Permalänk
Medlem

Vandra i skog och mossa

Halojj!

Finns det några fler här som gillar att gå ut i skogen/naturen och vandra?
Själv fick jag upp ögonen för detta underbara fenomen under lumpen.
Det finns ju inget bättre än att slå upp tält vid en insjö och grilla nyfångad fisk på en lugn sommarkväll!

Ska ut inom ett par veckor och ta en 4 dagars tur på runt 6-7 mil på Skåneleden.
Ser fram emot detta som fasen. Synd att man bara har en massa ner rökta soffpotatisar till polare som tycker att man är totalt blåst som går ut och fiskar och sover i skogen frivilligt på helgerna, istället för att hälla i sig litervis med öl

Någon annan som brukar ta en tur då och då?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk

nej jag brukar inte ta turer men på sommaren händer det ibland att man tältar ute ett par gånger iaf under sommaren...

fiska kan jag ej... men jag går inte lika långt som dig direkt

men det är soft...

Permalänk
Medlem

Då min farsa är jägare så har jag varit ute mycket i skog och natur under mina år. Campade mycket och med kompisarna när jag var mindre men sen kom skola och arbete i vägen. Men jag är väldigt sugen på att göra det igen. Du får höra av dig om du behöver sällskap

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Hedersmedlem

vandrade med några bekanta förra sommaren och har tänkt göra det i sommar igen. Sörmlandsleden blir det. Det blev dock bara vandring i en dag och så sov vi i skogen en natt och stack hem nästa morgon. Det började regna under natten och vandringen blev inte så rolig längre Det blev väl en 4-5 mil vi gick iaf. Vi tar med oss käk och ett stormkök. Fy vad gott det var med varm soppa och lite knäckebröd efter mycket vandring. Det är klart kul att vandra.

Permalänk
Medlem

Japp det är det bästa jag vet att få vara ute i naturen! Nu i sommar blir det Torrskogleden och kanot paddling i lelång hoppas på bra väder bara.

Permalänk
Medlem

Visst är det härligt, förutom alla jävla insektsjävlar.

Om det inte vore för dom så vore det härligt. Har en farsa vars farsa jobbade i skogen en stor del av sitt liv. Sen har det blivit att sonen hänger med pappa ut i skogen osv osv osv.

Så visst är man ute i skogen, men för att skaffa ved

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Re: Vandra i skog och mossa

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse.L
Halojj!

Finns det några fler här som gillar att gå ut i skogen/naturen och vandra?
Själv fick jag upp ögonen för detta underbara fenomen under lumpen.
Det finns ju inget bättre än att slå upp tält vid en insjö och grilla nyfångad fisk på en lugn sommarkväll!

Ska ut inom ett par veckor och ta en 4 dagars tur på runt 6-7 mil på Skåneleden.

Skulle rekommendera att vandra runt Söderåsen tror jag den hette. Visste inte att det fanns så höga berg i Skåne förrens jag vandrade där för ett antal år sedan. Mycket vackra omgivningar med dalgångar och berg. Växer visst olika sorters växter och skit där som bara finns i Norrland normalt. Att vandra är underskattat. Som Shimonu säger så finns det inget härligare än att koka upp någon random pulversoppa och käka efter en lång dagsvandring. Gärna vid någon fin sjö som man kan bada i.
Sen när man ska somna och hör alla konstiga ljud i natten. <3 Svensk sommar är underbar!

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk

Vetifan om man vågar tälta efter man har sett Blair Witch men det e riktigt trevligt annars

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja men tveksamt ifall flickvännen går med på att tälta
Annars åker vi ibland till naturreservat och liknande med kameran i högsta hugg, men att kunna övernatta på ett ställe är såklart bättre ur fotosynpunkt.

Permalänk
Medlem

gillar det oxå men har inte blivit av för jag har som dig massor av soffpotatisar till polaren som inte går mer än 5 meter, altså till bilen.

får väll skaffa en tjej snart som man kan dra ut med i skogen!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag ledsnade på att försöka få med mig folk någonstans och gör det mesta själv nu för tiden - körde en låång cykeltur förra sommaren solo med tält och gaskök.

"Hitta sig själv"-faktor 10/10. Ska göra om det i sommar, men cykla uppåt istället för mot Europa.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Jag är uppvuxen på landet så gick ut med mina kompisar från liten ålder med tält på ryggen och bodde här och där. Våra föräldrar förstod att man lär sig efter misstagen.

Det är sjukt tråkigt att man inte kommer ut längre, jobb och kompisar som inte är intresserade. Men att vakna upp fem på morgonen intill en lite lätt dimmig sjö och dra upp fisk efter fisk är underbart!

Permalänk
Medlem

Vadå? Funkar 3g där ute eller, och funkar det bra då?

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem

Har man inte vaknat upp i ett tält ute i skärgården sådär tidigt på morgonen till måsarnas tjut och med doft av dagg och allmän sommarluft har man inte levt!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tälta?! Vad är det för fasoner?
Under granris utan sovsäck is the shit.
Kan man inte bygga vindskydd och eldstad är man inte värdig människa.

Själv så är man ute om natten och morgonen, bästa tiderna på dygnet. Natten och ljuden, stjärnor och ljuset.
Morgonen och tystnaden innan fåglarna kommer igång, när det sen brakar loss och himlen spyr färgkaskader över en.
Det har fått mig att vända på dygnet.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Har man inte vaknat upp i ett tält ute i skärgården sådär tidigt på morgonen till måsarnas tjut och med doft av dagg och allmän sommarluft har man inte levt!

Man får huvudvärk, det är nackdelen. Det har jag fått alla tre gånger jag har tältat.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Kan inget annat än att rekommendera dig och alla andra att sticka upp till Kebnekaise och försöka bestiga det! Jag och några polare var där förra veckan, dock kom vi bara halvvägs upp på berget pga dåligt väder men leden dit och lederna runt omkring berget var helt underbara. Ungefär 1500 kr gick hela den resan på med flyg och allt och det var lätt värt det.

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

när man bor i norra norrland så är det lätt hänt att hamna i skogen. brukar vara ute mycket i skogen om sommaren och ska nog ta en tur upp till lapplandsfjällen i sommar också.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem

Trevligast brukar vara att gå i sådan bruksskog som snart ska slutavverkas. Det är ju bara då den ens liknar nåt man kunde kalla 'skog'. Och the very vast majority av våra träd idag bruksskog.

Men det är i alla fall trevligt att vara ute i naturen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Nån gång måste man nog prova på Bohusleden. Synd bara att jag har en sån förbannad fästingfobi.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
Nån gång måste man nog prova på Bohusleden. Synd bara att jag har en sån förbannad fästingfobi.

Det är väll trevligt med lite sällskap när man är ute och vandrar?

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingemansson
Kan inget annat än att rekommendera dig och alla andra att sticka upp till Kebnekaise och försöka bestiga det! Jag och några polare var där förra veckan, dock kom vi bara halvvägs upp på berget pga dåligt väder men leden dit och lederna runt omkring berget var helt underbara. Ungefär 1500 kr gick hela den resan på med flyg och allt och det var lätt värt det.

Jo jag hade faktiskt det som mål i sommar. Men som sagt det kostar lite och sen vet jag inte hur mycket jag ska jobba, så det fick bli Skåneleden istället. Men till nästa år så satsar jag på Kebnekaise, för det ser ju helt underbart ut att vandra där uppe!

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Har nu fått röven ur säcken och ska på min första fjällvandring vid Grövelsjön norr om Idre i Juli. Lagom förväntansfull och ser fram emot det enormt mycket!
Någon som har varit där och kan ge lite tips på var jag ska bege mig?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Siktar på att fara en vecka och fjällvandra i sommar, ska bli riktigt skönt att äntligen komma iväg då planerna har skitit sig ett par gånger tidigare.

Visa signatur

Server: Hp Microserver Gen8, Xeon E3-1265V2 , 16gb RAM

Permalänk
Medlem

Jag bor nästan i skogen så det blir mycket vandring för mig när hunden ska rastas... brukkar se alla konstiga djur springa förbi mitt fönster på kvällen. typ grävlingar, rävar hjort osv

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna ut och vandra men letar någon bra polare att vandra med Sen ska man väl få tummen ur också och inte bara prata om det.

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk

Jag är född på landet och är jägare som dock ej längre jagar så jag har varit en hel del i skogen, men jag ser inget speciellt med att vara i skogen. Jag tar dock promenader på gångstigar ibland, då jag tycker det är gött att gå/jogga i lugn och ro.

Det som jag hatar med skogen idag är denna fästingsexplosion som har kommit de senaste åren, när jag var lite så var jag jämt i skogen, likaså mina katter, men jag fick aldrig en enda fästing på mig och katterna var bara enstaka under hela min uppväxt. Ändå så var jag i alla buskar och snår, byggde trädkojor och hade mig, jag kunde spendera hela dagar i skogen.

Idag, ja då kan man knappt vistas utanför gräsmattan och katterna, ja en 30 fästingar får de snabbt på sig om man inte har plockat dem på ett litet tag.
Så jag tycker dagens fästningar har förstört mycket av mitt skogsliv, vore det som jag var liten så skulle jag mycket oftare vara i skogen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Enligt mig så är problemet björnar (är otroligt rädd för björnar, folk har sett björn 1km från där jag bor) och mygg och andra (jävla) insekter. Annars så är det mysigt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Enligt mig så är problemet björnar (är otroligt rädd för björnar, folk har sett björn 1km från där jag bor) och mygg och andra (jävla) insekter. Annars så är det mysigt.

Hatar också myggor. här uppe i Gävle hade vi nåt som hete ockelbosjuka och som spreds med myggor och gav ont i leder. Tror att jag fick den faktiskt då jag hade flera gånger i somras ont i alla leder... eller så blev jag förskyld även om jag inte hade ont i halsen snuva eller andra symptom...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Jo, mycket. Det är ju bra för ungars koordination och vuxnas blodtryck eller hur det nu var...haha näe men studier har väl visat att det inte är av ondo att vistas bland träden.

Och 'bland träden' känns det som för det mesta då 'skog' är ett ganska misshandlat begrepp, då skog som är allra trevligast att gå i alltid (för människor såväl som en majoritet djur) är sådan som närmar sig kalhyggeåldern och man inte gärna kan undgå att märka vilket lapptäcke sveriges "utarmade virkesförråd"(fantastiskt exakt beskrivning) är ens till fots. Har ni varit en del i naturreservat med skog? Samtliga jag besökt har haft en sådan kontrast preciis vid gränsen..men man får väl vara glad för de gånger de lyckas hålla sig till gränsen, de sågkåta ga-..solsken, solsken och biin, solsken, solsken och positiv energii..

Tänk om bombmurklan kunde mutera lite snabbt och go out with a bang liksom, för snart är den borta.

Apropå djur har jag sett flest rådjur här i Väsby tror jag, och jag växte upp nära 'skog'. Det kommer gäng på 2- 7 individer ibland och bara strosar på cykelbanan. Så har det dock alltid varit: man ser mest rådjur, och rådjur ser man alltid nära civilisation.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)