åka tillbaka och ge mitt forna jag i uppdrag att bygga en tidsmaskin så jag kan åka tillbaka och ge mitt forna jag i uppdrag att bygga en tidsmaskin så jag kan åka tillbaka och ge mitt forna jag i uppdrag att bygga en tidsmaskin så jag kan åka tillbaka och ge mitt forna jag i uppdrag att bygga en tidsmaskin så jag kan åka tillbaka och ge mitt forna jag i uppdrag att bygga en tidsmaskin så jag kan åka tillbaka och ge mitt forna jag i uppdrag att bygga en tidsmaskin så jag kan åka tillbaka och ge mitt forna jag i uppdrag att bygga en tidsmaskin så jag kan åka tillbaka och ge mitt forna jag i uppdrag att bygga en tidsmaskin så jag kan åka tillbaka och ge mitt forna jag i uppdrag att bygga en tidsmaskin ...

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det ovanstående säger stämmer, uppenbarligen har inte en tidsmaskin uppfunnits under mitt liv (även de delar som än inte har utspelats), då jag inte har mött min framtida jag som håller i diverse trevliga hemligheter.
Så synd =/

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2